Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

An English Haunting

15.05.2024
84
8 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Londýn roku 1907 zažívá velký boom spiritualismu a velké oblibě se libují seance či divadelní představení touto tématikou inspirované. Během té doby se i vynořila hromada vyšetřovatelů, kteří se snaží objevit různé nadpřirozené tajemství. Mezi ně patří i hlavní hrdina Profesor Patrik Moore, který se ocitl v jisté šlamastyce. Musí totiž do 72 hodin prokázat existenci nadpřirozena či tzv "Great Beyond". Pokud se mu to nepodaří, tak hrozí, že mu navždy zavřou jeho "Oddělení meta fyzických vyšetřování".

Patrik se proto vydává na závod s časem, za pomoci falešného média Beatrice Shaw, aby společně dokončili prototyp artefaktu jménem "Box of Revelations", který údajně dovoluje nahlédnout do světa mimo naší realitu.

Jak již je tradicí u her od Postmodern Adventures, tak i zde se jedná o klasickou point and click adventuru. Na rozdíl od jejich minulé hry "Nightmare Frames" je zde větší zaměření na puzzly a práci s inventářem.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Vžijete se tu do kůže profesora Patricka Moorea, který kromě učení na univerzitě má poměrně zajímavý vedlejší koníček. Tím je studie paranormálních jevů, kterou vykonává se svým kolegou profesorem Wardem v jejich Oddělení metafyzických vyšetřování pod záštitou univerzity. Bohužel kolega Ward se jednoho dne ztratí a to i s velkým balíkem peněz vybraným z bankovního účtu univerzity. Patrick je poté postaven před nelehký úkol, kterým je nejen najít kolegu Warda, ale také do 72 hodin předvést školní radě důkaz o existenci paranormálních jevů. Pokud se mu to nepodaří, oddělení bude zavřeno. 

 Jelikož se jedná o klasickou point and click adventuru, tak je tu děj samozřejmě to nejhlavnější a musím říct, že se opravdu povedl. Jak tomu bylo už v minulé hře, i zde se ladně kombinuje fikce s reálnou historií. Pokud tedy patříte mezi příznivce období kolem roku 1907 nebo máte načtené autory té doby, tak se opravdu máte na co těšit. Hra je totiž prošpikovaná narážkami či odkazy na různé události, autory či díla a jde jasně vidět nadšení tvůrce pro dané téma.

Pokud ale nepatříte mezi hráče, kteří mají rozhled v tomto období, tak se nemusíte bát. Hra toho totiž nabízí dost i pro vás. Tím je zejména skvěle vystavěný mysteriózní příběh, který vás zavede jak do chudobných čtvrtí, tak po místní smétánku nebo i do Skotska. Docela mě překvapilo, že hra nabízí velké množství obrazovek, hlavně když vezmeme v potaz, že se jedná o malou indie hru od jednoho člověka. O to víc mě ještě udivují i příjemné detaily, které hra obsahuje. Například můžete zajít třeba do kina na dobový film, přečíst si povídky v knihkupectví či se zúčastnit znalostního kvízu. 

 Také se mi velice líbilo zařazení dobových skladeb do různých lokací. Samotné lokace navíc vypadají dost živě a určitě se jedná o znatelné vylepšení oproti Nightmare Frames, které sice nevypadalo špatně, ale jde zde vidět určitý pokrok. Ten mi přišel i co se týče samotného scénáře. Ne že by byl nějak lepší, ale jsou tu vidět menší změny. Zatímco u Nightmare Frames jsem si stěžoval na lehounce nudnější začátek, An English Haunting skvěle plyne od samotného začátku. Co mě dále překvapilo, byl fakt, že se tu přitlačilo na humoru, který je tu ve větší míře a pracuje se s ním lépe. Navíc i díky němu jsem si často připadal, jako kdybych viděl záblesky starších goticko-hororových komediích, jakými jsou třeba Comedy of Terrors či The Raven (od Rogera Cormana). Ale nebojte se, dojde tu i na dost hororových momentů, vyvolávání duchů či naháněčku s kultem druidů. Mix žánrů se tu prostě povedl na výbornou. 

