Komentáře
MGS jsem viděl poprvé při jedné návštěvě kamaráda ze základy, který vlastnil jako jeden z mála lidí v okolí PS1 a pořádal hromadné turnaje v hraní NHLka. Okamžitě mě pohltil onen filmový styl a snímání postavy z ptačí perspektivy, kde se kamera natočí, když se opře o zeď a jako by nahlíží za roh na nepřátele. Problémem však byla bariéra v podobě anglického jazyka a tak jsme zůstali uvěznění v “podzemním” levlu, aniž bychom tušili, že stačí počkat, až přijede výtah a můžeme pokračovat dále.
Naštěstí hra obsahuje sérii virtuálních misí, jejichž náplň je už přímočařejší. Dostat se z bodu A do bodu B a nebýt zpozorován vojáky. Zkrátka, klasická hra na schovávanou. Až o nějaký pátek a desítek hodin angličtiny později jsem mohl docenit i příběhovou stránku. Hlavnímu příběhu předchází i briefing v podobě sérii video pásek osvětlující cíl mise, které se dají spustit samostatně z hlavního menu a dodávají potřebný kontext. Obsazení základny, únos důležitých osob, hrozba v podobě jaderného útoku. Má to ten správný nádech akčního blockbusteru z 90. let ve stylu Mission Impossible nebo Smrtonosné pasti. Vše doplněno o záporáky, které mají kódové označení jako Sniper Wolf, Decoy Octopus a popisem se blíží těm klasickým bossům z “kazetkových her”. Dokonce i jejich střety připomínají klasiky jako Ninja Turtles nebo Castlevanii, kdy se během boje pohybují v naskriptovaných smyčkách a vyhlížíte jejich slabinu. Rozdíl je však v podání příběhu a jejich zakomponování. Každá postava má svou prokreslenou osobnost, motivaci proč proti vám bojovat, až je vám i skoro líto je porazit. Hlavní příběh není jen tím typickým filmovým béčkem, ale poukazuje i na hrozby jaderného konfliktu.
Hratelnostně je hra podobná oněm virtuálním misím, okořeněna příběhovou částí s několika akčními pasážemi, aby to nebylo jen o tom plížení. Co se fakt povedlo je zasazení na aljašskou základnu a vtisknout ji uvěřitelnost, jelikož ji prolézáte celou a snažíte se najít, kde se skrývájí rukojmí a taky titulární zbraň hromadného ničení - Metal Gear.
Letos jsem se rozhodl hrát celou hru na Extrem obtížnost a získat Big Boss hodnocení. Podmínkou je dokončit hru pod tři hodiny, zabít méně než 25 nepřátel, použít maximálně jeden léčivý předmět, spustit 4 a méně poplachů a nepoužít continue. Za největší výhodu jsem považoval mít možnost uložit hru až 80 krát, což mi umožnilo prakticky ukládat po průchodu každého kratšího segmentu. Nakonec tohle mě málem i stálo porušení tří hodinového limitu, jelikož do celkového času se počítají veškeré konverzace i filmečky. Filmečky se dají přeskočit, až na pár výjimek a samožné ukládání taky stojí pár vteřin. Nakonec před bojem s Metal Gearem jsem měl odehráno 2 hodiny a 30 minut a věděl jsem, že budou následovat tři nepřeskočitelné pasáže. Bylo to těsné a neuložit hru celkem 47 krát, dohrál bych v lepším čase než 2 hodin a 56 minut.
Samotný průchod základnou a vyhýbání se vojákům nebyl složitý. Naštěstí herní mechaniky fungují, jak v divadelní hře a všichni vojáci chodí stejně po daných cestičkách a lze se jim snadno vyhnout. Největší problém jsem měl s dvěma boss fighty. Tank - nedařilo se mi k němu přiblížit. Začátek boje zahajuje několika výstřely z kanónu. Druhým byl pak souboj s Ninjou, kdy hit boxy ne zcela fungují fér a nebyl jsem schopný ho zasáhnout.
Jako nepříjemnou podpásovkou pak bylo doplňování životů nebo teda absence doplnění. Po každém boss fightu se zvýší Snakeovo celkové zdraví a zároveň se i automaticky doplní veškeré životy, tohle neplatí pro Extrem obtížnost. Vyléčení nastane až ve třech příběhových momentech v druhé půlce hry.
Dohráno na emulátoru s RetroAchievementy.
