Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Sérii GTA jsem (tak jako mnoho dalších) začal sledovat až od třetího dílu, kdy se na pc hrách objevilo něco nevídaného. Od té doby se série GTA měnila jen mírně, ve Vice City se objevily motorky, děj, možnost obléknout si jiné šaty, nákup nemovitostí... v San Andreas jsme mohli dělat tolik věcí, že hráč strávil více času v tělocvičně nebo na kulečníku než na silnici, předhodili nám přehnaně obří svět a příběh kopírující předchozí storky.

GTA 4 se zbavilo těch zbytečností, jako možnost sestřihu nebo nutnost návštěvy tělocvičny a "soustředí" se jen na "děj" a "náplň" misí. Kdo by si naivně myslel, že mise v GTA 4 jsou v něčem jiné než mise v předchozích GTA, tak je na omylu. Proto tvrdím, že městská akce je pomalu ale jistě stárnoucí žánr a chtělo by ho co nejdřív něčím obohatit.
V GTA 4 nemůžete dělat nic, co by mělo nějaký význam - jistě, můžete jezdit s kamarády do půbů, ale proč? Abyste pak měli lacinější zbraně? Když stejně máte tolik prachů, že nevíte co s nima... a k čemu vám ty peníze vlastně jsou? Když zemřete, zbraně máte pořád u sebe a poldům se dá utéct, i když už vás zatýkají.

Proč zmizel prvek nákupu nemovitostí? Proč za celou hru nemusíte nahrabat půl mega (nebo kolik to bylo) jako ve třetím díle? Proč vám jsou ty peníze úplně k hovnu???

Jedna věc se Rockstaru musí nechat - snažili se do hry vecpat děj. Ovšem trauma hlavního hrdiny je díky klišé spíš k smíchu, stejně tak vyznění celé jeho touhy po pomstě. Protože mezitím se věnuje tisícům misí "´cause i need money", které nemají s hlavní zápletkou samozřejmě nic společného. Děláte tak mise pro hysterické, násilné a nesympatické zaměstnavatele, u kterých později ztrácíte přehled, kde jste k nim vlastně přišli.

Samotné město je hnusné, šedivé, nudné. Proč jsou tady tři ostrovy, když jsou si všechny podobné jako vejce vejci? Krom Time Square a podobných lokací tu není nic, z čeho by přecházel zrak. Na Ostrově Svobody jsem byl už v Deus Ex, z toho jsem tak odvařený nebyl :)

Ovšem po technické stránce je město dle mého názoru na konečné úrovni. Aut je všude hafo, lidí by teda mohlo být víc, ale to už by nefungovalo vůbec nikomu... auta se vám vyhýbají (jen by řidiči mohli důrazněji brzdit), do lidí můžete strkat, když napadnete ženu, sesype se na vás horda chlapů. Snad jen pravidla silničního provozu by někdo mohl vecpat těm lidem do hlavy. Přednost zprava neexistuje.

Závěrem řeknu jedno - Rocstar měli 4 díly na to, aby dohnali GTA k dokonalosti. Místo toho díl co díl opakují stejné chyby (děj o ničem, umělá demence protivníků), hra je stále lehčí (jakmile si koupíte vestu, jste téměř nesmrtelní). Systém krytí je sice super, ale střelba "na slepo" je stejně přesná jako střela mířená (na rozdíl od Kane a Lynch), takže vás nic nenutí riskovat krk.

Pokud je nějaká pravda o tom, že by nové GTA mělo být z Vice City, tak bych tleskal - Vice City má atmosféru a duši, je různorodé a barevné... I přesto by to ale chtělo změnu - ten systém "až ke mně dojedeš, dám Ti úkol" mi přijde trošku divný. Ve čtyřce jsem docela ocenil mise, kdy vám někdo zavola vy jste museli bez reptání danou misi začít plnit...
Prostě to chce změnu. Té se bohužel nedočkáme, protože většina hráčů skočí po novém/stejném GTA jako pes po kosti.

Poznámka pod čarou - hru jsem dohrál, takže nemůžu říct, že mě úplně nebavila... jdu si zahrát Vice City.

Pro: tecnická stránka, fyzikální model vozů, lidí; taxíky = kdyby tam nebyly, v životě bych hru nedohrál, zmizely taxikářské mise apod.

Proti: "děj"; hlavní hrdina je nesympatickej kretén, stejně tak většina vedlejších; náplň misí, Liberty City; nesmrtelnost; absence známých postav

+30 +39 −9
  • PC 90
Jen na začátek bych chtěl podotknout, že jsem stejně jako pipboy hrál PS3 verzi hry.

Na GTA IV jsem se moc těšil, ale po vydání jsem zjistil, že by ho moje PC absolutně neutáhlo, takže jsem musel počkat až na koupi PS3 (prosinec 09) a GTA IV si na něj pořídit a musím říct, že nelituji. Ihned po spuštění hry se mi naskytl pohled na skvěle graficky a do detailů propracované město. Po pár misích mne pomalu začal "vtahovat" i příběh a postavy hry.

Na hře se mi také líbilo, že vás postupem času nechá také rozhodnout jak bude děj pokračovat (např. zabití Dwayna, nebo Playboye X). Když už jsem u těch misí, musím říct, že byly sice někdy stereotypní, ale většinou celkem zajímavé. Jediné, co mi na nich vadí jsou chybějící checkpointy, které již pip zmiňoval.

Dále se mi líbila možnost zajít někam s přáteli (kterých je ve hře dostatek) po domluvě přes telefon. To hře dodává větší volnost a podle mne i "trvanlivost".