 To samé platí i pro postavy, které mě neskutečně bavily (myslím tím všechny hlavní postavy) zejména skvělými dialogy mezi nimi, kterých je tu opravdu hodně. Z toho důvodu ale může některým hráčům vadit absence dabingu. Je to škoda, ale je to pochopitelné. Přece jenom se jedná o indie hru a tvoření her není autorova hlavní pracovní náplň. Absenci dabingu vám ale vynahradí výborný soundtrack, který poslouchám doteď. Pojďme se ale ještě podívat na srdce všech adventur a tím jsou puzzly. 

 Autor před vydáním sliboval, že hra bude oproti předchozímu titulu obsahovat více puzzlů spojených s prací s inventářem. Neříkám nic, bál jsem se, že se obtížnost vyšplhá do absurdních výšin, jako tomu bylo v adventurách z dob minulých. Naštěstí tomu tak není. Puzzly tu jsou logické a dávají smysl v kontextu příběhu a co vaše postava zažívá. Neřekl bych, že jsou nějak jednoduché, pár záseků jsem kvůli své vlastní blbosti zažil, ale jedná se o příjemnou náročnost, která nenarušuje plynutí příběhu. Co si budeme povídat, to občas u příběhových adventur bývá problém. Nabyde vám přílišné množství lokací spolu s předměty a vy pak musíte backtrackingovat značnou dobu všechny lokace, abyste přišli na řešení daného problému, a rázem z vás nadšení z příběhu vyprchává. Tady to opravdu nehrozí a vy vždy víte jasně, co máte dělat. 

 Ovládání je klasické, nečekejte ovšem žádné zvýrazňování aktivních předmětů či nápovědu. Ve hře se jede pěkně postaru, což je fajn, jelikož mě samotného vždy ingame nápověda svádí k tomu si každý větší problém vyřešit pomocí ní. Takže tady nic extra nečekejte. 

 An English Hauting je super a já mu nemám prakticky co vytknout. Jedná se o skvěle napsanou a s láskou udělanou mysteriózní adventuru, která vás se vší parádou přenese do atmosféry Londýna roku 1907. Já si tu jízdu užíval po celou dobu. Jsem zvědavý, co nám Postmodern Adventures přinese v budoucnu. Snad bude kvalitou pořád vzkvétat, jak tomu naznačuje i nejnovější počin.

Pro: Výborný příběh, atmosféra, detaily, mix reality s fikcí, postavy, humor, soundtrack

Proti: pro někoho absence dabingu

+23
  • PC 90
Pár měsíců zpátky jsem zde sepisoval mé nadšení z The Blind Prophet, což je titul, který zde jones vychvaloval stejně, jako An English Hauting a jelikož jsem říkal, že mě Prophet možná naučí mít rád point and click adventury, tak byla sázka na jistotu pustit se do další hry, kterou mi jones doporučí. A vida, trefil se, a to dokonce ještě o něco lépe, neb dobrodružství Patricka Moorea je opravdu skvělou duchařinou plnou lehkého humoru a taky mého oblíbeného pixel-artu, což mi teď se začínajícím podzimem skvěle sedlo do nálady.

Netradičně bych asi začal grafickou stránkou, tedy již zmíněným pixel-artem. Už ze screenshotů si můžete všimnout, že José zvolil poměrně jednoduchý styl, který na první pohled není příliš detailní. Nenechte se ale odradit a dejte An English Haunting šanci, protože v momentě, kdy se dá hra do pohybu, tak vše působí opravdu nádherně a hlavně atmosféricky. Londýn počátku 20. století na vás z každé obrazovky přímo dýchá a nejde jen o statické kresby, neb všude se něco děje, po ulicích jezdí vozky, prochází chodci a podobně. Navíc jsou všechny scény skvěle nasvícené, ať už jste v interiérech, ve večerní krajině nebo v zamlžených docích. Celkový pocit navíc pozitivně podtrhuje i výborná dobová hudba.

V těchhle kulisách se pak odehrává příběh Patricka Moorea, který musí dokázat existenci duchů, což je koníček, kterému se intenzivně věnuje při práci profesora na univerzitě. Na jeho cestě mu pomáhá, případně překáží, řada různorodých postav, které i přes primitivní pixely dokážou přirůst k srdci. Za zmínku stojí třeba Arthur Conan Doyle, který zde má pěknou roli a dokonce si za něj i zahrajete. Celkový writing je značně odlehčený a přes lehce hororovou atmosféru dokáže častěji spíš pobavit než vyděsit, což ale není rozhodně špatně. Osobně mi humor velice sedl a nic nepůsobí nuceně, vše nějak vyplyne z konverzace a rozhodně jde asi o jeden z největších kladů hry.

