Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Bursoft (30.10.2025 11:45): U mňa je ten príbeh proste priemer. Nevadí mi, ale nijako ho neprežívam. Čo sa o Cušime nedalo povedať, tam ma to bavilo výrazne viac. Na začiatku som privítal možnosť utáboriť sa, ale teraz mi to, pravdupovediac, už skôr lezie na nervy. Obzvlášť, keď sa utáborím a navštívi ma nejaký random osadník či kupec :D
@raisen (komentář): S tím příběhem okolo generála a dcery mi úplně vypadlo, jak to bylo dobrý. Jak kdyby takovéto části hry (kterých je pramálo) dělal úplně jiný tým. Jsou tam náznaky jiných mechanik (viz bludiště), celé tempo té mise je nějak budované, má to úplně boží atmosféru.. A potom vylezeš ven a jdeš si zasprintovat s třicátou liškou :D
@Avathar (30.10.2025 11:25): Jasný, ono pokud tě ten core gameplay baví, tak je asi jedno, jestli to má takový a makový příběh nebo že tam není inovace, protože i bez ní ta hra funguje. Kdybych Tsushimu nehrál, tak si myslím, že bych to hodnotil líp, to moje rozčarování vychází spíš z toho srovnání s předchozím dílem. Jako určitě bych nehrál 50 hodin hru, která mě jen štve, to že se drží nějaké nastavené laťky je fakt.
@Bursoft (komentář): Presný komentár, u mňa to nadšenie tiež trochu ochablo, je to v mnohých ohľadoch strašne, ale strašne lenivý sequel... Na druhej strane ma to baví a až tak mi to neprekáža. Ale je fakt, že som čakal nejaký väčší posun + súhlas s tým, že príbeh a hlavná postava sú proste citeľne slabší, resp. odfláknutejšie napísaní.
@Bursoft (25.10.2025 22:05): Osobne chápem, že Yotei ľuďom nesadne, alebo presnejšie nenaplní očakávania. Objektívne tam toho veľa nevylepšili a problematické aspekty ponechali (strnulé dialógy mimo cutscén), čo ma trochu udivuje. Ale mňa to zatiaľ baví sakramentsky, iste, je to "more of the same", ale mne to vlastne nevadí a užívam si ten skvelý súboják aj krásny svet. Momentálne by som hodnotil rovnako ako Cušimu (90%), hoci hej, ak by som chcel byť fakt objektívny, tak by to malo byť menej. Ale proste ma to baví. Uvidíme, či to vydrží až do konca :).
Pár dnů to mám hotový a čekal jsem, že se vrhnu někam jinam, ale nvm proč mě to táhne zpět na Cušimu. Chtěl jsem zase to Japonsko, který mě tak uchvátilo právě tam, ale v Yotei se mi ho moc nedostalo. Zkusím to později rozepsat do komentu, ale ve výsledku mi GoY přijde jako zbytečná hra, nedokázala navázat na původní.

Btw. zkouknul jsem časy savů obou her a překvapivě v GoT mám asi jen o 7 hodin víc a to na vyšší obtížnost. Yotei mi přišel menší a kratší, ale asi to byl jen pocit.
@Bursoft (18.10.2025 14:30): Nepřekvapivě.

Ta story je na tom pro mě největším zklamáním. Na Tsushimě mi přišlo hodnotný, jak přesahovala svoji anotaci, když ukazovala střet novýho a starýho světa, progresivismu a tradicionalismu. K tomu mi přišla i ve svých vedlejších linkách vyloženě temná.

Tady je na můj vkus až moc komických prvků. K tomu je to celý strašně ukvapený. Psychologie postav zkratkovitá, nic tu nepotřebuje čas. Všechno se rychle vyřeší, přejde mávnutím rukou, aby se posléze dělalo drama, i když pro něj vlastně není důvod. Strašně moc to táhne plot a na postavy se zapomíná. Sice se nebojej sem tam dropnout bombu, ale ta nikdy nedetonuje. Explicitní, křečovitý dialogy pak tomu už vůbec nepomáhaj.

