Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Nízké hodnocení se týká závěrečné epizody, jež neuzavřela témata a symboliku rozehranou prvními dvěma výbornými epizodami, spíše působila jako když do intimního dialogu o voze začne blábolit někdo třetí o koze, což vyznělo obzvlášť špatně proti původní hře, která nabídla závěrem ultimátní střet romantismu vs utilitarismu (a pokud by někoho náhodou zajímalo, co jsem tehdy zvolil, tak samozřejmě romantismus ;)).

Jinak je mi ale Before the Storm bližší než originální Life is Strange. Už jen protože Chloe má mnohem barvitější charakter než Max, nedefinovaný žádnými trhlými superschopnostmi jako cestování časem nebo úchylnou vlídností, nýbrž tragickou ztrátou otce a související posttraumatickou stresovou poruchou a rebelií vůči autoritám, a nadto oplývá velmi důvtipnou vyřídilkou.

Zároveň ve mně Before the Storm až surreálně rezonuje na základě vlastních životních zkušeností a ve chvíli, kdy Chloe impulsivně utíká za školu na výlet vláčkem po boku strhující femme fatale, pravděpodobně trpící narcistní poruchou osobnosti, vrátil jsem se na okamžik časem jako to uměla Maxine a něco mě tedy hodně silně stisklo za srdce.

Dialogy mi přišly pod taktovkou studia Deck Nine Games znatelně kvalitnější a přirozenější v porovnání s původní sérií. Bohužel hodně chudé, často zcela absentující jako v nějakém vzduchoprázdnu, jsou ruchy prostředí, možná protože se na hře dělalo v době voice actor strike, což je ovšem definitivně důvod, proč známé postavy dabují jiní herci, s čímž se až na výjimku popasovali tito umělci znamenitě.

BTS v úvodních dvou epizodách rozehrává dojemný, krásný a přirozený příběh, jehož středobodem jeví se být Rachel - Chloeina destruktivní láska a člověk magického charisma; symbolika vzlétá na křídlech ponurého krkavce a oheň jako vášeň hoří, aby pohltil všechny, kdo se s očima ukradenýma jeho tancem zapomněli... Načež snad žádná stříbrná nitka nenalezne své místo, význam, pointu a třetí epizodou se všechno neuceleně bortí, aniž by dokonce spoutáno povahou prologu dokázalo nějak opravdu smysluplně navázat na originální příběh.

Je to škoda, nicméně do jisté míry to celku na základě výše vyřčeného a i díky fantastickému soundtracku odpouštím.
+9
  • PC 80
No one asks me for dances
Because I only know how to flail

Měl jsem obavy, jak se s oblíbenými postavami popere jiný scenárista, vlastně úplně jiný tvůrčí tým, a k mému potěšení velice zdárně. Zak Garriss moc dobře věděl, co dělal, a výsledek je uvěřitelný a navýsost vtipný přírůstek do série.

Fascinuje mě fakt, že Deck Nine nepoužili původní engine a vytvořili celou hru od nuly, a to prakticky k nerozeznání od té předchozí. Na nové hlasy jsem si rychle zvykl, především Rhianna DeVries, která měla před sebou nejtěžší zkoušku, je velmi přesvědčivá.

Příběhově se ocitáme před první sezónou, v místě a čase, kdy Chloe potká Rachel. Musím říct, že teď, když jsem měl možnost ji konečně poznat, bude případné znovuhraní původní hry o to náročnější.

Podobně jako první díl před vás na konec položí nepříjemné dilema, které ale tentokrát dává i smysl. Povinností je pak i bonusová epizoda Farewell.
+13
  • PC 70
Po dvou a půl hodinách jsem poslední epizodu Life Is Strange: Before the Storm dohrál. Ze hry mám smíšené pocity.

Příběh mě neuchvátil tak, jak tvůrci nejspíš původně plánovali. Postavy byly zajímavé, to né že né, ale hra se snažila až moc hrát na emoce, což úplně nefungovalo.

V téhle epizodě skvělý soundtrack vynikal ještě víc než v těch předchozích. Úplně jsem nebyl spokojen s tím koncem, který vlastně nic neřekl. Možná by bylo lepší, kdyby se místo rodinných problémů řešil únos Rachel, který hraje značnou část v původní hře.  

