Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Po marastu z Kreedu je pro mě datadisk milé překvapení. Už na první pohled je znát citelně vylepšená grafika. Kouká se na to mnohem líp. Mám pocit, že je to i lépe optimalizované. Hra je plynulejší a hezčí. Ruku v ruce s tím jde i design úrovní, který má konečně nějakou úroveň. Lokace už se neopakují a jsou různorodé. Design je přímočařejší, zábavnější a, na rozdíl od prvního Kreedu, dává smysl. Takhle to mělo vypadat od začátku. Je to velký rozdíl v rozmezí jen osmi měsíců mezi vydáními.

Daň si za to, bohužel, vybírá délka hry. Která je hodně krátká. Na novodobé DLC by byla délka asi adekvátní. Na samostatně spustitelný datadisk bych si představoval dvakrát víc. Je to tak na dvě hodiny pozvolného hraní. Jestli potřebujete dohrávat hry za jeden den, tohle je dobrá volba.

Bohužel v Episode 1 zůstal nemastný, neslaný pocit ze střelby jako minule. V Kreedu jsem neměl za celou dobu pocit z dobře odvedené práce při zabití nepřítele. Zbraně jsou podivné a hra vás ani netlačí je využívat všechny. Ještě k tomu mi autoři sebrali můj oblíbený rotačák. Je pěkné, že mrtvoly nemizí, ale nemusel by se o ně člověk pořád zasekávat.

Celkově jsem se tentokrát celkem slušně bavil. Finále hry mělo konečně nějaké vyvrcholení (i když, kvůli zaseknutým nepřátelům za dveřma skoro bez boje) a v titulcích jsem si s chutí poslechl pěknou melodii. Navíc zmizelo bludiště a modely postav v animacích také prošly menší evolucí. Burut se rychle zlepšovali a potvrdili to jejich další slušnou akcí Übersoldier.

Ohledně neoficiálního anglického dabingu: Možná by si po tomhle někteří remcalové mohli začít vážit některého z českých amatérských dabingů. Já byl ale rád, že to nemluvilo a nepsalo Rusky. Azbuka je podivné písmo.

Pro: o dost vylepšená grafika a design úrovní, zmizelo bludiště, finále hry je mnohem dramatičtější (oproti původnímu Kreedu alespoň něco)

Proti: pořád nudné zbraně a střelba z nich, zasekávání nepřátel o překážky, zasekávání se o těla nepřátel, i na datadisk je to kraťoučké

+11
  • PC 60
Po odohraní Kreed-a som sa dozvedel aj o tomto prequeli a rozhodol som sa ho vyskúšať. Pôvodný Kreed na mňa spočiatku pôsobil ako céčkové sci-fi, ale ku koncu sa ukázal aj kúsok jeho originality, aj preto som sa rozhodol vyskúšať Battle for Savitar. Pri pôvodnom Kreede bolo pre mňa najväčším prekvapením, že má kompletnú českú lokalizáciu a preto som nechápal prečo si vlastne BfS nezaslúžil ani tú anglickú lokalizáciu, no netrvalo mi dlho kým som prišiel na to prečo táto hra upadla do zabudnutia. A sú to bugy, konkrétne bug na bugu...

Už je to síce nejaký ten rok, čo som odohral Kreed, ale aj tak sa mi zdá, že BfS obsahuje rovnakú grafiku ako svoj predchodca bez nejakých zmien. Neviem, či je to chyba v mojej grafike, ale ešte aj tie cutscény preblikovali nie nejako výrazne, ale je to vidieť najmä na vesmírnych lodiach ktoré sa akoby triasli. A tiež Burut mohol aspoň trochu zapracovať na tvárach ľudí, keď sa zapla cutscéna, kde sedeli 3 mariňáci v transportnej lodi a všetci traja vyzerali na chlp rovnako tak som nevedel, či sa mám smiať alebo plakať.

