Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS5 80
More of less Ghost of Cušima, hovoril som si po pár hodinách. Ale nevadilo mi to. Ako som hral ďalej, uvedomil som si, že je to často skôr less než more. V mnohých ohľadoch ide o dosť lenivý sequel, ktorý prakticky vo všetkom kopíruje predchádzajúcu hru a nič moc nové neprináša. Ani po stránke hernej, ani po grafickej. Čo je teda pomerne prekvapujúce a vyzerá to skôr tak, že Ghost of Yotei vzniklo len preto, lebo Cušima bol hit.

Pri Cušime som mal pocit, že na výsledku tvorcom záležalo a chceli vyrozprávať príbeh, ktorý považovali za dôležitý. Tu som mal dojem, že išli často štýlom "proste ďalší džob, no". Pozitívne však je, že aj napriek tomu doručili nadpriemernú, svižnú a zábavnú hru. Vo všeobecnosti pri nej ale platí, že pokiaľ sa nebojuje, tak to začína nepríjemne rýchlo nudiť. Našťastie sa bojuje často a prakticky každý side quest vedie k rúbanici. Čo je síce možno stereotypné, ale keďže je práve neskutočne cool a čvachtavý súboják to najlepšie na hre, tak mi to neprekážalo. Hlavná hrdinka v pohode, hoci na mňa pôsobila menej charizmaticky než Jin. To sa týka aj jej príbehu, ktorý som proste neprežíval a nechával ma chladným. Celkovo ale nebol zlý a nenudil. Japonské scenérie opäť berú dych, aj keď mám dojem, že v Cušime boli pôsobivejšie. Vyzdvihujem aj to, že hra nie je príliš dlhá. Fakt, hlavnú linku plus všetky side questy môžete dohrať (na open world) prekvapivo svižne. To sa mi páčilo, obzvlášť v dnešnej dobe megalomanských open worldov, kde herná doba musí mať minimálne 150 hodín.

Čo mi vadilo/nenaplnilo očakávania zmienim už len telegraficky. Strnulé cut-scény, rovnaké ako v Cušime. Aspoň toto mohli zmeniť. Hranie na šamisen ma otravovalo. Flashbacky, ktoré do omrzenia ukazovali to, čo už dávno vieme (áno, vieme, že Acu zabili rodičov, nemusíme to sledovať znovu desaťkrát). Neustále sa opakujúce cutscény v bojoch s významnejšími bossmi (záporák uprene hľadí, Acu uprene hľadí, Acu poooomaly vyťahuje katanu... oh, dear!), ktoré boli tiež okopírované z Cušimy a navyše sa nedajú preskočiť. Nemožnosť preskakovať nepodstatné dialógy. Nepreskočiteľné záverečné titulky. Nudné a jednoduché hádanky. Hyper otravné tréningové questy s majstrami, ktoré stále idú podľa rovnakého scenára (nauč sa techniku, poraz nepriateľov + kolečko "Vždy si pamätaj, že keď na teba idú s katanou, tiež bojuj s katanou. Takže, keď na teba pôjdu s katanou, akú zbraň použiješ, há?"), a ktoré mi po čase tak liezli na nervy, že som posledného majstra ani nevyhľadal. Pár na facku postáv, našťastie to platí pre tie prakticky nepodstatné. Nutnosť kempovať, kde ma sem-tam úplne WTF navštívi nejaké random NPC/obchodník a má nudné kecy o horúcich prameňoch, vlkoch či mi ponúka nezmysly zo svojho obchodu.

Takže teda. Hoci ide naozaj o dosť lazy sequel a je to vlastne len Cušima s nejakými kozmetickými zmenami, tak nemôžem povedať, že by som sa nudil. Ba práve naopak, je to stále solídna zábava hlavne vďaka súbojovému systému. Tých 40 či koľko hodín ubehlo celkom svižne, hoci bez prekvapení či niečoho skutočne zapamätateľného. Úspech? Neúspech? Neviem, proste: bavil som sa, ale zároveň som čakal viac.
+6
  • PS5 65
Nevím, jestli si v Sucker Punch řekli, že od Ghost of Tsushima uběhlo už řadu let, a tak by nevadilo vytvořit v podstatě totožnou hru s menšími obměnami, ale zároveň se tvářit, že na hráče čeká hodně změn a novinek.

