Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Black Crypt


Diskuze

« Novější Starší »
@mazar1234 (02.11.2019 16:02): Tj, nejvíc mě naštvalo, že mi vyprchal ring of water breathing, helmy Tritona zdá se mají nekonečné očarování, ale prsten mi vyprchal ještě než jsem se dostal do těch podvodních levelů :(. No snad tam ještě něco najdu, případně mám ještě nějaké potiony na dýchání pod vodou. Ale prvně si projdu tu část od patra 24+, zatím mám hotová patra s Possession démony a s "minotaury".

Na Medusu už mám nějakou stone korunu (2x).

Btw, Doomhammer je fakt extrémní, asi ho ani nebudu používat, páč to už je jako cheatování- kór jestli je to fakt bug (což asi je, když Vortex meč mi dává poškození kolem 35 a tohle nějakých 150 :D).
@Isair (02.11.2019 15:02): Ono v kazdej casti su rozhadzane nejake anti-boss predmety, ktore potrebujes do inej casti (waterbreath, antimedusa atd), akurat ked to hras prvy krat tak nevies optimalny progress aby si to vychytal co najlepsie :-D
Co má dělat vůbec ono "Possession" ? Bojoval jsem s těmi démony i bez oněch náhrdelníků a nepřišlo mi, že by se mé družině cokoliv přihodilo, teď jsem nějaké našel a pro jistotu přední linii nasadil, ale nepřišlo mi to jako nutnost.
@Isair (21.10.2019 10:24): Jo to vrstveni moc nebyva a fakt nevim o tom, ze by to nejakej dungeon starsi , nez BC, mel. Hergot musim si uz nekdy zahrat vic, nez jen to PC demo o 2 levelech, ktery kdysi bylo jako jediny pristupny na PC.
@mazar1234 (22.10.2019 10:34): Beztak ale ty svitky s falešnými nápovědami jsou dost fajn nápad, divím se, že tenhle koncept nebyl využit i jinde a třebas i nějakým způsobem rozvinut (třebas to kouzlo Reveal Truth je tu moc ultimátní, bylo by zajímavé, kdyby třebas bylo nějakým způsobem upravené a třebas při použití zelenou aurou označilo pravdivé, červenou nepravdivé a žlutou třebas ty, obsahující částečně pravdivé informace, kde už by to tudíž tak jednoznačné nebylo a hráč by musel zapojit trochu vlastní intuice).
A nápadů obecně je tu na rozdávání (neviditelní nepřátelé s nutností prvně získat speciální item k jejich odhalení, útěk před ogrem a hledání speciálního meče, vrstvení oblečení atd.).
Zatím rozhodně moc fajn kousek, řemeslně vyveden téměř k dokonalosti, jakkoliv se jedná v podstatě "pouze" o DM 1/ EoB klon.

Zatím mě tam štvou snad jen ti zlodějíčci (kteří se snad už na dalších patrech vyskytovat nebudou) a trochu podivné ovládání, které je sice dostatečně funkční, ale není příliš intuitivní/tradiční a je třeba si tudíž na něj chvilku zvykat. A možná bych ještě vytkl nemožnost si vytvořit vlastní partu v pravém slova smyslu (tj. s volbou povolání/rasy etc.), což trochu snižuje případnou variabilitu při opakovaném hraní.

Ale jinak zatím skvělé, se skvělým level designem a chytlavou hratelností a perfektní vizuální stránkou (na rok 92 mě třebas i strašně překvapila plynulost animací, především otevírání dveří, snad jen portréty postav jsou trochu slabší- no tak trochu v EoB 1 stylu, žádná katastrofa, ale po Dungeon Masterovi 2 je to propad :)). A mile překvapila i velikost herní obrazovky, u těch nejstarších dungeonů (tak cca ty roky 90-93) mi vždycky hrozně vadí humpolácké GUI zabírající většinu obrazovky a nechávající jen malé okénko pro samotný výhled, zde se nic takového naštěstí nekoná, není to sice žádná hitparáda ve stylu Anvil of Dawn, Stonekeepu či Bran Skeldalu, ale na rok 92, kdy byl ten trend jiný, je to ok. Zrovna tohle je jeden z prvků, který mě štve, když zachovávají i v novodobých "klonech" viz. Cardhalie či Aeon of Sands: The Trail (i když třebas Grimrock byl ok).
A určitě vítám absenci respawnu nepřátel, která mě vždycky v dungeonech spíše štve (obzvláště, když jej tak rádi mnohdy přemršťují... po DM 2 je to balzám na duši v tomhle ohledu).
Jinak k diskuzi níže, Ogre Blade nejspíše není prokletý, píše se to sice ve svitku (údajně by měl postupně odebírat hp), nicméně použití kouzla Reveal Truth odhalí, že je svitek nepravdivý. Normálně Ogre Blade používám už nějaký čas a bez problémů (a stále je to takhle na začátku zdaleka nejsilnější zbraň, silnější než třebas později nalezený Hopeblade).
@Isair (21.10.2019 14:59): Určite sú tam normálne expy, žiadne skillovanie používaním to je IMO fakt nezmysel.