Je mi to líto, protože jinak mi je ta hra sympatická. A vlastně mě i příjemně potěšilo, že to vážně není nijak velký nebo dlouhý. Ale i tak bych repetitivnější aktivity jako např. vlčí doupata, liščí nory, horký prameny sesekal (viz níže). Paradoxně nejvíc bavily vždycky jinak proklínaný kempy, ale to jen kvůli soubojáku, že jo, to je master class.
@BUMTARATA (14.10.2025 19:35): Tak zabití Oniho není reflektovaný vůbec. Zrovna jsem dojel Tešio a nepadla o něm žádná zmínka.

Jinak ta mise na Kusarigamu byla jeden velkej bizár. Tajná stezka ocasů přímo pod dědovým barákem. Asi aby hráč nemusel fast travelovat do nějaké zajímavější lokace nebo nvm. Některý části hry na mě dělají dojem, že je tam plácali na sílu, jen aby si odškrtli nějaký počet misí a zároveň s nima neměli moc práce. Upřímně se těším do další lokace, protože Tešio velký zklamání.

Btw. ty main questy jsou fakt krátký. Kdybych nedělal nic jinýho, než že šel jen po nich, tak si myslím, že je ta hra dohraná za jedno delší odpoledne s večerem.
@SilentWolf (17.10.2025 08:58): S tím, že po Tešiu tam toho asi fakt už moc nezbyde, je to docela znát. Nemám teda ještě tu poslední zbraň, nespěchám na ni, ale už nemám do čeho dávat skill pointy, mám je skryté s tím, že je odemču až v další lokaci. Health bar je komicky dlouhej. Počítám, že těch příběhových misí okolo Kicuneho zase moc nebude, u Oniho to byly tak 3 hoďky max.

Jinak vymaxovaný Odači je top zbraň, jako v podstatě není potřeba používat cokoliv jinýho. Důležitej je skill, že útoky nepřátel nepřeruší moje a skill na vykrývání červených útoků.
@Bursoft (17.10.2025 01:03): jé to jsem rád. Mě zase sníh baví. I když pravda.. na to jak prezentovali tu grafiku v promech tak to tu není tak jak třeba sníh v Red Dead 2. Ale možná jsem jen rozmlsaný. Podzim a padající listí holt hra umí líp. To Odachi dojo je top notch.

Mě spíš vadí jak pronásleduju Šhinobi metr od nich. Dělají v té hře z nich naprosté nýmandy.

Každopádně zbytek hry je prý uz docela rushnutý, tak užívej dokud to jde.
Tešio mě neba. Jednak je tam hnusná grafika, prostě ten sníh a málo světla nedělají moc službu. Ale hlavně jsem tu snad 6 hodin a nabaluju jeden side quest za druhým. Tady je to fakt přecpaný vším možným. Přitom ať už je to "hádanková" svatyně, nějakej zabarikádovanej barák, outpost, všechno to skončí nějakou řezbou.

Největší bizár je, že pěkné cutscény jdou přeskakovat, ale to generické žvanění s random NPC na mapě ne, přitom je to všechno o ničem.

Každopádně okolo Kicuneho nemám klasicky nic, main quest jsem utnul hned po první misi s tou kytaristkou a do zblbnutí jedu vše ostatní :D
@Paul (14.10.2025 20:00): jasně, je. Hraješ to na volnoběh. Nepřemýšlíš. Ani na nejtěžší. Vše do sebe zapadá přesně tak jak "má".

Ani to jak prezentovali že vyslýcháš nepřátele a tím si odemykáš nové stopy - nope, děláš to na začátku 3x a postupně se tak zeptáš na všechny záporáky. A pak se Atsu ptá sama na úplně random věci a dostává naprosto random odpovědi.

Baví mě to hodně, ale snad tomu nebude hrozit GOTY. To bych přál určitě KCD2.
Mě na hře nejvíc mrzí že to prostě není japonský Red Dead Redemption.

Je to hrozně videogamey. Jako to že najdu 10x jeskyni s vlkem který mi řekne že jeho kamarády vězní.. to je moc.