Pro: Grafika, postavy, příběh, volnost

Proti: chybějící checkpointy v misích

+7 +8 −1
  • PC 70
Na GTA IV jsem ještě před vydáním slyšel jen a jen optimistické zvěsti. Jak to tedy dopadlo? Už při prvním spuštění hry je jasné, že půjde o tzv. "AAA" hru. Graficky si nejnovější díl oproti San Andreas polepšil, to je ale logické. Jízdní model je oproti již zmíněnému předchozímu dílu odlišný. Řízení je náročnější a vozidlo se chová realističtěji. Ač to vypadá, že autoři v tomto směru pokročili, tak se mi přesto zdá, že řízení je prostě a jednoduše méně zábavné než v San Andreas, právě kvůli vyšší realističnosti. Příběh je kvalitní a pěkně vtahuje hráče do děje. Tady jsem neshledal žádné výtky. Pánové z Rockstaru zabodovali.
Doteď jsem prakticky jen chválil a na nějaké připomínky nebylo moc místo. Proto musím toto manko odstranit. GTA IV určitě není dokonalá a bezchybná hra. Jeden z hlavních pilířů této slovutné série byly "volnočasové" aktivity. V praxi to znamená, že před misí jste si šli vyměnit oblečení, zahrát si nějakou tu minihru nebo se prostě jen najíst. Bohužel restaurací a obchodů různého typu je příliš málo na tak rozlehlé město a ani nabídka není kdovíjak velká. Co mě ale vadilo podstatně víc byla absence venkova, která z GTA San Andreas udělala zábavnější hru než kdyby tato, dnes již neoddělitelná součást SA, nebyla implementována. Město je fajn, ale chyběla mi větší různorodost prostředí. Na venkově jste se mohli vyřádit, sjíždět s motorkou z velkých útesů, tady si tak maximálně rozmašírujete hlavu o budovu, které jste si všimli příliš pozdě (většinou až v té době, když hlavní postava Niko leží bezvládně na zemi).
Posledním a naprosto zbytečným mínusem je konverze z konzolí, u které nabydete podezření, že ji dostali za úkol ruští "odborníci" s pohonem na 90% vodku. Grafika je sice pěkná, ale v porovnání s HW nároky vypadá spíše jako budgetovka. Takhle odfláknutý port z konzolí jsem ještě neviděl.
Nové GTA je sice kvallitní hra, ale 100% si nezaslouží, ikdyby se na na svoji imaginární hlavu stavěla. U mě stále vede GTA: San Andreas. Takže 80%.

Pro: pěkná grafika, hratelnost, příběh, rozlehlý svět

Proti: absurdní HW nároky, absence venkova, málo obchodů vzhlehem k rozlehlosti okolního světa

+10
  • PC 80
Nejslibněji vypadající městská akce, která se v dnešní době dá hrát. GTA IV je opět hrou hrající na volnost, než-li na příběh. I když příběh byl propagován velmi podrobně ve výsledku se nejedná OPĚT o nic úžasného a tak tahle hra stojí především na názvu, který zná dnes už i pětileté děcko.

Hratelnost je tak pořád na vysoké úrovni především díky oné volnosti, která je oproti San Andreas přeci jen menší a není lehké si zvyknout na jedno město. A vůbec je toho oproti San Andreas podstatně méně, což mohli tvůrci nějak vyřešit (už třeba aplikováním některých původních věcí i do čtyřky).

Grand Theft Auto IV vypadá úžasně, slušně se ovládá (chce to zvyk) a příběh je typický gtáčkovský, ovšem co jiného čekat, že?

Pro: Grafika, hratelnost, mise, telefon

Proti: Opět Liberty City, základní ovládání, příběh

+5 +6 −1
  • PC 80
Vem auto, dojeď na místo, vyvraždi to tam, vrať se zpátky.
Promiňte mi, ale tohle je v podstatě náplň celé hry. Co je na tom, že můžu jet ulicí Květinovou nebo Malinovou? V podstatě jde o silně stereotypní hru, kterou ale zachraňuje kvalitní příběh, pěkné cut scény a líbivá grafika s fyzikou Euphoria.
Musím se přiznat, že jsem hru dohrál do konce a nebylo tam moc pasáží, kdy bych se vyloženě nudil. Nenudil, bavilo mě to, a proto takové hodnocení.
Bohužel nemožnost změny vzhledu ( až na pár mikin, kalhot a kloboučků ) znamená krok zpátky od San Andreas, které mě osobně bavilo víc.

Pro: grafika, fyzika, cut scény, příběh

Proti: stereotyp, v podstatě jde jen o bezduchou střílečky z 3 osoby

+8 +10 −2
  • PC 70
Po vlně pozitivních komentářu které popisují jak jse hra skvělá jsem se rozhodl napsat komentář kde upozorním na chyby a zápory nového GTA. Nemyslím si že by GTA IV byl špatným dílem série, dokonce si myslím že v mnohém SA překonává, přesto obsahuje obrovské množství záporů.

Prvně začnu instalací, která je zdlouhavá (což je ale docela pochopitelné u takovéhle rozsáhlé hry) a navíc musíte instalovat Rockstar social club. Ok, to se ještě dá ale pak to začíná, registrace na xlive a na tom jejich social clubu, zkrátka než si hru zahrajete zabere vám zprovoznění asi tak minimálně hodinu času.

První část za mnou, hurá na hraní. Zapínám hru a vychutnávám si jízdu městem , ale co to, hra se kouše?! Do hraní GTA IV jsem měl pocit že mám dobrý PC tak co je? Ano, problém je v optimalizaci, hra zkrátka jede špatně téměř na všem co nemá čtyřjádro (nebo alespoň hodně dobré dvoujádro) a pořádnou grafiku. Hm, super takže nejlíp nový HW nebo nížší detaily, já jsem se spokojil s tím druhým.

Dalším obrovským problémem jsou bugy neboli chyby ve hře, kterých je takové obrovské množství které se hned tak nevidí. Chyby v grafice, animacích, či jiných věcech na které ve hře narazíte. (příklad - policista vystupuje z auta a vy ho zabijete ale jemu je to úplně jedno - vystoupí, narovná se pustí zbraň a až potom umře). Respawn aut či lidí téměř před ksichtem taky není nic zvláštního, stejně tak naní dobré opustit na chvíli svoje auto protože jakmile se od něj vzdálíte tak zmizí.

Také nesmím zapomenout na fyziku, které tu sice je ale je udělaná velmi špatně. Když je u stolu 6 židlí a jde pohnout jen s 5ti? Na sobě stojí několik věcí, vy rozbijete tu co je úpně na spod a zbytek stojí bez problému ve vzduchu a tak dále a tak dále je toho hodně. Na druhou stranu si cením toho že se autoři alespoň o něco pokusili, i když to nedopadlo zrovna ideálně.