Pokud jste si v první hře užívali příběh amerických středoškoláků, tak tenhle prequel je přesně pro vás, ale mě na původním díle bavila možnost měnit čas, což tady nejde.

Pro: Soundtrack, zajímavé postavy

Proti: Jedná se o prequel, takže rozhodnutí nemají pořádný vliv, hra se snaží být emoční a moc to nefunguje

+11
  • PC 85
I třetí epizoda byla pěkná, uznávám, že děj tu až zbytečně zrychlil tempo, a kdyby se třeba hodina obsahu ještě přidala, tak by epizoda klidně mohla být rozdělena na 2 plnohotnotné poloviny. Ale v konečném důsledku to není nijak špatné, nastavená laťka zůstala vysoko.

Opět tu bylo plno pro svět Life is Strange typických "relaxačních momentů", které mám prostě strašně rád, hraje při nich krásná hudba, kamera zabírá Chloe z různých úhlů a hráč si s Chloe pěkně utřídí myšlenky. Samozřejmě mě opět potěšila dějová linka na skládce, která je středobodem celého dění i tady (lidé si možná myslí, že hlavní lokace napříč LiS a LiS BS je škola, ale je to opravdu skládka, kde se dějí zásadní momenty, které formují postavy).

Co mě malinko zklamalo, tak to, že v této epizodě nebyla žádná nestandartní věc, jako v předešlých epizodách Dungeons and Dragons a účast v divadelní hře, ano sice je tu opět možné hrát Dungeons and Dragons, ale to je jen pokračování z první epizody, i když mě to samozřejmě bavilo i tady. Jo a taky mi v rámci příběhu úplně neseděla postava Eliota, jeho role na konci je vyšinutá z příběhu a to doslova :)

Líbil se mi i konec, protože to není takový doják, jako v první sérii, ale i přesto je velmi silný a ve hrách nepříliš obvyklý.

Celá hra je prostě hrozně fajn, jak už jsem psal v předešlých komentářích, tak je hodně osvěžující, že tu nejde o herní náplň v podobě klišé o záchraně světa, nebo honění ega nějakými skvělými výsledky. Je tu prostě představen "relativně normální" lidský příběh s uvěřitelnými a silnými postavami s velmi zajímavými scenériemi a skvělou hudbou. Bylo také fajn, že hra nepředchází přímo původní hře, ale odehrává se s dvouletým předstihem a je tak do značné míry nezávislá. Dokonce si nyní myslím, že je celkem jedno, kterou z těchto her si zahraje člověk dřív, protože obě jsou super a obě se dají hrát bez znalosti té druhé. Jen se tedy přiznám, že jsem v této sérii párkrát rozhodoval na základě znalosti budoucnosti postav, takže je možná i vhodnější hrát nejprve tento prequel, ale já jsem psal, je to skoro jedno.

Celkově se mi tedy hra moc líbila, původní sérii řadím sice o kousíček výš, ale to jen z toho důvodu, že jsem jí hrál dřív. Doufám, že i LiS 2 bude podobně dobrý zážitek, ač se tedy trochu bojím, že to bude něco trochu jiného, protože už nepůjde o "nás děvčata" :D Život je zvláštní, a tak to má být.