Ale nejdříve bych chtěla začít klady. Opět se tvůrcům podařilo vytvořit krásné prostředí Japonska, tentokrát v 17. století. Zase jsem se musela kochat pohledem do dáli, rozhlížet se z kopců, projížděla jsem barevnými loukami, spadlým listím, projížděla řeky a často se nad těmito výjevy tyčila hora Yotei, aby mi připomínala, kde se to nacházím. Dynamicky se střídal noc a den, takže jsem se dosyta užila východů a západů slunce a také pohled na hvězdy a velice častou polární záři. Krásný to kýč. Některé oblasti mě tak moc nezaujaly a nerada jsem se do nich vracela, ale jinak jsem byla s pestrostí spokojená. Přijde mi však, že Ghost of Tsushima nabízel těchto dechberoucích výhledů mnohem více nebo že se mi už při hraní prvního dílu okoukaly a v Ghost of Yotei na mě už nepůsobily tak silně.

Podobně dobře vypadá boj. Tentokrát má hlavní postava Atsu na výběr několik typů zbraní, které si postupně osvojí a které je záhodno měnit podle typu nepřítele, který na postavu útočí. Tedy místo různých postojů tu máme různé zbraně. Dle mého k Atsu sedí, jako k všestranné bojovnici, zatímco Jin jako samuraj ovládl mistrovství katany a různé formy bojového postoje. Radost z boje mi tu a tam kazil pocit, že oponenti mají někdy až moc zdraví a měla jsem tak pocit, že Atsu je bodá kuchyňským nožem, kdežto ona sama padne po dvou, třech úderech. A to jsem se snažila poctivě přepínat zbraně. Čas od času mě vytáčely kolečkové brusle nepřátel, kteří se, aby za každou cenu dokončili útok, rozjeli k Atsu a jeli po trávě až k ní a útok dokončili. Žádná animace běhu, ne, jízda to byla. Důsledkem toho bylo, že mi přišlo, že obyčejný úhyb byl skoro k ničemu, protože nebylo možné se od nepřátel moc vzdálit, protože byli okamžitě u mě, takže jsem úhyby moc ani nepoužívala.

Příběh byl docela zklamání. Nevím, jestli jsem čekala něco více, věděla jsem, do čeho jdu. Asi jsem pořád doufala v nějaké překvapení, novou zápletku, ale nestalo se. Byla to cesta za pomstou a nic víc. Někde jsem četla, že chválili úžasný progres v postavě Atsu. Nevím, kde ho viděli. Sice na konci trochu zpytovala svědomí a její vztah k osobám z minulosti doznal změny, ale nebylo to nic, co by mě ohromilo, či ve mně vyvolalo nějaké emoce. Ghost of Tsushima mělo výhodu v historickém pozadí, v domnívané samurajské čestnosti a díky tomu ve více propracovaných postavách. Tady mi vrtá hlavou, proč nedokázali přijít s něčím hlubším a lepším.

Pamatuji si, jak v trailerech a doprovodných materiálech bylo zmiňováno, jak bude na hráči, kterou cestou se vydá, jak bude mít vlastní vlčí smečku lidí, které po cestě sesbírá či že bude moct vyslýchat nepřátele, kteří ho navedou dál. To všechno jsou tak minoritní a nepodstatné věci, že jsem si při hraní ani neuvědomila, že to jsou ony novinky z reklamních materiálů. Jestli se hráč rozhodne vyřídit toho či onoho nepřítele jako první, je naprosto všem jedno. A to tak, že hra ani velice nereaguje na to, že jste zabili A místo B jako první v pořadí. Na přítomnost vlčí smečky jsem si vzpomněla, když jsem náhodou otevřela jejich menu a musím říct, že jsem si nebyla schopna zapamatovat jediné jméno, jak ty postavy byly nezajímavé. S některými na mě čekala asi jedna, dvě mise, ale přišlo mi, že Ghost of Tsushima tohle mělo zpracované lépe a ty postavy si pamatuji do dnes. Více jsem měla pocit, že je okolo mě nějaká skupina lidí, kteří mají společný cíl a jdou za ním. Vím, že Atsu je vlk samotář, takže to k ní sedí, ale dost tenhle přístup k NPC hru ochudil. A výslechy? Naprosto zbytečná věc, spíše mě kolikrát štvalo, že toho posledního nepřítele najednou nemůžu zabít, protože se musel spustit skript, jak ho jaksi vyslýchám. Otravné.

Ghost of Yotei se dá opravdu popsat jako více téhož, ale pro mě o trochu horší. Sice ubylo činností z nákupního seznamu a člověk na ně naráží více organicky, ale pořád ty věci tam jsou a pořád působí jako zbytečná výplň světa. Vedlejší úkoly tu také jsou, ale o čem byly, to si ani moc nepamatuji. Vím, že se v každé muselo zabíjet a nic překvapivého mě tak nečekalo. Mnohem lepší jsou pak příběhy, které jsou spojené s hledáním unikátní výbavy, kde se mi obzvlášť líbil příběh dcery a matky a pak generála a jeho dcery. Ty se fakt povedly.

