Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Haze

20.05.2008
59
8 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Fight the addiction, fight the lies, expose the truth!

Konec éry poválečného konsenzu v západním světě byl pozvolný, avšak neúprosný svou neodvratností. V dlouhotrvající recesi se nepokoje staly denní rutinou, živoření většiny normou a teroristické útoky něčím, na co si „je třeba zvyknout“. Idealista Shane Carpenter ani nedokončil vysokou, aby narukoval a mohl tak pomoci měnit svět k lepšímu v soukromé armádě korporace Mantel. Právě filantropičtí globalisté totiž nejlépe vědí, jaký ze zaostalých konců světa zrovna nejvíce potřebuje svobodu a demokracii. V roce 2048 je takovým místem jihoamerický region Boa, jenž sužuje údajný lidojed Gabriel "Skin Coat" Merino a jeho rebelská soldateska Promise Hand.

Pečlivě pěstovaný obraz Mantelu coby společnosti mírotvůrců rozdávajících rozvojovou pomoc na všechny strany se rozpadá krátce po výsadku. Mise nese znaky vyhlazovací operace a všichni jsou pod vlivem substance známé jako Nectar, jejíž užívání je povinné, každá uniforma tedy obsahuje administrátor. Cenou za přechodné zostření smyslů však je selektivní vnímání reality a vznik závislosti. Ten největší zvrat si tvůrci vyzradili předem. Přibližně polovinu hry zůstanete pěšákem korporace, poté změníte strany a konečně začnete po boku rebelů bojovat za dobrou věc. Učiníte tak v lokální kooperaci pro dva, nebo si kampaň projdete pouze ve společnosti AI?

Po dávce průmyslově vyráběné látky poběžíte rychleji, vyskočíte výše, zamíříte přesněji a vystřelíte se sotva znatelným zpětným rázem. Po dezerci doping nahradí možnost hrát mrtvého, klást miny a způsobit předávkování nepřítele Nectarem prostřednictvím vržení dýky do zádového administrátoru drogy. Při předávkování ztratí voják veškeré zábrany a začne střílet po spolubojovnících. Titul postrádá podporu trofejí, ale využívá pohybových funkcí Sixaxis/DualShock3 ovladače. Vzdálenosti lineárně designovaného prostředí venkova země třetího světa budete příležitostně překonávat také v obrněných buginách opatřených kulomety.

Servery pro kompetetivní (16 hráčů) a kooperativní (1-4 hráči) online multiplayer byly uzavřeny 8. srpna 2014.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PS3 50
"For Merino!"

Ou, tak tohle bolelo. I přes nepříznivé ohlasy jsem čekal solidní akci. V jádru to není úplně zlé postříleníčko. Dobrý pocit ze střelby, solidní zvuky, kvalitní fyzika. Až do konce mě střílení bavilo, možná víc jak u leckteré jiné střílečky. Ale tady klady končej, protože to ostatní je přinejlepším průměrné.

"As Merino says, Mantel will fall today!"

Začněme ale příběhem, který v prvních několika misích působí dost zajímavě. Konečně střílečka s přesahem, říkal jsem si, a zavzpomínal se slzou v oku na parádní Spec Ops: The Line. Jenže s oním velkým zvratem (který tvůrci nepochopitelně sami vykecali půl roku před vydáním) a následně suprovou haluz misí v bažinách jakoby úplně došly nápady (a asi i prachy). Přitom příběhem vysvětlené prvky jako je mizení nepřátel hned po skácení se k zemi (což je btw dobrej trigger na nic netušícího hráče, který nemá páru, že se jedná o záměrný designový prvek a ne jen trapný technický přežitek z dob minulých - minimálně jeden český "profi" recenzent to nepochopil) nebo podivné křiky a záblesky jsou super. Dokonce jsme myslel, že i to megatrapné silácké kecání "nektarem" vychlastaných mozků je záměr, ale snad ještě trapnější rebelové mě později vyvedli z omylu.

"The Promised Hand fights for Merino!"

Celá hra je fakt špatně napsaná. A když říkám špatně, tak opravdu tragicky. Tvůrce napadl parádní námět, který sice není úplně zcela originální, ale má potenciál. Nedokázali s ním ale ani trošku naložit. Všechny postavy bez rozdílu melou nehorázné sračky.

"We are ready for you Merino! Ready to finish you!"

Haze je i po stránce level designu snůškou těch největších klišé. Každá lokace vypadá jako nějaký základní návrh, kam chtěli tvůrci postupně zapracovávat detaily. Všechno je děsně basic - holé, prázdné, potažené ohyzdnými texturami a jako hra z roku 2002 to nevypadá jen díky moderním světelným a fyzikálním efektům. A ty zas způsobují, že je všechno plasticky nablýskané a zářivé. Tak jako moje případná budoucnost, kdybych víkendy netrávil hraním her jako je Haze...

"For Merino!"

Když jsem teda zjistil, že se tady zrovna moc nepokochám, začal jsem se soustředit na core gameplay. Ten v zásadě není špatný, ale jakoby se tam tvůrci snažili narvat co nejvíc absurdních debilovin, jen aby mě během hraní co nejvíc vysírali. AI nepřátel je fakt špatná. Nepřátelé neustále rushují. A když nerushují, tak prostě jen tupě čumí a nereagují. Na nějaké logické přesuny, důmyslnější krytí či nedejbohům taktickou spolupráci tady hráč nenarazí. AI spolubojovníků je snad ještě horší. Šulini běhají po bojišti jak nakopnuté slepice, motají se pod hlaveň a hlavně: pokřikují NEUSTÁLE ty SAMÉ cringe hlášky POŘÁD dokola s kadencí jedna megatrapná hláška za 5 sekund. 5 SEKUND!. CoD hadr. Jako chápu, jsou to vymleté zelené mozky and shit, ale opravdu je potřeba velitele týmu každých pár sekund informovat o tom, že bojuje za pána, co se shodou okolností jmenuje stejně, jako takové ty chlupaté deky z oveček (kdyby to náhodou někdo ještě nepostřehl, ten pán se jmenuje Merino), co mi babička pořídila do výbavy, až se jednoho dne ožením?

"Remember your promise to Merino!"

A co by to bylo za střílečku, pokud by nemohl hráč usednout do nějakého toho vozidla? Takové pasáže jsou vždycky docela fajn oživením a nejinak je tomu tady, ale proč sakra vojenský džíp musí znít jako Ford Mustang s rozmrdaným vejfukem? A proč se musí ovládat jak kamion v Euro Truck Simulator? A proč není plyn na analogových tlačítkách, aby se s tím těžkopádným krámem dalo alespoň plynule rozjet?

"Merino is depending on us!"

Kdybych měl něco pochválit, tak je to určitě optimalizace. Tu pánové z radikálního designu zvládli obstojně a propady snímků jsou minimální. Jo a taky hudba v menu je fajne. Samotné střílení jsem si docela užil, ale já si užil i pár her od City Interactive, kterým se Haze jen tak btw místy vizuálně docela podobá.

Na závěr bych snad jen dodal: "FOR MERINO!!§§"

Pro: core gameplay, pocit ze střelby, optimalizace, hudba, námět příběhu, pár atmosférických momentů (když zrovna nikdo nemluví)

Proti: postupně naprostá scenáristická bezradnost, trapné dialogy, rozplizlá grafika plná glitchů, stupidní AI, podprůměrný design levelů; sorry, babi, béčkové konzolové střílečky zatím vyhrávaj

+16