Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
WTF? To si snad v 2K dělají prdel!

Po přečtení pár komentářů tady jsem radši rozehrál na nejtěžší obtížnost a divil se, že je to stěží na úrovni normálu v jiných hrách. Na druhou stranu příběh docela odsýpal a já skoro neumíral, ale od toho přece máme obtížnosti easy a normal, na hard to má být přece... hard... alespoň jsem si to myslel. I když obtížnost byla cca v první třičtvrtině hry lehoučká ku konci docela přitvrdila, ale stejně to nebylo nic hrozného. Až na momenty, které ve hrách vyloženě nesnáším... myslím tím nikdy neopomenuté klišé, kdy přijdete o veškeré zbraně a výbavu a s tím spojené umělé navyšování obtížnosti v podobě místa, které musíte naloadovat X-krát po sobě, dokud se AI nepomate a nakonec se vám jí shodou několika náhod podaří překonat.

Pokud jde o už zmíněnou AI, ta je všeobecně na slušné úrovni. Skripty fungují jak mají a jen zřídka se stane, že nepřátelé nabíhají přímo na vás. Většinou využívají krytů a postupně se k vám přibližují. Na druhou stranu se ze hry stává střelnice, kdy vyčkáváte dokud mafián nevystrčí palici, aby jste mu jí mohli prohnat kulku.

Další parádní věcí je grafika a s ní spojený celkový level design. O grafice je zbytečné se rozepisovat, raději koukněte na nějaké video v galerii. Design hry je výborný, až na jedinou věc a tou jsou checkpointy, tento systém ukládání mi nevadí, ale lidi u něj musejí přemýšlet, což se tady ve více než zdravém množství nestalo. Hodně často se člověk dostane do zásykového místa, kde musí chtě nechtě přečkat nějakou ingame animaci, kterou nelze přeskočit nebo vystřílet stádo ubožáků, než se dostane k cíli mise. Příkladem budiž zabití Dereka, před nímž není checkpoint, vždy musíte vystřílet fůru nýmandů než se k němu zase dostanete.

Jenže všechny zápory, co jsem doteď zmínil nesahají ani po kolena tomu největšímu a tím je PŘÍBĚH. Příběh tady více méně není. Ano hra se snaží navodit pocit, že prožíváte život mafiána od začátku až do konce, ale nedaří se ji to... vůbec. Během celé hry mi připadalo, jako bych se díval na nějaký akční seriál, ve kterém mají jednotlivé díly společnou pouze hlavní postavu. Navíc mi připadalo, že režisér z každé epizody vystřihal 10 minut akce, která v zásadě nedává žádný smysl a celý seriál v hollywoodském stylu utnul v polovině série... pokračováni během prázdnin [čti: budeš si muset dokoupit DLC].

Mafia 2 není vůbec špatná hra, ale doplácí na různé pro mě zásadní nedotaženosti, jako je příběh a systém checkpointů. Jinak je to v zásadě velice dobře hratelná oddychovka, která na rozdíl od jiných má nulovou replayabilitu. Za současnou/zaváděcí cenu a ještě bez DLC ale fakt nestojí.

EDIT: Po zahráni anglické verze musím přidat dalších 15% jen za ozvučení. Při hraní české verze mi připadalo, že dabing byl na špičkové úrovni. To jsem ale nevěděl, co mě čeká po rozehráni anglické verze. Dabing je tady tak kulervoucí, že v porovnáni s českou špičkou letí až na Měsíc a zároveň naši mateřštinu nekompromisně zadupává do země!

Pro: grafika, skripty, level design, hratelsnot

Proti: příběh, checkpointy, nárazové zvyšováni obtížnosti

+31 +33 −2
  • PC 70
Také přileju trochu do kotle. Na druhou Mafii jsem se samozřejmě těšil jak malé děcko. Byl jsem naštvaný, že si ji nezahraju, jelikož můj notebook už je pár generací pozadu. Nakonec se mi naskytla možnost zahrát si Mafii jinde a popravdě, kdybych měl Mafii popsat jedním slovem, tak to bude zklamání. Ano, určitě to částečně je mým přehnaným očekáváním, ale z větší části to je samotnou hrou.

Mafia 2 na mě působí neuvěřitelně rozporuplným dojmem. Něco je naprosto dokonalé, vypiplané, vyhrané, něco zase osekané a odfláknuté. Každopádně, co Mafii v mých očích sráží k zemi, je ježdění v autech mezi misemi. Samotný jízdní model je perfektní, auta jsou dokonale vymodelovaná, model poškození je jeden z nejlepších, co jsem ve hrách viděl a možná když řeknu, že samotná auta jsou to nejlépe udělané na Mafii, nebudu ani tak kecat (jenom se mi při vší té vypiplanosti nelíbily nereálně zvětšené výkony aut - ve 40. a 50. letech určitě nejezdily běžně káry, co měly od 150 koní pod kapotou navrch). Nicméně umělé natahování hrací doby ježděním po městě sem a tam považuju za obrovský zápor. By oko bych řekl, že jsem ježděním z bodu A do bodu B strávil tak 60 - 70% hrací doby. Bohužel ježdění je ke konci tak otravné, že místo koukání na cestu jsem různě přepínal kamery, sledoval, jak se na ráfkách kol odráží okolní budovy, koukal jsem, jak perfektně se chová pneumatika, když brzdím (nevím, zda PhysX, ale různé ohýbání gumy je prostě cool :D). Ale HLAVNĚ to nekonečné ježdění ubíjí hru jako celek, jelikož během třeba i 10 minutové cesty vlastně zapomenete, co se stalo v cutscéně před jízdou a z příběhu máte celkově hovno (aneb chtělo by to všechny cutscény sestříhat a pustit znovu bez ježdění).

Všude probírané osekávání hry se podle mého nejvíc projevilo právě na příběhu. Nemůžu si pomoct, ale přijde mi, že do luftu padla tak půlka scénáře. Hra má 16 kapitol, ale během prvních 13 se příběhově vlastně vůbec nic neděje. Objevují se postavy, které už nikdy neuvidíte, slýcháte jména, která si nikdy nezapamatujete, děláte mise, které s konečnou zápletkou vlastně nijak nesouvisí no a najednou jste v kapitole 14 a příběh jede do finiše. Takhle si gangsterský epos rozhodně nepředstavuju, pominu-li, že konec hry je víceméně flusanec do ksichtu nám hráčům. Hra, která staví na příběhu prostě nemůže takhle skončit. K tomu bych měl připočíst nějaké scénáristické kyksy (nábor do rodiny připomíná víc nástup na brigádu do call centra, než jako pasování na mafiána (a Scorsese se klepe na hlavě a Puzo se vrtí v hrobě)).

Další problém mám s postavami a češtinou. Vito je takové bezcharakterní pako. Občas vám jej hra představuje jako velkého myslitele, občas zase jako horkokrevného zabijáka. Je prostě rozporuplný, jako celá hra. Jako postava se mi rozhodně víc líbil Joe. No a zbytek postav - těžko o nich mluvit. Zřejmě to souvisí s příběhem, kde měl podle mého každý mít víc prostoru, ale takhle jsou to prostě jen panáci, kteří se nějak jmenují a něco vám říkají. Správně mafiánsky na mě působil akorát Leo (opět škoda malého prostoru). K češtině bych rád řekl, že dabing hlavních postav mi vůbec nevadil, spíš česky přepsaný scénář občas působil směšně, ale po této stránce hodnotím hru rozhodně kladně, i když v budoucnu si rozhodně chci hru zahrát ještě v originálním znění.

Atmosféra hry je naprosto dechberoucí, podtržená úžasnou grafikou. Město a všechny lokace v misích jsou udělány s pečlivostí, snad i láskou ke hře. Mise v hotelu, ve vězení, zakopávání mrtvoly anebo jenom pojíždění v noci, když prší - naprosto dokonalé.

Akční pasáže mě zklamaly. V první Mafii jsem v myši cítil každý výstřel, slyšel jsem každou nábojnici, co spadla na zem, mohl jsem si všimnou každého vyhozeného zásobníku. Mafia 2 naopak sází (řekl bych až moc) na fyziku a zničitelné prostředí (akorát mi nejde do hlavy, jak to může fungovat bez PhysX). Střílení je jalové, zbraně na mě působí jak pšoukačky bez efektu, opravdové kanóny jsou jenom magnum a brokovnice. Můj oblíbený Thompson je směšný, jelikož nijak necuká, míra přesnosti je dána crossairem a ne vaší rukou a jeho účinnost je na úrovni vzduchovky (i když pořád to byla moje nejoblíbenější zbraň :D). Na druhou stranu, spoušť, která po boji zůstane taky není špatná. Všechny ty kusy betonu, dřeva a skla působí parádně. Plus akce je hodně nabitá, pořád se něco děje, pořád někde něco lítá... opět rozporuplné.

Ono to takhle z předchozích řádků vypadá, že hra je v mých očích celkem propadák, ale není tomu tak. Když si odmyslím ježdění, tak jsem se vlastně hodně bavil. Příběh, ač useknutý, působí dospěleji, mise jsou perfektní, potěší nakupování oblečení, rozhovory v autech a celkově i v misích mezi Joem a Vitem jsou také zábavné. Také mě hodně pobavil poslední řádek v herních statistikách - doba strávená u Playboye :D. Zhodnotit číslem tuto hru je pro mě docela těžké. Ale myslím si, že 70% je zasloužené.

Na závěr bych chtěl dodat, že Mafia 2 nejenom mohla dotáhnout první díl, ale předčít ho, protože na to prostě má potenciál. Hra je od základu vytvořená s citem pro detail, pro atmosféru. V příběhu je plno prostoru, na postavách se dalo zapracovat mnohem víc a dal by se k nim vytvořit vztah, jako v prvním dílu, město je jak šité na vedlejší mise, volnou jízdu apod., kdyby se zapracovalo na herních mechanizmech, jako jsou celkem tupí policajti nebo jalová akce, kdyby se zkrátilo zbytečné pojíždění městem sem a tam, mohla to klidně být hra desetiletí. Takhle je to jen až moc okatě ostrouhaný polotovar, který bohužel udal směr případným pokračováním.. A myslím, že je to nesmírná škoda.

