Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Cradle

  • PC 90
Warren Spector, designér Deus Ex, se kdysi vyjádřil v tom smyslu, že by jednou rád realizoval svou ideu hry, která se odehrává v jednom malém, ale za to detailně propracovaném bloku města. Nicméně, jak víme, od dob jeho největší slávy na začátku tisíciletí se mu se mu bohužel nic takového uskutečnit nepodařilo a já vlastně ani nevím, kde je mu konec. Nicméně se od té doby objevilo hned několik studií, které kráčejí ve šlépějích této jeho vize, a ruští vývojáři z Flying Café for Semianimals (skvělý název, mimochodem), k nim patří.

Cradle se odehrává v otevřeném světě na ploše pár kilometrů čtverečních, který sice nezaujme svou velikostí, ale zato detailností ano. Na druhou stranu, sluší se říct, že ono toho na té ploše zase tolik není. Je to pustá step, kde stojí malá jurta, v dálce se líně táhne řeka a za kopcem stojí polorozpadlý pozůstatek kopulovitého zábavního parku. Ale jak krásně vypiplaná ta jednotlivá místa jsou! Můžu jenom snít, že se jednoho dne dočkáme toho, že takto propracované prostředí se stane standardem pro všechny hry založené na průzkumu a logických hádankách. Můžete zde doslova otevřít každý šuplík, přečíst si každý papírek, od nejtlustší knihy až po spadlou účtenku pod stolem, s každou věcičkou si můžete pohrát, a to všechno ve velmi líbivé a umně vyvedené grafice.

Tohle je hra založená na průzkumu prostředí a skládání střípků dohromady. Všechno, co potřebujete, je vám vlastně od samého začátku přístupné, jde jen o to vědět, co hledat. Před očima se vám tak rozbíhá velmi zajímavý a inteligentní příběh a je jen na vás, do jaké hloubky ho chcete prozkoumat. Jinými slovy, tohle není hra pro ty, které nebaví číst a přemýšlet. Jako biochemik také musím ocenit, že když dřív nebo později dojde na řeč o vědě, je vidět, že ten, kdo o ní ve hře psal, věděl o čem mluví a kvalitou textu se tak staví nad dost nízko položený průměr většiny her.

Co víc, tato hra oplývá krásným prostředím a úžasnou melancholickou atmosférou, která však není samoúčelná. Vlastně, pokud jste četli můj komentář k Metro 2033, lze na zde uplatnit totéž, co jsem psal o rozdílech mezi západní a východní herní produkcí. S tím ale bohužel souvisí i to, že Cradle přes svou ambicióznost není technicky úplně dobře podchycená hra. Jednak trpí drobnými chybkami v překladu, díky nimž není někdy úplně jasné, co se po hráči chce, ale především je docela špatně optimalizovaná a má nepříjemné ovládání myší.

Ovšem zdaleka nejvýraznější pihou na kráse jsou zde naprosto nepochopitelně nacpané akčnější pasáže, které připomínají něco mezi Portalem a Minecraftem, jejichž existence je sice ve hře obhajována, avšak myslím si, že tam vůbec být nemusely a k zážitku nikterak nepřidávají.

Nicméně ve svém jádru je Cradle chytrý a emocionální zážitek, který můžu každém doporučit. Takto s láskou stvořený a originální svět se jen tak nevidí.

Pro: obrovský smysl pro detail, melancholická atmosféra, výborný soundtrack, inteligentní příběh, veliká interaktivita

Proti: špatná optimalizace, drobné chybky v překladu, podivné minihry

+11