DMG v hre nie je vidieť, ale obecne platí pravidlo "čo je novšie to je lepšie" s výnimkou údajne bugnutého kladiva Doomhammer, ktoré dáva absurdné DMG.

Prípadne mrkni sem.
Btw, není tahle věta z popisku blbost? ( "Místo levelování na základě bodů zkušeností se v příslušných dovednostech zdokonalujete jejich opakovaným vykonáváním." ).

Zatím jsem to zkoušel jen letmo, ale přišlo mi, že se tu normálně získávají zkušenosti a postavy se povyšují podobně jako v DnD (tj. level up probíhá automaticky a přidá nějaké ty hitpointy apod.). A pokud není číslo za písmeny Lv. u portrétů postav něco jiného, hádám, že se jedná o jejich aktuální level.


A ještě jedna otázka, dá se tu nějak zjistit dmg zbraně? Armor Class se třebas normálně vypisuje, ale útok zbraně si můžu leda tak vycucat z prstu (u DnD pravidel jsou na to alespoň nějaké tabulky, ale tady není nic ani v manuálu, vlastně v manuálu není ani popis atributů, třebaže je zhruba jasné k čemu který z nich slouží, nějaké upřesnění by však docela bodlo).
@Charllize (21.10.2019 10:51): Beztak by člověk čekal, že to už dnes bude standard, stejně jako možnost nosit více prstýnků, než jen 2, což jsem zase viděl naopak asi jen v Branách Skeldalu, kde sis mohl navléknout asi 4 nebo 5.
Tak teď přišel na řadu Black Crypt:), rozjel jsem to s tím HWA balíčkem a šlape to v klidu, třebaže jsem si musel trochu upravit nastavení, aby byla hra opravdu ve fullscreenu (v původním nastavení mi hra zabírala jen menší část obrazovky).
Btw, co je pravdy na tom, že se musí hra vypínat pomocí klávesy " * "? Když jsem to vypnul normálně exit to amigados, žádný problém jsem nezaznamenal a savy mi normálně zůstaly na disku.

Mimochodem snad první hra, u které vidím, že obsahuje vrstvení oblečení, tj. pod zbrojí můžu nosit košili apod., rozhodně +1 :).
@mazar1234 (05.07.2019 21:40): Já jsem to vzpomínal hlavně kvůli části "tak dobrý dungeon na svých platformách nemají". Pod dojmem toho jsem čekal nějakou absolutní pecku a on to byl "jenom" hodně dobrý dungeon. To že Black Crypt vyšel je na amigu mi bylo tak nějak jedno. Kámoš měl amigu, já PC a střídavě jsme hráli na obou platformách. Stejně jsme ani Black Crypt, ani Beholdery, ani Wizardry neměli. Mnohem víc mě mrzelo že na PC nevyšel Chaos Strike Back, protože Dungeon Master je pro mě absolutní modla.
@hanak_v_exilu (komentář): "Z dobové recenze si matně pamatuji, že Black Crypt je hra kterou amigistům všichni závidí" toto je ale 100% pravda, vtedy na východe aj na západe Amigistom naozaj všetci závideli.....

Obálka časopisu BIT všetkých NE-Amigistov strašne srala.
@Ringo (03.07.2019 08:18): Připadá mi že oba tvrdíme to samé, čili že Black Crypt není výrazně lepší než dungeony co už na PC byly, ale že je škoda že tam nevyšel.

Boje byly fakt mnohem rychlejší. Už jenom to, že nepřátelé chodili stejně rychle jako parta a byli schopní ji najít kdekoliv v levelu - i když se někteří zasekli před dveřmi, hodně omezilo možnost ústupu. V DM byla hračka někoho vymanévrovat nebo zmizet ve tmě a tam se v klidu vyléčit. Tady to šlo těžko, respektive jak proti komu.
@hanak_v_exilu (03.07.2019 08:08): Nešlo o to, že by nebylo vůbec nic, šlo o to, že v době, kdy toho bylo na spočtení prstů na jedné ruce, vyšlo něco tak zásadního jen na jedné platformě a na ostatní se to nedostalo.

