Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Bursoft (13.09.2019 00:59): k tomu jízdnímu modelu Motorsport vs Horizont. Zrovna jsem si zakoupil oblíbené 1967 Lamborgini Miura P400 a mám na max. obtížnost asistentů, tzn. jen brzdná jízdní dráha on + automatické řazení on, vše ostatní na simulaci nebo off, obrovský problém s autem dojet do cíle bez smyků, hodin, apod... jízdní model Motorsportu je nekompromisní simulátor.

Jak jsem psal s Steering na simulation na controleru je to peklo. Od doby co jsem začal jezdit Motorsport, ignoruji Horizont. Prostě pocit z jízdy je jiný. Horizont je fajn arkáda se solidním jízdním modelem, lepším než má drtivá většina podobných arkád ale až v Motorsportu nastupuje jiná liga.
@Jab (12.09.2019 16:28): Tak to je otázka.. mohl bych si to usměrnit manuální převodovkou, která by mě tolik nepřetáčela na nízký převody v zatáčkách. Rozumím, co chceš říct, jenom si myslím, že jde v klidu hrát i bez toho. Ale zase já to beru jako hráč, co odehrál velkou hromadu závodních her, jak na PS1 (kde gamepad fungoval stejně jako klávesnice - 0 nebo 100% na všechno), tak PC, kde hraju vždy na klávesnici. Opravdu nehratelné pro mě bylo jenom GT Legends.

Já bych si hodně dlouho zvykal na to analogové zatáčení, vždycky když to u někoho zkouším, tak s tím hrozně bojuju..
@Jab (12.09.2019 16:19): Jen chci demonstrovat, že gamepad u arkádové hry není potřeba. A kdybych se víc snažil, šlo by to odjet ještě mnohem čistěji a rychleji. Takže žádná znouzectnost, ale regulérní způsob hraní. Škoda, že není Motorsport 7 v tom game passu, zajímalo by mě, jestli je to víc simulátor nebo taky arkádovka, jenom na reálných okruzích..
Pro všechny klávesnicové pochybovače :D - závod na unbeatable obtížnost s ML F1. Btw. YT má hodně brutální kompresi, očividně něco dělám blbě, když to video jenom vezmu a uploadnu :D

Behind the scenes:
- Je to několikátý pokus zajet to co nejčistší, i když hned na poprvé jsem dojel první - jenom to auto už moc nevypadalo jako McLaren :D
- ABS jsem si zapnul zpět, protože na klávesnici se bez něj prostě nedá brzdit, když nemám cit pro ten pedál, okamžitě se blokují kola
- Ten McLaren je vytuněný na top speed, tudíž celkem na pohodu předjíždí ostatní, stejně jako je z RWD předělaný na AWD (na klávesnici prostě RWD dávám pomaleji ve všech závodech)
- Hra mi jede krásně plynule, jenom to nahrávání už moc nestíhalo semtam, jinak bych to určitě neodjel. Poprvé jsem si omylem asi nějak vypnul Vsync a když jsem zkoušel nahrávat, bylo to nehratelný, protože GPU hrnula co nejvíc FSP a ještě se snažila nahrávat


