Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Golden Land

12.09.2003
70
22 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Golden Land je RPG s podivnou směsicí novodobého a středověkého světa.

Po 300 letech se do země vrací zlo a kněží vyšlou 3 zkušené hrdiny, aby našli velkého kouzelníka a požádali ho o pomoc. Po krátké době se na přání bohů rozhodnou vyslat dalšího (vás), tentokrát nezkušeného, neznalého a slabého.

Ve hře můžete získat meč, sekyru, kopí, luk, pušku či magickou hůl. Pomocí různých artefaktů, složitých úkolů a rituálů můžete znásobovat svou moc či vyvolat magického posluhovače.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Začnu tvrzením, že východní hry mám strašně rád. A tím nemyslím japonské hry, které jdou absolutně mimo mě, ale všechny ty ruské, ukrajinské a polské strategie a RPG, které u nás dříve plně lokalizované vycházely za 199 nebo 299 Kč v regálu v Tesku.

Golden Land je zvláštní směsicí fantasy a řekněme steam punku. Kupodivu to ale není vůbec na škodu a hře to dost sedí. Architektura je zajímavá a dává smysl, a ani pušky a pistole Vám vedle luků, mečů a seker nebudou připadat nepatřičně.

Svého času jsme s kamarády říkali Golden Landu levný Zaklínač, anžto hlavní postava rovněž disponuje dlouhými bílými vlasy a bloumá po krajině, ve které se střetává s gryfy, zombiemi i různými bažinnými slizy, nestvůrami, pavoukovci atd. Bestiář je hodně obsáhlý a i poměrně originální.

Což je věc, která toto izometrické RPG vystihuje asi nejvíc.. Kvantita. Spousta originálních nepřátel, spousta měst a vedlejších úkolů v nich, obrovské množství kouzel a schopností, nezměrné množství předmětů.. Crafting, alchymie, opravování,..

Vedlejší úkoly jsou poměrně nápadité, originální a budou Vás bavit. Rozhodně se neomezují jen na trapné zabij / přines. Hlavní úkol se příjemně vyvíjí, graduje a provede Vás celým světem. Postav je ve hře taky dost a ty důležité mají svůj dabing (ruský, což mi nevadilo, byla to proti neustále omílané angličtině příjemná změna).

Co se týče světa, tak ten je kouzelný. Graficky velice detailní a i dnes oku lahodící. Jo, tahle izometrická grafika prostě stárne se ctí a v dnešní době na Full HD monitorech Vám to netrhá oči. Hudba je rovněž příjemně podmanivá a nerušící. Hra obsahuje vlastní náboženství, mytologii a celé to funguje jako pozadí pro celý svět. Navíc je celý background popsaný v deníku, kdyby se to chtělo někomu číst.

A dostáváme se k soubojovému systému, který je jednoduchý na pochopení a ze začátku těžký na zvládnutí a tak nějak přežití v úvodní fázi. Souboje probíhají na tahy, kdy se jednotlivé postavy střídají a k dispozici mají několik akčních bodů, za které se postava pohybuje, bojuje a kouzlí. Hra se sice tváří, že obsahuje jakože tři povolání (bojovník, kouzelník a zloděj), ale svého času se řešilo, že má jen dvě (bojovník a kouzelník). Já bych řekl, že hra nemá žádná povolání, ale záleží na tom, jak svého hrdinu profilujete.

A právě tady nastala věc, která mi asi vyhovuje nejvíc. Vím, že spousta z Vás mi bude oponovat, ale v Golden Landu se podle mě vyplatí svoji postavu nespecializovat, ale rozvíjet ji rovnoměrně všemi směry. Hrát hru takhle je podle mě nejvýhodnější. Jelikož všechny potvory mají imunity a slabosti na různé druhy magie, vyplatí se podle mě mít od všech magií několik základních kouzel než mít jednu výbornou a zbytek nic. To samé platí i pro podpůrné dovednosti, vyplatí se investovat do všeho. Hra navíc při level upu, dává další body k rozdělení podle toho, kolik jich už máte. A jelikož tu funguje systém z Might and Magic (tedy naučení dovednosti stojí jeden bod - zlepšení na dva už stojí body dva atd.) Za prvních deset bodů se tedy vyplatí naučit deset dovedností na level 1 než jednu dovednost na level 4 (1+2+3+4), protože hra Vám dá při levelupu více bodů (máte jich 10 a nikoli jen 4). To samé platí i pro základní statistiky, které se vyplatí zvedat průběžně všechny, než se soustředit třeba jen na sílu a obratnost. A tento systém v soubojích překvapivě dobře funguje. Než k Vám nepřítel dojde, ostřelujete ho lukem a kouzlíte. Vyplácáte si manu, mezitím k Vám přijde a dosekáte ho mečem. Navíc takto i levelujete daleko rychleji. Což je věc, která se mi strašně líbila.

