Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
DOTA je svým způsobem nejlepší hra na světě. Má za těch víc než deset let vývoje pod Icefrogovou patronáží natolik vybalancovanou meta-rovinu, "easy to learn, really fucking hard to master" pravidla a mechaniky a hlavně je to na jakýmkoliv hráčským levelu TAK KUREVSKÁ ZÁBAVA - od úplnejch nováčků, přes omlácený veterány až po pro-gamingovou "špičku", pasivní fanoušky sledující pouze přenosy a záznamy nevyjímaje! Kdo k tomu jednou přičuchne, je skoro nemožný zůstat stranou. Jestli si někdy počítačový hraní mohlo myslet na popularitu srovnatelnou s profi sportem, je to určitě právě DOTA - jak říkám, nejlepší hra na světě.

Bohužel to není svět náš, ale nějakej ideální, kde se lidi k sobě chovaj trochu s rozumem / respektem, nebo aspoň takovej, ve kterým je možný takový chování vynutit a zároveň zachovat masivní dostupnost hry pro každého (čti: aby byla hra skutečně zdarma).

DOTA skutečně ztělesňuje to nejlepší i to nejhorší ze všech multiplayerových her, co kdy vznikly. Přijde mi tuze smutný, že na ten v první větě uvedenej titul nedosáhne právě díky...svejm hráčům.

...and this is why we can't have nice things.

Pro: DOTA

Proti: komunita tvořená z ~50% nevycválanými idioty

+20
  • PC 75
S hrou jsem začínal, dá se říct od jejího začátku. Vyšel Warcraft III, pak datadisk Ledový trůn a netrvalo dlouho a začali se díky editoru map objevovat nové, sem tam i pěkné výtvory. Troufnu si říci že právě díky této hře se rozvinul dnes už celosvětově známý žánr MOBA(Multiplayer Online Battle Arena). Začalo to menšími arénami, kde si hráč vybral hrdinu a bojovali všichni proti všem. Postupem času se to začalo slučovat do týmů a nakonec jeden z hráčů, který si říkal Eul přišel s touto mapou. Další vývoj však neplánoval, tak se o něj postaral hráč Guinsoo, který to nakonec předal IceFrogovy. Tento chlapík už se o to stará dodnes pod jménem DotA AllStars a velí Valve týmu při vývoji Doty 2.

Nejsnadnějším přístupem ke hře je zakoupení klíče, který se dá koupit přímo na steamu nebo na různých e-shopech. Po spuštění hry na vás bafne klasická „obrazovka“, kde naleznete nejnovější novinky, seznam přátel, menu s technickým nastavením, nastavením hry a jejím spuštěním. Naleznete zde i místo pro začátečníky, kde si můžete přečíst vše o hrdinech a mechanismech hry. Mapa je zatím jen jedna, ta původní z modu pro Warcraft III, ale jsou v plánu i další. Hru si můžete spustit už s vaším založeným týmem nebo si najít nějakou sám, ale zde je velká šance chytit i začátečníky a hlavně s těmi ruskými se opravdu špatně hraje, jelikož si nenechají poradit a jediné co zvládají je vám tu hru pekelně znepříjemnit.

Můžete si také spustit hru v lobby (čekárně), kde už máte proti sobě domluvený tým, nebo si spustit co-op proti botům(počítačově ovládaným hrdinům).

Systém hry je celkem jednoduché pochopit. Je zde výběr z mnoha různých hrdinů a já si časem osvojil každého z nich. Netvrdím, že jsem profík, nesnažím se hru hrát na nějaké vyšší úrovni ani se nechci cpát do žádných klanů, hraji ji čistě pro zábavu.

No pro začátek je důležité si říct, jak to chci vlastně hrát nebo na co mám momentálně chuť. Jestli budu hned po startu hry schopný zabít nepřítele nebo jestli se potřebuji prvně pořádně vybavit, nebo jestli budu hrát jako podpora pro tým či jako hrdina, který vždy začne útok na protivnický tým. Jsou zde hrdinové specializující se převážně na kouzla, hrdinové, kteří hodně vydrží a jsou schopni upoutat pozornost na tak dlouho, aby mohli jeho spoluhráči nerušeně pozabíjet všechny protihráče, nebo hrdinové, kteří se jak už jsem psal, potřebují prvně vybavit a v pozdější fázi hry mají velké poškození převážně automatickým útokem.