Ale na druhou stranu jsem si včera pohrával i s dost divnou myšlenkou, že by mě vlastně bavilo japonské RPG alá Fallout New Vegas. Že bych se rád toulal světem a objevoval jeho tajemství a zajímavé postavy. Pendloval mezi reputaci mezi klany a řídil se ukazatelem cti. Prostě tady mám radost z objevování hezké přírody, ale to je tak vše. Je zvláštní ze nemáme plnohodnotné RPG ze samurajského světa.
@Bursoft (14.10.2025 18:55): @SilentWolf (13.10.2025 08:09): Dejte vědět, jestli a jak bude fakt, že jste si odškrtli Oniho, reflektovanej v tý druhý zápletce, protože já si pamatuju, že se o Kicunem, s kterým jsem se vypořádal jako s prvním, zmínili asi tak jednou (?), podruhý na to dokonce tak trochu zapomněli.

Ale abych to jenom nehejtil, tak se mi líběj ty komanda, co vás pak naháněj, dokonce se jich i trochu bojím, jednou už mě pěkně zrektili a z toho dunění, který je doprovází, běhá mráz po zádech.
@BUMTARATA (14.10.2025 15:18): V podstatě souhlas. Jen s tím, že to není novinka, obchodníci, vesměs stejný vedlejšáky, nekonečný rozptylování žlutým ptákem, že na každým druhým metru "něco" je bylo i v Cušimě, takže na to jsem byl připravenej a vůbec mě to nepřekvapuje. Já teď teprve vlezl ke Kicunemu, ale tuším, že se na hře už nic nezmění. Příběh mě bavit nebude, leda by tam byl schovanej nějakej twist do pozdější fáze a gameplay Open World: The game pojede dál. Ale pořád mě baví drandit v tom prostředí a boj je dobrej. GoT má u mě 7/10, tak toto tuším bude 6/10.
Dokončil jsem Oniho i Kicuneho.

A prozatímní dojmy jsou docela rozpačitý ngl.

Asi začnu psaním, kde to žel vůbec nenaplňuje mý očekávání. Např. na začátku Oniho linky potkáte poměrně zásadní NPCéčko, u kterýho si řeknete this changes everything, akorát že it changes nothing. Po prvotním šoku, následujou cringe dialogový výměny a „humor“, který, přiznám se, mě tu zaskočil asi nejvíc.

Vedlejšáky pak často kopírujou ten samej mustr, takže např. KAŽDEJ sensei, kterej vás má naučit s novou zbraní, nejdřív odmítne, vy řeknete, že se to ale fakt chcete naučit, a on řekne tak jo. Následuje krátká fáze učení a nakonec přepadení a otázka, jakou zbraň použijete, když na vás půjde někdo s katanou (katanu), a jakou, když na vás půjde někdo se zbraní, kterou counteruje ta, kterou vás právě naučil. Všechno to jsou taky takový dědové strejdové, který je od sebe těžký rozlišit, protože nemaj zbla žádnou osobnost, prostě nic.

Ona ta hra toho po vás totiž v týhle oblasti moc nechce. Prostě tady máš příběh o pomstě, ale nemysli si, že se budeme srát s psychologií postav. Stejně tak s nějakým smysluplným narativním backgroundem tohohle světa. Takže ve výsledku tu třeba máte gang šinobiů, kterej ke komunikaci používá „tajemný“ symboly (čtvereček, trojúhelníček, kolečko, křížek) a vystavuje vás hádankám pro malý děti.

To mě přivádí k celkovýmu designu open worldu. Zjevně se tu snažili navodit pocit organickýho průzkumu, objevování, problém ale je, a celeou tuhle snahu imho hází (z velký části) do koše, že tu je nějaká píčovina literally na každým druhým rohu, takže vás neustále něco rozptyluje a je úplně jedno, že tím není zahlcená mapa v menu. Minimálně polovinu bych vyházel. Jo, a taky mi vadí, jak vás ty stejný NPCéčka pronásledujou po celým světě a vždycky si otevřou butik v nový knajpě, ABSOLUTNĚ to nedává smysl. Nejdřív jsem si myslel, že třeba jen používaj stejný assety, ale ne, ten vousatej děda, co vám prodává úplný zbytečnosti, je pořád ten samej vousatej děda, atd.

