Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Chronomaster

20.12.1995
73
5 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Příběh hry Chronomaster pochází z pera slavného sci-fi autora Rogera Zelaznyho. V budoucnosti je za peníze možné téměř vše, dokonce můžete mít vlastní vesmír. Možnosti takových vesmírů jsou omezeny pouze fantazií svých stvořitelů. Každý takový vesmír má v sobě ukrytý Klíč, jenž je jeho hybnou silou a udržuje vesmír v chodu. Ve dvou vesmírech však někdo Klíč deaktivoval a tím způsobil jejich zastavení a ohrozil tak životy lidí, které v nich žijí. Rene Korda se živí navrhováním takových vesmírů a po několika staletích práce se chystá na odpočinek. Před jeho odchodem však musí záhadu zastavených vesmírů vyřešit.

Při svém putování Rene Korda zavítá do šesti kapesních vesmírů, přičemž každý tvoří ucelené dobrodružství s diametrálně odlišným prostředím. Vzhledem k tomu, že v některých vesmírech neběží čas, je Rene Korda vybaven zásobami "lahvového času", který působí pouze na něj. To způsobuje, že v jinak neživém světě se při kontaktu s hlavním hrdinou dávají věci do pohybu, lidé ožívají, voda teče, kameny padají apod.

Chronomaster je adventurou v renderovaném podání, plnou drobných detailů, které tvoří dohromady jeden obrovský fungující celek. Putování po kapesních vesmírech podbarvuje kvalitní, atmosférická hudba. Svět Chronomasteru je založen na klasických adventurních principech doplněný o řešení spousty těžkých hádanek a logických úkolů.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Chronomaster vypadá na první pohled jako klasická adventura. Že je něco jinak napoví hned vzápětí jméno známého autora sci-fi a fantasy Rogera Zelaznyho. Hra má opravdu zajímavé zasazení do světa, kde je možné vytvořit vlastní vesmír podle vlastních pravidel. Příběh sice nepřekvapí hlavním cílem, ale jednotlivé části jsou povedené a díky cestování mezi vesmíry i dost různorodé. A často také trochu šílené, což platí i pro Zelaznyho knihy, alespoň co mohu posoudit. Prostředí je od sci-fi, přes divoký západ až po pohádku pěkně vytvořeno. Grafika je předrenderovaná a překvapivě celkem povedená, ale za nejlepší považuji celkem často vložené filmečky. Naopak animace postav se nepovedla a jejich pohyb působí strašně nepřirozeně.

Hratelnost je většinu času klasicky adventurní, ke zpestření slouží vesmírná loď, kterou používáte na přesun mezi planetami a vesmíry. V každém vesmíru může být více planet a na každé několik míst k přistání. Už od začátku je možné navštívit tři vesmíry, takže možností k průzkumu je opravdu hodně. Tento rozsah zvedá obtížnost, ale není to neúnosné a to ze dvou důvodů. Za prvé jsou předměty v rámci každého vesmíru uzamčené, takže nehrozí, že by bylo třeba něco z jednoho použít jinde. Za druhé jsou jednotlivé lokace většinou poměrně malé. Hlavní hrdina má u sebe zajímavé vybavení v podobě pokročilého PDA, multifunkčního nástroje, zařízení na hledání "klíčů" k vesmírům a lahvovaný čas. Některé vesmíry se totiž zastavily a pro vykonání určitých akcí je potřeba dodat trochu času. Mechanika celkem častého využívání vlastního vybavení je povedená a považuji ji za jeden z lepších prvků hry. Oceňuji také možnost více řešení, alespoň občas. Sice kvůli tomu nevyužijete všechny sebratelné předměty, ale vzhledem k výše uvedenému to moc nevadí. Horší je nelogičnost některých, vlastně mnoha, činností. Často jsem končil prostým zkoušením všeho možného i nemožného, protože jsem nedokázal najím žádnou nápovědu. I když bylo jasné co je třeba udělat, tak postup byl horší.