Dále pak nepříjemné věci přímo ve hře, některé věci z SA chybí ale to mě zrovna nemrzí. Neustále někdo volá a otravuje, je tu slabý příběh, nehrajete za negra (no tak rusák taky není zrovna nejhorší). Co se ale hře musí nechat má jako všechny ostatní GTA výbornou hratelnost a obrovské možnosti. Nebýt všemožných negativních prvků udělil bych hře 80%

GTA IV je hra s mnoha chybami a nedostatky za což bych některým lidem v Rockstaru nejraději naliskal. Přes to všechno ale nabízí výbornou hratelnost a hodiny zábavy.

Pro: grafika, hratelnost a obrovské herní možnosti

Proti: hra je prolezlá chybami a nedodělky, špatná optimalizace

+15 +16 −1
  • PC 90
Opäť nové GTA na ktoré som sa strašne tešil. A myslím že som sa nesklamal. Dokonca ma ani neodradilo sekanie na mojom slabom PC. GTA IV je opäť jeden s výborných dielov z výbornej série Grand Theft Auto. Síce som trocha zosmutnel ked som zistil že Rockstar ubralo veľa vecí zo starších dielov ale naopak aj pridalo. Napríklad v Grand Theft Auto San Andreas ste mohli chodiť do posilovne, meniť si účesy. Ale neboli tam veci ako bowling, rozbíjanie okien na zamknutom aute, možnosť telefonovať hoci kedy, strieľať do všetkých strán nie len doprava a doľava. Ako veľký fanúšik tejto série nemôžem dať hodnotenie menšie ako 100%.

Pro: Niko, mobil, strieľanie do všetkých smerov, rozbíjanie okien na zamknutom aute, bowling, internet...

Proti: Posilovňa, holič, vysoké hardwarové nároky

+2 +20 −18
  • PC 75
Někdo z tvůrců této hry kdysi řekl, že GTA4 bude největší revolucí v odvětví zábavy roku 2008. Moc jsem mu nevěřil a tak jsem se rozhodl se přesvědčit. K čemu jsem dospěl si zde můžete přečíst.

Něco, co by se dalo nazvat příběh se v GTA4 stále hledá těžko. O nějakém filmovém zpracování, které by upoutalo a vtáhlo do děje ani nemluvě. Opět nám autoři nabízí mraky misí založených většinou na podobné vražedné bázi. Hráč jen tak bezmyšlenkovitě zabíjí, ani příliš neví proč.
Milým překvapení jsou nečekané vložky (plazení se po střeše jedoucího náklaďáku nebo slečna, která při řízení škube vaším volantem atd.). Je příjemé setkat se s takovými oživovacími prvky, které jsou vlastně vytvořené jen pro danou misi. Přesto jsou mise stále podobné, po čase nudné, stereotypní.
Používání mobilního telefonu je docela zajímavé, taktéž internet zapůsobí.
Po dohrání dějové linie má hráč stále co dělat, ač jde povětšinou o nudnější úkoly spojené s ježděním na určitá místa a zabíjení gangů nebo kradení aut.
Zábavní vyžití ve městě bylo pro mě zklamáním. Malý počet obchodů s oblečením a málo druhů oblečení v nich. Nepříliš mnoho restauračních zařízení. Tvůrci nás připravili o mnou tak oblíbené nakupování domů - musel jsem se spokojit jen se třemi domečky, které jsem dostal přidělené. Nemožnost koupit si auto v obchodě (a to jsem bohužel našel jen jeden obchod s auty a ještě jedním typem aut. Proč těch obchodů není víc?) Peníze potom více méně ztrácí účel - není co kupovat. A s takovým množstvím peněz a téměř nulovými výdaji vááážně ocením skvělou a úžasnou slevu na oblečení za pár dolarů, kterou mi poskytne jedna z přítelkyň! :-)
Nemáme už ani možnost prozkoumávat venkov okolo města. Zkrátka plno prvků ze San Andreas, které mohly zůstat i v GTA4 zmizelo.
Grafické zpracování neurazí. Ovšem pokud vám vůbec funguje. Já jsem to štěstí neměl, takže ač jsem nainstaloval několik patchů, stále mi občas vypadávají objekty a textury. Sice se to není nejhorší, ale stejně je to škoda.
Auta vypadají moc pěkně, mají metalízu! :-) Ale jejich ovládání není nic extra.

Jak to shrnout? GTA4 bohužel upustilo od některých zajímavých prvků ze starších dílů. Naopak dostalo větší dávku realističnosti. Město je detailní a i přes plno nedostatků nabízí relativně velké množství možností, které to ale příliš neroztočí. Stále je to jen GTA. Za sebe říkám, že revoluce v odvětví zábavy přijde až s Mafií 2.

Pro: Detailní grafika, dost možností, občas povedené prvky v misích, pěkná auta.

Proti: Grafické bugy, zmizely zajímavé prvky ze SA, málo obchodů, stále tomu něco chybí.

+9
  • PC 80
Tak kde začít?... Je to už hodně dlouho co jsem viděl první teaser trailer na který jsem čekal do pozdních nočních hodin. Ten neukázal moc ale donutil mě čekat a těšit se. Za tu dobu hra prolítla na konzolích a já jen tiše záviděl a utvrzeně se přesvědčoval, že mě to nezajímá protože jsem "PCčkař". Přišel den vydání a já (netajím se tím) čekal u klávesnice kdy budu moct zmáčknout download. Kámoš mi píše: "Hele, tak technologicky to prej pěkně posr***". V té době jsem měl jen neškodné PC na, kterym byl problém rozject jakoukoliv novou hru, tak jsem ukončil stahování a čekal. Po koupi nového PC jsem běžel do obchodu a čekal jsem s čim se teda Rockstar předvede. Začátek prostý, až komický... což mi nevadilo. Na GTA neuvěřitelná grafika, ale o tom přece hry nejsou a tak jsem se do toho pustil bez ňákého opěvovaní či nadávání na technologii.
Postupoval jsem příběhem z kterého se pomalu vytrácela veškerá pointa (proč proboha Niko řiká bossům, že chce dělat práci, zabíjet lidi, pro prachy, když už má na kontě 400 tisíc dolarů???) a nahrazuje a zbytečné protahování. Zbytečně se ze hry vytratily RPG prvky známé z předchozího dílu a tak když hru dohrajete, nemáte prakticky nic na práci (nepočítám náhodně potkané lidi a kradení auto, to je stejná nuda). Na druhou stranu přibyl internet, což je jedna z nejlepších věcí v GTA 4. Po většině misí se na stránkách objevují zprávy o náké přestřelce, rvačce v baru apod. Bohužel, tak dobře nedopadly další obchody. Obchody pro oblečení jsou zde jen dva druhy (aspoň já jako lajk to tak po dohrání mam) posilovna není, divadlo je zajímavé a občas i zábavné, ale nic víc v něm nenajdete. Abych se dostal také ke kladům, tak jich tu taky samozřejmě pár je. Rockstar má úplně opačnou taktiku než například české Illusion, ti chtějí co nejrealnější hru, ale moto Rockstaru je "život je moc nudnej, na to, aby jsme vám ho chtěli nabízet přes monitor." Co z toho plyne?... To že se to tak musí brát a proto je to i takové zábava. Ve městě potěší obrovská spousta věcí. Lidé odhazující odpadky, lidé zametající odpadky, lidé dělající na stavbách, lidé bez domova, lidé volající, kouřící, nakupující jídlo, sedící, reagující na dění, neběhající do zdí................. zkrátka město konečně funguje reálně (jasně, že k realitě to má pořád daleko :-) ). Závěrem snad chci říct, že o technologii a náročnosti jsem se nezmiňoval schválně, protože už to bylo propraný víckrát než moje spoďáry, takže to nemá smysl. Hra určitě dokáže pobavit a proto taky dávám 80%, ale kdo chce silnej příběh, ten ať se porozhlídne jinde.