Samozřejmě hra stojí na týmu a na tom, jaké hrdiny si celý tým vybere a jak se k sobě hrdinové hodí. Je důležité mít alespoň jednoho iniciátora ganků(útok na protivnický tým), alespoň jedno carry(hrdina silný v pozdější fázi hry) a alespoň jeden support(hrdina působící jako podpora pro zbytek týmu), to jsou převážně léčitelé či hrdinové s jinými podporujícími kouzli. Určitě není na škodu, aby to byli hrdinové mající disable kouzla(kouzla schopná nepřítele omráčit nebo mu znemožnit použít vlastní kouzlo). Ale jak už jsem psal, záleží na celém týmu jak se domluví a je dobré použít hrdiny, kteří jsou nějakým způsobem použitelní proti nepříteli.

Po mapě se nachází několik obchodníků, kteří prodávají různé pasivní nebo aktivní předměty. Každý z těchto předmětů je danému hrdinovi nějak nápomocný, ať už mu jen zvyšuje charakterové statistiky nebo mu propůjčuje nějaké další kouzlo. Některé předměty se dají pomocí receptů složit na další, mnohem účinnější a nebezpečnější. Každý hráč by si však měl dávat pozor na to, co kupuje. Ne vše se totiž vyplatí na každého hrdinu.

Na dvou daných místech jsou umístěny i runy, které se po nějakém čase sami obnovují po tom, co je nějaký hráč použije. Runy jsou různé a obnovují se náhodně. Je zde runa pro vyšší rychlost pohybu, runa pro dvojnásobné poškození, runa pro vytvoření zrcadlových obrazů, runa pro plnou regeneraci životů a many a runa pro neviditelnost.

V lese najdete nějaká mírumilovná stvoření, která však nemají rády, když jim někdo leze do jejich teritoria. Za ně dostává hráč stejně jako za zabití protihráče nebo za zabití počítačem ovládané jednotky Radiantů či Dirů herní peníze, které pak může následovně u obchodníka vyměnit za předměty.

Pro mě je tato hra nikdy nekončící příběh a strávil jsem u ní už tisíce(ano opravdu jsou to tisíce) hodin. Trochu jsem to protáhl, ale časem toho určitě ještě hodně přibude.
+17 +19 −2
  • PC 75
Toto je pravý nástupce první Doty, žádné LOL, Guardians of Middleearth, ale Dota 2. Ostatní MOBA hry jsem nehrál, takže je nemůžu porovnávat, ale o některých rozdílech jsem slyšel. Dota má vynikající dabing i animaci postav. Mapa je skvěle rozdělena, ale je škoda, že je pouze jedna, jiných si užijeme pouze při eventech. Pokud nevíte co si zahrát s přáteli, tak Dotu doporučuji. Naučíte se spolupráce, trpělivosti i sebeovládání.

Pro: Postavy, eventy

Proti: Jedna mapa

+11 +12 −1
  • PC 75
Hru hodnotím jak nejvíc subjektivně to jde. Zkuste co nejobjektivněji zhodnotit vaší srdeční záležitost, těžké, že?

Prvního rejpala, který hru podobného žánru (ARTS/MOBA) uvidí, napadne, jak to může být zábava, hrát stále na stejné mapě, se stejným výběrem hrdinů pořád dokola?
Kouzlo je v kombinacích hrdinů, přizpůsobování se každé hře, souhře mezi členy týmu a hlavně přemýšlení, což hry v poslední době příliš nenabízejí.

Strávil jsem u této hry víc, než je zdrávo (počítám i W3 Dotu). Proč ale hodnotím, jak hodnotím?
Komunita je úplně ta nejhorší, na jakou jsem kdy narazil. Můžou za to především Rusové s jejich neschopností domluvit se. Připojují se na Evropské servery i přes to, že mají vyhrazené vlastní. Kolikrát dokáží domrvit a prohrát hru, nebo se odpojit.
Kdyby jen to, zkuste se s nimi domluvit, jen to zkuste! Běžně se dá s kýmkoli hovořit anglicky, ale s Rusy jen těžko.