Tady ještě pro pobavení top speed, co se mi podařil dát max (451 km/h). Šlo by určitě rychleji, kdybych furt do všeho nevrážel :D
@Bursoft (10.09.2019 21:45): Ty starší docela jdou. Ale i tak se mi spíše líbily vždy Jaguary. I třebas ještě DB7 měla vzhledově hezčího konkurenta v podobě XK - X100. Od DB9 už ale vede Aston. Škoda btw, že ten výše uvedený Jaguar se v téhle generaci ve Forzách neobjevil. Pak už přišel Ford a až na F-Type jsou Jaguary bída. Nicméně Fordy (Mondea atp.) si z téhle doby dodnes nesou inspiraci Aston Martiny. :) Naštěstí už ani jednu značku nevlastní.
Tak mám novou top káru. Mclaren P1, totálně boží. Top speed dá lehce přes 400 km/h stock, což není moc, ale na zemi drží jak přibitej, má super akceleraci a k tomu krásně vypadá..
@Jab (10.09.2019 13:31): To je nějaká ta Forza edition? Já si vytočil na kole M5 Forza edition a mám pocit, že tam má v základu nějaký podobný bonus.. plus se s ním teda dost dobře jezdí na RWD..
Já teď jezdím ve vytuněném Mclarenu 720s. Doporučuji. Ale na eventy mám podobně vytuněný osmdesátkový (tuším) bavorák, který dává bonus k influence z eventů.
@Bursoft (10.09.2019 11:01): dovolím si podotknout, že min. ve Forza Motorsport 6/7 si lze i na controlleru okamžitě všimnout rozdílu mezi bourákem z 70-80 let 20 století a moderním autem. Jak říkáš elektronika.
Zatímco se starou károu máš problém abys nedostal smyk/hodiny když to se zatáčením ve velké rychlosti přeženeš, tak s moderním bourákem to jde skoro samo.

EDIT: poprosím testra Kwokyho o test Forza Motorsport 7 na klávesnici a volantu. Zajímalo by mě co na to říkáš.
@Kwoky (10.09.2019 12:38): Jasný, ta hra je o tom, který auta se ti nejvíc líbí, s nima jezdíš. Však si je taky můžeš všechny vytunit podle představ..

Hodně fajn je ještě Koenigseg One (i když ten je hodně neovladatelnej aspoň na klávesnici) nebo starej Mclaren F1 - pokud chceš vyzkoušet víc supersportů "zdarma", tak se ti později otevře v Edinburghu série 10 misí pro autosalon, kde je pěkný výběr (Koenigseg, Pagani, Henessey Venom, Bugatti, Ferrari a další..). Za všech 30 hvězd dostaneš potom celkem dost o ničem Zenvo, které můžeš za min. 2 miliony prodat a koupit si něco zajímavějšího pro tebe ;)
Ještě abych nějak završil tu debatu o ovládání - klávesnice vs gamepad vs volant.

TL;DR: Odkaz dole.

Klávesnice je v podstatě binární. Buď klávesu držím, nebo ne. Nic mezi tím. Půl plynu se dává tak, že prostě na chvilku plyn pustím a pak ho zase stisknu. Dá se to naučit, ale citlivost řízení je nedostačující. Záleží pak na hře, jak je udělaná a jak rychle dovoluje změny směru. Většina závodních her proto obsahuje nějaký "zpomalovací" mechanizmus, aby se kola neotáčela v milisekundě, ale chvilku to trvalo. Třeba v RBR se tohle "zpoždění" dalo dokonce uživatelsky nastavit. V jiné hře jsem se s tím myslím nesetkal.

Gamepad a volant jsou v zásadě rovnocenné. Obě zařízení mají plynulé řízení a i plynulé pedály. Tedy na gamepadu i volantu se dá docílit půl plynu tím, že stisknu páčku/pedál jen do půlky. Díky tomu je řízení mnohem přesnější. A pak opět záleží na hře, jak s tímhle přímým vstupem od uživatele pracuje. Nejvíc je to vidět na tzv. linearitě zatáčení. Jde ve zkratce o to, že na hardwaru zatočím do půlky. A nastavením linearity ovlivním, jestli jestli chci mít ve hře zatočeno napůl, do třetiny nebo třeba už naplno. To značně ovlivňuje citlivost řízení.
Volant pak má obrovské plus pro "zážitek" díky force feedbacku.

No a Forza to má tak, že gamepad a volant rovnocenné nejsou, protože na řízení na gamepadu hra používá další filtr, aby nebylo zatočeno moc (a auto se ve vysoké rychlosti nepřevrhlo, jak správně podotkl Bursoft). U volantu to není. Pro mě je to na gamepadu i klávesnici omezující. Na druhou stranu chápu, že to tam dali prostě proto, aby to byli schopní jezdit i "normální lidi".