Jde o příjemný, barevný a odpočinkový zážitek, u kterého se nemusí příliš žhavit mozkové závity. Jen doufám, že příští hra od Sucker Punch už bude úplně jiná.
+16
  • PS5 60
Beautiful and pointless. Sucker punch naservíroval podruhé úplně to stejné, protože pod dojmem extrémně kladných hodnocení Cušimy si řekli, že to stačí. Jenže ani Ghost of Tsushima není tak neprůstřelná hra, jak si myslí, ale u něj jde hromada věcí omluvit, ať už cílením na předchozí generaci nebo nedostatkem zkušeností. A stejně je to lepší hra, než Yotei.

Co si budem, sice na vás UIčko nebliká všemi barvami a deseti fonty písem, ale v jádru jsou obě hry Open World: The Game ubisoftího střihu. Šablonovitý gameplay, kde jedna barva odděluje kampaňové mise od ostatních, šplhání na něco, sbírání něčeho, za co pak kupujete a vyrábíte něco jinýho, zabíjení někoho na férovku nebo stealth, toto už jsme viděli dávno v jiných hrách. Cušima ale drží v rukávu eso v podobě příběhu a hlavního hrdiny.

Jin Sakai byl samuraj a ať už máme nějaké romantizované představy, co to vlastně samuraj je, tak je velmi dobře zdokumentováno, jaké měli postavení ve společnosti, jaký byl jejich účel a jakých přísných pravidel se celý život drželi. U něj dává mnohem větší smysl se honit za liškama a klanět se na vrcholku svatyň, protože v jeho životě mají nějaký význam. A díky tomu jasnému historickému ohraničení a jasně definované postavě na vás v GoT prostě promlouvá jakási japonská atmosféra, ať už to znamená cokoliv a máte radost tam trávit čas a všechnu tu atmošku nasávat. Najednou tomu samuraji vpadne na ostrov obří moderní armáda mongolů v čele s děsivým Chánem, který si nehraje na japonské tradice. Jin řeší morální dilema, jestli si zachová čest jako samuraj nebo se vydá zavrženíhodnou cestou vraha, schovávajícího se ve stínech.

O pár stovek let později tu máme Acu, která se vydala na cestu pomsty. Bývalý samuraj Sajto a jeho kumpání ji zabili rodinu a ona věčně nasraná, chovající se někdy jak totální kráva, chodí od jednoho místa ke druhýmu a pomalu čistí hordy nepřátel, aby si odškrtla svůj bucket list. A to je vše, o co tu jde. Pokud mám takto primitivní přímočarý námět, je potřeba, aby byl dostatečně stylový anebo aby byly postavy jó dobře napsaný. Jenže ani jedno tu není. Netušíte, jak se naučila být terminátorem feudálního Japonska, radši neřešíte, jak se jako žena dostala do velkých samurajských bitev a jak je vlastně přežila. Sama samuraji pohrdá, ale vtipně se potom oblíká do nabušených samurajských zbrojí, protože je autoři vymysleli jako jedny z nejlepších ve hře. Twisty, ať už je odtušíte nebo ne, nic ve výsledku nemění a nijak vás nezasáhnou. Doprovodný problém je, že tento příběh lze bez problému transplantovat do jakékoliv jiné doby, kultury i místa a vůbec nic se na něm nezmění. Klidně to mohla být nějaká Mary Elizabeth ve viktoriánské Anglii, Petr v Brně, nebo třeba nevěsta, co chce killnout Billa.

Zbytek aspektů hry je fakt kopírka prvního dílu. Jo, máte tu víc zbraní pro boj na blízko, ale reálně jsou to jenom jinak rozanimované postoje s katanou, gameplay-wise je to stejná mechanika. Mapa je trochu menší, což vítám, ale počet všelijakých point of interest, je tu stejný, takže jsou kolikrát naňahňaný na sobě tak, že ani není třeba sedat na koně, stačí prostě popojít pár metrů a žlutej pták vás zase zdrží o dalších pár minut od důležitějších věcí.