Ještě k tomu, jak hra vypadá. Pamatuju si, jakej to byl tenkrát šok hrát Tsushimu hned po druhým The Last of Us. Od druhýho Death Stranding teď uplynula delší doba, ale i tak. Přitom místy je ta hra opravdu nádherná (především díky art režii, ale i díky implementaci vegetace, větru, volumetrických mračen, vykreslovací vzdálenosti), místy ale žel i naprosto otřesná. Na vině jsou zejména předpotopní animace (včetně faciálek) a lighting (ani RTGI nepomůže, protože jeho implementace je, zdráhám se říct polovičatá, spíš čtvrteční, a za těch 30 fps skutečně nestojí), takže třeba v tý zasněžený oblasti (nebo jakýkoliv jeskyni) je to místy opravdu k zblití.

Nicméně exceluje soubojákem (i ze stealthu, miluju hodit si pod nohy kouřovou bombu a pak je všechny řetězově one shotovat a nakonec někoho na deset metrů penetrovat hozenou katanou), byť se mi pořád nezamlouvá vícero zbraní, prostě mi to boří imerzi. Džinovi postoje byly přitom tak dobrej nápad, jak řešit nízkou variabilitu! Víc by se mi asi líbilo, kdyby zbraně jako odači nebo jari byly příležitostný, něco, co byste mohli ukořistit dočasně v šarvátce, ne nosit všude s sebou, no nic, třeba někdy příště. Zábavný to je ale ohromně (hraju na hard).

Jo, a vlastně ještě jedna věc, nepovažuju za úplně dobrej nápad nechat Eriku Ishii dabovat svoji dětskou verzi, zní to přinejmenším opravdu velmi zvláštně.

A soundtrack je soundtrack of the year, tady nepovoluju žádný debaty.
@SilentWolf (13.10.2025 08:09): Toto bylo stejný v GoT, pamatuju si lukostřeleckou výstroj a všechny sloty šli zaplnit nějakými amulety pro boj z dálky. Tady je to totožné. Já teda hodně využívám na doplňování zdraví a energie (odrazy, zabití atd.). Taky je super, že je tam až pět slotů pro celé buildy, takže lze mít nakonfigurovaných právě několik stylů hry.

Plus jsem našel amulet, který přidává 1 útok u bojové výzvy, a předpokládám, že ve skillech mám zatim skrytý ještě další +1, takže dohromady 4 budou. V GoT toto šlo se Sakai zbrojí (měl 5 seků), ale byla tam lepší zbroj, tak jsem to nepoužíval.

Jinak celé Išikary (Oni) hotové a teď jsem v té mezimapě mezi Kicune a první lokací. Vypadá to tam skvělé. Jako musím uznat, že co se týče prostředí, tak je to viditelný upgrade proti jedničce nakonec.
Už si nepamatuji jak to bylo v jedničce, ale líbí se mi jak některé amulety mění styl hry. Natolik, že bych se nebál mluvit o nějakých buildech. Dost jsem je na začátku podceňoval a questy s nimi většinou ignoruji, ale poté co jsem si odemkl nějaké na kunai - díky kterým hodím třeba tři kunai najednou, a další amulet který ty kunai pokaždé zapálí, tak si říkám, že je musím posbírat co nejdřív jinak mi asi unikají zajimavé herní styly.
@SilentWolf (12.10.2025 14:02): Máme asi podobnej progres, jakože Kicune bude až ta druhá lokace. Já už neměl co dalšího dělat, tak jsem konečně Oniho taky odstartoval. Ještě to nemám dojetý teda, ale není to blbý. Jenom to plnění všech bočních misí má za následek, že mám pocit, že u Oniho "trčím" nekonečně dlouho, protože jsem v té lokaci dlouho. Přitom těch příběhových misí nemám snad ani hodinu dohromady :D
@Bursoft (11.10.2025 01:27): lišky a ptáci slouží Yotei six. Mají tě rozptýlit.

Já jedu zatím linku s Onim a paráda. Překvapivě to docela rychle nabralo zajímavé obrátky. Původně jsem Yotei six jako padouchům moc nevěřil ale už Oni dokázal že jsem se obával zbytečně.
Házím sem svoji recenzi na Ghost of Yotei, kde se mimo jiné autoterapeuticky vyrovnávám s tím, jak u Asasína všichni strašně řešili sebedrobnější kulturně-historické prohřešky (často jen nekriticky odpapouškované), zatímco u Ghost of Tsushima, kde 300 let není žádná míra, se rozplývali nad jeho autentičností.