Verdikt: Ovládání na klávesnici, gamepadu a volantu je v každém případě odlišné. Shrnul jsem to v následující tabulce: odkaz

@Bursoft (10.09.2019 12:35): Díky za tipy. Akorát že se mi v závodních hrách Ferrari a Lambo už tak nějak přejedlo.
@Kwoky (10.09.2019 12:09): Porsche vřele doporučuji nejnovější 911 GT3 RS, velmi dobře se ovládá. Z RWD sporťáků potom např. Laferrari nebo potunit Ferrari XX aby bylo rychlejší. Jinak dále doporučuji odehrát co nejrychleji sérii závodů s Lamborghiny Urus (koupíš za 200 tisíc), jako odměna je Lambo Aventador, které je univerzální snad na všechny typy závodů..
@Jab (10.09.2019 11:06): Kwoky si včera večer koupil Porsche 911 gé té něco, nějak (neví ani pořádně jak) stáhnul tuning a pak poprvé překonal 350 km/h :)
A hra mi sama nabídla snížení obtížnosti drivatarů (hrozné slovo), což bylo milé gesto.

Ještě zkusím poladit to ovládání tak, aby mi sedělo víc. Teď je to řiditelné, ale k ideálu to má ještě daleko.
@Bursoft (10.09.2019 11:01): Ok, to je možné. V diskuzi na internetech se stane. ;) I tak bych se rád vyvázal z diskuze, kdy budu široce srovnávat jednotlivé druhy ovládání FH4, když s volantem mám nulovou zkušenost.

Je možné, že nakonec dosáhne kdokoliv zenového řízení s volantem. Jeho citlivost by to měla umožnit. Pročež sledujmeš další Kwokyho pokroky v souboji s naší freeroam arkádou. ;)
@Kwoky (10.09.2019 10:50): To nebylo na tebe ;)

@Jab (10.09.2019 10:54): Viz. můj edit. Spíš mám pocit, že jsme se nepochopili, než že bych se triggroval.

edit. Já vůbec nevím, proč sem taháš ten Kwokyho post.. já jsem si toho taky všiml v té telemetrii. A přesně takto se chová každá slušnější a nejen závodní hra, kterou hraješ minimálně na klávesnici. Právě proto, že nemůžeš korigovat stupeň zatočení. Jinak bys to auto přetočil na střechu v rychlosti, tak jak v reálu. Podobně btw. třeba fungují i v moderních autech elektronický posilovače, že při vyšších rychlostech ti tuhne odpor, zatímco při parkování můžeš volant otáčet jedním prstem.... Necháme toho, protože já o koze a ty o voze ;)
@Bursoft (10.09.2019 10:52): Ještě jednou. Reaguji na to, co jsem viděl a co napsal Kwoky. Diskutuj o tom tedy s ním. Jeho názor přesně zněl:

Když jsem zapnul telemetrii, bylo to hned jasný. Prostě hra funguje tak, že aby jako hráči ušetřila stres, tak mu nedovolí ve vyšších rychlostech pořádně zatočit. Projevuje se to tak, že jedu 200 km/h, narvu páčku do strany a ukazatel zatáčení vpravo nahoře se jen sotva pohne. Zato když chytnu smyk, tak neváhá vletět do krajní polohy.

Pro klid tvé duše mohu pozměnit, že u volantu půjde daleko více o to, jak moc co "mačkat/točit", než u controlleru (jehož ovládání odpovídá arkádovosti FH4). Tak či tak půjde s volantem o trochu praní se se systémem hry (jakožto arkády s vlastními pravidly).