Pro: Na serii GTA perfektní grafika, město, nádherné modely aut a cardamage, internet, video editor, konečně správně řešené "lakování" aut.

Proti: Příběh, poměr výkon/technika je krvavý, věci z minulého dílu jako třeba posilovna chtělo spíš rozšířit než smazat.

+7
  • PC 90
GTA 4 v. 1.0.3 PC dohrána, po splnění poslední mise mám podle statistik splněno 68% hry.Ale plnit ty vedlejšáky typu krást auta mě nebaví, takže na to kašlu.
Nejdříve technické záležitosti - za celých 40 hodin hraní ani jeden bug nebo problém.Plynulost v 1680*1050 se vším na high/highest a posuvníky 30/30/30/0, definition a vsync off taky velmi dobrá, ikdyž občasným záškubům jsem se samozřejmě nevyhnul.
Oproti minulým dílům mě trochu mrzelo pár nesmyslných chyb v ovládání - kamera při řízení je tak debilní, že je prostě nutné ji neustále manuálně korigovat - nic gamebreaking, ale zbytečný opruz to je, zvlášť když tím předchozí hry netrpěly.Při řízení mě taky trochu štvalo jak špatně auta brzí, častokrát jsem se chtěl pořádně rozjet, ale pak jsem měl problém ubrzdit zatáčku..jako na ledě.

Anyway, tolik technika.Teď ke hře samotné.Příběh a scénář je skutečně o dost lepší než v minulých hrách.S Nikem se dá celkem slušně sžít - jeho cynický pohled na ameriku a svět obecně dokáže často slušně pobavit.Např. rozhovor o "the whole prison bitch thing" mě rozesmál : ).
Hratelnost....je diskutabilní.Samotná náplň misí je z velké části cut and paste - skoro jsem si připadal víc jak Hitman než jako gangster, Niko prostě zabíjí jednoho člověka za druhým jak na běžícím páse..to je hlavní náplň většiny misí.Občas se vyskytla originální mise jež hru dost osvěžila únos dcery, banka.., ale bohužel jich nebylo dostatek na to, aby dokázaly zábránit občasnému stereotypu.Jenže Rockstaru se podařilo vybudovat nejlépe vypadající virtuální svět vůbec, a hlavně díky tomu mi ani ten stereotyp nedokázal zabránit hru dohrát.
Ještě mi ale trochu vadila jedna věc - neustálé otravování "přátel", jestli si nimi nechci jít zahrát kulečník nebo šipky.Napoprvé, napodruhé je to zábava, ale na podesáté už ně.Ke konci jsem už všechny odmítal, prostě mě to nebavilo.Tenhle mechanismus mohli Rockstaři klidně vypustit.
Na druhou stranu, jedna novinka mě ve hře potěšila - občasná nelineárnost a možnost zvolit, jak se zachovat.Dokonce má, jako první GTA v sérii, dva konce.Já zvolil revenge, protože nebudu dělat obchod s takovým sráčem jako byl Dimitri.IMO to byla správná volba a rozhodl bych se tak i ve skutečnosti.A to i přesto, že Darka jsem nechal jít..ten už si svoje vytrpěl.

Liberty City vypadá naprosto úchvatně.Když jedu taxíkem, koukám z okýnka a sednu si dál od monitoru, tak to vypadá jak reálné závěry z jízdy po New Yorku.Opravdu nádhera.I teď po dohrání mám nutkání to zapnout a jen se tak procházet, popř. projíždět.
K tomu projíždění - rádia ve hře jsou super.Je jich spousta, já si oblíbil nějakých 5-6 - hlavně Radio Broker, ElectroShock, Journey a Vladivostok FM.
Closing words ? GTA 4 je důstojným nástupcem GTA 3. Spolu s trojkou tvoří mé dvě nejoblíbenější hry série - pro Liberty City mám prostě slabost.