Pro: Atmosféra, grafika, auta, mise,...

Proti: Nekonečné ježdění v autech, ostrouhaný scénář, zabitý potenciál,...

+40
  • PC 75
• Bohužel musím souhlasit s všeobecnými reakcemi hráčů i recenzentů, že tahle hra se původní Mafii zdaleka nevyrovná. Nijak zvlášť mě netrápí nevyužitý potenciál města Empire Bay (popravdě řečeno, s herními mechanismy Mafie 2, nemožností jejzdit taxíkem a nepříliš pohodlným fyzikálním modelem vozidel jsem rád, jsem si mohl "odbýt" jen hlavní příběh a dál se hrou nezabývat), zato mě zklamaly takové ty maličkosti jako absence misí kde bych já střílel za jízdy z auta, a jisté nedomyšlenosti v příběhu. Přestože je Mafia 2 jen hra, mám pocit, že se jí autoři snažili udělat co nejrealističtější, a proto nemohu pochopit, jak může v nejhezčím hotelu ve městě dojít k výbuchu celého jednoho patra, přestřelce jako kráva, po které zůstane spousta mrtvol prostřílených jak řešeto, čemuž následuje dokonce honička po městě, a přitom jako by to hasiče ani policajty vůbec nezajímalo - všechno se odbyde lakonickým komentářem v rádiu. Celkově mě příběhová linie nijak zvlášť nenadchla, až na prvních pár misí a na tu závěrečnou, kde události zajímavě gradují. Oproti první Mafii, kde hlavní hrdina opravdu srostl s rodinou a sblížil se i s bossem, mi Vito připadal jako obyčejný pěšák, neřku-li poskok. Další věc která mě iritovala je, že celá příběhová linie je jedna dlouhá série průserů a v podstatě žádný kšeft se neobejde bez toho, aby se totálně posral a místo slíbeného výdělku pak účastníci nemuseli žehlit svoje průšvihy. V podstatě už na začátku mise, když někdo zavolal Vitovi a začal slovy "mám supr kšeft", bylo předem jasné, že se Vito zase řítí do průšvihu. Na druhou stranu, vidím v tom určitý záměr autorů ukázat, že život mafiána není žádný med. Vito to celkem vystihuje v jedné animaci ke konci hry, kdy svůj život shrnuje jako nepříliš veselý. Celkově shrnuto, Mafia 2 je celkem dobrá hra, která se však svému předchůdci sotva vyrovná a jsem rád, že to byla jen lineární záležitost na pár hodin a nikoli další obsáhlý sandbox.

Pro: grafika a anglický dabing (ten český jsem neslyšel, děkuji nemám zájem)

Proti: herni mechanismy a fyzikalni model aut jsou jaksi "tuhé", málo využitý potenciál města, příběh není příliš vtahující

+12 +13 −1
  • PC 90
Nejočekávanější hra v českých zemích a přilehlých rybnících. Čekalo se osm let. Osm dlouhých let čekání a doufání. Stačilo by ještě pár roků, a byl by z toho český Duke Nukem Forever nebo Stalker.

Na účet druhé Mafie se nechci nikterak rozepisovat. Stejně byste to nečetli. A kdyby, sám si myslím, že ve zdejší komunitě je jen minimum jedinců, co nehráli demo. Názor si tedy skoro každý udělal. A jaký je ten můj?

Mafia II je (alespoň dle mě) hrou nenaplněných přání. Na první dohrání je skvělá, nechává vás nasávat parádní atmosféru, nechá vás kochat se vypiplaným městem, jízdním modelem, střelbou a tak dále. Dokonce na vás párkrát pomrkne a nechá vás vzpomenout na zážitky z jedničky. Tohle všechno je parádní.

Ale jakmile se octnete na konci, či se snad rozhodnete dát si tu skluzavku od znova, začnete si všímat těch nedostatků. Těch nevyužitých charakterů, se kterými ve hře jednou promluvíte a pak už je prostě neuvidíte. Těch naslibovaných věcí, které zde nejsou a asi nikdy nebudou. Je to škoda. Velká škoda. Jako by někdo na poslední chvíli zběsile škrtal a druhou Mafii očesával k obrazu svému.

Jak už jsem napsal - první dohrání je paráda. A za to si ode mne vysloužila takové hodnocení, jaké si vysloužila.

Pro: příběh, doba, jízdní model, hudba, akce, první dohrání

Proti: useknutý konec, mnoho chybějících věcí, nevyužité charaktery, které toho mohli říct daleko více, druhé a další dohrání

+19
  • PC 80
Hodně už bylo napsáno, takže jen ve zkratce (a bez spoilerů).

Základní info:
- hodnotím hru za to, co v ní je, nikoliv za to, co v ní být mohlo
- první díl je moje srdcovka (a jediná hra, které jsem dal 100%), dohrál jsem ho X-krát a pokaždé jsem se bavil; naposled jsem jedničku rozehrál asi před týdnem, abych měl přímé srovnání

A tak napíšu, že ve dvojce je (podle mě):
- mnohem zábavnější ježdění
- mnohem zábavnější střílení (krycí systém i částečný auto-heal hře pasují)
- mnohem realističtější a detailnější město
- mnohem dospělejší příběh; pryč je jistá "pohádkovost" jedničky (Tommy byl veskrze dobrák od kosti) a mafiáni se chovají tak, jak bych od nich čekal - jako svině, které zajímá jen vlastní prospěch, prachy, děvky a chlast (a to rozhodně není vlastnost jen záporáků hry, ale i hlavních hrdinů); a takhle je to v celé hře - a obzvláště "óda" na poctivou práci v podobě přenášení beden byla prostě kouzelná (ti co hráli určitě chápou :))

A právě o příběh tady přece jde nejvíc. Oproti jedničce je méně učesaný, možná i trochu chaotický (tady přichází má první výtka, počáteční zimní pasáž hry bych uvítal trochu delší, aby se člověk mohl více sžít s charaktery) - ale ve výsledku působí skvěle. A i ten konec mi přišel fajn.

Dialogy jsou výtečné a ač se to nemusí zdát, Mafia II je neskutečně vtipná hra - perly, co vypouští Joe, jsou prostě úžasné (už dlouho jsem se u hry nesmál nahlas) a jeho interakce s Vitem patří mezi stránky, které táhnou celou hru. Podmínkou je však anglický dabing (ten český jich půlku zabil už jen v těch ukázkách, co jsem viděl na netu).

Empire Bay je krásné, členité - jsou tady převýšení, tunely, mosty, výhledy - přesně to, co od pěkného města chci, paráda. Rozdělení čtvrtí není tak patrné a zapamatovatelné jako v Lost Heaven, ale jako celek funguje. Dobové zpracování (jak zimního, tak jarního) města je famózní a společně s úžasnou grafikou a hlavně efekty (oslňující světla protijedoucích automobilů, počasí, model poškození...) tvoří úchvatnou podívanou.

Proč tedy ne 100%? Hra má své chyby (to sice měla i jednička, ale tam to bylo za jiných podmínek) - čekal bych, že když se autoři ohánějí cut-scénama a prezentací příběhu, tak už budou vědět, jak to do hry začlenit. A ne že dají checkpoint před cut-scénu (která sice jde přeskočit, ale i tak, kolikrát to ve hře ještě uvidím a vytočí mě to?) nebo před zdlouhavou pasáž, která napoprvé vypadá cool, napodesáté už tolik ne (tažení mrtvoly do auta). A podobných "maličkostí" si užijete více.

Ve výsledku: Mafia II je určitě rozporuplná hra. Chápu ty, co v ní vidí to, co vše v ní mohlo být navíc a jak to mohlo být úžasné, ale upřímně, to bych si mohl říkat u každé druhé hry. Tady je to jen trochu více na očích a na rozdíl od jiných her se toho třeba dočkáme v DLCčkách (na kolik to bylo vytrženo násilně za účelem zisku nechci a nebudu spekulovat). Pro mě se ale stále jedná o hru se skvělým příběhem, nejzábavnější hratelností za hodně dlouhou dobu, krásným městem a grafikou, úžasnou hudbou (jak licencovanou, tak původní). A celkově skvělý zážitek, který si rád zopakuju znova. Jděte do toho.

---

EDIT: Po druhém dohrání o několik let později původní nadšení hodně opadlo, 90% > 80%.
+97 +98 −1
  • PC 95
Z Mafie II mám velmi rozporuplný pocit. Nepochybně má své světlé chvilky. Občas jsem si říkal: "JO, tohle je ta stará dobrá Mafie". Mám tím na mysli hlavně úžasný smysl pro detail, živoucí mise s krásnou atmosférou. Dechberoucí zpracování a design interiérů i celého okouzlujícího města (noční Empire Bay pod sněhovou peřinou za zvuku krásné zimní písničky - nádhera)... to vše se mi moc líbilo.

Ale hra má i svá negativa. Je vidět, že se hra posunula více směrem k sandboxové obtížnosti, což je škoda. Nemyslím tím ani tak fakt, že projít hru na nejtěžší možné nastavení je brnkačka. Štve mě spíše práce se zbraněmi, kdy můžu mít pod kabátem celou zbrojnici, kdy přeběhnutím přes bouchačku seberu náboje atp. Systém krytí není špatný, ale přijde mi jako zbytečně velké zjednodušení. Přesto jsou ale přestřelky jednou z nejlepších věcí na Mafii II. Docela mě zklamal jízdní model aut. Nějak moc ta auta smykovala a vůbec mě nebavilo s nima jezdit (a to ježdění samo o sobě bylo v Mafii 1 radost).