Své poprvé jsem u této bomby strávil v 10 letech, kdy jsem zcela nerozuměl angličtině, a dnes jsem tedy měl tu čest prozkoumat i dějovou stránku MGS. Je to ten typ hry, který vás během okamžiku vcucne do sebe a začínáte mít problém s chozením na záchod. V momentě, kdy se hra vypne, si konečně v klidném svědomí s sebou odnášíte kultovní zážitek. U každé hry se nedá říct "jsem rád, že jsem tomu věnoval svůj čas", ale u MGS to já říct mohu.
Pro: Psychomantis, Ninja, Meryl a dějství, struktura levelů karet, různorodé souboje a řešení logických úloh, prostředí mise, bohaté cut scény
Proti: zvyk na ovládání, občas blbá kamera
Jen po vyslovení názvu tohoto téměř uměleckého díla si vzpomenu na mé nejlepší herní časy (konec 90 let). Vybavuji si fungující interaktivní prostředí, mé oblíbené lokace (tajné vládní komplexy) a témata typu jaderné zbraně, špionáž či konspirace.
Metal Gear je svým způsobem originální a nezapomenutelný, ale ocení to spíš náročnější hráči s vkusem.
I po letech parádní syntéza všech filmů a animáků, které vás v dětsví bavily a vy byste měli chuť si dát něco podobného i teď.
Ovšem počítačová verze má mnoho nedostatků. A připadá mi hloupé srážet hře hodnocení jen kvůli bugům které v originální hře vůbec nebyly a objevili se jen na pirátské verzi stáhnutelné na internetu. PC verze je mnohem více osekaná a nemá takové kouzlo. Já ovšem hodnotím originální verzi která je podle mě bez chyby a tudíž dávám plný počet bodů.
Pro: příběh, revoluční prvky, charisma postav
Co však zprvu většinu hráčů nezvyklých na gamepad udeří je mechanismus ovládání. Na záčátku vám bude Metal Gear Solid házet pod nohy jeden klacek za druhým - nejen, že kamera snímá Snakea z pohledu přímo nad ním a přehled o okolí je tak minimální, ale i příběh může působit mnohdy až překombinovaně, a v některých částech i zmatečně. Zkráceně tak, jak to jen umí tvůrci pocházejíci z východní Asie.
Dalším faktorem který dělá z Metal Gearu specifickou hrou je prostředí. Ve výsledku Snake stráví celý čas na ocelově šedozelené základně umístěné na Alijašce. Hlavním pojítkem mezi cutscény vám tak bude časté vracení se na místa na nichž už Snakeovy nohy již spočinuly. Díky tomu ale naplno vstřebáte atmosféru komplexu obývaného nezvykle velkou koncentrací postav, kde každá má vlastní příběhem a motivaci pro své zdejší konání. Co ale Metal Gear Solid pasuje na status legendy jsou scény před, nebo po konfrontaci s hlavními charaktery. Například postřelení Meryl od Sniper Wolf řadím mezi jeden z nejsilnějších zážitků jaké jsem ve videohře viděl.
K mému překvapení i přes obtížnější ovládání a někdy až naivní dialogy do sebe vše zapadá a funguje, a díky skvělému dabingu podbarveného přesně padnoucím ozvučením a hudbou hráč těch téměř deset hodin s nadsázkou neodtrhne od titulu oči až do závěrečných titulků. Z mého pohledu jedna z nejpovedenějších her vůbec, můžu doporučit všem těm, kteří upřednostňují strhující děj před vizuální prezentací a sterilnějším prostředím.
Pro: atmosféra, dabing a hudba, postavy, památné momenty
Proti: ovládání, některé dialogy
Usmyslel si, že Velký příběh dělají Velká témata a čím víc Velkých témat, tím Větší příběh bude. Proto na sebe narouboval jaderné zbraně, genetické inženýrství, světovou politku, paranormální jevy... A Velký příběh také dělají Velké emoce – co jiného by hráčem mělo pohnout než záplava explicitních Velkých emocí? Tak zřejmě rozhodl nějaký manažer (anebo počítač) a amatérští scénáristé se dali do díla. Tak umělohmotně znějící dialogy a chatrnou příběhovou stavbu jsem jaktěživ neviděl, ve stavu vytržení jsem zíral na obludu, která se přede mnou vyjevila; jako by to byl sám Cthulhu, taková hrůza mne přepadla. Podstata dobrého příběhu tkví ve střídmosti a citu pro konkrétní situaci, což právě MGS fatálně postrádá. Je to jen na hromadu navalená kupa Velkých témat a Velkých emocí, která se okamžitě začala rozkládat a smrdět.