Yotei a poslední Asasín k sobě mají v mnohém překvapivě blízko, ale z hlediska herního designu a vyprávění dopadl Ghost lépe, v některých ohledech mnohem lépe.
Nová zbroj nesmrtelného. Sice asi nemá tak dobrý vlastnosti, jak ty tři údery po odražení, ale je cool, hlavně vymaxovaná. Jinak skoro 20 hod a taky nemám žádnýho dalšího bosse mrtvýho. Místo toho lozím 15 minutivý svatyně a běhám za liškama :-|
Čekal jsem, že Yotei six bude padat rychleji. Pocitově v tom mám 20h, reálně asi trochu míň, i když jsem u toho už cosi ponocoval. A stále nikdo z hlavních nepadl a dokonce jsem ještě nikoho krom Saita ani neviděl.

A jak mi mapa přišla zpočátku zbytečně malá, tak se mi docela líbí, jak se tu s ní pracuje. Nemyslím jen to, že nepřístupnost většiny mapy dělá skoro až fotorealistické scenérie, protože se nemusejí soustředit na to, aby se lesem dalo projít a hora vyšplhat apod.. ale I to že je často dost věcí skryto na malé oblasti. Není to sice level průzkumu jako ve FromSoft hrách, ale občas mě překvapí, že jsem minul důležitou věc (nejvíc asi horkou vodu a bambusy) v oblasti kam bych se už asi nevracel. Takže dává smysl kupovat mapy.

Jinak super zážitek, zřejmě naskriptovaný, kdy jsme se s vlkem řítili světem za bouře která metala blesky které kolem nás zapalovaly louku. Kýč, ale hezký.

Jinak jo, je to Tsushima 1.5. A nevím, zda mě víc nebavilo přemalovávat mapu - tady prostě tak bezcílně bloumám světem.
@SilentWolf (07.10.2025 11:20): Tu zbroj nosím taky a mám ji vymaxovanou a jo, je to celkem dobrá fičura. Každopádně mám i amulet, že by odrážení mělo být jednodušší, ale přijde mi, že je celkem pořád dost těžký odrazit ty "modré" útoky, zvlášť kopí je moje smrt vždycky. Buď ten amulet nefunguje nebo jsem totálně marnej.

Btw. to, že nelze dělat normální parry taky není pravda, obyč. útoky (bez nějakého efektu) můžu prostě držet tlačítko a nic se mi nestane. A já furt přemýšlím, jestli jsou to bugy nebo něco dělám blbě :D
@Bursoft (07.10.2025 10:26): Já to mám naopak. Tsushima se mi hrála těžko kvůli Jinovi. Atsu jsem si ale hned oblíbil. A docela jí to celé i věřím.

Ale moc nerozumím těm zbraním pořád - vždycky ti poradí "ale pokud na tebe jde někdo s katanou, použij svou katanu!" a já teď měl chvíli problém s jedním duelem a pak jsem změnil na Odachi a hle, dva pokusy a hotovo.

Pak mě najednou překvapí jak skvělá je Kusarigama když jen mávám jen tím řetězem s koulí přitom mi ten trenér poradil že musím používat obojí, jinak je to na prd. Myslel jsem že ta koule bude jen ničit štíty a omračovat, ale tyjo.. dělá dobrou paseku.

Vše mám vylepšené o 2, tzn. nejedná se o to že bych si Odachi vylepšil o stupeň víc třeba.

Jinak jsem si odemkl zbroj, která dá po dokonalém parry možnost provést až 3 protiútoky. A navíc ještě vypadá docela dobře. Nevýhoda je že normální parry nejde, musejí to být ty dobře načasované.
Docela vtipný tohle hrát souběžně se Silent Hill, když tu pak narazím na oblast utopenou v nepropustný mlze a posetou pavoučíma liliema, ve který na mě čekaj vrata, který křižujou obří řetězy, přičemž klíče k zámkům získávám řešením hádanek.