A co to hlavní - příběh? Rozhodně brutálnější a drsnější než z jedničky. A to mi taky moc nevyhovuje. Na druhou stranu je ale příběh plný komických dialogů a hlášek, hlavně díky vtipálkovi Joeovi. V podstatě celou herní dobu jsem si ve Vitově kůži připadal stále pronásledovaný. Ani jsem se nestihnul nikde usadit a už po mě zase někdo šel. Neustále ve strachu, bez peněz a bez domova. Příběh navíc prolítnul tak rychle, že jsem se vůbec nestačil zorientovat v postavách.

A za to všechno může peněz chtivý vydavatel. Na celé hře je vidět osekanost. Osekali kde co, aby mohli vytvořit přídavky a vydělat více peněz. To je asi ta největší chyba… Zdá se, že kdyby byla hra v celistvé podobě, ještě před rozebráním, mohla by to být mnohem větší pecka…

Budu to muset celé ještě vydejchat a promyslet, zahrát si znova... a potom se moje hodnocení možná změní. Celkově ale nemůžu popřít, že na mě Mafia 2 udělala dojem, i když jsem doufal v dojem lepší... správné, neovlivněné a nenadržující hodnocení budeme všichni schopni vznést až po měsících či letech...

Upgrade (po zmíněných letech): Po mnoha letech, po několika dohráních Mafie 2 a po poznání nových her a směřování celého herního průmyslu upgraduji svůj komentář. S řadou výše napsaného po letech odeznění už nějak nesouhlasím. Přesto původní komentář ponechám tak jak byl. Mafia 2 je stále i po letech jednoznačně jedna z nejlepších her vůbec. Stále více si to uvědomuji pokaždé, když hraju nějakou novou hru, u které žasnu nad nevyužitm potenciál, nad zabitý příběhem či nad nulovou atmosférou. Mafia je nejen příběhem, dokonalým filmovým pojetím, ale i celkovou výstavbou jednotlivých úkolů takřka dokonalá. Střídání herních prostředí, pokaždé jinde, za jiným účelem a vždy originálně a jinak. Neuvěřitelné detaily, skvělý scénář, zábavná hratelnost, povedená atmosféra. Zkrátka Mafia by měla být vzorem pro ostatní nekreativní a nudné hry. Hry mají obecně k filmům velmi blízko. Tvůrci Mafie jsou jedni z prvních, kteří to pochopili a také jedni z mála, kteří toho příhodně využili.

A tak jediným zásadním problémem Mafie 2 je ona smutná rozsekanost hry. Po dohrání samotné hry, Joeových dobrodružství i po Jimmyho vendetě je zřejmé, jak měla hra vypadat. Pasáže z vězení měly jednoznačně být proloženy Joevými dobrodružstvími. Protože tolik stejných misí ve vězení po sobě by autoři v Mafii prostě za normálních okolností nenechali. Derekovy doky a také vrakoviště měly poskytovat další vedlejší mise, které byly rozsekány a prodány jako DLC. Jako důkaz stačí prozkoumat tyto lokace, v nichž stále najdeme pozůstatky po zamýšlených úkolech. Bylo by krásné, kdybychom si mohli zahrát celou hru v té podobě, v jaké měla vyjít původně. Třeba se k 10. výročí dočkáme nějaké "opravdové edice".

Pro: Atmosféra, detaily, soundtrack, město, vtipné hlášky, 10. mise je nejlepší

Proti: (ne)inteligence chodců a řidičů, nevyužitý potenciál města a postav v něm

+15
  • PC 95
Tak, konečně jsme se dočkali 2.dílu oblíbené akční 3rd person hry.
Jakmile se po Internetu začaly objevovat rozporuplné ohodnocení, dost jsem znejistěl. Někdy je ale prostě nejlepší nespoléhat na ty bláboly recenzentů a hru si prostě zahrát a spoléhat na jistotu, že pánové od 2K prostě neumí neudělat špatnou hru.

A ejhle, hra mě, stejně jako jednička, opět dostala. Po velmi dlouhé době jsem vydržel sedět u počítače několik hodin, dát si jen malou čůrací pauzu, něco si zakousnout, abych neumřel hlady, zásobit se pitím a jedéém.

Grafická stránka hry je famózní, město neskutečně krásně vypadá, žije. Hlavně zimní atmosféra zkloubená s nocí byla okouzlující.
Dabing se mě osobně líbil, hlavně hlas Joea :) hned jsem si vzpomněl na oblíbený animák.
Autama se mi jezdilo dobře, žádné extra velké bouračky jsem nepůsobil během hraní.
Do příběhu jsem se vžil, byl typicky mafiánský. Hra má neskutečný spád, sice je zde jedna pokulhávající a zdlouhavá kapitola, ale budiž.

Nezbývá, než povyskočit a zajásat, paráda !

Pro: Grafika, dabing, příběh, město

Proti: jedna kapitola, sem tam bug tam byl

+39
  • PC --
Už je to pár let, co jsem kvůli nějaké hře dělal "herní víkend".

Mafia II mě, jakožto věčně nabručeného pesimistu, maximálně překvapila. Opravdu jsem si jí užil od začátku až do konce celých 15 hodin. Uznávám, že je ze hry velmi okatě odstraněno velké množství obsahu, ale k čertu s tím. Bavil jsem se královsky. V množství jmen jsem se občas trochu ztrácel, ale neustálé změny v příběhu pro mě byly hlavním hnacím motorem. Některé momenty mě opravdu dostaly a zakončení už bylo jen takovou olivou na loveckém salámu.

Jízdní model je, stejně jako v prvním díle, famózní. Mnohokrát jsem jen tak ledabyle kroužil městem a nasával tu atmosféru poválečné doby. Miluji ty detaily - jaxe auto postupně sviní, jak z něj pak to svinstvo déšť smyje. Jak se po vypnutí motoru stále ozývá tikání čehosi nebo jak funguje palivová nádrž...

Zkrátka je pro mě Mafia II nejlepší hrou tohoto roku a pravděpodobně jí už žádná sesadit nestihne. Díky 2K!

Vzkaz pro Take2: jste nenažrané svině, nemám vás rád!

*****/5
+26
  • PC 80
Tak takhle dopadla naše milovaná Mafia? Hra, na kterou se každý druhý Čech těšil jako na druhé Vánoce? No teda, začít takhle zhurta, to už chce pořádný důvod. Bohužel je to tak. Hra, která měla být duchovním nástupcem staré dobré Mafie, je příliš okleštěná na to, aby si zasloužila nosit jméno Mafia. A to je právě ten hlavní důvod, proč nová Mafia nesahá svému předchůdci ani po pás. Ale o tom až později. Nejprve ke kladům.

Čím začít, když ne příběhem? Právě příběh byl motorem první Mafie a právě kvůli němu se ke hře lidé vracejí i po letech, když grafika ztrácí na blyštivosti a ani herní principy už nestačí na současou špičku. A proto je moc dobře, že děj druhé Mafie je hodně nadprůměrný, ikdyž i zde je jasné, že původně měl být o dost delší. Mnoho věcí bylo z příběhu "vystrčeno", proto vězte, že pokud se budete ke konci děje lehce ztrácet, vězte, že nejde o problém vašeho intelektu. Ale o tom také až později. Jak je známo, děj se odehrává v období od konce druhé světové války do poloviny šedesátých let minulého století. Hlavní hrdina je Vito Scaletta. Dál se nemá cenu rozepisovat, to už přece všichni ví, proto zde nebudu omílat dávno známá fakta. K příběhu tak nemá cenu cokoli dodávat, ani spoilerovat se mi totiž nechce, navíc to není úplně košer vůči těm, co hru ještě nehráli.

Přejděme k další výraznému plusu a tím je město Empire Bay, které je až neskutečně detailně zpracované. Dovolím si dokonce tvrdit, že i Lost Heaven z první Mafie nebylo hezčí, ale to už je věc názoru. Velká škoda, že si Empire Bay moc neužijete, příběh je krátký a na některá místa se ani nepodíváte. S tím se ale bohužel nedá nic dělat.

Další klady už jen ve zkratce: báječný jízdní model (vážně paráda a jedna z mála věcí, která se dokáže vyrovnat původní Mafii), výtečné dialogy (beze srandy, jde fakt o špičku mezi hrami), nádherné efekty počasí (jen počkejte, až budete zírat na nádherné Empire Bay pod sněhovou pokrývkou), zajímavé charaktery, povedené cut-scény, kompletní česká lokalizace (s kvalitou dabingu už to takové terno není, některé postavy mluví naprosto bez emocí), orchestrální hudba (zažijete při akčních pasážích), dobový soundtrack (rádia, ať už v autech nebo v domě), opravdu povedené vizuální zpracování, a v neposlední řadě také skvělá optimalizace pro naše pc.