Pokud jde o herní náplň, MGS se odehrává na miniaturní ploše, kterou bych z jednoho konce na druhý přeběhl za 2 minuty. Z minima práce (kdo by se otravoval s návrhem úrovní?) je ale třeba vytěžit maximum, takže co uděláme? Ano, bossové! Spousta soubojů s bosssy! Nesnáším ve hrách souboje s bossy, o to víc, jsou-li neopodstatněné jako zde. Celá hra je vlastně jen o nich a krátkých (frustrujících) přeběhnutích mezi nimi. Co hůř, s každým je třeba utkat se několikrát, protože těsně před smrtí pláchne. Jak ubohé! Pořád však lepší s nimi bojovat, než poslouchat výblitky řinoucí se z jejich úst (vizte výše).
Samotný systém hry se pak opírá o řadu prasáren, majících opět natáhnout krátkou herní dobu, jako je nemožnost uložení pozice, respawnující se miny nebo vojáci přizpůsobující trasy svých obchůzek vaší aktuální pozici. O katastrofálním technickém zpracování, ovládání a nulové herní nápovědě, kvůli níž jsem objevoval herní mechanismy až za chodu, se netřeba více rozepisovat.
Pro: hudba; několik zajímavých přístrojků
Proti: vše ostatní
Každému je tedy jasné, že tady budu hlavně chválit. A musím začít příběhem (pro někoho snad jednoduchým a kýčovitým), který je podle mne perfektně vybalancovaný, s výborně fungujícím scénářem (dialogy) a zápletkou vůbec. Chvílemi si myslíte něco a pak je vše úplně jinak (hodně zvratů, bez pocitu překombinovanosti)...
Když jsem hru v době jejího vydání hrál, byla její grafická úroveň na vysoké úrovni a i dnes nemůže nikoho urazit. Navržení misí a s tím spojený level design je podle mě parádní, pěkně studený a kovový (není možné očekávat přebarvenost na vojenské základně). Po stránce hudby a zvuků myslím není potom co dodat, zbraně mají autentické ozvučení a hudba pěkně podkresluje již tak výbornou atmosféru.
Za veliký klad považuji tady charaktery, jejich vykreslenou minulost a souboje s nimi. Hratelnost a ovládání je (a to přiznávám) bez gamepadu složitější, dá se ale naučit - pak už to ani nepostřehnete. Velmi se mi také líbila komunikace s týmem a vše co s tím souviselo, co mně ale málem vyvrátilo klapačku z pantů, byl závěr, ten je... To už si ale musí zkusit každý sám :-)
Pro: vše
Proti: nic
Inu, jednoho dňa som ho aj stiahol a nainštaloval. Po úvodnom videu som sa vynoril z vody a zistil, že s ovládaním niečo nie je poriadku. Samozrejme, tvorcovia ovládanie konvertovali z konzolovej verzie hry, a tak bolo, najskôr trochu, neskôr dosť, problematické sa s ním stotožniť. To by som označil ako prvý kameň úrazu celého môjho herného zážitku. Teraz asi fakt, číslo dva: aká tajná organizácia vysadí svojho človeka na ostrove plnom teroristov a psychopatov bez poriadneho vybavenia? WTF? Možno by mi táto skutočnosť tak extrémne nevadila, keby som práve v tej dobe nerozohral Splinter Cell, kde si to Sam Fisher mašíruje s high-tech vybavením a špeciálne zostrojeným prototypom aj na utieranie zadku, no stalo sa. Fakt číslo tri: (toto pravdepodobne patrí do kategórie ovládanie, no myslím, že si to vlastnú kapitolku zaslúži) mierenie a ovládanie streľby mi extra uniklo, predovšetkým v časti s väzenskými celami kde na mňa vybehli tri várky nepriateľov. Niekedy v tej dobe som začal intenzívne zvažovať o odinštalovaní, a tak je dnes MGS jedna z hier, ktoré nikdy nedohrám.
Z mladíckeho sna sa stalo plnočiarové sklamanie. Takých ale ešte bude :D
Hodnotenie si táto hra zaslúži vyššie ako som dal, pretože väčšina týchto výhrad je založená na mojej neschopnosti, no s tým nič nenarobím.