@Bursoft (10.09.2019 10:52): Ale je. Viz citace výše. Popovídej si o tom s Kwokym prosím. Snad už naposledy (já) prosím. :)
Tak řekněme si to na rovinu, nouzovka na závodní hry je klávesnice (i když věřím že jsou jedinci co sní dosahují skvělých výsledků), s gamepadem je to výrazně lepší, člověk už má pocit že řídí auto (já tedy rozhodně mám s gamepadu lepší pocit) a pochopitelně překvapivě nejlepší pocit má člověk s volantem. I když PC volant není totéž co volant v reálném autě. :)

Forzy Horizont/Motorsport jsou primárně dělané na controller ale co jsem tak četl, tak dobře podporují i volanty. Volant je prostě sen každého virtuálního jezdce. Já mám volant zde. :) A tankuji RTX Super. :)
@Jab (10.09.2019 10:46): Tak ti tu špekuluješ, že "S tím volantem vlastně přibude další nová část. Jak moc co mačkat/točit atp." Tak jenom kontruju, že abys tu hru hrál správně, tak to stejný musíš dělat i na tom gamepadu. Jinak si fakt můžeš vzít tu klávesnici, kde všude máš 0 nebo 100% (plyn, brzda, zatáčení). A vyznělo to, jako kdybys tvrdil, že volant není pro FH4 vhodnej, protože je to arkádovka. Ale podle mě to ničemu nevadí.. dřív jsem hrával NFSU 2 na volantu :D

edit: Ale ty se tváříš, jak kdyby FH4 byla něčím zvláštní na ovládání.. To, že nemám gamepad doma neznamená, že jsem na něm nikdy nehrál a nemůžu říct, jak funguje. FH4 není ničím specifická mezi závodními hrami..
@Bursoft (10.09.2019 10:39): Já moc nevím, zda s tebou má teď diskuze smysl. Odlišnosti máš i v tom Kwokyho postu. Nevím, proč se na to ptáš mě. Já viděl ono video níže a reagoval jsem na to, co napsal kwoky, který má s obojím zkušenost. Pročež své dotazy směřuj na něj, neb je v tom pak povolanější. ;)

Btw plyn a brzdy se dají korigovat na controlleru. Má chyba a už jsem to níže uvedl (a tys to asi nečetl). Zatáčení rovněž, ale v jiné míře. Viz ten kwokyho post.

Zkoušel jsem btw dva druhy ovládání. Kwoky tři. Proto má i u mě preferenci stran srovnávání. Pokud někdo hrál toliko na klávesnici, tak je mi jeho názor na controller úplně na tužku. Při vší úctě je to elementární logika. A pokud se chceme pohnout, tak si to už musíš připustit a přestat se triggerovat. ;)
@Jab (10.09.2019 10:30): A v čem se toto liší od gamepadu? Pořád si ho vychvaluješ, ale pokud tam nekoriguješ zatáčení, brždění a plyn pomocí páče a čudlíků, tak můžeš rovnou hrát na té klávesnici. Volant předpokládám bude mít akorát větší rozsah toho zatáčení a korigování plynu/brzdy..

Jen proto, že je to arkádovka, neznamená, že je volant nevhodnej.. Arkádovka je to nejvíc ve chvíli, kdy se snažíš si to všelijak ojebávat.. zmíněné odrážení od mantinelů nebo protivníků, zkracování si cesty přes pole atd.. Samozřejmě i samotný jízdní model je jednodušší, ale volantu ničemu nebrání..
@Bursoft (10.09.2019 10:24): To určo. Ale vždy to bude i něco dalšího ztrácet kvůli arkádovosti FH4. Auta se nechovají ani náhodou tak, jako v realitě. S tím volantem vlastně přibude další nová část. Jak moc co mačkat/točit atp. Nevím, jak moc rychle se člověk může naučit hýbat s nimi i v ostré zatáčce minimálně, aby "vyhověl" enginu hry.

Spíše bych s volantem doporučil přeci jen realističtější FM7. Snad to tam bude lepší.

https://www.youtube.com/channel/UCQvqWrkEHXWoOeocjiw8_KA/videos

Tenhle cápek už s tím asi najezdil více. A stále je jak zpomalený film. Ale plusy toho "feelu" tam samozřejmě i tak jsou.
@Rapier (10.09.2019 10:09): Všechny ne. Třeba zmíněný G29 je o dost tišší, protože používá šikmé zuby v převodech. Driving Force GT (ve videu) či jeho předchůdce Driving Force Pro mají zuby rovné, tak to takhle "řve".