Pro: Chloe a Rachel, graffiti, relaxační části, příběh

Proti: trochu vyšší tempo než v předchozích epizodách, Eliot

+21
  • PC 80
Herní výzva 2019 - Lovec trofejí

Pro Before the storm platí v podstatě skoro vše, co pro původní hru. Musí se bohužel obejít bez hraní s časem, a nepřichází s žádnou mechanikou, která by časohrátky uspokojivě nahradila. Nakonec to ale zase tolik nevadí. Příběh je dobře napsaný, a (možná i díky omezení na tři epizody) graduje lépe, než v původní hře, byť hluchá místa se tu taky najdou. Točí se očekávatelně kolem vztahu Chloe a (doposud tajemné) Rachel, ale ústřední dějová linka se nezaměřuje jen na vyplňování prázdných míst původní série (vlastně se jich dotýká jen minimálně). Rachel se s Chloe „skamarádí“ docela instantně, a relativně záhy se hra zaměří na příběh, který nebyl v původní sérii nijak naznačený. Zasazení hry několik let před původní sérii tak vnímám jako jednoznačné plus.
Potěší možnost potkat celou řadu postav z původní série v mladším provedení. Co naopak nepotěší je finální rozhodnutí, které je opět oddělené od zbytku hry. Vaše volby v průběhu hry sice mají viditelné dopady, ale na tu závěrečnou opět nemají žádný vliv.
Before the storm hezky rozvíjí zejména charakter Chloe (Max tu sice není, ale její absence a zejména mlčení svým způsobem dokreslují její charakter také), nicméně funguje samostatně, a opírá se jen o známé postavy a prostředí.

Pro: Zajímavý příběh; dobře napsané postavy; vztah Chloe a Rachel; viditelné dopady rozhodnutí.

Proti: Vracení času tu logicky není, a není tu ani žádná adekvátní náhrada mechaniky; finální rozhodnutí je opět "odstřiženo" od zbytku hry.

+11
  • PS4 80
Jestli mě něco v Before the Storm iritovalo, tak to byl rozhodně deník Chloe. Chloe prostě není ta uzavřená holka jako Max, co tráví volný čas kreslením na papír nebo své pocity a zážitky pravidelně zapisuje do diáře, jen co dokouří trávu. Žije úplně odlišným způsobem života. Věčně se někde poflakuje venku, protože všude je líp než doma.

I schopnostmi působí Chloe pouze jako chudší příbuzná. Čas ovládat neumí, takže se musí spokojit pouze se svými sny a iluzemi kdesi ve svých představách. Získala oproti Max pouze drobnou slovní hříčku v podobě jakéhosi "držkování", což na první pohled nezní vůbec špatně, ale na provedení mi nic moc zajímavého nepřišlo.

V puzzlech se hra také moc nepředvedla. Je jich jen pár a neříkal bych jim snad ani puzzly. Asi by bylo i lepší, kdyby ve hře ani nebyly, obešel bych se bez nich. Klidně mohla hra zůstat jako čistokrevný walking simulator.

Příběhově v tom hra první dvě epizody úplně plavala. Až s koncem druhé epizody se začalo vyjasňovat, kam se hra definitivně bude ubírat. Celou dobu jsem měl ze hry pocit, že neví, čím chce být a nedokáže se odpoutat od slavného prvního dílu a jít víc svou vlastní cestou. Dost jsem sázel na to, že autorům jde o postupné budování vztahu hráče k Rachel, který bude zakončený zmizením Rachel a tak jsem jim místy přepálené vztahovky omlouval. I když chápu, že cílovkou LIS jsou spíš holky než kluci. I tak jsem se ale dobře bavil a hru si skvěle užil a ti, kteří neměli původních 5 epizod dost, si jí užijou určitě taky.

Pro: důstojný prequel, soundtrack

Proti: deník Chloe, dlouhou dobu nejasný směr příběhu

+13
  • PC 80
Sága, která láme srdce i v původně nechtěném prequelu. Se znalostí originálního LiS jde vážně o srdcervoucí koncovku, která sice herně nenabízí nic nového, ve zlomových situacích dokonce před hráčem uhýbá, viz finále ve mlýně ale stejně je v ní emocí přehršel. Slyším totiž jak na studijní prostředí, tak na nostalgické přehrabování se ve vlastní hlavě, tak na vybrnkávané náladové soundtracky.

S Rachel, Chloe a přeneseně i Max se tedy loučím, ale troufám si říct, že Arcadia Bay ze mě nevymizí nikdy. Ať už se dočkáme filmové (seriálové?) adaptace, tady měli autoři očividně odžito tím správným směrem.

Pro: Výsledná nálada, která člověka nechá sedět a dlouze přemítat.

Proti: Takřka nulová nutnost hráčské invence

+14
  • PC 85
Vzhledem k vysoce nastavené laťce od prvního Life is Strange bylo poměrně složité na něj tímto prequelem kvalitativně navázat. Before the Storm je rozdělen do tří epizod, z nichž každá obsahuje nějaký ten příběhový zvrat. Jako bonus v rámci Deluxe edice pak dostanete ještě bonusovou epizodu Farewell, která není ničím jiným než nostalgickým loučením s hrdinkami prvního Life is Strange.