Pro: pre niektorých milník stealth akcií, pre mňa len ďalší titul, aj keď zaujímavý
Proti: konverzia ovládania z konzoly, absencia vybavenia, scéna s celami
Zpočátku jsem Solid Snakeovi nedával moc šancí. Přece jenom - na PC máme všechny ty J.C. Dentony, Sam Fischery, Garrety, #47 a další, co už jsem zapomněl. Navíc nemám rád anime (nebo manga nebo jak se říká - experti mě opraví) prvky, které z toho byly cítit na sto honů. Ovšem po dohrání musím uznat, že tohle je velká věc.
Proč? Co mě na tom sakra tak chytilo?
Příběh, dabing, hudba a vše okolo toho. Hrát MGS pro mě bylo jako koukat na perfektní akční thriller a úvodní melodie mi hraje zrovna teď, když píšu tyhle řádky. Konspirační zápletka, sympatičtí záporáci (zvlášť pak postava Revolver Ocelota), dialogy, co svojí kvalitou převyšují nemalou část filmové produkce. Hideo Kojima je sice na můj vkus až příliš patetický, ale každopádně palec nahoru.
Samotná hratelnost je pak, řekněme, kolísavá. Každá místnost je víceméně překážková dráha. Některá super, jiná vyloženě blbá. Dovedu si představit, že před devíti lety si z toho všichni sedli na zadek, ale za tu dobu se stealth hry dostaly trochu dál. Přesto však nemám důvod hanět. Naopak, díky tomu, že z toho žánru jsem MGS hrál jako zatím poslední, jsem si uvědomil, že skoro všechny fundamentální prvky těch moderních "thief" her tady už tak nějak jsou - a samozřejmě lehká nadsázka ve stylu kartonová krabice :-)
Tak a nakonec co mě nejvíc štvalo? Ovládání! Nemám rád, když je obtížnost uměle zvednutá blbým ovládáním, což jsem teda pociťoval hlavně na začátku, než jsem si zvyknul. Příklad za všechny: když chci, aby panák běžel a střílel, chci to udělat intuitivně a ne se učit opičí chvaty. Radši ani nebudu počítat, kolikrát ze mě kvůli tomu Ocelot udělal řešeto :-) Občas jsem si myslel, že jsem v Pac-Manovi, když jediná informace, co k něčemu byla, byla ta z radaru.
Takže jak to teda shrnout? Hideo Kojimovi se povedlo vyrobit hru, která sice zdaleka není geniální, ale je svým způsobem výjimečná. Jsem rád, že jsem se nakonec rozhodl zahrát si ji.
PS:Voda příšerná ! ale taky co bychom od veterána PSone očekávali že ? :p
Pro: Skvělý příběh,originální bossové,parádní atmosféra,nejlepší bad ass hero všech dob, dokonalá konverze na pc
Proti: Vytvoření MGS remaku na Gamecube místo na pc. why mr.Kojima? why? :(
Pro: Příběh, postavy, rozhovory, hudba a vlastně i celá audio složka hry, hratelnost, bossové, emoce, atmosféra...
Proti: (ne)kvalita konverze
Pro: Nevýdaný nápad,technické a vyzuální zpracování,příběh.Nejlepší hra své doby!!
Proti: nic
Pro: pribeh
Proti: bugy/chyby,nektere casti hry,...
Co hru trochu sráží je trochu nešťastné převedení ovládání na klávensnici (sic narozdíl od MGS2 se ještě dá používat), a pro mě osobně pasáž s vybíháním schodů, mezerníková muka a pak několik méně podstatných snah hráče naučit hovadiny typu "tyhle krysa se v zime zahrabava kamsi hlubko pod snih" - wow to jsem fakt potreboval vedet.
Pro: perfektní zpracování s důrazem na detail, příběh, myšlenka
Proti: ovládání klávesnicí
Pro: Příběh, filozofický kontext, hratelnost, bossové a bonusové mise.
Proti: Bez znalosti angličtiny je težké se vyznat v příběhu a ovládání na klávesnici.
Syndrom
Stapu
Elf
HudsonCz
shamen
Scorpion
Snake.
Drolin
Ajantis
ViRus
spot_
Hammer
CloisteR
NateLogan
fak
Fg
pipboy
Freiman
Pro: fascinující smysl pro detail | dabing v Codecu | puntičkářská grafika a geniální sound design | bezelstně upřímné
Proti: zbytečně podrobné a doslovné okecávání všeho, nerdi potřebují v psaní dospělý dohled | po Bloodborne bych opět chtěl od srdce, přímo bezelstně upřímně, poděkovat SONY a KONAMI, jak se na to zase vysrali