Co se týče těch soubojů....no, hrál jsem to sice dávno, ale asi mám v tomto sklerózu, protože se nepamatuji, že by přístup k soubojům byl nějak diametrálně odlišný než tomu bylo u jiných klasických krokovacích dungeonů tehdy. První opravdu odlišný přístup jsem zaznamenal až u Stonekeepu, kde se potvora přilepila na stejné pole jako postava a nešlo dělat úkroky, maximálně se zmateně otáčet kolem vlastní osy, což nepřítele kapku zpomalilo.
@Ringo (03.07.2019 07:33): Závidět ho mohli, to je určitě pravda. Ale nemyslím si že by na PC nic tak skvělého nevyšlo. Dungeon Master je lepší hra a Beholdery jsou minimálně srovnatelné.

Úroky fungovaly dokud se nepřátelé nenaučili kouzlit. Pak už se na ně nedalo spolehnout, protože každé kouzlo partu na chvilku zmrazilo a mezitím přilétlo nové. Čili občas úkrok prostě nenastal. Chápu že autoři chtěli zkusit jiný přístup, ale moc se jim nepovedl.

Respawn fakt existoval. Občas díky nášlapné plošince a některé levely měly generátory monster. Vyplývá to i z legendy mapy v manuálu. Je ale pravda, že rychlost obnovování byla nízká, takže nahrabat zkušenosti nešlo. Stejně se mi levelování zdálo vedlejší. Mana pochopitelně nebyla žádná a HP bojovníka kupodivu rostlo pomaleji než HP kouzelníka. Nové levely jsem sledoval hlavně na přibývajících kouzlech. Ale byl jsem za to rád. V DM pravidelně vyrábím z postav variabilní supermany a hra na to nedokáže reagovat.
@hanak_v_exilu (27.06.2019 21:45): Komentář: Plusko je jasné, ale s některými věcmi nesouhlasím. Pamatuji si dobu, kdy Black Crypt vyšel a jako zarytý PCčkář jsem se nesmířil s větou v recenzi, že BC v lecčems i Beholdery předčí. Samozřejmě jak souboje PC vs Amiga vyšuměly, tak jsem si BC zahrál a opravdu to byl dungeo, který PCčkáři mohli Amigistům doslova závidět a byla to pravda. jen je třeba to vnímat v kontextu doby.

Ono toho v tom roce 1992 ještě moc nebylo. Co jsme tu měli zásadního (když nepočítám takové ty venkovní jako Might and Magic 1, 2, 3, nestavějících vyloženě na prohmatávání stěn) - stařičkého Dungeon Mastera, Wizardry VI, Eye of the Beholder 1 a 2 nebo Ishar 1. Lands of Lore vyšlo až o rok později. Takže Black Crypt byl naprosto zásadním titulem, který nevydali trestuhodně na PC a mohli jsme amigistům opravdu jen závidět.

Jinak jak popisuješ souboje, těžké byly face to face, ale nezdá se mi, že by BC nějak znemožňoval klasické úkroky, využíval jsem je hojně. Kde to bylo třeba horší, tak co si tak pamatuji ten svět s těmi rybími potvorami, tam se rojily v počtech, že nebylo moc kde ustupovat a muselo se to umlátit.

Respawn, jestli se pamatuji dobře, tak nebyl žádný, v tomhle jsem na jednu stranu trochu prskal, že si nemůžu nahnat levely a vývoj postavy je čistě závislý na postupu do dalších levelů, ale na druhou stranu to bylo dobře vyvážené a udržela se konstantní obtížnost, hra nic neodpustia tím, že nebylo kde grindovat, na druhou stranu neházela klacky pod nohy tím, že by to nešlo zvládnout.