Abych ale jenom nechválil, problémem Golden Landu jsou bugy. Bugy, bugy a bugy. Resp. jak už jsem psal v diskuzi, hra vyšla v roce 2003, ale u nás až v roce 2006 v české verzi díky TopCD. Problém je v tom, že hra už byla v ruštině ve verzi 1.3 a už fungovala dost dobře bez bugů, ale u nás vyšla ve verzi 1.0 s tím, že TopCD umožnil si na svých stránkách stáhnout patch 1.0 opravující jeden bug znemožňující dohrání hry v poslední třetině hlavní dějové linky (chybějící nehty krále Gunara III.). A bohužel to je na hře strašně vidět. Spousta vedlejších questů vede do ztracena, spousta se jich ani nezadá, přestože NPC mluví o tom, co ho trápí a řešení se hráči nabízí. Stejně tak máte v inventáři spoustu questových předmětů, kterých se nejde zbavit, ale úkol k nim chybí. Nebo po souboji s jednou rostlinou získáte jako loot její kořen, ale osoba kupující tyto kořeny prostě nereaguje, questy se neodškrtávají jako splněné, pokud je nesplníte hned prvním předpokládaným způsobem atd.

Řešením by zřejmě bylo hrát hru ve verzi 1.3, ale ta vyšla pouze v ruštině a nikdy se mi nepodařilo ji na svých Windows zprovoznit tak, aby se azbuka nezobrazovala jako tzv. rozsypanej čaj.

A tím se dostáváme k druhému výraznému negativu, a tím je čeština. Opravdu málokdy si stěžují na češtinu ve hrách, vždy ji uvádím do kladů a je pravda, že nebýt TopCD, tak si tento opomíjený klenot ani nikdy nezahraju, ale čeština na Golden Land je tristní. Hrubky, překlepy, gramatické a stylistické chyby. Svého času se spekulovalo, že hra byla přeložena do angličtiny a česká verze následně vznikla z ní (odpověď na poděkování za splnění questu - "jsi vítán" by tomu odpovídala), nicméně nevím, anglickou verzi hry se mi nikde dohledat nepodařilo. Největší problém je v tom, kdy čeština nemá jasno ani sama v sobě - potvora má jiný název, když na ni útočíte a pod jiným názvem se Vám zapíše do bestiáře. Kouzlo v obchodě se jmenuje nějak, tak ho koupíte a pak zjistíte, že už ho vlastně znáte, jen se v knize kouzel jmenuje taky úplně jinak. To samé platí i pro manuál, bez kterého je podle mě pochopení herního systému dost složité, ale manuál je tak odlišný a má jinou terminologii, že Vás to leda tak zmate.

No, abych to shrnul, Golden Land je pecka. Za ty dvě stovky, za které jsem ho u nás v době vydání kupoval, úplně super. Spousta možností, spousta všeho. Jen je těžké do ní proniknout, pochopit ji, protože chyb můžete při vytváření postavy udělat spousta. Ale přesto mám Golden Land rád a opakovaně se k němu vracím. Nebýt těch bugů a zprasené češtiny, posunul bych už tak vysoké hodnocení ještě výš.

Pro: Grafika, izometrický pohled, spousta možností, spousta kouzel, hudba, systém vývoje postavy, soubojový systém

Proti: Bugy, bugy, bugy, kdy u nás vyšla špatná verze hry, zprasená čeština, matoucí manuál

+14
  • PC 80
Asi by se slušelo napsat aspoň pár řádek, ačkoliv se jednu o jednu z her, kterou si už nikdy nezahraji. Přesto jsem si na ní nedávno vzpomněl hlavně proto, že jsem našel ještě staré CD. Možná by se to dalo rozjet. Jednou to třeba zkusím. A když vidím, že tu nic není, tak aspoň něco pro představu...