Herně veteráni žánru nemohou očekávat nějakou velkou výzvu. Veškeré aktivní předměty vám tak nějak jdou pod ruku, pokud poctivě zkoumáte každou scénu, kombinace jsou logické a probíhající situace vás k nim přímo vybízí. Inventář navíc nikdy není příliš velký a obsahuje jen pár předmětů, které vzápětí použijete. Na složité hádanky pak můžete rovnou zapomenout, neb titul je velmi příběhový a je zde víc cutscén a rozhovorů, než reálného hraní. Pro někoho nejspíš mínus, no pro mě přesně to, co od žánru chci. K dokonalosti tu tak chybí snad jen dabing, což se dá ale dílu jednoho indie vývojáře odpustit.

Tak teď hurá na starší díla Postmodern Adventures a vyhlížet chystanou novinku.

Pro: Příběh, humor, atmosféra, grafika, hudba

+21
  • PC 90
Myslím si, že keď sa spoja dve kvalitné suroviny do jedného celku, skoro vždy sa dočkám niečoho vynikajúceho. An English Haunting takto spája dve pre mňa veľmi obľúbené veci. Point n Click adventúry a horory. Zvláda to všetko tak skvele, až sa mi skoro nechce veriť, že to je primárne dielo jedného vášnivého človeka, ktorý dal do toho maximum čo vedel. Hra totiž zvláda veľmi veľké množstvo elementov nadmieru uspokojivo.

V prvom rade je treba poznamenať, že profesor Patrick Moore je vynikajúci hlavný hrdina. Celú dobu ma bavilo sledovať jeho cestu a pochopiť, čo sa vlastne stalo jeho kolegovi, ktorý z ničoho nič zmizol. Postupne sa stretneme s ďalšími postavami (mimo iného tu bude aj velikán Sir Arthur Conan Doyle) pričom všetci sú dobre napísaní, ponúkajú veľké množstvo zaujímavých momentov a najmä hra ku koncu vytiahne niekoľko solídne spracovaných prekvapení.

Navyše musím ešte dodať, že celý príbeh ma neuveriteľne skvelý spád. Pomáha tomu fakt, že riešenia problémov sú často veľmi logické (hoci sa môže stať, že sa občas človek trochu zasekne) a veľmi jednoduché na pochopenie nakoľko dávajú zmysel. Nie sú tu žiadne vynálezy, ktoré by pôsobili vyslovene absurdne. Navyše sú tu často aj momentky, pri ktorých si až neskôr uvedomíte ich skutočný význam. Ako napríklad aj študenta, ktorý neustále obdivuje trofeje vo výkladnej skrini. Všetko len chce svoj čas.

Hudba je takisto vynikajúca. Oceňujem, že tu máme obrovské množstvo starých nahrávok, ktoré skvele umocňujú atmosféru Británie v roku 1907 a je super, že na chvíľu vybehneme aj do Škótska hľadať jeden zaujímavý artefakt, no hlavne si počas hry uvedomíme, že osud našich hrdinov nie je vôbec jasný vopred a sú tu momentky, pri ktorých som doslova tŕpol. Nikto v tomto príbehu nemá zaručené, že ostane nažive. To vnímam ako jeden z najlepších elementov hry.

Vizuálne je hra taktiež pekná na pohľad. 2D grafika je kvalitná a veľmi dobre vie zachytiť nádhernú prírodu Škótska, no rovnako aj špinavé mestské uličky alebo prostredie starého vlaku. V tomto bola odvedená skutočne skvelá práca. Je vždy super, keď je hra nielen kvalitne napísaná, ale taktiež sa na ňu aj dobre pozerá.