Již tradiční možnosti volby jsou logicky i zde a je to pořád prvek, který zatraceně dobře funguje, obzvláště když pak máte možnost svoje volby ospravedlňovat nebo obhajovat před přáteli, kteří si stejnými dilematy prošli také. Ikdyž mi přišlo, že těch zásadnějších rozhodnutí není tolik jako v prvním LiS. Podobně interaktivních her je po hříchu málo a už teď vím, že mi budou Chloe, Max a Rachel (a možná i někteří další) chybět.

Pokud bych měl vybírat nejzajímavější charaktery z herních sérií, určitě bych tam zařadil právě Chloe Price, která pobaví svými vtipnými glosami, ale na druhou stranu se zmítá v životních útrapách a připravuje tak hráčům nejednu těžkou volbu.

Celkový můj herní čas se zastavil na deseti hodinách, z nichž by se dalo možná ještě pár nevýrazných desítek minut ukrojit, ale i tak u mě vládne spokojenost. A stále mám menší výčitky ohledně poslední volby. Ještě, že je to jenom hra

Pro: příběh, postava Chloe Price, lepší grafika než v případě prvního LiS, soundtrack, atmosféra

Proti: méně zásadnějších rozhodnutí, pár hlušších míst s bezvýznamnými dialogy

+19
  • PC 70
Splnené v rámci HC módu hernej výzvy 2018 - 2. "Krize identity"

Prvá séria Life is Strange - Episode 1: Chrysalis patrí medzi moje najpríjemnejšie prekvapenia posledných rokov. Pred hraním prvej epizódy som nemal žiadne očakávania a o to viac som bol pozitívne prekvapený azda najlepšie vykreslenými "normálnymi" postavami, aké som v hrách stretol. A že tých postáv nebolo úplne málo a hráč sa v nich aj tak nestratil.

Hlavným lákadlom tohto príbehového prequelu bolo spoznať enigmatickú a v pôvodnej sérii spomínanú Rachel Amber. Myslím si, že tieto očakávania boli pomerne pozitívne naplnené a vykreslenie jej charakteru je zaujímavé, uveriteľné a odlišné pod postáv z pôvodného LiS. Čo už je však menej logické a dôveryhodné je prírýchly a tým pádom miestami aj nelogický dejový spád tretej epizódy prequelu, ktorý tak trochu kazí dojem z prvých dvoch epizód. Inak povedané vzťah Rachel a Chloe (známa z prvého LiS a v prequele hráčska postava) graduje až tragicky rýchlo vzhľadom na to, že sa poznajú len pár dní. Samozrejme, môže sa stať, že dvaja ľudia povahovo veľmi sadnú a ľahko sa im potom zdôverujú, tu však, vzhľadom na závažnosť situácie, to bolo až príliš.

Plusom a mínusom zároveň bol fakt, že celá prequel séria vlastne vôbec nepojednáva o dramatických udalostiach súvisiach s Rachel (s výnimkou kratučkého náznaku úplne na konci), ktoré vlastne dali do pohybu alebo logicky oddôvodnili určité dôležité momenty v pôvodnom Life is Strange. Na jednej strane je fajn, že autori len neparazitovali na pár známych/vysvetlených faktoch pôvodnej série a vytvorili tak nový a až na záver, aj logický celok, no na druhej strane som bol na zobrazenie týchto udalostí práve najviac zvedavý.

Tak či onak, prequelová miniséria dopadla lepšie, ako som očakával - bál som sa totiž, že sa bude jednať o klasické dojenie značky, kým sa dá. Príbeh, humor, postavy a vzťahy v Before the Storm tak určite stoja za zahratie, ak sa Vám pôvodný LiS páčil. A hudba je tu rovnako super, na čele s krásne melancholickým soundtrackom od mojej obľúbenej kapely Daughter.