S Thrustmasterem nemám vůbec zkušenosti, takže nemůžu posoudit.

@Jab (10.09.2019 10:22): Když jsem ten volant začal používat, tak jsem byl kvůli těm zvukům opatrný a měl jsem pocit, že ho hrozně ničím :)
@Thellwin (10.09.2019 00:51): Stejný postup sledování ceny :D Tak si rozmysli, jestli ho vlastně chceš prodat, já si rozmyslím, jestli chci takovou srandu koupit a můžeme se domluvit. Za 3,5k bych do toho nejspíš šel ;) Dál kdyžtak PM, ať tu neplevelíme OT..
Popravdě netuším přesně ... zběžně jsem teď projel internet a nejlevnější nový z obchodu, kde bych se nebál nakoupit je za 5300,- v Mironetu. Na Bazarech od 4k+ ale jen jsem to rychle projel.

Pod 3.5k bych asi nešel.
Pokud člověk není nadšenec, co má nějakej ten playseat s držákem na volant a pedály, tak bych řekl, že většina dopadne časem jako já. Dostal jsem Logitech G29 k vánocům před rokem a třičtvrtě a postupem času mě to sundavání a nandavání volantu na stůl resp. šoupání pedálů pod stolem pod nohy začalo štvát a to mám ještě relativně velkej stůl, takže jsem to mohl mít fakt blízko a reálně furt zapojený a nemusel jsem to sklízet. Dneska je volant už rok v krabici ... :(
Kurde kluci, přestaňte se tu o těch volantech bavit nebo snad taky po 20ti letech do nějakýho půjdu a začnu znovu hrát závodní hry. :/
@Rapier (10.09.2019 00:02): Řeším to stejný. Hlavně jako člověk, co se (bohužel) často stěhuje, s tímto mám velkej problém..

Mne se líbí tento, určitě bych chtěl i tu šaltrpáku. Ale vsadím se, že bych s tím napoprvé závod ani nedojel :D
@Bursoft (09.09.2019 23:31): o nějakém PC volantu už sním dlouho. No o nějakém. :) Přesně o tomto.

Ani to tak moc nestojí, využil bych to na Xbox One a PC. Zásadní problém je prostor. Nejde jen o to to někde ukotvit ke stolu ale zásadní otázka zní: kam s tím po hraní? :)
@Kwoky (09.09.2019 21:47): +1 .. já se snažím si zakazovat videa, kde někdo hraje na volantu, protože pak mám chuť hned hodit nějakej do košíku.. pořád si říkám, že mám před domem zaparkovanýho 6ti válcovýho bavoráka, ale holt M3 to není a restart po nárazu tam taky nefunguje :D
@Kwoky (09.09.2019 21:47): dobrý, to všechny PC volanty za jízdy vydávají takové zvuky? Nějak se Ti za jízdy třese stůl včetně monitoru. To máš extra force feedback aby to bylo jako v autě? :)
Když jsem zapnul telemetrii, bylo to hned jasný. Prostě hra funguje tak, že aby jako hráči ušetřila stres, tak mu nedovolí ve vyšších rychlostech pořádně zatočit. Projevuje se to tak, že jedu 200 km/h, narvu páčku do strany a ukazatel zatáčení vpravo nahoře se jen sotva pohne. Zato když chytnu smyk, tak neváhá vletět do krajní polohy. To přesně odpovídá mému prvotnímu dojmu zde: @Kwoky (07.09.2019 13:52).

Pak jsem zapojil volant a hele, ono to otáčí, jak tomu řeknu. Takže žádné zmírňování. Prostě když otočím volantem do krajní polohy, tak to tam hra napálí taky. Musel jsem jako reakci upravit hodně věcí, aby se s tím vůbec dalo jet, protože teď je to pěkná divočina. A to jsem chtěl. Je to náročný a jsem zoufale pomalej. Ale jízda má konečně koule.

https://youtu.be/kUrvdw8R6DI