Pro: Liberty City, Nico, Dialogy,

Proti: Stereotypní mise, ale nic kvůli čemu bych to nemohl dohrát

+26 +28 −2
  • PC 85
Tak právě příjemně to nezačalo - instalační proces byl zdlouhavý, a než jsem se dopracoval ke spuštění samotné hry, něčím jsem si prošel. Každopádně, jakmile začala hra samotná, věděl jsem, že si to užiju. Celá první cutscéna, fungující také jako úvodní titulky, se mi hodně líbila. První mise byly takové nemastné neslané, ale nějak to začít musí, že. Jakmile se však Nikovi dostala do ruky zbraň, v tom momentě mě to opravdu začalo bavit. Taky jsem ocenil poměrně nový systém policajtů - zatímco v předešlých dílech museli být přímo u vás, aby po vás šli, zde stačí, aby vás někdo při zločinu viděl a už to nahlásí (tedy, takhle jsem si vysvětlil tu skutečnost, že kolikrát mě začali hledat třeba i až po 15 sekundách od krádeže auta). Ztratit se policistům je taky nyní obtížnější, což se jistojistě cenní. Skutečnost, že se toho opravdu hodně ovládá přes mobil, je zpočátku podezřelá, ale brzy jsem si to zamiloval. Šipky mě bavily, bowling mě bavil, billiard byl divný. Ožrat se je jednou dvakrát fakt prča, pak už jenom otrava. Možnost svézt se taxikem jsem taky rozhodně uvítal. Celkově mi mise přišly snadší, než v předchozích dílech, a pak zejména vůbec poslední příběhová mise mě hodně zklamala (ovšem ukončení u sochy svobody bylo fajn, o tom žádná). Poměrně častá možnost volby se zdá být hezkým zpestřením, nicméně při druhém hraní konajíc věci jinak (tj. zabil jsem ty, které předtím ne, nechal jsem žít ty, které před tím ne, atd.) jsem nepociťoval žádnou významnější změnu. Celkový počet příběhových misí od San Andreas klesl, ale to vůbec nevadí, protože téměř každá z oných misí je zábavná a svům způsobem originální (narozdíl od zmíněného SA). Vedlejších misí a způsobů, kterak se v Liberty City vyřádit a přitom přidávat procenta do celkového dokončení hry, je také hodně.

Co do technologického rázu, hra opět nezklamala. Jistě, na grafice se najde sem tam nějaká ta muška, ale takhle dobře vypadající městskou akci (ne že by jich bylo hodně) jsem stejně nikdy neviděl. Použití Euphoria enginu je ocenitelné, jelikož to poskytuje mnohdy výbornou podívanou a někdy dokonce trochu realismu, každopádně to, co předvádí sám Niko, je častokrát šíleně přehnané a otravné (např. lehce do něj ťukne projíždějící auto a on z toho půl minuty pokulhává dozadu a nakonec ještě spadne...co to?). O soundtrack jsem se nestaral, hned z kraje jsem tam naházel svůj výběr a každá jízda byla o to příjemnější.

A teď k tomu zásadnímu - Jak dlouho to fakt baví? Navzdory tu a tam blbým a nezábavným misím byla nejsilnějším tahákem SA schopnost udržet hráče zabavené na ku***sky dlouhou dobu, a ačkoliv jsem jí třeba nedokončil, vím že celkově jsem s ní strávil přes 100 hodin. Už teď ale vím, že z toho ani polovinu nestrávím se čtyřkou, a to z jednoho prostého důvodu - naprosto všechno v této hře omrzí. Všechno. Problém je, že všechno, co hra nabízí, nabídne už při plnění příběhových misí, a nenechá nic extra na potom, a dokončení příběhu zabere stěží kolem 20ti hodin (+ pár hodin strávených bezmyšlenkovitým blbnutím a zkoumáním celého města mezi misemi). A po dokončení příběhu je motivace hrát dál tím pádem minimální (nepočítaje multiplayer).

Je mi jasný, že hodně lidí to zkrátka baví a bude bavit ještě hodně dlouho převážně i kvůli zmíněnému multiplayeru, ke kterému jsem se jaksi nedostal, a tak zde hodnotím jen a pouze příběhovou část hry, protože hledat a střílet ptáky se mi nechtělo, a drbat se s přemísťováním vozidel do jedné a té samé garáže mě taky tak po páté moc nelákalo. Za sebe říkám, že příběhová část samotná je dost silná na to, aby přinutila kohokoliv uznat, že se jedná o titul vysoké kvality (a někoho, jako mě, snad i donutit projít si celou věcí okamžitě ještě jednou). Už to nehraju, ale jsem si jistý, že si to rád v nedaleké budoucnosti zopakuju.

Pro: Grafika jako celek, téměř každá příběhová mise je skrz na skrz zábavná a originální, příběh, mobil, taxiky a ostatní novinky

Proti: Některé vizuální detaily, Euphoria na Nika leckdy působí krapet přehnaně, všechno docela brzy omrzí

+12 +14 −2
  • PC 85
Velká samostatná loupež vstupuje do nové éry. Do éry realismu. Čtvrtý díl tuto éru započal, ale díky několika věcem jí nedotáhnul do konce. Zaprvé tu je občasně frustrující ovládání hlavního hrdiny a řízení aut jako na náledí. Zadruhé tu je spousta obstrukcí při instalaci a dost vysoké HW nároky oproti stále "jen" nadprůměrnému grafickému zpracování (čili konverze suxx). Zatřetí tu je absence checkpointů, takže se klidně může stát, že jednu misi hrajete hodinu (poslední mise byla utrpení). Na druhou stranu přináší realističtější vyznění mnohem více radosti. Základem je slušně vystavený příběh s uvěřitelnými charaktery, možnost volby při důležitých rozhodnutích, krytí při přestřelkách, živé a pulzující město, mobil umožňující různé zábavy a asociaci...Je toho dost a paradoxně od San Andreas hrozně málo, což je ovšem dobře. Mise jsou povětšinou nápadité, i když sledovat cíl až nahoru na střechu a během toho postřílet všechny okolo, jsem zaznamenal nejméně čtyřikrát. Každopádně nyní hodně táhne příběh a opět znamenitě podané odkazy (Heat, T2, Ronin atd.). Kolem a kolem se pořád jedná o to GTA, které máme všichni rádi. Jen už si neseberete srdíčko pro doplnění zdraví, neustřelíte komukoliv hlavu, aby z něj stříkala krev jako z hydrantu a nenaserete to do sloupu, aniž byste ztratili jen drahocenné vteřiny. Král je polomrtev, ať žije příště lépe vyladěný král!

Pro: Uvěřitelné charaktery, živé NYC, fce mobilu, realističtější pojetí, spousta milých novinek (taxi, net, policejní hledáček)

Proti: Nevyladěná konverze, absence checkpointů, krkolomný pohyb postavy a řízení vozidel

+5
  • PC 80
„Do you wanna learn something, or do you wanna make fun?“ Ptejte se sami sebe! Narovinu vám řeknu, že tak příjemný výsledek jsem nečekal ani ve snu. Nerad píchám do vosího hnízda, ale když prohlásím, že je to hra roku, nebude ze mě ani trochu mluvit hype. Mám rád sérii GTA, zažil jsem s ní mnoho a mnoho pěkné akce, nikdy mě ovšem nedostala z dějové stránky či charakterů postav. Cože? Ano, slyšíte dobře, stokrát hurá Rockstaru, že se zbavili roušky hazardérů s hráčskou důvěrou. A i když nakonec ztroskotali tam, kde by to většina hráčů nečekala (alespoň já ne), odešli u mě se ctí.