Samozřejmě ta hlavní disonance spočívá v tom, jestli se lišek bát, nebo se s nima kamarádit.
Po 12 hodinách mám splněnou jenom jednu hlavní misi (2 katany), jinak teda jezdím/fastraveluju od jednoho bočního ke druhýmu.

Jestli se něco zásadně nezmění, tak to bude určitě pod Cušimou. Buď je to totožné nebo hůř vymyšlené jak v GoT, např. kreslení místo básniček. Taky mi vadí, že nemůžu flétnou posunout čas, ale musím se kvůli tomu pokaždý utábořit. Tábor nedává žádnej smysl, když můžu instantně fastravelovat k jakýmukoliv objevenýmu point of interest.

Taky mě asi neba hlavní hrdinka. On prostě romantizovanej samuraj, kterej celou dobu řeší nějaký dilema, jestli se má držet kodexu cti nebo být zákeřenej ninja, je asi pro mě zajímavější, než "psanec" paní, která se mstí za vraždu rodiny. Celkově z toho na mě nedýchá ta stejná atmoška, jako u první hry.

Odemkl jsem boj na vrchu Jotej s jakýmsi mistrem a toto bude pravděpodobně největší nemesis ve hře, něco jako královna Valkýr v God of War. Zatím mi dává instant killy. Vlastně mi taky přijde škoda, že na Jotej lze vylézt v podstatě úplně hned na začátku hry, takže jestli se tam potom budou dít nějaký epický věci, tak už to nebude mít ten efekt, protože to tam mám prolezlý skrz na skrz.

Jo a taky se mi vlastně moc nechcou přehazovat zbraně. Hraju to na alternativní namapování (útoky mám na R1, R2) a prostě mi to ovládání přijde blbě udělaný. I po šesti hodinách muscle memory furt nenatrénovala ty kombinace tlačítek pro přehazování, aby to bylo přirozený a rychlý.
Tak mám v tom cca 8 hodin a musím říct, že jak jsem se těšil tak zatím zklamání. Pokud bych dal Tsušimě 8/10 a to bod přidám, díky stylizaci a zasazení, tak tohle je o dva bodíky mín. Je to stejné jen horší. Absolutně nechápu ty recenze. Mě fakt připadá, že každá PS hra má automaticky v recenzích navrch... Nemám dohrané, nejsem ani v polovině, ale zatím 6/10.

Jak mě přišel přehledný deník s úkoly v Tsušimě, tak u Yotei mě to připadá krok zpět. A ultrawidescreen při jízdě na koni je naprosto debilní nápad, kdy nevidím absolutně nic. 

Snad to aspoň ten příběh trošku vykoupí.
Já si trochu posral atmosféru protože jsem chtěl vyzkoušet tu zbraň s řetězem takže rush na sever do hor. A tenhle způsob hraní spolehlivě zabíjí atmosféru. Jak to příště zapnu tak skočím zase na jih a budu zas trochu pozvolněji hrát.
No, ak to je naozaj Cušima 1.5, tak budem zrejme spokojný (pôvodnú hru mám za 90%). Rád si dám po čase niečo podobné a teším sa hlavne na ten súboják (ten bol už v Cušime výborný). Asi to rovno rozohrám na ťažšiu obtiažnosť, nech mám nejakú výzvu :). Najprv ale musím doraziť KC:D II...

Mimochodom, práve v oboch KC:D som videl zatiaľ asi najlepšie spracované lesy vo videohre. Fakt to nie je pár stromov, ale naozaj krásne realisticky vyzerajúce lesy.
@SilentWolf (03.10.2025 10:52): Budu se muset na tu grafiku ještě trochu zaměřit. Já to hraju na TV a mám pocit, hlavně když jedu na koni, že vůbec nic nevidím, že nedokážu nic navnímat. Obraz se roztáhne do ultrawidescreen a všechno je jak kdyby rozmazaný, nekontrastní.. toto v Cušimě nebylo. Ty dětský flashbacky mě taky neberou.

Ale souboje jsou dobrý, našel jsem týpka u nějakého random stromu, kterej mě vyzval na život a na smrt a i na střední obtížnost je třeba se soustředit, to se mi líbí, že to není úplně spamování tlačítek.