Nemám rád, keď v hrách miznú telá, ale prišiel som na to prečo v tejto hre je inteligentne v menu nastavenie pre určenie doby miznutia tiel... Pokiaľ tieto telá zmiznú nemusíte sa báť zasekávania sa o nich. Aj keď skôr sa mi stávalo, že som sa zasekol o telá spolubojovníkov, ktoré nikdy nezmizli. Ale tu nejde len o zasekávanie sa o telá, ale aj o ľubovoľné okolité predmety a to dosť zamrzí, keďže väčšinou to má za následok načítanie uloženej pozície. Ďalšie zaujímavé tlačítko v menu je zapnutie inventára, kde sa vám na okraji obrazovky zobrazia všetky zbrane, ktoré máte. Bolo by to celkom zaujímavé riešenie, až na to, že keď už si raz inventár zapnete už sa ho nezbavíte a bude vám svietiť na boku, kým nespustíte novú hru.

Obtiažnosť hry sa mi zdala trochu vyššia ako v pôvodnom Kreed-e, hlavne na začiatku, keď nemáte muníciu ani zbroj, takže vás Tiglaar zabije tromi ranami. Neskôr keď už máte viacej munície a zbroj, hra je opäť jednoduchá, takže už vás nepriatelia veľmi nezdržiavajú.

BfS takto ponúka niekoľko typov nepriateľov, s rôznym vybavením a taktiež životom. Do hry bolo zakomponovaných niekoľko nových zbraní, ale naopak niektoré staré z hry zmizli. Väčšinu zbraní ani nemáte za krátku hernú dobu ani kedy vyskúšať, resp. prídete na to, že je najlepšie nepriateľa zlikvidovať na väčšiu vzdialenosť alebo ich prísť rýchlo zlikvidovať strelou z raketometu.

Umelá inteligencia je dosť slabá, nepriatelia niekedy len stoja a pozerajú ako do nich strieľate inokedy sa omylom likvidujú navzájom, alebo tiež ostanú niekde zaseknutý (to sa stáva najmä po načítaní uloženej pozície).

Battle fo Savitar bol pre mňa sklamaním, na hre je krásne vidieť prečo túto hru nikto oficiálne nelokalizoval do EN a názov Episode I. tiež zrejme naznačuje, že malo byť zrejme viac častí a EN distribútori uvažovali až o kompletnom vydaní, ale kto by mal záujem o vydanie hry s hernou dobou 3 hodiny s Déčkovým príbehom a stovkami bugov...

Pro: nové zbrane a nepriatelia

Proti: príbeh, krátka herná doba, bugy

+6
  • PC 90
Tento datadisk jsem začal hrát hned po dohratí Kreeda, tedy původní hry. Nevěděl jsem co od toho čekat, jelikož samotný Kreed mi dal pěkně zabrat, a byl jsem rád, že jsem hru zvládl dohrát. Pokud jste u Kreeda měli stejný pocit a nebo dokonce ztratili pro Battle for Savitar odvahu, tak věřte, že jste přišli o hodně, jelikož tento datadisk se vystříhal mnoha neduhů, kterými trpěl původní Kreed.

Nyní už na vás po nainstalování hry nečeká žádné frustrující přepisování configuračních souborů ohledně nastavení citlivosti myši nebo rozlišení hry pro kompatibilitu s vaším monitorem, všeho tohoto se tvůrci v tomto datadisku rozumně vystříhali.

Tentokrát vám v boji proti nepřátelům nikdo nepomáhá, hra je výhradně sólová jízda a sama o sobě ocejpá jako hodinky. Vaší první zbraní je paralyzér, ten však prakticky nevyužijete, můžete jej na začátku hry vyzkoušet klidně na nějakém zpřáteleném kolegovi, ale jinak nemá opodstatnění. Vesměs je to jedna z mála nových zbraní v původní hře se nevyskytujících, no, naopak ne všechny zbraně z původní hry najdete zde. Tedy nůž byl zde nahrazen zmíněným paralyzérem, rotační kulomet zase jakýmsi samopalem, který je mimojiné neméně užitečný, dále taky ruční pistole, ke konci pak ještě jedna velmi silná zbraň, zůstal skvělý plamenomet, zaměřovačka, raketomet, lejsrová zbraň, granáty a tříhlavňová brokovnice, naopak zmizela nepraktická původní klasická brokovnice.