Pro: Rachel a Chloe, príjemný príbeh a v mnohom uveriteľné postavy, hudba

Proti: urýchlený a chaotický záver, nerieši udalosti tesne pred pôvodným LiS

+20
  • PS4 75
Dva roky po první návštěvě se vracíme do Orlanda, kde se konečně můžeme dozvědět příběh velkého přátelství ( nebo něco víc? ) dvou známých postav z originálního Life is strange. Tentokráte očima mladé rebelky Chloe Price se seznámíme s Rachel Amber, kterou známe jako jakousi modlu místní akademie a vlastně nejlepší kámošku všech, včetně profesorů. Kromě hlavní postavy postavy, nebo autorů samotné hry se tu však změnilo i několik dalších věcí. Pojďme se na to tedy podívat.

Hra nás vede 2 roky zpět před událostmi prvního dílu. Arcadia Bay je stále ještě klidným místem, kde se ani neztrácejí děti, ani zhroucené dívky nepáchají sebevraždu. Snad jen obchodu s drogami se zde náramně daří, ale ruku na srdce ... jsme v Americe. A v tomto městě, v chatce za cedulí nevstupovat, na pravděpodobně ilegálním punkovém koncertě jsou nám představeny naše dvě protagonistky a začíná tento více méně obyčejný příběh. Schválně jsem zde použil slovíčko obyčejný, protože od něj určitě nemůžete očekávat žádnou velkou epičnost. A tím nechci říct že je špatný, ba naopak má momenty které vás pobaví, rozbrečí, samozřejmě potrápí morálními rozhodnutími a hlavně vás překvapí. A nejkrásnější jsou ty chvíle, kdy narazíte na odkazy na původní hru. A tak jedinou výtkou, kterou pro příběh mám je zbytečně ustřiženej konec asi v té nejnapínavější chvíli.

V čem hra však trpěla mnohem víc byli charaktery. Bylo vidět, že se autoři soustředili převážně na Chloe s Rachel, jelikož většina vedlejších postav byla bez charakterová a rozhovory s těmito osobami byli většinou nudné vyplnění herní doby. To bohužel platí pro všechny nové vedlejší postavy včetně hlavního záporáka, tak i třeba pro takovou Viktorii, která zde ani zdaleka nebyla tou Viktorií, kterou tak nenávidím již z původní hry. A tak v zásadě jediné zajímavé rozhovory tu zůstali s novým taťkou Davidem, popřípadě drogovým dealerem Frankem, oba však už vytvořené původními Dontnod studiem a občasné výjimky vedené k vedlejším aktivitám.

Asi nebude velkým spoilerem, když prozradím že Chloe cestovat časem nedokáže, což také razantně mění hratelnost a za svoje rozhodnutí již plně ponesete odpovědnost bez možnosti se opravit. Vítej zpět krutý živote. Autoři se přesto chtěli v něčem odlišit od ostatních adventur a tak využili drzost, kterou Chloe dominuje a přidali do hry možnost hádek. Je to takový vylepšený způsob quick-time eventů, kdy v určitém čase pomocí určitých slov v rozhovoru musíte správně vybírat mezi třemi odpověďmi, které vás buď přiblíží k výhře této hádky, nebo naopak přiblíží vašeho protivníka. Tato herní mechanika má však jeden háček, pokud hádku prohrajete, většinou její následky jsou horší, než když vyberete možnost vůbec hádku nezačínat. Proto je dobré jít do hádky vždy s rozmyslem. Nejednou vám to připraví pěkně horké chvíle.

U technické a grafické stránky se moc dlouho zastavovat nechci. Jen si myslím že je potřeba zmínit že hra běží na novějším Unity enginu, takže hra je zase o něco více barevnější než-li za dob Maxine a speciálně efekt ohně v hlavním menu hry se mi hodně líbil.

Ve výsledku hře dávám 75% procent, jelikož jsem si jí vážně užil a nebyla to jen "žďímačka" peněz na profláklém titulu. Jen škoda těch hluchých míst zaviněné slabě propracovanými vedlejšími postavami. Navíc je fajn že se titul dá použít i jako krátká vstupenka do Life is Strange pro nové hráče, jelikož se vyhýbá veškerým spoilerům pro hlavní hru. Každopádně pokud máte rádi svět Life is Strange myslím si že si tato hra zaslouží vaši pozornost a stojí za to jí dát šanci. Pokud fanoušky nejste, nebo jste ho ještě nehráli vypněte tuto recenzi, zapněte Steam a běžte to napravit!

