Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Cradle

24.07.2015
76
5 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

V polovině 21. století vědci přišli s revolučním objevem. Zjistili, jak přelstít smrt. Dokázali totiž zkopírovat mysl člověka do stroje. Mělo to však jeden háček: pokaždé, když takový stroj spustili, spáchal okamžitě sebevraždu. O pár desítek let později se hlavní hrdina probouzí v jurtě uprostřed mongolských stepí. Nedaleko vás však sedí rozbitý ženský android a v dáli vidíte opuštěný zábavní park. Nepamatujete si, kdo jste, odkud pocházíte, ani jak se jmenujete. Jediné, co máte, jsou otázky. Proč jste se zde ocitl? Co dělá zábavní park uprostřed ničeho? A kdo je ta mechanická dívka?

Cradle je sci-fi first-person adventura odehrávající se v malém, ale otevřeném světě mongolské stepi. Hra samotná je, spíše než na akci, zaměřená na příběh a jeho naraci. Vaším úkolem bude nejen zjistit tajemství tohoto záhadného místa, ale také zajistit opravu vaší robotické společnice.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Warren Spector, designér Deus Ex, se kdysi vyjádřil v tom smyslu, že by jednou rád realizoval svou ideu hry, která se odehrává v jednom malém, ale za to detailně propracovaném bloku města. Nicméně, jak víme, od dob jeho největší slávy na začátku tisíciletí se mu se mu bohužel nic takového uskutečnit nepodařilo a já vlastně ani nevím, kde je mu konec. Nicméně se od té doby objevilo hned několik studií, které kráčejí ve šlépějích této jeho vize, a ruští vývojáři z Flying Café for Semianimals (skvělý název, mimochodem), k nim patří.

Cradle se odehrává v otevřeném světě na ploše pár kilometrů čtverečních, který sice nezaujme svou velikostí, ale zato detailností ano. Na druhou stranu, sluší se říct, že ono toho na té ploše zase tolik není. Je to pustá step, kde stojí malá jurta, v dálce se líně táhne řeka a za kopcem stojí polorozpadlý pozůstatek kopulovitého zábavního parku. Ale jak krásně vypiplaná ta jednotlivá místa jsou! Můžu jenom snít, že se jednoho dne dočkáme toho, že takto propracované prostředí se stane standardem pro všechny hry založené na průzkumu a logických hádankách. Můžete zde doslova otevřít každý šuplík, přečíst si každý papírek, od nejtlustší knihy až po spadlou účtenku pod stolem, s každou věcičkou si můžete pohrát, a to všechno ve velmi líbivé a umně vyvedené grafice.

Tohle je hra založená na průzkumu prostředí a skládání střípků dohromady. Všechno, co potřebujete, je vám vlastně od samého začátku přístupné, jde jen o to vědět, co hledat. Před očima se vám tak rozbíhá velmi zajímavý a inteligentní příběh a je jen na vás, do jaké hloubky ho chcete prozkoumat. Jinými slovy, tohle není hra pro ty, které nebaví číst a přemýšlet. Jako biochemik také musím ocenit, že když dřív nebo později dojde na řeč o vědě, je vidět, že ten, kdo o ní ve hře psal, věděl o čem mluví a kvalitou textu se tak staví nad dost nízko položený průměr většiny her.

Co víc, tato hra oplývá krásným prostředím a úžasnou melancholickou atmosférou, která však není samoúčelná. Vlastně, pokud jste četli můj komentář k Metro 2033, lze na zde uplatnit totéž, co jsem psal o rozdílech mezi západní a východní herní produkcí. S tím ale bohužel souvisí i to, že Cradle přes svou ambicióznost není technicky úplně dobře podchycená hra. Jednak trpí drobnými chybkami v překladu, díky nimž není někdy úplně jasné, co se po hráči chce, ale především je docela špatně optimalizovaná a má nepříjemné ovládání myší.

Ovšem zdaleka nejvýraznější pihou na kráse jsou zde naprosto nepochopitelně nacpané akčnější pasáže, které připomínají něco mezi Portalem a Minecraftem, jejichž existence je sice ve hře obhajována, avšak myslím si, že tam vůbec být nemusely a k zážitku nikterak nepřidávají.

Nicméně ve svém jádru je Cradle chytrý a emocionální zážitek, který můžu každém doporučit. Takto s láskou stvořený a originální svět se jen tak nevidí.

Pro: obrovský smysl pro detail, melancholická atmosféra, výborný soundtrack, inteligentní příběh, veliká interaktivita

Proti: špatná optimalizace, drobné chybky v překladu, podivné minihry

+11
  • PC 75
Při instalaci Cradle jsem v podstatě neočekával nic (někdy je to tak lepší), viděl jsem pár úchvatných screenů a šel s chutí pustit hru. Nastavit samozřejmě na fullHD, klik klik ano další New Game, prošel si pofidérním tutoriálem a .......... loading. Fajn, tak tím by to začalo.

Po loadingu šlo samozřejmě fullHD do kopru, protože hra není optimalizovaná, po přenastavení další loading .... Dobrá tedy. Stojím v pěkném stanu plného různého harampádí a zároveň hi-tech technologie. Vyjdu ven se podívat, co že mi to tak žere výkon a, eh, nic. V podstatě hra je sice "open world", ale jelikož se ocitáte v pustině, kde jsou jen dvě budovy, tak beztak není důvod jít jinam a samotná hra vás nutí mezi nimi pendlovat dokola. A to doslova.

V průběhu hry dostáváte sérii úkolů typu "vezmi toto a dones to sem", která tak po 2-3. opakování už omrzí. Příběh není špatný, ale dialogy dlouhé a postavy k tomu často nemají sami co říct (jejich odpověď "...." je tu poměrně často). Po nějaké době jsem si pokusil hru oživit hraním si na "speedrun", tedy hrát to v co nejkratším čase, ale brzy jsem zjistil, že je potřeba jít po přesně daných místech a čekat určitou dobu, dokud se nespustí nějaká další sekvence hry.

Abych to nehatil zas tak moc, vizuálně je to opravdu hezky zpracované, ale je tam řada nesmyslů a především mi vadí fakt, že na to, jak si vyhráli s prostředím a detaily v jednom malém stanu, tak jsem celkově očekával větší interakci než "vezmi 3 věci a dej je sem".

A abych nezapomněl, jsou tam takové "minihry" na zpestření. Zajímavý nápad, ale nehodí se to do této hry.

Pro: grafika, detaily prostředí, technika, interakce s prostředím, hudba

Proti: optimalizace, dialogy, bugy, checkpointy, využití prostředí ....

+7 +8 −1