To by bylo ke kladům asi všechno. Záporů není mnoho, ale čím méně jich je, tím jsou závažnější. Vlastně je lze rozdělit do tří skupin. První skupina představuje největší problém, za který může vydavatel Take 2. Tento problém tkví v extrémní osekanosti celé hry. Chvílemi si dokonce přijdete, že nehrajete full verzi, ale že se účastníte beta-testingu, při kterém máte k dispozici omezené množství obsahu. Stačí se jen trochu pozorněji podívat na děj celé hry, ve kterém naprosto absentují vedlejší mise a to vzhledem k tomu, že je příběh lineární jak prkno, jde o poměrně výrazný problém. Vývojáři tenhle problém omlouvali tvrzením, že by nás vedlejší mise jen rušili od hlavní dějové linie. Jenže v tom případě na vás čeká jen 10 hodin hraní a pak už nic. Prostě nic. Tam, kde byla v Mafii I volná a extrémní jízda, je zde pouze možnost hrát celý příběh znova. Vedlejší mody zde prostě nejsou a to už je opravdu výrazný zápor, protože ani ve městě se nevyřádíte. Ano, i zde měly být možnosti, jako kupování automobilů, ukazatel respektu (když zabíjíte nevinné lidi, respekt se snižuje) a podobně. Bohužel, některá "prozíravá hlava" v Take 2 si řekla, že lidem nebude vadit, když dostanou osekanou hru. A když se jim to nebude líbit, můžou si přece všechny tyhle "nadstandardní" věci přikoupit formou dlc. Chceš se dozvěsět, jak to dopadne s Vitem? Zaplať 10 éček a můžeš si zahrát poslední tři mise. Chceš si kupovat výstavní automobily? Hoď sem další chcechtáky a můžeš si dělat co chceš. Jasně, dlc jsou hitem nynější doby a můžou být i prospěšné prohráče, kteří si přikoupí některé věci navíc, které mezitím autoři dodělali. Jenže tohle není případ Mafie II. Všechny tyhle dlc (různé balíčky, nadzemka a zakončení příběhu) už jsou přítomny ve hře!! Všechny tyhle "nadstandardní" featurky už jsou na vašem harddisku, jenom jsou zamčené a vychytralé Take 2 vám po zaplacení pošle pouze kód, abyste mohli hrát to, co mělo být v základu.

Ve skupině číslo dvě jsou zastoupeny problémy, týkající se primárnímu zaměření na amarický a tím pádem hlavně konzolový trh. Jsou to drobnosti, ale o to více zamrzí. Třeba taková drobnost, jako nemožnost odhodit zbraň. Podle vývojářů nepotřebná věc, jenže na co je vám potom zbraň bez nábojů, která se vám při přestelce jenom plete při přeměňování zbraní? Kdyby byl alespoň ve hře přítomen inventář, kde by šlo pohodlně přeměňovat zbraně bez obavy, že vás někdo mezitím zastřelí. Ten zde ale rovněž není, což je další drobnost, která ale v první Mafii našla velké uplatnění. A to nemluvím ani o tom, že pod kabátem můžete nosit celou zbrojnici. 4 samopaly a brokovnice? Není problém, pod kabátem je dost místa i na lehký kulomet. Hlavně, že se tvůrci dušovali, že snaží o co největší realističnost.

Třetí skupina je souhrnem záporů, za které můžou pouze tvůrci sami - bugy a hodně špatně rozmístěné checkpointy.

Závěrem se sluší i přes všechny vyjmenované zápory říct, že Mafia II je nadprůměrná hra se skvělým příběhem a nádherným městem, která vám ale momentálně vydrží na jeden, možná dva dny. Kromě příběhu a města vám nemá co nabídnout. Playboye nic nezachrání, ač nejde o špatný nápad. S extrémní jízdou prosím nesrovnávat, jde totiž o úplně jinou ligu. Doufám, že víte, jak to myslím. Hra měla ohromný potenciál, který bohužel ani z poloviny nevyužila a věřte nebo ne, na prodejnosti se to jistojistě odrazí. Není divu, že průměrné hodnocení hry je okolo 80%. Takové si totiž hra zaslouží. Další promarněná šance. Díky Take Two!

Pro: příběh, Empire Bay, jízdní model, dialogy, efekty počasí, cut-scény, ucházející lokalizace, zvuky, orchestrální hudba, dobový soundtrack, grafika

Proti: Extrémně osekaná verze-chybí vedlejší mody, vypuštění některých prvků, které obohacovy hratelnost, zakončení příběhu; rozmístění checkpointů

+14 +15 −1
  • PC --
Naskytla se mi poměrně výjimečná příležitost dlouze zapřemýšlet a shrnout své dojmy jak z hraní, tak i ze situace kolem titulu obecně. Je skoro půlnoc, sedím s dalšími třemi cestujícími v nepojízdném autobusu na lince Praha – Jihlava a čekají mě ještě další 2 hodiny čekání na náhradní spoj nejmenovaného dopravního podniku. Předem bych rád vysvětlil svou neúčast v hodnocení. Mafia II je pro mě totiž velkým oříškem a dřív bych si přivodil schizofrenii, než abych dospěl k jasnému závěru.

Ve světle posledních událostí je snad už každému jasné, že to někdo pěkně zvoral a že titul rozhodně nevypadá tak jak vypadat měl. Zdejší hodnocení je prozatím více než pozitivní, já tento názor bohužel sdílet tak úplně nemohu. K věci – cca 8 hodin hraní patnácti kapitol příběhové linie na střední obtížnost uteklo neskutečným způsobem a ani náhodou nemohu říct, že bych se nebavil, nebo snad nudil. Empire Bay jsem si jednoduše zamiloval, tak výjimečně detailně zpracované herní prostředí jsem ještě neměl čest okusit. Počasí a změna ročního období pak celé fascinující scenérii nasazují korunu a člověk má co dělat, aby nezůstal zbytečně dlouho trčet na místě a jen tupě nesledoval zasněžené panorama města z vyhlídky u observatoře, nebo třeba i jen zledovatělou vozovku a skvěle zpracovaný déšť. Skvělá technologie, maniakální smysl pro detail, nezpochybnitelné umělecké cítění a neskutečný soundtrack. Ano, v tomto ohledu skvělý nástupce kultovní Mafie.

Další důležité stránky už ovšem začínají mírně haprovat. Sžít se s charakterem hrdiny pro mě v průběhu hry začínal být čím dál tím větší problém a samotný závěr příběhu, který opravdu není podle mých představ, mi s definitivním verdiktem také moc nepomohl. Vedlejší postavy se díky svému většímu počtu nedočkali příliš prostoru a nejednou jsem byl nemile překvapen jejich náhlým odchodem ze scény. Mírně zaskočen jsem byl i emocionálním vyzněním některých částí hry. Zvláště pak mise, která výjimečně propojuje první a druhý díl, mě přinejmenším přivedla do rozpaků. Čekal bych nejspíše více epičnosti, možná i částečné prozření postav. Místo toho scéna vyšuměla v ironickém obláčku dýmu bez sebemenšího pozastavení se nad samotnou podstatou první dílu. Největší políčko mi ale zasadil samotný závěr a to co následovalo. Nenásledovalo totiž vůbec nic. Žádná volná jízda, žádná extrémní jízda, žádné bonusové úkoly, žádný důvod hru nevypnout.

Nebudu se radši ani pouštět do peripetií ohledně aktivace přes přetížené servery Steamu. Naprostou většinu nedostatků spojuje jedna zásadní věc – evidentní nedokončenost, respektive spíše úmyslné zahození/skrytí podstatného obsahu hry. Ať si třeba časem DLC přidá do hry tisíc oficiálních přídavků, já se jako poctivý zákazník cítím podveden. Příště se opravdu rozmyslím, zda dávat peníze za hru, ke které bude zřejmě nutné si připlatit ještě jednou tolik, aby mě zabavila na více než víkend. Tímto končím svůj netoliko pozitivní komentář, zítra ho vylepím na zeď a snad se tím žádného fanouška nedotknu. Vzbuďte mě, až vyjde Mafia II – Final Cut.

Pro: engine, grafika, efekty, fyzikální model, architektura města, počasí, scripty, optimalizace, detaily, hudba, animace postav, zajímavé charaktery, systém krytí a souboje, nápadité mise, dialogy, humor, dabing, nerepetivnost, jízda autem, oblečení, tuning

Proti: steam, škrtnutý obsah, závěr, malý prostor vedlejších postav, absence jiných herních režimů, krátkost dějové linie, absence epických momentů, 8 let čekání

+41
  • PC 70
Takže čím začít - třeba OBSAHUJE SPOILERY! Stále přemýšlím jestli mé hodnocení není moc vysoko, z důvodů které vypíšu níž ale na druhou stranu moc podobných her v poslední době nevyšlo. A Mafia 2 rozhodně překonává většinu těch lepších titulů.. jenže mohla být lepší.

Po zahrání dema jsem byl jeden z těch co byli hrou unešení. Jedničku jsem dohrál asi 3x, poprvé si pamatuju ještě když jsem potřeboval pomoc u strýce v misi dobrý obchod. Přesto k ní žádný extra vztah nemám a nemám jí ani v TOPce. Dokonce jsem jí tu myslím ani nehodnotil. Ale bylo by to na 95%. Grafika dvojky byla v demu parádní. Park před domem působil skutečným dojmem a interiér domu působil opravdu jako domov. Co se mi zvláště libilo byla animace Vita jak přelézá vyšší překážku. Žádné škrábání se nahoru jako v GTA ale hezky vyskočit a přehoupnout. Dojmy byly parádní a s chutí jsem očekával plnou hru..

Ta začne opět skvěle, jenže tady nastává jeden problém. Úvod má asi jen 5 minut a je počítán jako jedna kapitola. Osobně bych radši uvítal tohle jako "prolog" a ani by to nevadilo, jenže teď vyšlo info o misích jak měly původně vypadat. A z první válečné mise rozhodně neměla být pětiminutovka. Vývojáři zvolili opravdu chytrý tah a smázli přes polovinu mise z války a místo toho hodili krátký monolog Vita jak ho sestřelili. A v mafii 2 toho chybí víc. Ale k tomu se ještě vrátíme později.

V další misi se vracíme domu, a plníme různé úkoly které nám mají pomoci pochopit svět kolem vás. A tak si opatříte auto, zbraň, seznámíte se se spoustou lidí a díky vašemu příteli z dětství Joemu nemusíte zpátky do války. Co hráče překvapí je parádní atmosféra studené zimy a jízdní model aut. Ano podle videí jsem právě auta považoval za nejslabší část hry ale to bylo způsobeno asi jen tím že za tím seděl nějaký hňup co myslel že se stane něco hrozného pokud nenabourá do každé druhé věci na silnici. Nicméně auta se pohupují, mají svou váhu, při rychlé jízdě vám odletí kapota nebo poklice na kolech. Zvláště poprvé co mi odletěla kapota jsem to opravdu cítil a autem to pěkně zatřáslo. Stejně jako je parádní jezdit v kombinaci se zmrzlými, mimochodem parádně graficky zpracovanými silnicemi. Hlavně v jedné misi večer jsem tam to náledí opravdu viděl.