Pro: Mechanismus hádek, Chloe Price a Rachel Amber, Příběh, atmosféra

Proti: Vedlejší postavy, odbitej závěr

+11 +12 −1
  • PC 75
Možná zbytečný, ale přesto zajímavý prequel k původnímu LiS. Tentokrát v roli Chloe, jejíž super schopností je všechny nasírat a ničit cizí majetek lihovkou. Občas dostanete i možnost nechovat se jako úplný spratek, ale když jsem tak udělal, jen jsem se nakonec cítil jako podvodník, protože to k její osobnosti prostě nesedne.

Ale o to je to zajímavější. Další zajímavostí je, že Chloe chybí krátkodobá paměť, takže si každých pár minut na ruku musí zapsat, co má v příští minutě udělat, což probouzí další sympatie :/

Co se příběhu týče, i když stejně asi víte, jak to nakonec dopadne, vztahy mezi charaktery mají pořád šťávu (Chloe a Rachel mají mnohem lepší chemii než Chloe a Max), a pokud si ještě první LiS pamatujete, určitě vás potěší spousta propojených detailů, na které narazíte (nebo sami vytváříte).

První dvě epizody jsem hodnotil o 5 % lépe, poslední část mi už přišla o trochu slabší. Přesto, pokud se vám první díl líbil, určitě stojí za zahraní.
+19 +20 −1
  • PC 70
Původní Life is Strange nepovažuji za žádnou modlu, i když se mi líbilo. Od prequelu jsem stejně jako ostatní neměla žádná očekávání a ve výsledku to bylo asi moudré rozhodnutí. Minisérie to sice není vyloženě špatná, ale taky ani není nijak výrazně dobrá a našlo by se víc než pár hluchých míst (hlavně ten konec v mlýně byl takový trochu wtf). Celé to zachraňuje skvělá atmosféra, opět úžasný soundtrack i grafické zpracování a návrat všech starých dobrých postav. Příběh samotný bohužel nemůže nabídnout nějaký velký rozvoj, protože všichni víme, jak musí skončit (osud Rachel, nenávistný vztah Chloe a Davida...), nicméně aspoň se může dosytosti těžit z postavy Rachel a hlavně a především z jejího romantického vztahu s Chloe (jejich scéna z The Tempest byla první LiS scéna, která mě rozplakala, takže gratuluji, dostali jste nakonec i mě :D), který umožňuje poznat i Chloe z trochu jiné stránky. No a vzhledem k tomu, že tentokrát odpadá přetáčení času, všechno působí mnohem realističtěji a krutěji, protože když něco poděláte tak to zůstane podělané a žádný deus ex machina vám nepomůže.

Pro: atmosféra, soundtrack, grafika, postavy, vztah Chloe a Rachel, návaznost na původní LiS

Proti: dost hluchých míst, občas otravně pomalé dialogy

+28
  • PC 90
Když bylo Before the Storm oznámeno, napadala mě slova jako cashgrab či cow milking. "Zbytečný" prequel, navíc od úplně jiného studia? Kdo to chce?
Naštěstí se s hraním Before the Storm dvě záležitosti vyjasnily velmi rychle:
- Deck Nine jsou očividně ohromní fans originálu
- Deck Nine mají navzdory očekávání schopné scénáristy (a programátory, umělce..)

Before the Storm je kratší (cca 11 hodin) a celkově komornější, Chloe samozřejmě nemá žádnou napřirozenou schopnost (tedy kromě hádání se se všemi okolo, když na to přijde), ale vůbec to nevadí. Důraz je zde na na to "přízemní", tedy její vztah s okolím a zejména novou přítelkyní Rachel, což byla trochu enigmatická postava z Life is Strange. Deck Nine ji vystihli skvěle a znalost její budoucnosti (nemluvě o Chloe) dělá z Before the Storm ještě tragičtější zážitek.
Po dohrání mám pocit nejen, že Before the Storm není zbytečný prequel, ale naopak mi ještě retroaktivně zlepšil zážitek i z původní hry. Což je asi ta nejvyšší možná poklona.
+35