Během hraní lze celkem snadno zemřít, ale mimo dostatku ukládacích pozic je k dispozici dokonce quick save, takže žádný problém. Párkrát potkáte nějakou minihru/puzzle, což příjemně osvěží postup. Obtížnost je celkově vyšší. Především silně nepřehledné a šílené bludiště, ve kterém je hodně zvláštních úkolů, dalo dost zabrat. Nepomáhá ani pomalá chůze postavy, zmapovat bludiště by bylo mnohem snazší s rychlejším pohybem. Výsledný dojem je navzdory všemu pozitivní. Hra má úžasnou atmosféru a ten typ hratelnosti ještě tohle vyzkouším a jdu spát. Pokud máte rádi advetury a chcete vyzkoušet něco méně profláknutého, tak Chronomaster za to stojí.
+25
  • PC 70
Po dlouhé době jsem se zas pustil do nějaké staré adventury. Moje volba padla na Chronomaster, který mě kdysi zaujal ve Score námětem a který vypadal víceméně na tradiční adventuru.

Příběh v téhle hře vychází z pera fantasy a sci-fi mistra Rogera Zelaznyho, takže je poměrně originální. Někde v budoucnosti si každý s pořádným množstvím chechtáků může vybudovat svůj kapesní vesmír na míru. Fantazii se meze nekladou, majitel vesmíru je zde neomezeným pánem. A jeden z lidí, který se navrhováním vesmírů živí je René Korda. A právě on dostává od vlády úkol - dva z vesmírů totiž zamrzly v čase a další jsou ohroženy. Korda se tak vydává ve své vesmírné lodi na pouť šesti světy. Urbs je futuristický svět po válce, Aurans inspirovaly pohádky Tisíce a jedné noci, Fortuna svět kasin, Cabal svět magie, ve Vedry vládne šílenství a Dyce je obří vesmírná sféra. Zhruba v půlce přijde zvrat, který z poměrně originálního námětu udělá tradiční story o pomstě a spravedlností, která bez většího vzrušení dopluje ke konci. Dlužno říct, že si s ním tvůrci vyhráli a tak zde máme na výběr tři různé konce závislé na finálním rozhodnutí.

Grafika je problematická. Hra obsahuje spoustu lokací, filmečků v okně i ve full-screenu a je bohužel kompletně renderovaná. Nedá se říct, že ošklivá, jen studená jako psí čumák, bez čehokoliv vizuálně zajímavého. Ani ty pohádky tisíce a jedné noci, nebo svět kouzel mě neokouzlily, naopak při procházení nezáživných lokací v kasinové planetě jsem hru na čas odložil.

Ruku v ruce s tím jde hratelnost. Opět se nedá říct, že je špatná. Korda má k rukou vesmírnou loď s kompletní databází, na cestě ho doprovází flirtující AI Jester (žena). Na obrazovce si vybírá vesmír, planetu a místo přistání. K dispozici je lahvový čas, PDA, multitool se třemi funkcemi (kladivo, šroubovák a třetí je dle daného světa). V každém světě je nutno použít zařízení, které najde klíč k ovládání.

Mimo to je tu spousta předmětů, aktivních míst a ovládání je bohužel klasické z půlky 90. let - to znamená místo jednoho kurzoru jsou tu příkazy jako open, push, get, walk, look atd... Tvůrci hrají celkem fér, žádné podrazy se nekonají, ale rozhodně to hráčům neulehčují. Některé věci se dají vyřešit více způsoby, občas je tu pixelhunting, některé kombinace jsou brutálně nelogické a díky alternativním řešením budete mít inventář nacpaný k prasknutí krámy, které za celou kapitolu nevyužijete. Ve spojení s množstvím příkazů a výše zmíněných gadgetů, které hrdina vlastní se tak průchod stává občas tak trošku peklem. Možnost umřít prakticky na každém kroku taky nepotěší. Abych zase jen nehanil, jsou tu sympatické puzzle, včetně známého pexesa nebo třeba šibenice, myslím že tu jsem v žádné adventuře ještě neviděl. A ovládání i přes množství ikon není úplně špatné, ikony se koneckonců dají měnit pravým tlačítkem.

Zkrátka a dobře Chronomaster není špatná hra. Pokud překousnete nezáživnou grafiku, dočkáte se slušného příběhu a tradiční retro hratelnosti.

Pro: Originální námět a příběh, spousta gadgetů, alternativní způsoby řešení hádanek, puzzle.

Proti: Občas moc předmětů, nelogické, nezáživná grafika.

+19