Hra obsahuje taky celkem hodně skriptů které dodávají na atmosféře. Jenže později ustupují do pozadí a ke konci už myslím nejsou vůbec. Maximálně vždycky někdo spadne na prdel na zamrzlém chodníku.

No a takhle si nějakou dobu osvojujete svět aby nastal zvrat. Vězení kde se jen mlátíte a bum jste zase na nule. Svět se změnil, sníh roztál a hra chytla jakoby druhý dech. Mise začaly být zajímavější ale lidi pro které je děláte moc propracovaní nebyli. Hodili do hry 3 bosse, všem třem dali hnusný necharismatický xicht , nějaké ty ještě méně charismatičtější poskoky a celé je to tak uspěchané že je vám u prdele jestli pan A umře a že je pan B bastard protože cítíte že na něj taky dojde.. cítíte že nakonec na všechny dojde. A ni se pořádně nerozkoukáte je tu konec hry. Který je opravdu hodně uspěchaný. Vždyď když je Vito na vrcholku všechny jeho "práce" pokryje krátká cutscéna a zase vás hodí do mise kde se "něco stane". Tady jde pěkně vidět že jich tam mělo být prostě víc, v jednu chvíli plníte mise pro jednoho a ani se pořádně nerozkoukáte jedete ho zabít, z důvody který sami pořádně nechápete ale je vám to prostě jedno- žádný vztah k němu nemáte a viděli jste ho 12 sekund. A proč třeba nikde dál není zmíněno co se stalo s vaši sestrou ? Vám řekla že vás nechce vidět a to je vše? Vito na to jen OK ? Vždyď je to jeho sestra.. poslední příbuzný.

Ještě že jsou ty mise tak dobré, vrchol všeho je asi hotel spolu s perfekními hláškami Joeho.
Pár misí má i víc řešení, nejsou to nějak velké věci ale máte pocit že tam patří, a jsou tam opravdu v malinkatém množství. Co si pamatuju tak pokud se po misi v kanálech nepřevlečete tak budete pěkně smrdět a lidé to budou vnímat. To samé když jdete varovat vašeho starého známého a musíte se po bytě schovávat. Tohle opravdu připomíná třeba hru fahrenheit. Ale jak říkám .. jsou to rarity!

Příběh považuju za špatný, děj to má možná dobrý, jak se mise vyvinou apod.. ale celkový příběh je ale HODNĚ slabý!! A když se Vito nasere víc na vypálený barák než na vraždu kamaráda je už hodně divné. A přímo skvělé momenty má asi dva. Henryho a začátek 14mise.

Pocit se střelby je skvělý ale stejně mi chybí možnost střílet do mrtvého těla které by se pořád třáslo. Vždyď i max payne tohle uměl. Ale vše ostatní s physx působí dokonale. A pocit že opravdu hrajete za mafiána s oblekem který je parádně texturovaný a díky physx skvěle ohebný je parádní. Zejména v jedné části hry kde kropíte do karavanu a vše kolem vás lítá.

A nakonec k tomu co všechno usekli. Když pominu Vávrovy kecy z prvních videí(sice on za to asi nemůže) o tom co ve hře bude ale není to tam- budu se věnovat tomu co ve hře je, ono to tam JE! jen je to z nějakého důvodu zamklé. A to jsou zbraně nablízko, ikonky pro různé vedlejší úkoly které ve hře nejsou (ani jeden!) dokonce epilog! Hra měla mít 3 konce. Nakonec řekli že tam dají teda jen jeden a to ten nejpovedenější - no a nedali tam ani jeden z nich xD tady si toho smajlíka nedopustím. Hra taky obsahuje volnou jízdu, proč ji proboha zamkli. A dokonce artworky postav co ve hře vůbec nebyly. Zbraně nablízko!! A NIC Z TOHO ve hře oficiálně neodemknete. Můžete leda tak sbírat playboye a plakáty hledaných lidí (a tohle je bez volné jízdy opruz).

To vše ale nic nemění na tom že těch 10 h (já 8 a půl a jedu to teď na Hard) se budete skvěle bavit. Po dohrání si sice řeknete WTF? a pak znovu když se dozvídáte že nic jiného než rozjet hru znovu nemůžete. (Jediný plus je možná že tyhle možnosti "odemknou" v nějakých DLC. Chci vidět tu vlnu nepokoje pokud budou placené. Byť jen dolar. ) Ale jinak to je super hra, teda to co z ní zbylo.

A nakonec.. Henry byl fajn přes to všechno..

A úplně nakonec by mě zajímalo co tak dlouho dělali.. desítky DLC dopředu ?

Pro: mise, zbraně, auta, hudba, fyzika, Henry a Joe

Proti: Ostatní postavy, příběh,zamknutí obsahu

+20
  • PC 90
Dlouho jsem váhal, zda má cenu psát vůbec komentář, když už všechno podstatný bylo řečeno. Dospěl jsem k závěru, že napíšu alespoň něco menšího. Tedy pokud to půjde.

První díl před lety nahodil laťku tak vysoko, až se zdálo, že jiná hra toho žánru nemůže bejt lepší. Právem se tak Mafie stala nepřekonanou legendou, která i po osmi letech láká hráče po celém světě. Když se snad rok, možná dva po úspěchu prvního dílu objevil titulek, že má vzniknout díl druhej, muselo se čekat až do roku 2010. To čekání bylo ubíjející a každym odkladem jsem o hru ztrácel zájem. Říkal jsem si: "Je to ve vývoji už několik let a nakonec to bude sračka!" Jó, byla to chyba takhle přemejšlet. To čekání se sakra vyplatilo.

ALE! První mise se mi vůbec nelíbila. V domnění, že to takhle bude vypadat celou hru jsem ji už téměř vypínal. A to byla další chyba (kterou jsem ale neudělal;) hrál jsem dál. Moment, kdy jsem se s kufrem v ruce procházel po Empire Bay znamenal v mym hrání totální zlom. Všechno vypadalo fantasticky. Rozmanitej život na ulicích, obrovskej provoz a snim spojenej velkej výběr vozů, nádherná detailní grafika (a pozor! Všechno běží krásně na maximum), parádní nasvícení, super zvuk a tak dál. Zkrátka mě hra pohltila. Ve jmenovaných faktorech na plný čáře poráží osm let starou legendu (navíc, hra má spoustu vychytávek, který parádně zpestřujou hraní).

Pak jsou tady ale faktory, ve kterejch první Mafie pořád vede. A to hlavně příběh a jeho průběh. První díl držel víc při sobě a nabízel větší dávku akce a větší množství efektnějších zvratů. Navíc měla líp vykreslený charaktery hlavních postav. Druhá Mafie je v mnoha případech jenom remake (když to tak řeknu), některý mise jsou úplně stejný a nebo při nejmenšim podobný (zbytek je takovej, že: "Jeď tam a pak támhle. A potom sem a tam" Pořád někam jenom jezdíte). Každá mise k tomu všemu působí jako epizoda sama pro sebe. Navíc závěr je docela What the fuck (tak nějak tam chybí asi pět minut). Ono to ale ve výsledku nijak nevadí, protože to je zkrátka zábava. A když navíc můžete téměř všechno efektně roztřílet, tak úplně zapomenete na nějaký nedodělky a necháte se zkrátka unášet tou nádherou, kterou umocňuje geniální hudba, jenž vytváří atmosféru, kterou známe z filmů Quentina Tarantina či Martina Scorseseho (smíchejte vtipnej náboj Pulp Fiction a vážnost filmu Goodffelas a máte Mafii 2).

Nebudu dál prodlužovat něco, co mělo bejt původně krátký, takže na závěr řeknu asi tohle: To čekání a odkládání mě už pěkně sralo! Ale všechno mělo svůj dobrej důvod a dneska, když mam Mafii II za sebou můžu říct, že ostudu prvnímu dílu nedělá (to ani nemůže) a naopak jej v mnoha ohledech mocně překonává. Bomba! Nic menšího nakonec napsat nešlo. Jak velká je hra, tak velkej je hold i komentář ;)

Pro: Krásná grafika, zvuk, atmosféra, hudba, život města Empire Bay, reálně působící přestřelky

Proti: častý kopírování jedničky, až moc rychlej konec, nesplněný sliby od vývojářů, ale vem to čert.

+26 +27 −1
  • PC 75
První krůčky zasněženou ulicí Empire Bay byly naprosto parádní. Špičková atmosféra, uchu lahodící hudba, vizuální eye-candy. Bohužel to nestačí, a samotná hratelnost značně pokulhává od začátku do konce.

Tak za prvé, i na Hard mi hra přišla až moc lehká (snad na ty vyjímky, kdy na vás hra poslala nepřátelé ze všech stran, přičemž krýt jste se mohli jenom z jedné). Nepřátelé zpravida nabíhají jak na porážku, jsou hloupí, a s trochou mušky s nimi hráč nemá nejmenší problém zamést během několika minut. Policajti jsou mentálně zaostalí, problém jsem s nimi měl jenom tehdy, když jsem to do nich napálil tak, že se mi rozbil motor. Pěstní souboje jsou docela nudné, a především díky protiútoku absolutně ... nepokazitelné. Hra vám několikrát zadá úkol takovým stylem, že to skoro působí, jakoby bylo nutné někoho chránit...bohužel, všichni kromě vás a nepřátel jsou nesmrtelní, takže kromě sebe nemusíte nikdy nikoho hlídat.