Jinak tísnivá klaustrofobní atmosféra a svitky se vzkazy, naprostá dokonalost, pojmout to jinak, tak to tu atmosféru ztratí.
Dají se vybité kouzelné hůlky zase nějak zprovoznit? A nebo je musím nemilosrdně vyházet? Paranoidně hromadím úplně všechno co najdu, protože si pamatuju jak se mi v Beholdrech mnohokrát vymstilo že jsem něco nechal ležet na zemi.
@hanak_v_exilu (24.06.2019 19:54): To je vcelku problém hry, väčšinou asi stačí, že je novšia takže lepšia... údajne Doom Hammer alebo niečo také je zabugovaný a dáva absurdný DMG, čo je asi pravda.
Aspoň čo si pamätám tak fakt dával strašné hodnoty, ale obecne platí "nové je dobré" :-D
Tak dvouhlavá bestie je konečně mrtvá. Parta neumírá hlady a dokonce už mě neirituje ani ta krkolomná práce s inventářem. Zatím to vypadá na lepší hru než Eye of the Beholder I. Dá se nějak zjistit která zbraň je lepší? Mám sekeru, kladivo, válečné kladivo a palcát.
@Ringo (23.06.2019 21:12): Díky. Doufal jsem v to, když už je tam systém kouzlení podobný jako v AD&D. Stejně to ale budu muset rozehrát znovu, protože to kouzlo ještě nemám a nemám ani zbraň proti té nesmrtelné dvouhlavé bestii. Tuším kde asi bude, ale ty dveře pořád odolávají.
Chtěl bych se zeptat někoho povolaného jestli je ve hře opravdu takový problém s jídlem jak se mi zdá. Bloudím v prvním levelu, zvolna se seznamuju s ovládáním a během toho jsem snědl všechno jídlo které jsem našel. Uklidní se to později podobně jako v Eye of the Behoder?
V pondělí 3.6.2019 plánujeme s Rudou z Pařanského ráje stream na Twitchi s Black Crypt, jste všichni zváni.
(když zprovozním mikrofon a discord, budu přítomen i hlasově).
@StriderCZ (26.01.2019 16:10): Že jo? Taky jsem jí tahal, prý byla nějak pro štěstí. Bylo to vlastně daleko realističtější, než když člověk rozjede RPG a každá postava má asi tablet, kde si na netu vyhledá, co dělá konkrétní předmět, co našla :-)
@Phoenix (26.01.2019 15:56): JJ, jenže body budou dostávat hry, kde když najedeš na předmět, tak ti k němu hned naskočí text s jeho vlastnostmi a podobně. Chápu tuhle pohodlnost a chápu, že dnes spousta hráčů třeba nevybojje boj s inventářem v Might and Magic III. Ale ono to chce nebýt pohodlný, trochu proto něco udělat a člověk zjistí, že rázem ty pomocné berličky informující všude o všem nepotřebuje.
@Ringo (26.01.2019 14:06): Jedna věc je, jestli je dokonalá (nebo vůbec existující) ekonomika nutná k zábavě nebo ne. On ve hrách nějakou ekonomiku čeká (protože už při vytváření GIMLETu měl na mysli určitý typ her) ... ale vymyšlení funkční ekonomiky je nezávislé na roce, ve kterém hra vznikla (na funkční ekonomiku, kdy do konce hry je co kupovat, opravdu nepotřebuješ výkonný superpočítač, spíše dobrý nápad, jak to celé vyvážit).

Ten příměr se strategiemi je přesný, on v podstatě takto dopředu odstřelí jeden subžánr v několika sledovaných kritériích. Trochu mi to připomíná komentář k autorům Commandos "Cože? Vy chcete vytvořit RTS, ve které se nestavějí jednotky?" :-)

A to nechávání prostoru pro růst je podivnost, přesně jak říkáš, může nastat s časovým posunem klidně sešup a ne růst.

Intuitivní wokenní inventář je ve hrách dlouho, ale zase záleží na typu hry. Když nebude obrovské množství lootu, tak to opět není potřeba (Dungeon Master měl zcela přehledný a rychlý inventář ... a přitom to je 31 let stará hra).
@Phoenix (26.01.2019 13:42): No právě, zcela vypouští atmosféru a to, jak hra vlastně baví? Na co mi je dokonalá ekonomika s hodnocením 8, když mě hra obecně nebaví. Naopak mophu být odvařený ze hry, která ovšem dle jeho GIMLETu v jednotlivých kategoriích naprosto selhává.

Napsal jsem mu, že dungeony jsou stísněné opuštěné lokace plné nepřátel a zla, tam prostě nelze čekat hromady NPC k pokecu o počasí a dokonalým etrade/economic systémem.

Do Dungeonu fakt nejdu prodávat zboží. Je to jako hodnotit strategie s kritériem tahový systém a odstřelit RTS hru za to ,že tam tahy nejsou.

NAvíc on si nechává prostor pro růst v něčem, co nemusí zákonitě růst mít, může mít i sestup.

To, že se dnes lépa ve hrách pracuje s inventářem ještě nemusí za každou cenu znamenat, že budou zábavnější než hry 30 let staré, které neměli ještě takový ten intuitivní windows charakter.
@Ringo (26.01.2019 11:59): To tedy také příliš nechápu. Smysl by to mělo v případě, kdyby hodnocení v nějaké kategorii bylo relativní vzhledem k úrovni dnes. Třeba kdyby hodnotil dejme tomu technickou stránku grafiky vzhledem k tomu, co je možné dnes, a ne vzhledem k tomu, co bylo možné v době vydání. Ale to by zase musel žebříčky neustále předělávat, aby byly relativní vzhledem k aktuálnímu datu.