Konečně přišel na svět díl GTA, kde plně a neoddiskutovatelně fungují nějaké vnitřní souvislosti, kde se hlavní hrdina nechová jako idiot a kde je zajímavější rozebírat příběh, než kvalitu grafiky. Jistě, i ta je vysoce kvalitní a s HW nároky se postarala o infarkty nadržených hráčů po celém světě (ta voda!), ale to není místo, kde by si R* získalo největší respekt. Jak už jsem řekl, stáváte se hybatelem děje, svět kolem vás žije a Niko není samoúčelný břídil, jehož existence začíná a končí tím, aby vypadat cool a řekl co nejvíce fucků za minutu. Zde dostává CJ a celé San Andreas lekci a deset na holou, a jestli jsem si v době létání nad Las Venturas opravdu myslel, že mě lepší GTA už nepotká, neboť není co vylepšovat, musím se jít za své hříchy vyzpovídat do kostela. Tady není třeba hledat kompromisy, GTA 4 patří k tomu nejlepšímu, co jsem kdy hrál.

Pokud bych měl ke každému dílu GTA dosadit jedno životní období, tak Vice city bude dětství (krev, zbraně, vrtulníky – brrrm, brrrm), San Andreas dospívání (hip-hop, kozy, stíhačky) a GTA 4 dospělost. :) Vzala nám iluze o naší nesmrtelnosti a nezničitelnosti dopravních prostředků. Jak dostanete zblízka ránu brokovnicí, budete čuchat ke kytičkám zespoda. Jak vrazíte do sloupu, proletíte se předním sklem (a stejně nechápu, proč se Niko nepřivazuje :). Vstříc realističnosti u Rockstaru udělali taky pár ústupků, jež určitě nebyly na škodu. Vedlejších hrdinů není mnoho a každý v průběhu odhalí svá silná a slabá místa, že jim nejde (ne)držet palce. Zlato si jednoznačně zaslouží bratranec Roman se skvělým dabingem a přízvukem. Na malém prostoru zapůsobil ale například i Dwayne či Frankie. Fantastických slovních výstupů se dočkal Little Jacob, paradoxně parodující nejvíc právě San Andreas. A ani ženský element není do počtu.

Byla radost někdy (třeba i uprostřed časově neomezené mise) jen tak zastavit a rozhlédnout se kolem. Libery city existovalo vedle mě. Nebyla už jen kulisa pro demolici, lidé nosí noviny, tašky, kelímky nebo kufry. Zastavují se, dávají se do řeči, hádají se nebo pokřikují. Když prší, utíkají se schovat s knížkou nad hlavou. Komentují vaše krádeže aut. Vozí se taxíkem či metrem. Utíkají před policisty, když se něco na ulici semele. Hrabou se v kufru auta nebo volají mobilem. Na dálnici už do sebe doprava nenaráží, ale přesto tu někdy zácpa bývá. Za tohle velká pochvala. Stejně tak fyzika, ať už má pár nevýhod, funguje ve výsledku jako nádherně. Co se týče zbraní, tak jich můžete nosit jen omezený počet (pistole, uzina, samopal, ruční zbraň, granát/molotov, raketomet), stejně jako nábojů. No a pak je tu obrovský smysl pro detail jako hudba a témata na mobil, SMSky, bankomaty, internetové stránky, oblečení, superlativy mi nestačí…

Hodně se v souvislosti s GTA 4 mluví o jeho neoptimalizovanosti a odfláknutému přechodu z konzolí na počítač. Protože zde jako jeden z mála hodnotím dohranou počítačovou verzi, musím se prohlásit za šťastného člověka, neboť mi dohromady spadla hra 4x a nechyběla žádná textura. Nestala se žádná událost, která by mi zkazila zážitek z tak monstrózní hry. Nevypadá to už tolik jako GTA, jelikož se to zbavilo se to některých typických vlastností GTA, ale přesto to nakonec je GTA! Tak jak ho mám rád a ještě lepší! A je mi líto všech, kteří si těch 90 misí neužili jako já.

P. S.: Mise Three Leaf Clover je mistrovský kus, tak elegantní poctu Heatu (Nelítostný souboj) jsem si vždycky přál.

EDIT: Snižuji hodnocení o deset procent dolů. Tímto se přidavám k uživateli j.calling.2b ad (ehm) s tím, že po pár hodinách po dokončení příběhových misí už není co zkoumat, a neexistuje žádné další lákadlo, které by mě vrátilo zpátky k hraní. Až na rozjetí nové hry.
+6 +9 −3
  • PC 75
Bezduché ježdění po městě už mě nebaví tolik, jako v předchozích dílech, takže se nové GTA dostává tak trochu do nevýhody, oproti svým předchůdcům. Jsem starší a náročnější a očekávám více, než jen propracované město s hromadou možností. Kvituji příklon k realitě, dobré výkony herců, sympatického hlavního hrdinu a otevřený herní svět, ale to mi už nestačí od hry s tak zvučným názvem. Příběh nebyl nikdy v GTA premisou a tady to bolí víc, než kdy předtím. Jinak je hratelnost srovnatelná s předchozími díly, pěší mise nejsou nijak zvlášť zábavné, hlavně díky stereotypnímu level-designu, neohrabané ovladatelnosti Nika a celkovému stereotypu. Celá hra je katastrofálně neoptimalizovaná, dost často člověk naráží na různé kixy a nelogické herní mechanismy. Tak jako tak jsem se hraním víceméně dobře bavil a užíval si jako v minulých dílech. Nakonec musím zmínit naprosto neposlouchatelné rádio, které jsem raději vypínal. Z malého množství písniček se mi líbily snad jen dvě. I přes všechny zápory je to stále skvělá hra z jedné z mých nejoblíbenějších herních sérií...
+7 +13 −6
  • PC 95
(Dohráno na X360)
Grand Theft Auto se změnilo. První minuty s Nikem Vás opravdu vtáhnou do děje a nepustí dokud Roman nevykřikne WE WON MAN!!