No...a to je v podsatě celý problém téhle hry. Je to hodně malá výzva, a u jako takové jsem se u téhle hry nebavil tak moc, jak jsem čekal. Z estetického hlediska jsem u toho měl pravidelný orgasmus, ale nebyl jsem do toho nijak zvlášť zažranej, protože by mě to tak bavilo. Nikdy jsem nevydržel hrát dýl jak hoďku a půl v kuse, což je docela špatný.

Příběh mě taky moc nezaujal. Postavy mi tak nějak obecně byly u konečníku, s Vitem jsem se ani z poloviny nezžil, těch několik málo plot twistů se mnou ani nehlo...sakra, dokonce i cameo Toma ve 14. kapitole mě nechalo naprosto chladným. Nevím čím to, ale prostě jsem nějak neměl vůbec zájem, a kdyby to byl film, asi bych ho nedokoukal.

Samotné dialogy byly ale naprosto skvělé. Skvěle napsané, skvěle zahrané (aj. dabing, ten českej mi stačil v demu). Celkově je sound design naprosto dokonalý. Především z toho náklaďáku jsem byl vyloženě unešenej. Ruku v ruce s tím jde hudba. Nemusím snad zmiňovat, že se jedná o některé z nejlepších kompozicí za posledních pár let (přinejmenším z toho, co jsem hrál). Hitovky v rádiích jsou taky vybrány perfektně, ačkoliv si je člověk vskutku během hraní moc neužije.

Grafika mi, přiznávám, vyrazila dech. Ta hra je zatraceně nádherná, ale to vůbec nejkrásnější je, jak hezky plynule šlape i na té mojí staré šunce. Když se budete procházet noční ulicí a lampy společně s auty začnou vytvářet unikátní a téměř dojímavou lightshow, pochopíte (možná).

Je mi to blbý, ale asi už s tímhle komentem končím. Vím, odflák jsem to, ale nějak mi teď to moje spisovatelské střevo zevluje.

Pro: Grafika, zvuk, originální hudba, soundtrack, dialogy, výjimečné HW nároky, atmosféra, značně filmový feeling

Proti: příběh (pro mě), postavy (pro mě), jízdní model (nedělá problémy, ale nepůsobí tak sofistikovaně, jak bych čekal), délka (10 hodin a půl příběhu a pak už to nemá, jak zabavit)...

+11 +13 −2
  • PC 85
8 let jsem vydržel, půlnoční frontu taky, dokonce i problém s českou lokalizací jsem si tolik nebral a čekal a proč? Snad se mi to podaří popsat v dalších řádcích. Upozorňuji, že můj komentář se pohybuje na hranici spoileru, takže čtěte na vlastní nebezpečí.

Technologie/Grafika : Tady prakticky není co vytknout. Grafika je perfektní, PhysX pracuje komerčně a dostačujícím způsobem. Počasí a roční období se příjemně mění a vytváří krásné scenérie. Real Clothing vám dělá psí kusy s kabátem mezi tím, co někdo vyplašil klaksonem ptáky na střeše vaší garáže. Horší pohled pak nastává při kontaktu auta s chodcem, zde by potřebovalo na enginu trošku zapracovat.

Hudba: Největší plus hry. OST je opravdu prvotřídní a nejednou se mi stalo, že jsem zůstal sedět v autě a poslouchal dobovou hudbu, které jsem milovníkem i v osobním životě a proto jsem rád, že ve hře zazní mé oblíbené písně. Zde se autoři inspirovali slavnými filmy, ale hlavní bodem hry, kde je inspirací kinematografie je...

...Děj: Tady se člověk musí pohybovat opatrně, aby něco neprozradil každopádně můžu říct, že stejně jako první díl se inspiroval Mafiány, tak zde se inspiruje prakticky celým Scorseseho rukopisem a přidává ještě něco stranou jako bonus. Příkladem bych uvedl třeba Franka Darabonta nebo Roberta Zemekise. V tom nehledejte žádné sci-fi, jen jejich znázornění 50. let. Dost mi přišlo, že děj chvilku po půlce začal dost ztrácet tempo k čemuž dost napomohlo opětovné, nudné a dlouhé ježdění autem (pořád a pořád). Co se týče samotného města berte ho tak, že tam není z důvodu vychloubačného (GTA :-) ) ale proto, protože tam prostě být musí, stejně jako hercova prkna v divadle. Nejde v něm o to, že „proboha teď si koupim párek, pustim bednu, zajdu si do klubu, vožeru se, někoho zmlátim“ (GTA:-) ). Dost mě mrzelo, že ze hry jsou vystřižené scény, které si pamatujeme z upoutávek, jako třeba Vito a jeho matka v kostele (o tom se sám Vito ve hře později zmiňuje avšak vy to neuvidíte), mise s demolicí aut v garáži. V této misi dokonce bylo ukázáno, jak Vita přepadnou a když na zloděje vytáhne zbraň, tak utečou. Místo zlodějů ovšem přijde policista a chce vidět osvědčení o legálním držení zbraně a Vito má možnost mu ho ukázat, ovšem ve finální verzi tahle možnost vůbec neexistuje, škoda!

Postavy/Animace: Charakter postav popisovat nebudu, stejně si obrázek o každém z nich udělá každý z vás sám. Co bych ale rád řek je, že Vitovi chybí pár důležitých pohybů a schopností. Začal bych s nemožností střílet z auta (Epic WTF?!), Vito neumí plavat (všimněte si,že všechny bazény ve městě jsou prázdné, to by tolik nevadilo, ale co takhle mise na vodě, aby se furt nejezdilo autem sem a tam? Epic Fail!), Soubojový systém je, slušně řečeno, primitivní a nechápu, co je to za mafiany, když nemaj bassebolky a nože (Epic Fuck). Na druhou stranu Vito perfektně reaguje na kulky lítající kolem něj a v budoucnu to bude jedna z věcí, která se bude hodně kopírovaná.

Závěrem...
Mafia II je perfektní hra s perfektními dialogy a touhou po absolutní atmosféře. Ono se to celkem i daří jenže já tak ňák za vším viděl urychlení a zjednodušení vydavatele, což je v dnešním herním průmyslu největší zlo a dost mně mrzí, že dorazilo i do naší malé země. Asi nikdy nám vývojáři neprozradí proč odešel Dan Vávra a kolik z Mafie II je jeho práce, ale rozhodně si Mafii 2 zkuste, protože stojí za dohrání!

Pro: Cut-scény, atmosféra, 1.polovina, hudba, grafika, auta, snaha o interaktivní film s podobným dopadem na hráče

Proti: Soubojový system, nemožnost střelby z auta, Vito neumí plavat, zjednodušování, auta jsou jediný dopravní prostředek, autoheal, poslední kapitola měla být víc "kulervoucí"

+17
  • PC 90
Na Mafii jsem čekal již od první zmínce o ni, což bylo nedlouho poté, co jsem dohrál první díl. Mé čekání doprovázelo pozvolné uvolňování screenů, naznačování příběhové linie, různé fámy a videa. Nakonec jsem se přeci dočkal. Začátkem tohoto roku bylo oznámeno oficiální datum vydání a já ihned v ten význačný den zamířil do obchodu a pořídil si PS3 verzi.

Při prvním spuštění na mne čekalo příjemně vyhlížející menu v podobě pohledu na Empire Bay a následovala první mise ve válce, v Sicílii. Jedna z věcí, na kterou jsem byl velice zvědav byla grafika, ta grafika, která byla všemi na PS3 verzi kritizována (sám jsem z ní v demu nebyl moc nadšen), nevím sice čím to je, ale mne se dost líbila a snad jedinou zápornou věcí jsou slabší detaily.

Ovšem snad nejsilnější stránkou celé hry je příběh. Nejlepší je snad první polovina, tím ovšem nechci říct, že ta druhá je něják výrazně slabší, nemůžu si ale pomoct, mám pocit, že se všechno nemuselo začít tak narychlo srát. Potěšily mne ale odkazy na jedničku, kterých je ve hře více než dost, jedním songem začínaje, zabitím Tommyho a ostatně celou druhou polovinou konče. Ale chápu, že na někoho tam těch odkazů bylo až až.

Další věcí, kterou beru jako výrazné plus je (český) dabing. Nechybí peprné hlášky při přestřelkách jako tomu bylo v první Mafii a hlasy známých herců. Ovšem nemohu si pomoci, ani sebelepší dabing by nepomohl mírně nesympatickému hlavnímu hrdinovi. Asi jsem si něják zvykl na Tommyho, který mi byl svými "praktikami" mnohem příjemnější, než po moci a penězích toužící Vito.

Ostatní bych si dovolil shrnout jen ve zkratce. Z přestřelek a jízdního modelu jsem měl velice dobrý pocit, je sice pravda, že přestřelky byly celkem jednoduché, k čemu napomohl i systém krytí, mne to ale ani v nejmenším nevadilo. Zbraní i vozidel je ve hře dostatek, takže není nač si stěžovat. Ostatní věci jako tuning, nebo nakupování oblečení jsou pro mne osobně spíše příjemným zpestřením. Co ale hře něják nemohu odpustit je konec, při pohledu na mrtvého Falconeho jsem marně doufal v titulky.

Pro: Grafika, příběh (1. polovina), dostatek vozidel a zbraní, jízdní model, přestřelky, dabing

Proti: mírně nesympatický Vito, konec

+15 +16 −1
  • PC 80
Vito Scaletta není Thomas Angelo. Joe není Paulie. Empire Bay není Lost Heaven. S tím se musí každý chtě, nechtě smířit. Osobně bych se s tím dokázal smířit, jen kdyby nezmizely všechny krásy, které dělali původní Mafii nezapomenutelnou a legen ...wait for it ... dární. Je jiná doba, osm let je osm let a dnešní standarty jsou úplně jinde. I finanční zajištěnost v podobě kolosu 2K si vybírá svou daň. Ano, už se (prý) podařilo "zničit" Vietcong 2, tak proč ... Ne, ne, Mafia 2 není poničená, je velmi podařená, jde vidět ta práce, kterou si tvůrci dali, i s těmi detaily kolem, ať už zbytečnými, či nikoliv.