1) Game World - příběh/zápletka, rozsah herního věta - nemá nic společného s datem vydání. Příběh je otázkou imaginace autorů bez ohledu na techniku, rozsah herního světa taktéž (viz 22 let starý Daggerfall, že)
2) Character Creation and Development - opět otázka abstraktních pravidel, to nemá s úrovní techniky tehdy a dnes nic společného

A tak bych mohl pokračovat dál. Jediný bod je 9, kde položky graphic a sound budou logicky časem lepší a lepší z technického hlediska, což ovšem neimplikuje vylepšení z hlediska uměleckého. A část interface je opět nezávislá na čase, buď se něco ovládá dobře a přehledně nebo ne, jestli je hra stará rok nebo 40 nehraje roli.

Podle mého to vychází z toho, že (pod)vědomě ví, jaký typ RPG se mu líbí. Ale tím skutečně shazuje celý GIMLET. No co, hodnocení je subjektivní, tak to chodí.
Tohle mi CRPG addict napsal na výtku k nízkému Score:

37 isn't that low a score. When you're rating games from 30 years ago, there has to be a lot of room for the scale to grow.

Podle mě tím dost shodil GIMLET system, protože hodnotí nízko s předpokladem, že až přijdou Baldursy, tak těm bude dávat tu 80 a více , nemohou ji mít přece nějaké 30 let staré hry :-) Prostě si nechává prostor pro růst :-)
@StriderCZ (25.01.2019 10:35): Grafika BC je skvostná, bohužel tohle Chester nezohledňuje v podstatě vůbec. On ji má v kategori společně s ovládáním (kde kritizuje přilišnou orientaci na myš...) a zvukama (hudbu vždy vypíná). Navíc jak víme je barvoslepý. Pro mě grafika je podstatným prvkem doplňujícím atmosféru, takže 5 bodů je velké zklamání. Ale s tím nic nenadělám. Chestera bombardovat kvůli tomu nebudu. Spíš mě překvapily ty pasáže o klonech, protože v tomhle s ním fakt nesouhlasím.
@Phoenix (25.01.2019 14:10): Dune 2 u mě překonal Warcraft II.

Co se týče stříleček, tak ty moc rád nemám, ale ten Dark Forces je fakt dobře udělaný, že mi skoro přišel až jako sci-fi dungeon, něco jako System Shock :-) I když z faktického hlediska jsou to střílečky, struktura úrovní a příběh tomu dodávaly fakt skoro punc dungeonu, když si trochu zapřeháním :-) Ale to už u Black Crypta hodně off topicujeme :-)
@90210 (25.01.2019 12:49): Vývoj postavy z Dungeon Mastera se překonává těžko. Buď by to musel někdo zkopírovat a nebo tam vloží nějaký klasický (zabiješ x nepřátel, získáš x bodů a spoupne ti level, s ním HP a MP). Myslím, že v dungeonu je hráč rád i za tohle a spíše se baví explorací, řešením hádanek a v mém případě, hlavně atmosférou. Tu jsem u BC cítil mnohonásobně lepší než u Dungeon Mastera 1 třeba. Ale je to dost tím, že jsem Dungeon mastera 1 hrál až po Eye of the Beholder 1 a 2, Isharu 2 a Lands of Lore. Tam už mi pak DM1 nabídnul fakt jen ten zajímavý vývoj postav a dobře nadesignované puzzly.

A když to tak vezmeme, tady ani vlastně nejde o nějaké překonávání, tady je o to udělat suprovou zábavnou hru s atmosférou a to se klonům DM jako Eye of the Beholder, Black Crpt, Crystal Dragon a pod. povedlo parádně a nemají se za co stydět.
@90210 (25.01.2019 13:29): No, Black Crypt má vychytávky typu neviditelných nepřátel, automapy nebo nepravdivých nápisů, o jednom z nejlepších inventářů co do vrstev vybavení nemluvě.