Grafika je naprosto odzbrojující, dokud se díváte na přírodu za světla. Bez legrace ta hra kolikrát kouzlí scenérie, že co záběr, to screenshot, kterým se chcete chlubit. Jenže potom zalezete do stínu nebo do sněhu nebo do jeskyně a najednou je ta hra hnusná, jakože tak, že začnete rychle fasttravelovat sem a tam, abyste posunuli čas a něco se na té scéně změnilo. Cutscény jsou ve hře "pěkné", které jsou filmově zpracované a rozpohybované, jako v jediných nějak funguje mimika na obličejích a jako jediné můžete z nějakého důvodu přeskakovat. Potom jsou "wtf hnus", kde místo performance capture koukáte na sadu asi pěti strnulých animací se statickou kamerou a mimikou na úrovní NPCček z Half-Life 2. Tyto bohužel přeskočit nejdou, i když byste to dělali rádi, protože jde většinou jenom o nějaké generické žvatlání kolem generických side questů. K pravěkým animacím se semtam přilepí špatný skripty a někdy koukáte na hodně blbou parodii, až se nechce věřit, že hrajete tříáčkovou Sony produkci. Poměr "hezké" a "wtf hnus" je asi 20:80 a disproporce v jejich kvalitě je propastná.

Tak proč že jsem tu hru hrál bezmála 50 hodin? No protože souboják. Toto se prostě neomrzí a vydržel bych to klidně dalších 50 hodin. Máte stovky způsobů, jak se s nepřítelem vypořádat, různé možnosti zbrojí a talismanů, z kterých si děláte buildy a kombinování všech statů se samotným bojem je fakt skvělá zábava.

No a proč o tolik horší hodnocení, než Cušima? Protože ta sprostá, do nebe volající lenost vývojářů na té hře cokoliv vylepšit s tuctovým nezajímavým příběhem. Prostě nejde jenom přeskinovat pět let starou hru a myslet si, že to zase projde. Stejně ale nemůžu říct, že bych se nebavil. Já jsem celkem odolnej na šplhání čehokoliv v open world hrách, rád se koukám na virtuální přírodu, rád si kupuju nový barvičky na zbroje a hledám lepší klobouky. A přijít na nějaký outpost a prosekat se třeba 30 enemáky bez umření mi dělá radost. Ve výsledku mám chuť si znovu zahrát Ghost of Tsushima. O nic se neochudím, jenom si znovu prožiju zajímavější setting. Ghost of Yotei je pěkná hra, ale nic by se nestalo, kdyby nebyla.
+22
  • PS5 85
Sucker Punch znovu potvrzuje, že dělat hry opravdu umí. Je tedy logické, že srovnání s jejich nejslavnějším titulem Ghost of Tsushima se nevyhne. Novinka si z něj bere to nejlepší – výborný soubojový systém, nádhernou grafiku, chuť objevovat okolní svět a vtahující atmosféru. Několik mechanik je sice vylepšených, ale nejde o tak velký posun, jak bych po prvním dílu očekával.
Proč je však tento titul v mých očích o krok za GoT ? Hlavně kvůli příběhu. Jeho gradace a samotné vyústění působí slaběji. Ne že by vývojáři neuměli vyprávět -> dávkování příběhu zvládají skvěle, ale některé scénáristické obraty působí uměle a zbytečně tlačeně. Bez spoilerů mohu říct jen tolik, že předfinální twist, kdy se všechno zhroutí jak dům z karet, mě upřímně naštval svojí leností. Už dlouho před tím bylo jasné, že jde o slabě vystavěný plán, a jeho potvrzení mě spíš zklamalo než překvapilo. Nemám to ale tvůrcům za zlé, navázat na neskutečně promyšlený příběh z předešlého dílu by byl oříšek pro kohokoli. Vyprávět umí, hra mě dokázala zabavit na skvělých 52 hodin (platinová trofej úspěšně dokončena) a už teď se těším, s čím přijdou příště.
Ještě jedna věc mě ale během celého gameplaye vyloženě rozčilovala, a to bylo ovládání výběru zbraní a vybavení. Při přepínání mezi volbami pomocí L2/R2 bylo nutné po výběru ještě znovu potvrdit volbu stejným tlačítkem. U Ghost of Tsushima nabídka po uvolnění spouště sama zmizela, takže přechod mezi bojem a výběrem byl plynulý. Tady to však často vedlo ke zmatku, místo útoku jsem zůstal viset v menu a vybíral zbraň, zatímco soupeř mě nemilosrdně trestal. Možná někde v nabídce tato možnost přepnutí existuje, avšak po pečlivém prozkoumání nastavení jsem ji nedohledal. Snad ji vývojáři přidají v některém z budoucích updatů – v den dohrání (10/2025) tato možnost k dispozici nebyla.

Pro: Skvělý soubojový systém, nádherná grafika, vtahující svět, dlouhá herní doba 52h (pro někoho může být mínus)

Proti: Menší posun oproti prvnímu dílu, slabší (ale stále dobrý) příběh ve srovnání s GoT, neohrabané ovládání výběru zbraní (nutnost potvrzení volby. Doufejme, že to vývojáři upraví v některém z updatů.)

+10