Špatná komunita znamená špatnou morálku. Je opravdu těžké narazit na člověka, který neoplývá vztekem a nenadává na všechny ostatní. Domluva na public hrách je taky strašná, začíná to již při výběru hrdinů, končí finálním pushem, kdy dva z týmu farmí a zbylí tři se snaží dobýt Ancient.

Je to obrovská škoda a poslední dobou jediný důvod, proč upřednostňuji zapnutí čehokoli jiného, než Doty.
Je třeba dodat, že hráčům s vysokým ratingem se toto stává méně často, mě to však s MMR +/- 4000 potkává v podstatě co druhou hru.

Někdo by mohl namítnout, že když si chci pořádně zahrát, chce to kamarády. No dobře, jenže já si chci zvednout vlastní rating, abych hrál s lepšími. To s kamarády v partě nejde, zvyšuje se skupinový rating.

Jak mám tedy docílit hraní s lepšími hráči v rankedu, když do týmu dostávám imbecily?

Komunita a její nefunkčnost mě tak moc štve, že jsem hře strhl 15%.
Zbytku totiž není co vytknout.

Výběr hrdinů je velice pestrý a každý si může zamilovat toho svého. Pro začátečníky se hodí "lehcí" hrdinové, například Lich nebo Axe. Těm pokročilejším prospěje otestovat si své podpůrné dovednosti na supportech - Crystal Maiden, Witch Doctor. Experty s rychlými prsty zaujme Meepo nebo Invoker. Nakonec ale nezáleží na výběru vlastním, ale na výběru vzhledem k týmu a protivníkům. Uvažovat, co vzít a co ne, zvládnou však jen ti pokročilí a znalí.

Po grafické stránce jde o lehký nadprůměr, nikde se nesetkáte se šíleným kontrastem, nebo nepřehledností. Skupinové boje jsou velice přehledné.
Grafika je temnější, než například u League of Legends.

Zvuky a především hudba je dovedena k dokonalosti, přijde mi, že vývojáři věděli, jak to všechno provést a jak překonat ozvučení původní Doty (W3). Povedlo se jim to. Hudbu si rád poslechnu i mimo hru.

Mám Dotu rád, měnit na jakoukoli jinou MOBA hru, by pro mě bylo utrpením. Proto zůstávám, ať už je komunita jakkoli rozbitá. Nedokážu si představit, že by to bylo u jiných MOBA her jinak. (*kašel* Poláci *kašel*)

Pro: základ +50%, subjektivita +25%, ozvučení +15%, grafika +10%

Proti: komunita -15%, solo ranked -5%, matchmaking -5%

+10
  • PC 85
Dota 2 je... Dota. Přiznám se že toto mě trochu překvapilo, čekal jsem alespoň nějaké změny v gameplay, ale nikoliv, vše podstatné je stejné. Spíše než druhý díl by se tedy slušelo označovat za konverzi do nového enginu. S čímž jde ruku v ruce vyladěné ovládání, nakupování, matchmaking a další věci které dřív drasticky omezoval engine Warcraftu. Navíc jsou tedy určité free-to-play propriety, ale ty nejsou příliš podstatné, ve hře je to stále stejné i s těmi samými hrdiny, s tou samou hratelností.

Hratelností, kvůli které jsem u hry strávil času jako u málokteré jiné, stovky hodin během nějakých sedmi let.
(tím bych shrnul extatické výkřiky o tom že jde o jednu z nejlepších multiplayerových her všech dob)

A také s vadami, kvůli kterými jsem s ní také kdysi skončil. Tedy ty obvious největší - jednou se ohraje úplně všechno, a trávit u něčeho příliš velké množství času není úplně zdravé.

Horší je že se nezměnily i věci které se změnit opravdu mohly - například průběh jednotlivých bitev, kdy se zpočátku jen opatrně expí a nudí se, pak delší část normálního boje, a pak (občas) jeden tým nebo dokonce jednotlivý hrdina získá výrazně navrch, ale stále se mu nedaří zasadit finální ránu z milosti a jen se vše útrpně protahuje.