Co podle tebe okamžitě překonalo Dune 2 (první Warcraft IMHO neště ne) a co Doom (osobně bych řekl Dark Forces, ale to je hodně úzce zaměřená věc a většina se mnou souhlasit asi nebude).
Klony jsou většinou lepší než originál, protože obsahují to samé co původní hra a navíc různá vylepšení. Je nesmysl hodnotit původní hry lépe jenom kvůli originalitě.
@Ringo (25.01.2019 10:36): Ugra trolli, na druhou stranu BC je proste jen klasicky klon DM, kterej neprinesl nic noveho, nezkusil zanr obohatit o interakci jako treba EoB a vyvoj statistik nema zdaleka tak dobrej, jako DM. U DM je vyber party, trenink, kouzleni a vyvoj statistik jednoznacne silnou strankou hry, u BC je to spis prumer.

@ugraugra (25.01.2019 10:20): Tyto hry ztraci i v dalsich kategoriich jako game world, proste je to jen jedno podzemi, character creation je tady smrsklej jen na vyber postav, hodnoceni neni vypovidajici a sam CRPG addict psal, ze ho to bavilo, zalezi co si chces zahrat za hru. Pokud bych mel chut na cistou kobkarnu, tak je BC urcite dobra volba.
@ugraugra (25.01.2019 10:32): O opravdových sračkách se chtělo málokomu psát, tak o nich nepsal. Když se kouknu na ty klony Ultim, co tam Chester s nadšením hraje jak na běžícím páse, tak to jsou přesně ty hry, o kterých se ani nepsalo. Dostaly by 4/10 a bylo b to škoda řádků, ani by o nich nikdo nečetl. Black Crypt nedostával těch 90% v časopisech jen tak ze srandy.
@Ringo (25.01.2019 10:24): Taky si myslím, že Black Crypt představuje jeden z klenotů klasických dungeonů. Považuji jej za vypiplaný dungeon, kde každé políčko, každé tlačítko, každý nepřítel má své místo. Tím, že se nedá grindovat, je hra vybalancovaná svou obtížností k dokonalosti.
A grafika...mně přijde absolutně úžasná...
@Ringo (25.01.2019 07:32): Takže 8-9/10. Když si vezmu, že hodnocení v časopisech začínaly na 6/10, tak to je vlastně 7čková hra.

@Phoenix (25.01.2019 09:03): Já to chápu, ale ta hra získala v průměru 5/10 v každé kategorii, takže i kdybych přičetl 10 bodů za ty 2 kategorie, kde dungeony ztrácejí, tak je to stále jen 47 bodů, čili ta hra je někde na úrovni Buck Rogers nebo LOTR: Vol. I, což jsou prostě už hry druhého sledu.

Měl jsem to v merku jako hidden gem, ale po téhle recenzi mi je jasné, že o nic přelomového nejde a v budoucnu dám jen Dungeon Mastera.
@Phoenix (25.01.2019 09:29): Ad klony - zajímavé, že tohle napíše o dungeonech, které se svého času lišily tak, že na první pohled každý věděl, která to je hra (byť žánrově pochopitelně šlo o následovníky Dungeon mastera, žánrově totak logicky být muselo jako u každého žánru (v tahových strategiích se zase tahalo jednotkami na tahy, že:-), tak mu zcela nějak uniká, že hraje desítky klonů Ultimy I, které jsou si podobné jako vejce vejci a pochybuji, že při tehdejších možnostech se nějak výrazně lišil u nich gameplay.
Postupem let, byť mě k Behlderům váže jakási osobní preference typu naprostá srdcovka, tak považuji Black Crypt za chytřeji sestavený dungeon (struktura levelů, puzzly hádanky atd.) než měl EoB 2. Navíc BC uměl i automapu. Bylo tam tak nějak více vychytávek a více práce s prostředím. jestli něco BC z krokovacích kobek předčilo, tak asi pak až Lands of Lore a Dungeon Master 2. (schválně opomíjím M&M 3 nebo Wizardry VII, tam bylo už takové to volné venkovní prostředí ve stejné míře jako kobky a interakce se stěnami, nášlapnými plošinkami neměla takový detail jak u těch kombinačních kobek, kde člověk proťukává každou zeď).


Sranda je, že v té době jsem byl zapálený Beholderář a PCčkář a když v Excaliburu vyšla recenze na Black Crypt, kde tam napsali, že v lecčems Beholdera i předčí, tak jsem se jen ušklíbl a říkal si, to jo, hra na Amigu, bez renomé , jaké měl Beholder a předčí, chá chá, vždyť se kouknu jen na obrázky těch xichtíků z BC, jak byly chudé oproti detailně prokresleným portrétům v EoB.....no, po letech, kdy jsem pak zahrál BC pod emulátorem, jsem musel uznat, že na té amize a na Black Cryptu fakt něco je :-)
Jak tak čtu Chesterovo hodnocení .... ten postřeh stran klonů je hodně dobrý, na druhou stranu příliš nesouhlasím s tím, že dungeony mají větší problém než ostatní žánry v tom se nějak od sebe odlišovat. Chester píše doslova "because they're mostly about mechanics".