Příběh, tak jako u prvního dílu hraje tu nejdůležitější úlohu, je daleko pestřejší a zajímavější, než-li se jen potulovat po Lost Heaven, ale i to mělo své kouzlo. S Vitem Scalettou Vám, ale bude nějakou chvilku trvat se sžít. Není to dobrák od kosti, chce moc a peníze. Tam, kde Thomas Angelo jednal v nouzi, tam už je Vito s vidinou pořádné kopy peněz. Ne, opět to není chyba, ale hlavní postava už není, tak ... k srdci padnoucí. Jsem zarytej bastard, já vím, nemůžu si pomoci.

Co se na druhou stranu musí vyzdvihnout, jsou auta (konečně stěrače stírají, hehe - jediný detail, který jsou ocenil), rozrostlý zbraňový arzenál, krásnou grafiku (LS3D je ale LS3D) a hudba. Zvuková stránka je boží, není nad to se jen tak projet za doprovodu Chucka Berryho, Little Richarda, nebo Johna Lee Hookera (jeho hudba z Boom Boom traileru). Spousta ze zde komentujích vyzdvihuje přestřelky, ale ... ne, že by byly špatné, jen s krycím systém nejsou tak napínavé, jsou poměrně jednoduché a strohé. Prakticky žádná na mě nezapůsobila zapamatovatelně a tak, že bych řekl "paráda". Jen stealth části představovali určitou výzvu, kterých je ale pomálu.

Mafia 2 to měla velmi těžké, spousta lidí čekala, že se bude pokračovat na vzdálené metě, kterou nasadila jednička, ale, jak jsem už řekl, je jiná doba a není to taková nezávislárna jako jednička. Smrdí z toho zjednodušení, i když toho Vito zrovna moc při přestřelkách nevydží. No, snad nechci jako hráč hodně, když nechci takové blbosti jako je systém krytí, autoheal, atp. Kdy konečně vyjde nějaká hra a bude obsahovat možnost, tyhle kraviny vypnout?! Pravděpodobně nikdy, když už i Mafia byla tímhle móresem, takhle zjednodušená, radši nechci vidět Hidden & Dangerous 3! Tohle není kritika k Mafii, jen je mi to líto. Ale konečně si může jednička spokojeně odpočinout, má kvalitního bratříčka, který žádnou ostudu nikde neudělá!

Pro: Empire Bay, auta, geniální ozvučení, kvantum zbraní, úžasné skripty, které dělají parádní atmosféru, především při prvních krůčcích, zimní období, zajímavý, přesto nikterak cool příběh

Proti: dohráno za 9h,40min a nevím, co dělat dál, kopírování jedničky, přiliš zjednodušení,

+17 +18 −1
  • PC 90
Takže po letech čekání jsem se konečně dočkal a mohl jsem si zahrát druhý díl "národního pokladu" se jménem Mafia 2. Nemá smysl zapírat, že po celé ty roky jsem hladově hltal každý uvolněný oobrázek i každé video a stejně jako asi většina hráčské populace v sobě snažil krotit nadšení, v předtuše, že to prostě nemůže dopadnout tak dobře, jak to vypadá. Druhý díl má oproti tomu prvnímu navíc na noze hodně těžkou kouli v podobě velkých očkávání ze všech stran, srovnání s GTA4, které je přece jenom trochu jiným typem hry, ale hlavně porovnání s Mafií 1. Hned na začátku napíšu, že přeměna Illussion Softworks z "nezávislého" studia na jednu z částí molochu 2K Games si dle mého názoru vybrala svou daň a v určitých částech hry jsem to vnímal docela silně, nicméně i přes všechny škodlivé vlivy z toho druhý díl vyšel poměrně se ctí.

Stejně jako v původní Mafii, i tady je důraz kladen na silný příběh, který stmeluje celou hru, nutí hráče pokračovat dál a dál a nedává prostor pro nějaké lelkování okolo. To ostatně nepřipouští ani sami tvůrci a tak, ačkoliv je během misí možné se jen tak projíždět po městě a trochu se vyblbnout, krom hlavního příběhu zde není umožněna nějaká zásadní vedlejší činnost. Příběh je první aspekt, kde vidím určité nedostatky. První část, zhruba do poloviny hry ještě jakž takž drží pohromadě, ale v té druhé už jsem ho vnímal spíš jako sled různých událostí bez nějaké větší provázanosti. Jako by někdo na poslední chvíli vyškrtl tu vatu mezi tím a nechal jen to podstatné, ovšem bez vzájemného kontextu.

Hlavní hrdina tentokrát není takový klaďas, jako Tommy Angelo z jedničky, ale zatímco ze začátku si drží aspoň nějakou linii, tak později se z něj stává celkem bezcharakterní postava, schopná vykonat vše, co mu kdo přikáže. Přes to všechno mi byl Vito celkem sympatický a dokázal jsem se s ním dobře sžít, stejně jako s jeho nejlepším kamarádem Joem, který mi co do propracovanosti přišel ještě lepší než Vito. Tím bohužel výčet zapamatovatelných postav končí, další se během celého příběhu objevují a mizí, buď navždy a nebo se po nějaké době opět objeví, ale žádná z nich nedostane takový prostor, aby byla hodna nějakého výraznějšího zaznamenání. Osobně to považuji za docela průser, vzhledem k tomu, na co Mafiia 2 sází a na čem stojí. Minimálně některé z postav by si zasloužily více propracovanosti a začlenění do děje.

V čem dvojka exceluje je rozhodně prostředí, které je mnohem detailnější, než v prvním díle, autoři občas projevují až maniakální smysl pro různé drobnosti, aby město nepůsobilo sterilně, exteriéry i interiéry (kterých si hráč užije opravdu dostatek) působí neskutečně uvěřitelným dojmem a Empire Bay, ač není jeho rozloha nijak závratná ma opravdu své kouzlo, ať už v zimním kabátku v první části hry, nebo v tom jarně podzimním v té druhé.

Stejně jako prostředí se vyvedly i přestřelky, mohlo jich být klidně více, díky povedenému systému krytí jsem se u nich vždy hodně bavil a střílecí mise mě bavily asi nejvíc, ale ani ježdění nebylo špatné. Osobně jsem jezdil v módu simulace, který mi přišel lepší a nezaznamenal jsem nějaké výraznější problémy, asi je to o zvyku.

Technické stránce nemám co vytknout, grafika je parádní a ani to rozmazávání objektů v dálce, kterého jsem se po vyzkoušení dema bál, se nakonec neukázalo, jako něco strašného a v podstatě jsem si toho při hraní ani nevšímal. Zvuky byly na standardní úrovni a určitě bych vyzdvihl anglický dabing, který mi sedl víc, než ten český. Akorát mě štvalo, že tak nějak nefungovalo taskování ze hry do Windows a zpět, ale vzhledem k tomu, že jsem hru dohrál asi na tři zátahy to nakonec moc nevadilo. Mimochodem herní doba se u mě zastavila na deseti a půl hodinách, dneska v podstatě standard.

Co říct na závěr ... Mafia 2 je důstojným nástupcem prvního dílu, přestože jeho věhlasu asi nedosáhne. Ještě více než první díl sází na lineární příběh a vynikající ingame filmečky, jejichž zpracování nemá chybu, ale občas to už spíš než hra vypadalo jako interaktvní film. Z některých pasáží lze cítit to, že se ve hře asi neobjevilo vše, co bylo původně plánováno a ať už je za tím cokoliv, je to rozhodně škoda. Škoda je i absence čehokoliv, co by mě po dohrání udrželo ještě nějakou dobu ve hře a protože znovuhratlenost je díky striktní linearitě dost sporná, tak musím hru, do doby, než bude nějaký DLC bohužel odložit do "poličky.

Kdyby tady bylo hodnocení po 1 % tak bych dal tak 88 %, protože na devítku to zas tak úplně nevidím, ale protože ta možnost není, dávám za 90, % bavil jsem se skvěle.

Pro: Příběh, prostředí, přestřelky, jízda, Joe :)

Proti: Mohlo to být delší a rozvinutější, pěstní souboje po čase už nudné, potenciál byl ještě větší

+17 +18 −1
  • PC 80
Už od začátku bylo jasné, že to dvojka nebude mít lehké. Navazovat na veleúspěšný první díl je vždycky dřina a dost často to končí průserem. Naštěstí se tak v tomto případě nestalo. Jasně, mohlo to bejt o trochu lepší ale i o hodně horší. Takhle to skončilo "jen" 10-12 hodinama kvalitní pařby skládající se z relativně rozmanitých misí (pokud pominu fakt, že většinou jde o to vystřílet vše co se hýbe). Srovnávání s GTA je na jednu stranu OK, na druhou je to nesmysl - Mafia je prostě jiný typ hry, sází na kvalitní přísně lineární příběh a ty blbosti typu "můžeš si jít koupit nový hadry nebo si vytunit káru" tu beru jen jako příjemný bonus. Proto nechápu některé ohlasy v diskuzích, kde si lidé stěžují, že ve městě není prostor pro vyblbnutí a chybí tu vedlejší mise (pokud pominu že můžete vozit auťáky na sešrotování).