Ještě větší tragedií jsou stále stejné problémy s hráči - jako každá onlineovka Dota ukazuje že zmrdství je mezi hráči velmi rozšířená vlastnost, ale svými mechanikami proti tomu pohříchu moc nedělá, takže prakticky stejně jako u klasické Warcraftí Doty i zde není výjimečná situace že půlka hráčů uteče z bitvy i před koncem. Hmm, i když možná je to jen problém nováčkovských her a s postupem času už to takový problém není, nevím.

Nicméně - změny mimo tradiční hratelnost těší - nakupování předmětů je velmi rychlé, ovládání vychytané a přizpůsobivé, grafika hezká (a snad i přehlednější než u originálu, a MNOHEM přehlednější než u LoLka). A ještě víc těší novinky nad rámec samotné hry - obzvlášť rozsáhlý singleplayer tutorial, motivace k hraní systéme nabrání zkušeností za bitvy a pomocí předmětů, odemykání hrdinů, automatický matchmaking (i když trvá déle než u LoLka), atd atd.

Tedy přesně to co stará Dota potřebovala na to, aby se z modu stala dospělou hrou. Ne svým nástupcem, ale už ne pouhým modem.

Pro: Eliminace všech problémů a opruzů které šly ruku v ruce s tím že hra je pouhou uživatelskou mapou do Warcraftu

Proti: V základu se ale na oné "uživatelské mapě" nezměnilo vůbec nic.

+7
  • PC 80
Těžko uvěřit na jak dlouho se dá zabydlet na jediné mapě. MOBA her jsem hrál coby na vlasech Homera Simpsona napočítal, tak nemám moc srovnání, ale na Dotě mě fascinuje pestrost hrdinů a tím i množství způsobů, jak zbořit nepřátelskou základnu. Právě kombinace akce (rychlých prstů a orientace v boji) se strategickými prvky (volba předmětů, efektivní využití mapy/hrdiny) mi dává svobodu hrát Dotu osobitě a volbami mít dopad na výsledek zápasu.

Moje hodnocení může někomu připadat dost nízké vzhledem k počtu odehraných hodin, ale bohužel né každá hra se povede, vlastně docela často se to mění z 5v5 na 1 proti 9. Nejspíš daň za zmíněnou rozmanitost a rozdělení rolí, páč někdo preferuje teamfighty, někdo zákeřný splitpush a někdo by nejradši 30 minut zabíjel neutrální potvory v lese. Takže nic nového, multiplayerovou hru mi kazí ostatní hráči :)

Pro: Skutečný Free to Play model, rozmanitost hrdinů, předměty mají aktivační schopnosti, hra se stále updatuje.

Proti: Doba osvojování základů a celkově časově náročné, míchání sólo matchmakingu s týmovým, hra se balancuje podle profíků, takže někteří hrdinové to mají na pubu těžké.

+6
  • PC 80
K DOTE 2 som sa dostal úplnou náhodou a zo začiatku som jej neveril. Doteraz som nenatrafil na hru tak rôznorodú a tak odlišnú v každom jednom zápase. Prvotné obavy zo stereotypnej mapy okamžite zmizli spoznávaním rôznych hrdinov. Mám odohraných cca 500 hodín a stále sa nepovažujem ani za začiatočníka, pretože som si zahral asi len polovicu hrdinov a možno len polovicu z tej polovice ovládam dostačujúco. Toľko aspektov ovplyvňuje každú jednu hru - pochopiteľne nielen skilly súperov resp. spoluhráčov, ale najmä ich picky, vybranie linky, nákup predmetov, feedovanie, ganking atď.

Návod na to, ako začať, respektíve s kým začať, asi ani neexistuje. Každému sedí niečo iné a nájde si svojich vlastných obľúbencov. Človek sa tak isto naučí skvelej trpezlivosti, sebaovládaniu a tak isto znenávidí Rusov :D.

Popri CS najlepšia online hra, akú som hral.

Pro: možnosť strhnúť víťazstvo na svoju stranu hlúpou chybou súpera, variabilita, zábava so spoluhráčmi, množstvo hrdinov, obchod...

Proti: hráči=čuráci, len jedna mapa

+4