Jo a mlácení kladivem do rozžhavenýho železa nebo opíkání hub dobrý. Sice to po prvním vyzkoušení už vždycky přeskočím, ale pěknej detail :D
@Bursoft (03.10.2025 09:54): já jsem zase byl překvapen že to nepůsobí blbě na performance režim, protože jinak je to nehratelné. Za mě prostě skvělé - temná zákoutí jsou temná, slunce jak svítí tak pomalu oslepuje. Na grafiku si stěžovat nemůžu. Ač stále nevím kolik toho dělá ten předražený monitor co mi kdysi Jab doporučil. :D protože mě od té doby hry jen překvapují. Na televizi se mi to nestávalo.

Moc se mi líbila pasáž, kdy se Atsu učí bojovat levou rukou. Moc hezky udělané.

Byl jsem zaskočen, že mapa není celá, ale je tam jen pár oblastí. Ve výsledku je to ale asi lepší, protože tím pádem může být okolí lemováno neprostupnými lesy a horami a celkově to působí malinko přirozeněji, než když je vše přístupné a pak hory nevypadají jako hory a lesy jsou pár stromečků. Navíc vzhledem tomu, jak mě v tomhle ohledu vždycky hry zklamou, tak se mi líbí že v dálce není žádné rozmlžení a vše je krásně kontrastní. Pokud hora bude ve stínu, tak to je fakt tmavý stín, a ne nějaký šedý hnus. Když se podívám v dálce na les který se noří to tmy tak nerozeznám kde končí a začínají jednotlivé stromy - to ve hrách prostě nebývá. Jen by se počasí nemuselo tak rychle měnit.

Hrozně mi sedí hlavní hrdinka. Mám sice větší slabost pro spisovatele, kteří jsou uvěznění ve svých vlastních příbězích a jmenují se Alan, ale za hodně dlouhou dobu mám chuť hrát i díky té hrdince. Naposledy mě tak chytla Selene v Returnalu svým dabingem. Možná je to nějaký bias (protože vím že na ni jsou velké hejty), nevím, ale hodně tam sedne.

Nelíbí se mi scény z dětství. Nedávno jsem shodou okolností viděl videoanalýzu filmu Sicario kde se rozhodli 90% obsahu hlavní postavy proškrtat ať to působí tajemněji. A trochu s říkám, že by i tu spíš tu bolest mohli ukazovat skrz mimiku a současnou linku, než flashbacky - ale třeba se to ještě zlepší.

Chtěl jsem v tom nechat 2h, nechal jsem v tom 5h. To asi mluví za vše.

Je to opravdu Tsushima 1.5 a té já taky nejsem kdovíjaký velký fanoušek ač mě bavila. Ty problémy co tam byly zůstaly - třeba animace a ne tak hladké úskoky, když se něco nepodaří, zabije to trochu atmosféru - ale to je asi zatím o skillu - šel jsem na první bounty, jakýsi smějící se samuraj, a no... moc jsem se nesmál. :D

Asi se mi moc nebude líbit to rychlé přepínání zbraní podle typu nepřátel. Mám zatím jen dva meče a už teď mě štve jak blbé to je.

Každopádně filmečky, střih, hudba, množství customizačních věcí - skvělé.
Tak mám za sebou něco přes 3 hoďky a je to.. Cušima verze 1.5 :D Úplně stejný pocity jsem měl z GoW Ragnarok. Udělal jsem povinný tutoriál a pak šel hned na boční aktivity, jak mám ve zvyku a myslím, že to budu hrát hodně dlouho s ohledem na čas, kterej tomu můžu věnovat :D

Nevím proč, ale působí to na mě trochu jako Kill Bill od Tarantina, ženská hrdinka, pomsta, kill list, hudba. Ta hudba je mimochodem skvělá. Opět super pěkný výhledy, přeměny počasí atd., ale grafika sama o sobě je snad 1:1 s GoT a dneska nepůsobí už úplně dobře. Hraju s japonským dabingem, takže opět super strnulá mimika, hlavně mimo cutscény mluvení nějakých NPCček působí jak éra HL2. Z příběhu zatím nic moc nevím, ale Cušima mi premisou přišla zajímavější, protože se opírala o historický události.