Příběh byl pro mně skutečně alfou a omegou nového GTA, společně s neuvěřitelným městem, které bych se nebál nazvat vrcholem Everestu, ke kterému se většina her snaží vyškrábat, ale nedostanou se ze základního tábora (snad jen Assassin's Creed má rozbitý stan těsně pod vrcholem). Rockstaru se skutečně povedlo vyvolat v člověku pocit prázdnoty, zklamání z toho, že Romanův proklamovaný americký sen se jaksi nesplnil, bydlí v zaplivaném bytě a v práci je důležitý jako krysy co mu po něm běhají. Člověka potom potěší každá příčka, kterou vyleze na pomyslném žebříku k novému životu v LC a má pocit, že to co dělá má skutečně smysl. Není to sice možná konání nejčestnější, ale účel světí prostředky, že?

Když se vrátím k městu, tak si nevzpomínám, kdy mně bavilo jen se procházet ulicemi. Noční Times Square plné lidí, kteří si spolu povídají, jedí hamburgery, či čtou noviny je nezapomenutelné a v místním stand-up comedy clubu jsem strávil pár hodin. Za deště se lidé snaží schovat, či rychle utíkat k taxíku, pokud mají deštník tak ho rozevřou. Takovéhle momenty Vás skutečně nutí se ptát, proč na takovéhle detaily, které městu vdechnou život, nikdo nemyslí.

Tvrzení, že se GTA změnilo ovšem neplatí o misích. Rockstar se sice snaží o inovace, které i občas fungují, ale jinak jsou mise ohraničeny klasickými Grand Theft Auto mantinely, které jen málokdy prorazí. Těmi inovacemi myslím např. mobil, který slouží hlavně jako komunikační kanál mezi kamarády, či zadavateli misí, ale některé mise rozšíří poměrně zajímavým a přesto přirozeným způsobem. Někdy musíte např. vyfotit partičku "gangstaz", fotku poslat kamarádovi, který Vám řekne, který z nich je Vaším cílem. Do mobilu si také můžete stahovat různé vyzváněcí melodie, či si měnit schéma (opět jsme u těch malých detailů).

Poslední skutečně zajímavou feature jsou kamarádi. Volnočasové aktivity v jejich společnosti jsou opravdu zábavné (mimořádně zabavná je možnost ožrat se jako správný rus a pak poslouchat rozhovory mezi Nikem a jeho parťákem :) a fungují i jako podstatná část zážitku z nového GTA. Nevím jak vy, ale mezi Playboyem a Dwaynem jsem zvolil Dvayneovo přátelství a nijak toho nelituji ani zpětně. Tak nějak jsem jeho osud chápal, narozdíl od frajírka Playboye. Stejně tak jsem poměrně dlouho váhal zda zastřelit, či nezastřelit onoho "special someone".

Sečteno & podtrženo GTA 4 je vyjímečnou hrou, nejen na poměry Grand Theft Auto série, ale i na poměry moderních her. Skutečný zážitek bez zbytečností typu JetPacku ze SA a příběh plný zajímavých zvratů a nelehkých rozhodnutí.
We are all looking for that special someone.

Pro: Příběh, město, atmosféra

Proti: Fyzikální model je trošku přehnaný.

+6 +11 −5
  • PC 70
Dojmy po pár dňoch hrania..... GTA4 je mýlnik, rovnako ako bola jednička (prvá v 3D). Rockstar začína s úplne novým a výborným enginom v podstate na zelenej lúke a necháva si v porovnaní so geniálnym SA obrovské rezervy do následujúcich častí. Hra je stále menej konzoloidná (absentujúce blikajúce dúhové kraviny pre decká) a obkukáva Mafiu (živé mesto, fyzika áut, menej farbičiek) čo je určite palec hore. Štvorka sériu posúva dobrým smerom a beriem ju ako predkrm k pokračovaniam, ktoré logicky už musia ťažiť s lepšieho príbehu a osvedčených vychytávok, po ktorých už teraz GTA geekovia besne volajú (základy sú pevné ako péro Clarka Kenta). Komplexne to zhodnotím až to dohrám, zatiaľ slušná 70-tka za ultimátne nákazlivú hrateľnosť a všetky tie prísľuby do budúcna. P.S. A autá už konečne nevyzerajú ako škatuľky od liekov, na ktoré niekto omylom namontoval kolesá. Juchúú.
+5 +7 −2
  • PC 80
No, dojem docela rozporuplný, což je dáno mojim vpravdě enormním očekáváním. Prvních asi 10 hodin jsem si řikal, že je to jasně 100% hra. Příběh, postavy a jejich namluvení, scénář dialogů, realistické mise, systém krytí, přátelé, mobil, ztvárnění města, auta a jejich destrukce, TAXÍK…prostě jsem se nad tím úplně rozplýval. Řikal jsem si, že na mě čeká ještě spousta nového, rozmanité mise a zejména pro gta charakteristické budování vlastního zločineckého imperia. S přibývajícími dny se ale začalo dostavovat zklamání, mise byly v podstatě pořád stejné, jen se zvyšoval počet nepřátel. Charaktery sice byly pořád fajn, ale většinou se jen objevily, Niko pro ně vyřídil pár misí a pak sem o nich už nikdy neslyšel. A největším zklamáním pak pro mě byla nemožnost nakupovat majetek, Niko sice za prachy dělá děvku pro každýho všiváka, ale nějak mi chybí motivace. Jediný, co jsem ve hře vlastně kupoval, byly kvéry, neprůstřelná vesta, obleky a taxík, na konci jsem měl nějakých 800 000 dollarů… Hra tedy udělala několik imho nesprávných kroků zpět a stranou, na druhou stranu nelze přehlížet výrazně kladné novinky jako realističtější podobu, jednodušší mise (tedy už žádné na stý pokus dohrané zvěrstvo s letadýlkem na dálkové ovládání), taxík (vzhledem k absenci quicksavu naprosto geniální záležitost), sociální život (nijak závratné vylepšení, ale je fajn, že ho hra obsahuje, chybou bylo pouze jím nahradit nákup majetku a mise se sanitkami apod.).
V zásadě tedy jde o super hru, se kterou jsem měl zejména 4 hlavní problémy (každý ji připravil o 5% v mém hodnocení).
1.Nemožnost nakupovat majetek a plnit mise s ním spojené.
2.Určitá repetivnost misí (ale na druhou stranu kam se hrabe na FC2…).
3.Příběh mi přišel tak nějak rozvláčný až rozplizlý, chyběla mi tam nějaká gradace.
4.Uspěchanost konverze, která se podepsala na technické stránce (jen z toho aliasingu člověku krvácejí oči). Rovněž mě nasraly marketingové a PR bulšity provázející tuhle hru (hype a žehlení zpackaného portu).