1) V partě můžu mít jen jednu postavu, ať už "by design" jako třeba v Ruzar: The Life Stone, Anvil of Dawn a The Quest nebo záměrně/experimentálně (Dungeon Master, Dungeon Master: Chaos Strikes Back - Expansion Set #1 a Dungeon Master II: The Legend of Skullkeep jsou dohratelné s jednou postavou). Tím mi odpadá variabilita kouzelnící/válečníci a musím hrát trochu jinak.

2) Pravidla rozhodně nejsou stejná, některé dungeony používají AD&D přístup, jiné mají pravidla vlastní. V některých ani nejsou vidět zkušenosti, v jiných více než level postavy hrají roli třeba na něm relativně nezávislé hodnoty skillů.

3) Je samozřejmě otázka, jestli do klonů Chester počítá třeba Ultima Underworld (asi ne, protože plynulý pohyb) nebo Turn-Based dungeony (asi ne, protože už to není Dungeon Master klon). Ale co třeba takový The Fall of the Dungeon Guardians? A co Ravenloft: Strahd's Possession, Ravenloft: Stone Prophet nebo Menzoberranzan, které podporují jak chození po čtverečcích tak plynulý scrolling?

Takže bych neřekl, že se klony Dungeon Mastera od sebe principielně odlišují nějak méně než hry v jakémkoli jiném subžánru (military FPS jsou také poměrně dost podobné ... protože jsou to všechno military FPS).

A co se týče onoho roleplay ... kolik existuje i v non-dungeon RPG smysluplných možností hraní třeba za zloděje nebo za barda? Tohle se mi třeba hodně líbilo v Baldurech dvojce, kdy kouzelník dostával zkušenosti za naučení se kouzlům nebo zloděj za odpasťování. Něco podobného jsou třeba zkušenosti za úspěšné použití nebojových skillů v rozhovorech. A vrcholem je samozřejmě Planescape, ale zase se netvařme, že všechna non-dungeon RPG jsou plná smysluplného nebojového roleplay ... protože nejsou, jsou to IMHO spíše výjimky (protože něco podobného není jednoduché vymyslet, určitě je to daleko složitější než "v téhle tvrzi bude 100 skřetů, 10 EXP za každý kus").
@ugraugra (25.01.2019 00:22): Ale tak Chester prostě používá hodnotící kritéria, která budou dungeony vždy principielně znevýhodňovat (jak psal Richmond, body za NPC nebo economy, na těchto dvou složkách dungeony nikdy nestály). Jsou to jeho hodnotící kritéria, nic proti tomu, jen se netvařme, že jsou objektivně (nebo raději řekněme relativně vzhledem k sobě navzájem) schopny posoudit Black Crypt a Ultima VII.

Osobně bych Black Crypt zařadil mezi prvního Beholdera a Dungeon Mastera, někam na úroveň druhého Beholdera (Dungeon Master je IMHO větší a vlivnější klasika, ostatně se podle ní jmenuje celý subžánr, Black Crypt je více "niche" záležitost, už kvůli platformě).
@ugraugra (25.01.2019 00:22): Místní hype? To ani náhodou, to jen Chester nemá rád dungeony.

Amiga Action 30 (Mar 1992) 93%
The One for Amiga Games 42 (Mar 1992) 92%
Computer + Video Games 150 (May 1994) 90%
CU Amiga (Mar 1992) 90%
Amiga Computing 50 (Jul 1992) 85%
Amiga Power 11 (Mar 1992) 85%
Amiga Magazine 16 (Jul - Aug 1992) 8.5/10
MegaZone 24 (Oct - Nov 1992) 84%
Amiga Joker (Apr 1992) 83%
Amiga Format 34 (May 1992) 78%
Excalibur 12 (1992) 90%
BIT 08 (1992) 87%
Score 34 (1996) 90% (v sekci klasika (ověřeno tedy časem :-)
Tak BC sejmut :) NPC - nula, Economy - nula. Sice to pak doplňje, že jako ví, že tohle není v dungeonech podstatné, takže by dostal cca 44, ale i tak. Hanba mu! :) Je to odporný baldursista!! :-D
@Ringo (20.01.2019 13:14): otázka na délku Blach War.... Po každé špatné odpovědi vás obelisk zrání. Více méně se dá přežít dvě špatné odpovědi a pak následuje loading. Kdysi před lety jsem se tady zasekl...nedalo se jinak, než zajet na dědinu, kde byl automat na karty a zavolat bratranci o radu. Správná odpověď je totiž čtyřicet hodin...
Mně se teda stalo, že jsem obpověděl blbě na jednu hádanku ohledně války, nevím, jestli to bylo v levelu 4 a už na ní nešlo odpovídat znovu a kdesi mě to zavřelo. To ale nevím, zda to mělo řešení, než abych to zkoumal, to jsem raději loadnul.
Hm tak Chester možná Black Crypt nedokonči. Jsem myslel, že BC je celkem bugů prostá.
@ugraugra (30.12.2018 11:17): IMHO je to jedna z nejlepsich klasickych kobkaen, kterych ale jednak nebylo moc a druhak to v GIMLETu odnese 0 za interakci a 0 za ekonomiku, takze to defakto zacina z 80-ti body celkovyho skore. Tipuju tak 45.

