Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Ian Livingstone's Deathtrap Dungeon

31.03.1998
1998
58
2 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Deathtrap Dungeon je jednou z prvých hranatých akcií z pohľadu tretej osoby ala Tomb Raider.
Základná premisa hry spočíva v prejdení obrovského podzemného labyrintu plného príšer, pastí, hádaniek a vynálezov steampunkového charakteru. Jednoduché? Tak to len znie.

Hráč si vyberie jedného z dvoch hrdinov, ktorí chcú prejdením bludiska získať nielen slávu, ale aj bohatstvo a vládu nad územím baróna Sukumvita, do ktorého spadá aj slávne mesto Fang.
Hrdinovia majú na výber z niekoľkých možných útokov a ako už bolo spomínané, budú sa najmä venovať boji, ale zároveň aj riešiť rébusy a vyhýbať sa pascám. V tej dobe hra obsahovala aj celkom drsnú formu násilia (napríklad keď je hrdina rozcupovaný na kúsky príšerou, ktorá vyzerá ako variácia na tyranosaura).


Poslední diskuzní příspěvek

@hanak_v_exilu (18.03.2022 18:13): To bude asi podobný případ jako Crusaders of Might and Magic kde taky byla ps1 verze dost jiná. Menší a jinak strukturovaná.
Ono zas na te ps1 moc nepřidalo ze tam tyhle hry většinou běželi dost pod 30fps a do jiste doby než vyšel ovladač s analog páčkama se ovládali smerovymi tlačítky kde se třeba otočit trvalo věcnost :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 55
"Je to jako Dark Souls, ale místo nepřátel bojujete s ovládáním a kamerou." Komentář neznámého uživatele GoGu má v sobě hodně pravdy. Deathrap Dungeon charakterizuje trýznivá obtížnost, a souboje na tom mají jen částečnou vinu. 

Hra se pyšní názvem Ian Livengstone's Deathrap Dungeon, ale s knihou edice Fighting Fantasy nemá společného prakticky nic. Někde na pozadí se odehrává příběh, kterého se hráč neúčastní. S nikým nemluví, nic důležitého nesbírá, ani nevolí další cestu. Postup hrou je od jednoho tlačítka ke druhému, přes spoustu výtahů, dveří, propastí a agresivních nepřátel. Dobrodružství absolvuje buď vnadná žena jménem Red Lotus, nebo divoký válečník zvaný Chaindog. To Vám dá zhruba představu, na jaké vypravěčské úrovni se tady pohybujeme. 

Předloha by si zasloužila promyšlené RPG typu Arx Fatalis, jenže Asylum Studios se rozhodli pro akční rubačku viděnou z pohledu třetí osoby. Soubojů je opravdu požehnaně, přičemž čas od času musí hráč překonat jakéhosi pána oblasti, disponujícího speciálním útokem a obří výdrží. Úplně na konci čeká závěrečný boss. Jsme ve fantasy, takže můžete hádat, kdo to je. Je to drak. Vývojáři tvrdí, že je ve hře 53 unikátních typů nepřátel, takže variabilita protivníků je obrovská. Najdou se typická monstra která by otrhlý dobrodruh očekával v temné podzemní kobce, ale narazil jsem i na mechanické golemy, šílené klauny, pekelná stvoření a minotaury. 

Soubojový systém je hloupější než by bylo záhodno, ale komplexnější než by se zdálo. Jednotlivé typy nepřátel mají preferované útoky a vysledovatelné strategie, takže šarvátky časem padají do mírně otravného stereotypu. Zdraví ovšem není nazbyt, takže je důležité nic nepodcenit. Deathrap Dungeon obsahuje závan RPG v podobě různorodých zbraní. Každý nepřítel je náchylný na něco jiného. Nemrtví nemají rádi stříbro, hadovité ženštiny špatně snáší jedy a zdivočelého parního robota nic nepocuchá lépe, než těžké kladivo. Bohužel střelné zbraně mají velmi omezený počet nábojů a ruční zbraně rychle degradují, takže je vhodné nejsilnější kousky šetřit na nejtužší protivníky. Animace bojů je opravdu povedená. Nebohé oběti reagují na působená příkoří. Třesou se pod ránami, krvácejí a uspokojivě se hroutí. Není výjimkou, že se po závěrečném úderu efektně roztrousí po místnosti, případně jejich vnitřnosti s tichou výčitkou kapou ze stropu.

Pokud hráč přežije záplavu nepřátel, naprosto spolehlivě ho zabije samo bludiště. Labyrint chodeb, plošinek, říms, šachet a členitých místností plně dostál svému jménu. Oblíbené jsou zejména propadající se podlahy, neviditelná tlačítka spouštějící otrávené šipky, ohnivé koule přilétávající z různých směrů, buchary přibližující se ze stropu i ze stěn a také vždy oceňovaná teleportace rozběsněné obludy do zad. Předem se připravit na pasti nejde, a včasná reakce ma hrozbu je spíše dílem náhody než pohotových reflexů. 

I kdyby byly nebezpečná místa jasně a přehledně označená, a obyvatelé podzemí veskrze mírumilovní, tak by šlo o těžkou hru. Už samotná navigace je totiž obtížná, protože prostředí je strašlivě nepřehledné. Deathrap Dungeon se pyšní něčím, čemu vývojáři říkají "inteligentní kamera". Tohle označení je bohapustá lež, protože na tom jak se mění její úhly pohledu, není inteligentního vůbec nic. Často jsem neviděl na co se dívám, pravidelně jsem ztrácel orientaci, a nic nenaštve víc, než když si uprostřed dlouhé série těžkých skoků kamera usmyslí, že hráč nejvíce ocení záběr na strop. Podobný problém jsem měl už v Tomb Raiderovi, ale za prvé nebyl zdaleka tak palčivý a za druhé se dal potlačit manuálně. Tady na to můžete zapomenout. 

Souboje, pasti a extrémně nepřehledné prostředí by se dalo snést, kdyby vývojáři obtížnost ještě nevyšponovali nemožností libovolně ukládat. Naštěstí po levelech milosrdně rotrousili záchytné body, aby hráči dodali alespoň nějaký oddech. Pak se zřejmě zalekli své dobroty a rozdělili je na dva druhy. Bílé umožňují ukládat kdykoliv, červené jen za poplatek. Můžete hádat kterých je více a jaký typ postupem času ubývá. Obtížnost hry je doslova vražedná. Vůbec bych se nenamáhal předstírat že je férová, protože množství případů v nichž jsem zlomyslnost programátorů ze srdce proklel postupně narostlo do tříčíselných hodnot. Došlo to tak daleko, že jsem si občas pomáhal nesmrtelností. Nejsem na to hrdý, ale ani se za to nestydím. I s ní je postup řehole, protože nesmrtelnost je fajn věc v souboji, ale k ničemu ve dvacet metrů hluboké díře z níž se nedá vyšplhat.

Pro: grafika, soubojový systém, tísnivá atmosféra, široký zvěřinec, rozmanité levely

Proti: zlomyslná kamera, škodící ovládání, leveldesign, množství soubojů, řídce rozmístěné ukládací body, použitelnost magie

+21