Velmi výrazné a pozitivní změny se dočkal disajn a grafika. Pokud jste v původní hře byli na rozpacích kvůli kolísavé kvalitě, kde chvílemi jste se kochali krásným grafickým zpracováním a čitelnými texturami, jindy zas na vás grafika působila nemastně neslaně a bledě, tak v případě Battle for Savitar se budete jen a jen kochat. Tuto stránku totiž tvůrci dokonale vypilovali ve všech směrech. Ne však jen grafika, ale i fyzikální model byl vylepšen, sklo se tu po střelbě sype o sto šest, předměty reagují na kopance a pohyb mrtvol, pokud na ně fyzicky narazíte, netřeba komentovat, přesvěčte se sami.

Co se týče vyzdvihovaného vylepšení umělé inteligence nepřátel, tak zde mám dojem, že se žádné vylepšení nekonalo, spíše mi to občas připadlo ještě trošku horší. Někteří protivníci na vás chytře reagují, improvizují, ale ne všeci, někteří naopak stojí na místě a začnou reagovat teprv až se k nim více přiblížíte, jakoby o vás nevěděli anebo vznikne stav, že se zaseknou a běží na jednom místě :-) Pak ho můžete vklidu zabít dřív, než zareaguje.

Naopak další výrazná změna k lepšímu dosáhla v případě modelů kreatur, ty se hodně povedly. To zaregistrujete na první pohled. Jedná se především o hlavního záporáka, hmyz, který vypadá velmi pěkně včetně pohybů a potěšily mě bolestivé zvuky, které vydává po střelném zasažení. Ono bolestivé pištění navozuje tu správnou vetřelčí atmosféru.

Nemějte však strach ani z frustrujících zákysů, jaké vás prudily v původním Kreedovi, pokud se rozhodnete k zahrátí této hry. Nudné zákysy se z 90ti % nekonají a to ani při absenci češtiny ve hře. Zvládnete to i bez návodu. Sice jsem zakysnul v jedné misi kde jsem dost bloumal jak dál, ale nakonec jsem zdárně dospěl k cíli. Tvůrci viditelně dali přednost dynamické akci před hádankami. Ale lokace to nijak nesráží k zemi, jsou velmi pěkné a rozmanité. V porovnání s předchozím dílem je však celá hra civilněji zpracovaná, méně exoticky pojatá, nevýhodou tohoto datadisku je jednoznačně jeho krátkost. Je to škoda, jelikož mě to fakt bavilo.

Zvuková stránka zůstává prakticky na stejné úrovni, pokud vám neseděla hudba v minulé hře, necháte ji vypnutou i nyní.

Ovládání je taktéž bez naprostého problému, totožné s původní hrou, snad bych jen vyčetl, že se hráč nemůže vyklánět doprava a doleva za roh zdi. Podávání příběhu ve formě deníků zůstalo taky při starém a nezměnil se ani styl uzdravování.

Závěrem lze říct, že se jedná o vychytaný datadisk, který si zaslouží mnohem větší pozornost, než která se mu dostala. Prakticky nic se o této hře na českým internetu nedočtete, o titulu se nediskutuje, návod neexistuje, ba ani video návod jsem nenašel, překlad taky není. Patrně je to způsobeno tím, že hra u nás tehdy nakonec nevyšla. Tímto komentářem chci tedy info a detailnější popis hry uskutečnit a snad se mi to alespoň trochu povedlo a mnohým to pomůže a navodí pozitivní chuť k zahrátí. Hru jsem hrál na střední obtížnost a narozdíl od Kreeda si Battle for Savitar mám chuť zahrát znovu na obtížnost nejvyšší. Hra je v ruštině, pokud vám vyhovuje angličtina, tak se dá anglickým patchem doinstalovat, jak dabing tak i texty.

Pro: Grafika, disajn, atmosféra, modely nepřátel

Proti: Absence češtiny, krátkost

+11