@Ringo (30.12.2018 11:52): Jj vrcholem js pro nej stejne jako pro me Baldurovy gatě a Morrowind. BTW onehdy jsi tady psal neco o tom, ze je prej barvoslepej, nic co by neco podobnyho naznacovalo jsem ale nenasel, jak jsi na to prisel?
Chester je maniak na stařičké ultimovky, dungeonům moc neholduje. On to bude fakt asi nakonec hlavně Baldursář a v těch Ultimách vidí jejich prapočátek, tak na tom ujíždí nejvíce. Ani jsem nevěděl, kolik má Ultima 1 klonů. Pro mě je třeba cokoliv pod Ultimu V docela problém hrát, teda ne docela, ale velký problém :-) Zato Black Crypt, to je prostě luxus. ani nevím, proč jsem dal jen 90% a ne rovnou stovku, asi z nějakého zbytečného principu:-)
Addict se k tomu konečně dostal, tak uvidíme, jestli je ten zdejsi hype opodstatněný.
@Richmond (04.11.2015 19:46): Hah to som si ani nevsimol ze existuje, mne sa pacia obecne tie hlasky typu "drevni doby" pritom sa matematicky vyjadrene jedna o "middle age" ked si zoberieme ze pong vysiel v 1972 a Black Crypt v 1992 a teraz je 2015 cize 20-20-23 rokov interval.
Cize krasny stred.
A prej "drevni doby" to su zase hlasky neznalych reality.
Teď jsem se se dostal přes nově vytořený odkaz na tu "mini recenzi" Bonuswebu z roku 2004. Je možné, že autor nevěděl, že jde pouze o "demo"? :) Hlavně, že píše na konci, že "na dlouho zabaví" :)
@Phoenix (05.03.2013 16:16): Presne vdaka kuzlu Create food je to bezproblemova zalezitost. Aj ked kym ho hrac ziska tak musi nejake zasoby urcite nosit a trosku syslit ale pomerne v pohode. Zrovna jedlo nie je v BC vyrazny prvok obtiaznosti.

Presne si studnicky nepamatam, ale nikdy som sa nedostal do stavu ze by som bol v prdeli kvoli vode takze nejake tragicke to urcite nebude.
@Phoenix (05.03.2013 16:01): Mě myslím ubíral trochu života fighterovi, ale možná to byla jen ta létající koule :).

A jak je to s vodou a jídlem, je to v BC větší problém, či stačí doplnovat jednou za čas a není třeba se vracet do předchozích pater?
@Drolin (05.03.2013 13:29): Na jednom svitku si člověk přečte větu "Ogreblade is cursed". Já jsem jej pro jistotu po druhém levelu nepoužíval, ale minimálně v průběhu souboje s Ogrem jsem si ničeho nevšiml. Těžko říct.

28 levelů se může zdát opravdu hodně, ale až na výjimky nejsou větší než první dva, řada z nich je dokonce výrazně menší.
@Drolin (05.03.2013 13:29): Hej nieco s nim bolo, viem ze som ho nepouzival.

Akurat ale pozeram tu dobovu recenziu v Excalibure. Zaujimave ze tam tomu venovali minirecenziu na pol strany v casopise BIT sa dostal Ogre az na obalku.
@mazar1234 (05.03.2013 13:09): První dva levely a daly celkem zabrat (tedy co se orientace týče). Plus jsem zápasil s tím, jak použít kouzlo ze svitku. Meč a vše již mám, jen mi vždy Ogr na dvě rány zabije klerika - ústupová taktika je však celkem úspěšná.

Tedy, 28 levelů se mi zdá až moc.