Hodně potěšilo, že se hra neodehrává jen v Empire Bay, ale také na Sicílii za války a ve vězení. Hru jsem hrál s českým dabingem a ten, i když nijak neexceluje, mě taky nijak vyloženě nesral. Hodněkrát jsem se během hry zasmál a to hlavně u některých hlášek. Třeba když jsme šli srovnat pár šikmovokejch, tak Joe prohlásil: "Kde se tady sakra pořád berou?", načež Vito odvětil "Musej tady někde mít tunel přímo až do tý zasraný Číny" :)

Přišlo mi, že autoři až moc sázeli na Joea a ostatní postavy (až na Lea) trochu vyšuměly. Přitom potenciál tu rozhodně byl - klidně bych snesl ještě pár chvil s Franceskou a Martym. Každopádně nejvíc posranej je jako obvykle konec. To, že je poslední mise zase jen o "vystřílej hordy nepřátel a pak zabij hlavního špatňáka" bych ještě skousl, ale to poslední video je vážně tragicky neuspokojující a jediné vysvětlení je, že příběh bude nějakým způsobem pokračovat v DLC.

Ze dvojky se legenda jako z původní Mafie nestane, i tak je to ale hodně kvalitní hra, podle mě o chloupek lepší jak GTA IV. Mafii 1 jsem dal 90, GTAčku 80, takže abych dodržel rovnici (Mafia 1 > Mafia 2 > GTA IV), dávám zasloužených 85 %.

Pro: Zhruba 11 hodin kvalitního lineárního příběhu, humor, nápadité mise, Joe

Proti: Zakončení, možná až moc nedostatečně využitých postav, chybí sniperovací mise

+22 +23 −1
  • PC --
Původně jsem psal jiný komentář, ale začínal být nějaký dlouhý, takže se to pokusím nějako zdrcnout...

V podstatě platí, že Mafia 2 je stejně dobrá, jako první Mafia, ale dneska už svými přednostmi tolik nevyniká. (A nebo možná není - viz dole.) Hra opět stojí na příběhu, dialozích, atmosféře. Příběh je zajímavý a perfektně se stará o to, aby samotné vaše konání v misích mělo patřičný význam. Dobře napsané, vtipně a (v angličtině) skvěle podané dialogy spolu s hudbou vyplňují pro někoho snad nudnou jízdu po městě, ale osobně jsem si ji v simulation módu celkem užíval, stejně jako atmosféru 40. a 50. let.

Ale i když příběh je sice kvalitní a pestrý, zároveň musím dodat, že místy (a hlavně v posledních kapitolách, ve kterých zároveň mírně ztrácí na kvalitě - ostatně jako vůbec celá hra) imho až příliš připomíná příběh jedničky.

Závěr hry je pro mě vůbec mírným zklamáním - svou povědomostí pro mě snad až lehce iritující příběh, několik velmi akčních části s absurdně vysokým množstvím nepřátel, prakticky většinu času jen zjišťuju, co se podělalo tentokrát. A závěr... z dramatického hlediska je to asi fajn, ale radši bych hru končil s příjemnějším pocitem. Posledních pár kapitol v čele s tou závěrečnou mě prakticky přesvědčily snížit Číslo z 90 na 85.

Ne že by šlo jen o závěr, Mafia 2 trpí řadou malých nedostatků a chybek napříč hrou, ale prakticky všechny jsou pro mě přehlédnutelné. (Nicméně se trochu bojím, že kdybych se rozhodl experimentovat s fungováním města a jen tak si volně blbnout, asi bych objevil řadu nepříjemných kiksů a blbostí.) Pokud se člověk drží příběhu, nemůže se nic zásadního podělat.

Nepříjemná může být obtížnost - i když většinou vydržíte víc, jedna dobře mířená kulka vás může zabít a napříč hrou je pár míst, kde se dá na chvíli vytuhnout, což dneska při Normal obtížnosti opravdu nebývá zvykem.

Mechanismy přestřelek fungují, ale nemůžu říct, že bych se u nich bavil, bo jde o klasické vzájemné ostřelování se z poza krytu a nepřátelé nejsou zrovna vynalézaví - až příliš času padne na čekání až nepřítel vystrčí palici k ustřelení, než aby to byla jednoznačně zábava.

No ale celkově jsem si hru užil. Důraz, který klade na příběh a jeho přirozené podání, se už dneska prakticky běžně nevidí a protože je Mafia 2 vyprávěním opravdu nahuštěná, jsem spokojený. Oproti první Mafii jsou tu ale samozřejmě věci, které mi chybí - není tu žádný venkov, dokonce ani žádná forma závodů. I samotné město působí tak o třetinu menší, než to z jedničky, navíc mi přijde, že hráče až příliš omezuje v tom, kam může a kam nemůže jít. Stejně tak nadzemka je asi taky nefunkční a nemůžu se zbavit dojmu, že policajti jsou ve dvojce mnohem otravnější (je jich víc, jsou agresivnější).

Asi bych toho o Mafii 2 mohl napsat ještě mrtě - vylepšování auta vč. vlastní SPZky mi udělalo radost, vyvážená ekonomika mile překvapila, atd., atd. Mafia 2 je kvalitní AAA titul a fandům jedničky se bude líbit. (I když za lepší ji relativně k roku vydání asi mít nikdo nebude.) Přesto je ze hry cítit určitá sterilita, jako by vývojáři lehce zaspali dobu, nebo byli nuceni řadu věcí vypustit (patrně oboje) a nebýt příběhu, atmosféry a dialogů, byl bych asi docela zklamaný. Ty ale celou hru úspěšně táhnou při nejmenším na těch 8 a půl.
____________________________
Jednu věc přece jen doplnit musím: Jakkoliv jsem se u hry bavil, prakticky okamžitě po sepsání tohoto komentáře jsem při ohlédnutí za hrou začal registrovat, co všechno v ní není. Jako první mi padly do oka vedlejší mise, které byly ze hry z velké části odstraněny, přestože místa pro jejich získávání jsou na mapě stále vyznačena a dialogy dávají jasně najevo, že se s nimi počítalo. Stejně tak chybí řada scén známých z dřívějších gameplay videí a trailerů, nebo možnosti volby ať už na úrovni mise, nebo celého příběhu. Jaký má smysl rušit možnosti a redukovat 4 konce na jeden, když hra má 10-12 hodin a prakticky nulovou replayabilitu?

A tohle je jen část věcí, které si nové vedení dosazené 2K dovolilo se hrou udělat - osobně tipuju, že ve hře je cca 35-40% z původně zamýšleného obsahu. Ano, i tak je to skvělá hra, ale rozhodně nekope stejnou ligu s první Mafií. Přitom ale úplně klidně mohla, jenže 2K jí v tomhle směru jednoduše zcela záměrně zlomilo vaz, nejspíš jen proto, aby mohli lacině vyrobit a draze prodat pár DLC. A to je tak neskutečně hnusné, že bych měl upřímnou radost z toho vidět zodpovědné osoby pořádně trpět.

A na závěr ještě dodatek k CZ dabingu - herci předvádějí na české herní poměry nadstandardní výkon. V praxi to znamená, že můžeme slyšet cokoliv od excelentního dabingu po totální kiksy, nicméně hlasy samotné jsou většinou OK a některé vedlejší postavy jsou namluveny až překvapivě dobře. U těch významnějších je ale naopak často znát, že herec nemá šajna v jaké situaci postava svou repliku pronáší a výsledek vyzní prostě jako pěst na oko. Hlavní postava Vita ale určitě patří k těm hůře namluveným: V jedné scéně zní docela přirozeně, v jiné naopak naprosto chladnokrevně, v další zase nějak jinak a výsledek je prostě strašně nekonzistentní a prakticky takhle Vito působí jako solidní sociopat. Pár čistě vedlejších a bezvýznamných postav má pak naprosto tragicky zvolené dabéry. Co český dabing ale zazdívá především, je autor překladu z angličtiny - ten člověk prostě nemá pražádný cit pro český jazyk, nesmyslně se snaží o doslovnost, i když se to obvykle vůbec nehodí a sem tam se v textu objeví nějaký patvar, že člověk až zapochybuje, jestli je dotyčná osoba vůbec Čech. Celkově ale jak už jsem napsal se český dabing dá přežít a určitě patří k těm lepším CZ herním dabingům, třebaže od toho nejlepšího (Mafia) je pořád na hony vzdálený, o tom (opravdu profesionálním) anglickém vůbec nemluvě. Jen škoda, že celý proces tvorby CZ verze lokální distributor tak docela nezvládnul a nám, kteří s anglickou verzí nemáme problém (respektive ji rovnou upřednostňujeme), tak způsobil vlastně jen řadu nepříjemných problémů.
____________________
A ještě jeden s odstupem dodatek :)
Na začátku jsem napsal, že "V podstatě platí, že Mafia 2 je stejně dobrá, jako první Mafia, ale dneska už svými přednostmi tolik nevyniká." Tohle tvrzení bych nyní rád popřel - první Mafia je jednoznačně výrazně lepší hrou. Mafia 2 má proti prvnímu dílu žalostnou variabilitu misí, přestřelky jsou nudnější a skriptované honičky aut snad až trapné. Cutscény jsou sice na vyšší urovni, než v prvním díle, na druhou stranu v jedničce si autoři klidně dovolí vám ušetřit cestu z A do B právě nějakou cutscénou (např. jízda na farmu), kdežto ve druhém díle se něčeho takového západní produkce patrně bála jak čert kříže (GTA přece nic takového nikdy neudělalo, takže je to určitě špatně!), tudíž je tu nejspíš opravdu víc řízení, než by doopravdy muselo. Stejně tak si všimněte, že narozdíl od jedničky nikdy nikam během hraní nejedete jen jako pouhý pasažér (snad s vyjímkou úvodní cesty z nádraží) - pokaždé jste řidič vy.

Pro: příběh, atmosféra, dialogy, grafika, humor, hudba, simulation mode řízení, customizace auta

Proti: místama až moc kopíruje jedničku, chybí důležité staré featury, nezáživná střelba, trošku sterilita, omezenost v pohybu, vyšší obtížnost než je dneska zvykem, otravná policie, divný layout ovládání, pytel dalších věcí, kterých si vůbec nemusíte všimnout

+45 +48 −3