Golden Land je dost zvláštní hra. Ani dobrá. Ani špatná. Prostě je. Musím uznat, že na rok 2003 vypadá krásně. Jedná se o izometrickou hru s nečekaně detailní grafikou. Vlastně mě vzhledem k tomu až rok vydání překvapil, když jsem si to ověřoval, protože v mnoha ohledem předběhla dobu. Kromě pěkné grafiky a kvalitní hudby nabízí také systém společníků, popisný systém vlastností a poměrně složitý svět.

Problém Golden Landu je, že tvůrci za sebou ještě neměli řadu her z kterých bych se mohli poučit, aspoň tak to vidím já. Vždy když o Golden Landu přemýšlím tak mě v rámci herního systému napadne vždy k nějakému pozitivu i negativum.

Hra má neskutečně skvělý systém vlastností. Každá má deset úrovní a postup stojí tolik zkušenostních bodů kolik je další úroveň. (tj druhý level stojí dva zkušeností body, třetí level tři zkušeností body atd.). Pokud si pamatuji správně, při postupu na další úroveň získáte deset zkušenostních bodů. Krásné je, že po několika levelech má schopnosti nový popis a často mi to připadalo skutečně cool. Nevím už přesně, ale vím třeba, že vrchol Přírodní magie byl "Druid". Bohužel, dosáhnout nějakého vrcholu trvá nesmírně dlouho, mnoho schopností je nutných aspoň v nějaké základní formě a hlavně magie je nesmírně slabá, takže se do toho nevyplatí investovat. Většinu těch krásných popisů jsem tak získal přes cheating.

Hra má systém společníků. Přesně si pamatuji, jak naprosto první věc co jste museli ve hře udělat bylo osvobodit ducha který se pak stal vaším válečným a silným sluhou. Tehdy mi hra bez něj připadala nehratelná. Problém je, že mezi společníky a vámi se rozdělují zkušenosti. Víc než jeden se tedy nevyplatí vůbec a u jednoho to jde řešit tím, že před splněním questu ho na chvíli pošlete pryč a zkušenosti získáte jen vy. Nicméně si myslím, že dnes bych investoval do magie světla a působil jako support pro svého společníka a přitom různě oslabovat nepřátelé, tímto by ta investice do magie asi šla.

Souboje jsou tahové a upřímně především v první části hry extrémně otravné. Zabije vás doslova vše a často budete z náhodný události, které se objeví při cestování mezi oblastmi, prostě utíkat, což trvá dlouho. Víte jak jsem zmínil ty nutně investice? Tak to je třeba do Akčních Bodů, které potřebujete k bojí i chůzí během tahů. Ten systém jsem nesnášel, nesnáším a nesnášet budu.

Je zde také systém karmy, a to je vlastně docela zajímavé. Za dobré činy získáte pozitivní pověst, za špatné - hlavně zabíjení nevinných - získáte špatnou pověst. Skvělé je, že pokud máte pověst obzvlášť špatnou, lze odemknout fascinující tajný konec hry.

Mimo jiné má hra poměrně příjemnou gradaci či jak to říct. On ten svět je zkrátka... zajímaví. Každé město a vlastně i země má svou vlastní identitu a vždy tak nějak víte kam jdete a směřujete. Questy jsou často neuvěřitelně zajímavé a zábavné, a ačkoliv obtížnost je někdy na hraně se snesitelností, je to docela fajn. Dokonce nabízí i různé řešení situací podle vaší volby. Říkám, předběhlo to v mnohém svojí dobu.

Největší mínus verze hry, kterou jsme měli v ČR, a která nikdy nebyla u nás opravena, je bug který prakticky v polovině hry brání dalšímu postupu a ačkoliv je to nakonec překonatelné, ten postup povede k násilnému řešení situace co by se měla dát vyřešit mírovou cestou. Já tedy hru nikdy nedohrál a o konci hry jen četl. Smůla.
+11