Ve hře se zmocníte bývalého vojáka Deacona St. Johna (jednoznačně nejotravnější jméno v historii her :-) ), kterého se snažíte udržet naživu i s jeho parťákem ve světě postihnuté nákazou, kde se lidé, zvířata (i vrány) mění v krvelačné "kámoše". Pro lidské nepřátele se nabízí slovo zombies, ale ve hře je nazvali Freakers. Stejně jako ostatní druhy nepřátel, jsou velice rychlí a souboj s více než dvěma představuje už docela nemalý problém. Děj hry pak pokračuje nikterak originálním způsobem. Vše ale vynahrazuje svět Oregonu, který je ztvárněn opravdu perfektně. Je velice komplexní a míst k prozkoumání je snad tisíce. Na Vaši cestě Vás kromě nakažených bude čekat taky problém ve formě řekněme frakcí, kteří bojují sami za sebe. Jsou to nepřátelské tábory plné zločinců nebo třeba tzv. RIPerů, kteří jsou jakýmsi živoucím ekvivalentem Freakerů. Ne že by Vám chtěli vykousat vaše mateřská znaménka z krku, ale jejich vzhled a obecně chování spočívá v tom, že Freakery uctívají. Obecně je seznam nepřátel opravdu velký. V průběhu hry se podíváte taky do přátelských táborů, pro které se vyplatí splnit nějaký ten úkol. Odměnou vám budou kredity, které můžete utratit za zbraně nebo vylepšení motorky. Tady bych poradil okamžitý upgrade palivové nádrže. Základní kapacita je až směšně malá a doplňování paliva se stane tak trochu otravnou nutnosti, než nějakým super survival prvkem. Hra odsýpá, baví a dokonce se i děj dostane do obrátek a začne se solidně zamotávat.
Grafika je opravdu krásná. Jak na původní, tak remasterované verzi samozřejmě. Rozdíl oproti oběma ale není tak zásadní, jak by se mohlo s názvem Remastered zdát. Nasvícení je lepší, ale modely postav, Freakerů nebo třeba model poškození je pro mě subjektivně totožný. Co se nezměnilo jsou ale technické nedostatky. Ty mě mnohokrát vysloveně vytáčely do nepříčetnosti. Střelba NPC přes zeď, kdy kouká hlaveň zbraně, zaseknutí motorky při útěku o malou větev atd atd. Pokud zabití nepřátelé, zejména pak hordy freakers, leží na sobe, tak vlastně ani neleží, ale někteří třeba stojí nebo jsou v různých krkolomných pozicích. Je to taková kaňka na jinak fantastickém vizuálu. Každopádně by technický stav chtěl nějakou tu hodinku na vyšperkování navíc. Nahrávací časy jsou na můj vkus taky někdy docela dlouhé, ale při tom množství obsahu se to asi dá pochopit.
Ve hře je samozřejmě dostupný crafting. Vyrábíte si vše od upgradů na tupé zbraně, až po různé druhy granátů, lékáren, drog, které Vám pomáhají udržet výdrž apod. Zbraní je obecně celá řada a každý si najde tu svou.
Co mi tedy vadí? Je to technická stránka, která mě v mnoha případech vyloženě štvala. Myslím, že by AAA měl v tomto ohledu vypadat trochu lépe. Doplňování paliva a s tím spojená nesmyslná spotřeba motorky, nevyvážená obtížnost - Na cestě potkáte past, spadnete z motorky, střílí na vás sniper, skočí po vás banda freakerů a k tomu ještě číhá rozzuřený vlk. Výsledkem je smrt v řádech jednotek sekund. Obtížnost totiž není nikterak velká, ale místy se ze situace jde dostat opravdu jen horko těžko nebo spíš vůbec. AI NPC postav taky není úplně závratná a mnohdy se ukrývají tak, že se člověk spíš směje, co vlastně mělo být úmyslem.
Myslím, že bych nějaká negativa ještě našel, ale asi nechci. Nechci totiž, ať to vypadá, že je DG odfláknutá hra nebo, že za hraní nestojí. To totiž není vůbec pravda. Solidní herní doba, perfektní vizuál včetně zvuků, otevřený svět Oregonu a příběh, který se postupně hezky otevře. Nejen tohle všechno je opravdu důvod, proč hru hrát a proč je rozhodně škoda, že si ji nemohou užít majitelé konzolí X.
Na závěr ještě dodám jednu silnou stránku hry a to jsou tzv. hordy. Stovky a stovky freakerů se řítí na vás. Jsou rychlí a samopalem je rozhodně nezastavíte. :-) To je perfektní nápad, který žádná jiná podobná hra nenabízí.
Suma sumárum - desítky hodin v Oregonu rozhodně nudit nebudou a přes některé nedostatky se opravdu jedná o výborný titul.
EDIT 21.5.2025 - po pár hodinách hraní přidávám ještě zasloužených 5%.
Pro: grafika, atmosféra, příběh, komplexnost prostředí
Proti: technické problémy, AI nepřátel