Už aby byl venku Saints Row 2!
+5 +8 −3
  • PC 95
Grand Theft Auto IV je bez debat důstojným nástupcem nejlepší herní série všech dob a co víc, pro mě subjektivně i nejlepší hrou, kterou jsem , kdy hrál, páč ve všech ohledech exceluje. Většina her vyníká například jedním aspektem, v jedné oblasti, příběhu nebo například ovládání, grafice.. Rockstaři vynikají ve všem a co je na tom nejlepší? Že ve výsledku a dohromady to všechno funguje bravurně, ovládá se skvěle, vypadá nádherně, vtáhne vás do děje plného zvratů a svým specifickým stylem navazuje na předchozí díly série. Rockstaři, děkuju vám, hrát a dohrát Grand Theft Auto IV na Xbox360 byl doposud nejlepší herní zážitek mého života! Ať mě za tuhle ódu pranýřuje kdo chce a jak chce, ale já si za ní stojim!!!

Pro: ruskej sexy přízvuk největšího východoevropskýho frajera, kterýho znám

Proti: občas framerate

+3 +9 −6
  • PC 70
Pokračování serie, která se s každým dílem zlepšovala.

Tady zase někdo udělal perfektní kulisy, ale pak nevěděl co v nich zahrát. Příběh zde vykračuje směrem k vážným končinám, ale k čemu to je, když je celý zasekaný trapnými postavami a fakt nevtipnou satirou? Takže to máme jeden krok zpět. Mise podobné jako vejce vejci, vylepšené o předpotopní scripty, kdy vám hra například nedovolí oddělat cíl mise dřív než proběhne místem nadefinovaným autory. Další krok zpět. A kam se poděly všechny ty hračičky na kterých se dalo vyblbnout v minulých dílech? Systém přátel je jen trapnou náplastí na tuhle hnisajíci ranu. Další krok zpět.

Autoři zřejmě trpěli iluzí, že dělají hru s neuvěřitelně propracovaným a vážným příběhem, takže se můžou vybodnout na všechno ostatní, ale to jim bohůžel nevyšlo.

Dohráno na Xboxu 360.
+7 +9 −2
  • PC --
(předem říkám, že jsem hrál PS3 verzi a PC verze s sebou imho nenese nějaké zásadní změny)

GTA 4 bylo poněkud rozporuplným zážitkem. Nabídlo v rámci série zatím nejlepší scénář a o tom, že technické zpracování je mnohem dál, nemůže být pochyb. Propracovanost herního světa taky docela zaráží, i když osobně mi přijde, že všechny ty televizní kanály a radiostanice jsou plné hovadin. Ten druh humoru mi prostě nepřijde vtipný a za celou hru jsem se možná tak třikrát pousmál. Humor okolo příběhové linky a postav je pro změnu velmi kvalitní a když jsem se totálně na mol pokusil přejít se stejně postiženým bratrancem ulici k našemu bytu a následně vyjít po schodech nahoru, myslel jsem že smíchy umřu. (Akorát pokud jste opilí a sednete za volant, stačí abyste popojeli o centimetr a pokud vás zmerčí policajt, jde po vás. Absurdní.)K rádiím bych měl ještě malou výtku - ani jednu stanici mě nebavilo poslouchat a dobrých písniček bych za sebe napočítal tak půl tuctu, takže jsem ho měl většinou hodně ztlumené - snad máte na PC možnost udělat si vlastní. Potěšily mě minihry jako bowling, šipky, nebo kulečník.

Jinak mi ale v tomhle směru přišel silnější San Andreas - hlavně proto, že je v něm mnohem víc druhů oblečení. Tady máte na výběr prakticky mezi teplákama, oblekem a cca tím co má Niko na sobě na všech oficiálních materiálech. Sice je od toho několik variant, ale mě to přišlo hodně slabé. V čem San Andreas taky vede a co je podle mě mnohem důležitější, je originalita misí. Ta mi v GTA4 přišla někde na úrovni GTA3 - prostě takový standardní GTA nášup, skutečně originální až úchylné kousky ála San Andreas se tu moc nekonají. Navíc mezi důležitými příběhovými momenty je misí doslova mraky. Jen dohrát hru je skutečně na dlouho a vzhledem k tomu, že se schémata misí dost opakují, jsem se po cca 2/3 modlil ať už to proboha skončí. Začínala se dostavovat nuda a kdyby měla hra dalších x hodin, tak s ní asi seknu.

Navíc spousta misí trpí klasickým GTA neduhem: Jedete přes celé město někoho vyzvednout, pak s ním jedete přes celé město jinam, následuje velká přestřelka, zdrhání, jízda jinam. A pokud kdekoli v tomhle schématu exnete, zopakujete si to celé znovu. Sem tam se v tomhle schématu najde nějaký kritický bod a po pár pokusech budete proklínat autory, že se nevysrali ne realismus s nemocnicí atp. a nenarvali do těch misí sem tam nějaký checkpoint.

Ve všem ostatním je GTA IV při nejmenším právě tak kvalitní, jak fandové série můžou čekat. Osobně jsem měl ale raději GTA:SA, protože jakkoli GTA IV exceluje jako nová generace GTA her, je tady v porovnání s SA kladen důraz na realismus na úkor zábavnosti. Zážitek z hraní GTA4 bych celkově nejspíš přirovnal k o něco lepšímu zážitku, než který jsem měl z hraní GTA3.

Pro: příběh, postavy, humor, detailní živoucí město, některé nové featury (taxík), minihry jsou fajn, možnost ožrat se jak prase :)

Proti: rádia & televize, je to moc dlouhééé, absence checkpointů, vedlejší serepetičky jako např. oblečení mohly být propracovanější, menší rozmanitost misí proti SA

+15 +16 −1