Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Je těžké hodnotit hry ze série Halo až takhle zpětně, navíc jako člověk, co byl po drtivou většinu své herní existence členem PC master race. Na všechny prvky, kterými Halo žánr FPS oživilo či inovovalo, už jste totiž dávno zvyklí z jiných her...

Když začala v roce 2001 Halo-mánie, hrál jsem demo prvního dílu na PC a moc mě neoslovilo. Vizuální stylizace mi přišla příliš cartoonová a metání barevných paprsků po poskakujících nepřátelích, kteří jako by utekli z ranního nedělního animáku, mi nedokázala poskytnout takové vzrušení z akce jako třeba realističtější a více "dark and gritty" Return to Castle Wolfenstein.

Přesně ty samé pocity mě ovládly, když jsem nyní na Game Passu spustil Reach. Dojem navíc zhoršil katastrofální mix zvuku (ořezané frekvence, sotva slyšitelné zbraně, zanikající ruchy a vše přehlušující hudba zážitek kazí a ač jde o problém, o němž se ví, ani po několika měsících od vydání na PC nebyl vyřešen).

Halo je také oproti ostatním hrám v žánru neobvyklé tím, že hratelnost v singleplayerové kampani je velmi podobná jako ta multiplayerová. Halo: Reach se hráče nesnaží strhnout intenzivními skriptovanými sekvencemi, ale jednoduše jej nechává pobíhat a střílet ve velkých otevřených prostorech a dává mu volnost v tom, jakým způsobem se rozhodne likvidovat nepřátele, kteří před jeho zaměřovačem neustále neklidně uskakují - způsobem, kterým vytrhává z imerze, ale opět připomíná pohyb hráčů v multiplayeru.

Nějakou dobu mi tak hraní Halo: Reach přišlo skutečně poněkud nezábavné - podobně, jako je nezábavné hraní Unreal Tournamentu s boty, ale postupem času jsem mu začal přicházet na chuť. Atmosféra je stále působivější, střílení různorodých (nejen vizuálně!) nepřátel zábavnější a i ta grafická stylizace začíná vypadat lépe. Detailní modely lidských zbraní jsem ocenil rovnou a pak už mi začaly připadat dobře navržené i roztodivné zbraně Covenantů a stejně tak i jejich zbroj, prostředí atd. Zkrátka je to hodně o zvyku, protože Halo je v mnohém jiné než konkurence. A to je dobře.

Nakonec je tak největší výtkou skutečnost, že ve chvíli, kdy člověk nalezne v kampani plné zalíbení, tak ta jednoduše skončí...

Pro: grafická stylizace, svojská hratelnost

Proti: zvukový mix na PC, občas přílišná cartoonovost, menší imerze hráče, přátelská AI je nepoužitelná pro řízení vozidel

+21
  • PC 70
Tak tohle bylo po parádní trojce docela zklamání. Vypadá to, že Halo série začala vařit z vody. Navzdory zajímavému námětu je tenhle prequel naprosto bezdějový mission pack, který vypadá a hraje se stejně jako trojka, ne-li hůř.

Zatímco ze začátku hra exceluje atmosférou někde na pomezí třetího dílu a datadisku ODST a ohromí hned v jedné z úvodních misí skvělou barevnou paletou planety Reach, připomínající v mnohém skandinávské země, v pozdější fázi se začne do designu vkrádat jakási nevysvětlitelná nuda a šeď nezajímavých koridorů.

Oproti trojce nejsou jednotlivé úrovně již tak svázané, ale působí více jako multiplayerové arény s naprosto zbytečnými odbočkami a chodbami, které nemají žádné reálné využití a nic se v nich většinou ani neskrývá. Náboje, nepřátelé, nic. Prostě tam jen jsou.

Gunplay se nemění vůbec. Koho baví typická Halo hratelnost, bude se bavit i zde. Stříleníčko jsem si užil standardně, hraje se to stále velmi dobře, ale i tak na mě Reach působil trochu nepochopitelně jako jedno velké vaření z vody a zároveň i promarněný potenciál, který tohle prequelové téma vyloženě nabízelo. Antiklimatický, řekl bych skoro až odfláknutý konec, to srazil úplně nejvíc.