Je niečo, čo ma osobne mrzí? Áno. Hra si vyslovene pre svoju atmosféru pýta aj nejaký dabing. Priam je potrebné, aby tieto postavy niekto nahovoril, aby dokázal ešte lepšie zachytiť celú atmosféru všetkého čo sa bude diať. Dalo by to hre ten potrebný boost, ktorý by potrebovala. Možno by mi ani nevadilo, keby hra bola ešte o niečo dlhšia, no koniec zase indikuje šancu na pokračovanie. Ak je to realita, tak sa veľmi teším a určite si plánujem vyskúšať. Pretože potenciál k tomu, aby príbeh pokračoval tu určite je. Pre milovníkov hororových point-click adventúr je An English Haunting absolútna povinnosť.
+18
  • PC 90
Téma spiritualismu a otázka posmrtného života nás fascinuje už od nepaměti. Není tedy divu, že s příchodem technologických výstřelků 20. století, jakými byla fotografie či film, zažívalo toto odvětví zlatý věk. Když jsem tedy zjistil, že studio Postmodern Adventures hodlá toto téma uchopit ve své nové adventuře An English Haunting, zasazené do kulis Británie počátku 20. století, bylo mi jasné, že to bude jízda… a taky že je.

Postmodern Adventures na mě udělalo dojem již s hrou Nightmare Frames, které mělo silný a poutavý příběh a u An English Haunting tomu není jinak. Příběh sleduje osud Patricka Moora, vysokoškolského profesora, který společně s profesorem Nelsonem Wardem vedou program zkoumání metafyziky, díky čemuž jsou nejednomu člověku pro smích. Kolotoč událostí roztočí zmizení Warda, který dle vedení univerzity ukradl sponzorský dar ve výši pěti tisíc liber věnovaný jejich programu. Moorův život se otočí vzhůru nohama – jeho snoubenka se s ním rozejde a vedení univerzity dává Patrickovi 72 hodin na to, aby jim dokázal, že existuje posmrtný život.

Více nebudu prozrazovat, ale mohu říct, že mě příběh od začátku vtáhl a naplnil vše, co od tohoto druhu her očekávám – silná atmosféra, mysteriózní a smysluplná zápletka a dobře napsané dialogy. U těch zejména oceňuji, že působí autenticky pro dané časové období, a ačkoliv se považuji za solidního angličtináře, občas jsem musel sáhnout po slovníku. Nutno ještě poznamenat, abyste nečekali čistokrevný horor, neboť An English Haunting dokáže hutnou atmosféru vyvážit i nenucenými humornými okamžiky. Najdou se ovšem i drobné neduhy, třeba krátká dějová odbočka s A. C. Doylem mi přišla poněkud odstředivá a zdržující, ačkoliv mi přišla zajímavá či střet se sektou, o kterém později nepadne ani slovo.

Graficky hra sází na vcelku líbivý pixel art a hudební stránka mísí dobové autentické vypalovačky a komponované skladby. Dohromady tyto složky pouze podtrhují silnou dobovou atmosféru. Zamrzí však absence dabingu, který by dle mého názoru hru posunul ještě o úroveň výš.

Co se týče hratelnosti, nemám co vytknout. Hádanky jsou logické, nápadité a zákysy byly minimální. V mém případě jsem se zasekl tak jednou či dvakrát. Pokud jste všímavý a dáváte pozor na detaily, tak vás hra v tomto směru odmění – přesně tento typ obtížnosti mám rád. Pocit zadostiučinění, když si vzpomenete na informaci, kterou vám hra předtím řekla a díky ní vyřešíte hádanku, je uspokojivý. Délka hry se pohybuje kolem deseti hodin, což je za mne ideální.

Suma sumárum An English Haunting je další zdařilou hrou v repertoáru Postmodern Adventures, která zajisté zaujme všechny fanoušky point’n’click adventur, historie a mysteriózna. Nemohu jinak než doporučit a těšit se na další výtvor, který bude zřejmě čerpati z děl H. P. Lovecrafta. Jak by řekli Britové... Exquisite.
+15
  • PC 60
…a pak jsem si řekl: Dobře. Dám mu ještě šanci.