Takže zatím moje nadšení pramení spíš z toho, že jsem se konečně dokopal rozehrát nějakou novou hru, než z té samotné hry. Ale pořád nějak tuším, že mě to zaháčkuje. Všehovšudy Cušima je pro mě taky 7/10 hra, přitom jsem tam strávil ohromný množství času a vlastně si to užíval.
Už to někdo rozehrál? First impressions? Mám od včera preload, tak snad dnes večer odstartuju.
@SilentWolf (18.09.2025 21:05): To je jako, kdyby ses zajímal, jestli se v Cušimě podíváme na Cušimu. :)

Z oficiálního rozhovoru s art directorkou Joannou Wang:
── What part of the game’s art are you personally most proud of?
Wang:
There are so many, I don’t know where to start (laughs). But If I were to name one moment that left a lasting impression on me, during development, I was playing a mission where you climb Mount Yotei. When I reached the top, I looked out and saw clouds drifting below my feet, and the world stretching endlessly in all directions. It felt massive, and it was like a perfect harmony of art team’s craft, technology, rendering, and effects.
Tak jsem se dost zajímal o to, zda na ten sympatický kopeček půjde i vylézt. Tak konečně je jasno. Kdyžtak spoiler.

Dle achievmentů nás na vrcholku čeká duel - takže ano.
Hlavní postava mi přijde od začátku sympatická a za boha jsem měl pocit, že už jsem ji někde viděl.
Tak dnes jsem zjistil, že hrála na youtube TTRPG Vampire the Masqurade, které jsem chvíli sledoval před mnoha lety.

Ale možná si zpětně ten pocit jen nalhávám.. :D
@SilentWolf (27.08.2025 09:27): Tsushima imho skvěle vykompenzovala absenci jinejch zbraní bojovejma postojema, který mi ten souboják náramně zpestřovaly a dělaly z něj krásnej tanec smrti. Nahrazení postojů zbraněma znamená, že jich budeš mít na sobě hafo, přitom vizuálně půjde reprezentovat jen pár z nich, takže ti budou neustále mizet a zase se objevovat na zádech a v rukou, jak je vidět v trailerech, a z toho mý srdce bažící po imerzi zapláče.

@Bursoft (27.08.2025 10:33): Struktura by měla bejt snad podobná Tsushimě, tj. story bude naštěstí více méně lineární, ale sem tam si budeš moci vybrat, co uděláš dřív. Nemyslim si tedy, že by sis moh hned od začátku vybrat, po kom půjdeš, ale daj ti třeba na výběr ze dvou. Jinak tam samozřejmě bude spousta jinejch menších šarží, který půjde kosit.

Ale to srovnání s Shadows bude hodně zajímavý.
@Bursoft (27.08.2025 10:33): Asi jo, což by mi přišlo fajn - jednoduchý příběh pomsty - ideálka na ty kratší časové úseky hraní které teď mám, ale ta banda působí nezajímavě. Že bych prostě čekal, že člověk zlikviduje nejprve je a pak odhalí kdo stojí za celým pozadím.

Ale soudím jen dle traileru. O hru jsem se začal víc zajímat až teď.
@SilentWolf (27.08.2025 09:27): To bude jak Far Cry 5 s těma záporákama. Každej bude mít svůj region a jakmile tam uděláš nějaký mise, tak přijde bossfight. Vlastně bych byl překvapenej, kdyby to bylo jinak :D
Docela se mi to začíná líbit. Což jsem u Tsushimy neměl a přesvědčily mě až recenze. Sice to uplně nedostálo veškeré chvály a stále jsem psal, že je to jako horší Assassin, myslím, že tentokrát se to povedlo víc než AC Shadows. Tak snad!

Hlavně ten clue systém vypadá zajímavě a kempování za účelem setkat se s potřebným NPC. Combat taky díky množství zbraní působí trochu svěžeji a co se oblečení týká bude to neskutečně fashion!

Jen doufám že ta Yotei Six bude jen nějaký prolog. Působí dost jako nýmandi a moc si nedokážu představit že tu hru budou táhnout jen oni jako záporáci. I když jsem teď trochu googlil a asi to tak bude, tak uvidíme.