Pro: klasická Halo hratelnost, design prostředí v první polovině hry, temnější barevná paleta a inspirace severskými zeměmi

Proti: bezdějové, v druhé polovině hry nudnější design, antiklimatický konec, podivný zvukový mix a absence titulků při ingame dialozích, spojenecké jednotky mi neustále kradly vozidlo

+18
  • PC 75
Mé druhé Halo v Master Chief kolekci. Po opakování prvního dílu jsem se vrhl a dosud nehraný prequel v podobě Reach. Základní věci se od zbytku série moc neliší, ale několik příjemných překvapení na mě přesto čekalo. Příběh je zasazen kousek před události prvního dílu a potkáme v něm i několik známých postav. Především finální úkol mě potěšil a krásně propojil události obou her. Jednotlivé mise se svou zajímavostí dost liší. Zhruba třetina je celkem nezajímavá a generická, ale najde se několik velmi povedených ať už námětem nebo působivými scenériemi.

Ovládání vozidel v jedničce za moc nestálo a i zde jsem dával přednost pohybu pěšky, ale potěšila mě mise ve vesmíru. Pilotování stíhačky je sice naprosto jednoduché a nedá se srovnávat s plnohodnotnými simulátory, ale přesto jde o příjemné zpestření a jednu z těch zábavnějších částí. Za velké plus série považuji zajímavý lore a tak se vždy snažím získat z každého dílu co nejvíce informací. Zde jsou takovým bonusovým obsahem poschovávané datapady. Jejich hledání mě bavilo, ačkoliv některé by nemusely být na tak nesmyslných místech. V level-designu je dostatek hluchých míst, kam se hráč průzkumník podívá a z devadesáti procent nenarazí vůbec na nic. Kdyby tam vývojáři ukryli bonusovou munici nebo právě datapady, tak by radost z průzkumu byla větší než z procházení prázdných odboček. Akce je na těžší obtížnosti dostatečně náročná, nepřátelé umí pěkně zatopit. V rámci dobové konkurence je samotná akční složka jen lehce nadprůměrem, v klasickém Halo stylu, ale to neznamená, že neumí bavit.

V podstatě neustále je s vámi nějaký AI ovládaný společník, což zlepšuje dojem z mohutné invaze. Jejich přínos je, alespoň na vyšší obtížnost, spíše nižší, ale oceňuji, že se o ně nemusím moc starat. Nehrozí tak neustále restarty, protože vám někdo umřel, ale atmosféře to pomáhá. Grafika je slušná a pokrok oproti byť vylepšené jedničce je znatelný. Naopak mix zvuku je místy dost zvláštní, občas je střelba úplně potlačena, naštěstí to nenastává často. Hudba jako taková je ale tradičně velmi povedená. Samotná kampaň je spíše kratší, ale v Master Chief kolekci je k dispozici řada playlistů různě tematicky podobných misí nebo modifikátorů. Mě to úplně neláká, ale fanoušci mají dost důvodů k dalšímu hraní. Celkově je Reach celkem slušný "datadiskový" prequel, který rozhodně mohl svůj potenciál využít lépe. Na druhou stranu, pokud chcete více Halo, tak přesně to nabízí.
+12
  • PC 75
Začal jsem z Halo sérii tímto dílem zasazením časově ještě před první díl. Musím říct, že svět Halo je zajímavý. Planeta kde se tahle hra odehrává je, ale docela pustá. A celkově levely jsou designované docela prázdně, což je poměrně škoda. Co mě velmi chytlo jsou zbraně. Upřímně by jich mohlo být více, ale oproti jiným různým střílečkám mi přišly docela unikátní. Rovněž zajímavý jsou i nepřátelé, ale stejně jako u zbraní větší počet by neuškodil. Co je za mě obrovským plusem je soundtrack. Ten je hodně různorodý a opravdu výrazný. Příběh je takový jednoduchý, ale dá se to. Celkově jsem si to užil, i když hra mohla být ve spoustě faktorech výraznějších.

Pro: Svět Halo, část levelu je příjemně otevřená, unikátní zbraně a nepřátelé, příjemný soundtrack, občas hezké epické záběry

Proti: Slabší příběh, pusté prostředí, zbraní i nepřátel by mohlo být více druhů, hlavní protagonista je nevýrazný

+6