Necelý rok po Nightmare Frames jsem seděl v potemnělém pokoji a přemýšlel, zda zkusit další AGS adventuru. An English Haunting vypadalo lépe než předchozí počin autora, a uživatel @jones1240: o tomto počinu básnil kudy chodil (kvůli rozhovoru s autorem). Neměl jsem jinou možnost. Volba tedy znovu padla na španělského Uwe Bolla. Snad se tvůrce pixelartových vzpomínek na videopůjčovny z 80. let konečně přestal dívat na Ghoulies II a pustil si místo toho Midsommar, Don’t Look Now, nebo aspoň náhodný díl Hercula Poirota, kde se vrahem ukáže být podprahová narážka v názvu. Spustil jsem An English Haunting.

A světe div se, začátek nebyl špatný! Londýn. 1907. Mlha. Univerzita. Zaplivaný inn. Staré viktoriánské sídlo jak z katalogu Jøtul krbů. Postavy, které vypadají, že skutečně existují i mimo obrazovku. Tedy, možná někde v Norwichi, kde mají knihkupectví, které prodává výhradně fotbalové almanachy a někde v rohu i toho méně talentovaného Tolstého. Kulisa zatím nebyla zlá. První hodina mě dokonce přiměla neusnout.

Skoro jsem slyšel v dálce Jonathana Frakese, jak se vážně ptá: Stala se tahle událost opravdu?

A já si odpověděl: Možná jo. Možná se mi tohle bude líbit. Ale pak… pak se to stalo zase. Známý pád do dialogového vakua, aneb starou kozu nové triky nenaučíš. Ta známá dutost. Ten stín bez stínu. Hororová past bez západky. Ticho. Dabing? Ne. Jen ticho tak hluboké, že jsem začal slyšet větrák PC, přestože běžel na minimální otáčky. Do toho občas zněla hudba, která chtěla být Arcanum, ale skončila jako MIDI doprovod ke školní besídce s tématem Edgar Allan Poe a dopravní výchova.

Hlavní postavou je zadumaný akademik. Typ člověka, co má doma sbírku dýmkových tabáků, ale nikdy žádnou dýmku nekouřil. Výraz má jako učitel ZSV při hodině Meziválečné československé právní vědy na právní význam katalogu základních práv, kterého omylem nominovali do poroty StarDance, a on teď nesměle tleská při tanečním valčíku regionální blogerky. Začne obcházet obyvatele Londýna, klade otázky, které nedávají smysl ani v rámci britské konverzační zdrženlivosti, a atmosféra se začne drolit jak suchá křída v kabinetu literatury. A takto to pokračuje. Klik, odpověď, text. Klik, text, odpověď. Jako by někdo vzal tabulku z Excelu, přejmenoval sloupce na strach a děj … a zapomněl je vyplnit.

Nakonec se přesuneme, konečně, na skotská blata za hledáním duchů. Ale místo atmosféry tam najdeme jen víc pixelů, víc ticha a víc postav (a psa), které by raději měly mlčet… a stejně mlčí. A pak přišlo finále. Samozřejmě. Scénář, který působí jako improvizace tří gothiků po třetí sklence medoviny na srazu reenactorů Lovecraftova mládí. Vyprávění se rozpadne na fragmenty jak ztracený díl Věřte nevěřte, který by režíroval Dario Argento, psal ho William Burroughs a stříhal střihač Ancient Aliens.

Z ničeho nic: Interdimenzionální motivy. Kosmický horor. Lovecraft! Čas! Trauma! Zlo! Všechno. A zároveň nic. Jako by někdo přehrál šustivý kazetový záznam dětského divadla o temnotě lidské duše, ale mezi scénami pouštěl reklamy na Jar s citrónovou vůní.

Hrát hry od Postmodern Adventures je jako provozovat hobby horsing. Většina si bude ťukat na čelo, ale pro vás to bude modla. A možná i způsob, jak říct světu, že se nedáte. Zavřel jsem hru. Unavený. Trochu zklamaný… ale ne rozzlobený. Tentokrát ne. Protože jsem si uvědomil, že An English Haunting je jako ty odpolední opakovačky na Prima Krimi. Víte, že kvalita není vysoká, ale stejně to pustíte. Protože možná… možná právě dnes přijde ten díl, co vás chytí. Nepřijde. Ale vy čekáte. A autor to ví. A Jonathan Frakes taky.

Těším se na další počin autora.

Pro: vizuální stránka, námět

Proti: absence dabingu, scénář, závěr

+15 +16 −1