Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
ALEA IACTA EST. Kostky jsou vrženy.
Tak jsem se přece před cca. deseti lety přece jen dočkal... Antickému světu Age of Empires totiž něco ještě chybělo… Chtělo by to více keramiky? Nebo spíš kýčovité sádrové sloupy s amorky na zahradu spolu s laciným zahradním nábytkem z plastu v ŘÍMSKÉM slohu? Ano! Římané jsou přesně to, co Rise of Rome na pevný disk konečně přinesl a udělal základní hru „úplnou“.

AMICI, DIEM PERDIDI. Přátelé ztratil jsem den.
Takový pocit jsem měl poté, co jsem prubnul kampaně v tomto datadisku. Ta v trial verzi za Kartágo ještě šla, na pancéřovaného slona se hezky dívalo, ale jak jsem měl jako dítě velkou představivost, začal na mě „příběhový mód“ hry působit až příliš genericky. Když vývojáři zahrnuli do hry i pozdní období říše, kdy byl pod soustavným útokem germánských kmenů, těžko mohli doufat, že jim zbaštím Germány, kteří vypadají stejně jako Babyloňané, protože to beztak přejmenovaní Babyloňané jsou a posílají na mne své (sub)tropické jednotky. Když navrch Germánie vypadá jako Mezopotámie a poskakují tam gazely, to by, nezlobte se, selhalo i imaginárium doktora Parnasse. To prostě nebyla Germánie, nebyla to ani Evropa, ale zrecyklované mapy s prvky ze základní hry. Nevěřím, že udělat jelena, vlka, prase, obarvit jinak trávu a přidat nějaký ten nový druh dřeviny byl pro profi vývojáře v roce 1998 až takový problém, aby tam tyto věci nemohly být, kdyby se jen trochu chtělo.

Naopak těch pár nových jednotek, vynálezů a civilizací osvěžilo skirmishe na náhodných mapách, jak prudce rozduplý grapefruit.

DE MORTUIS NIL NISI BENE.O mrtvých jen dobře.
Je to ale už dlouho a za ta léta AoE I s Rise of Rome neodmyslitelně splynulo a nemít dnes tenhle datadisk je pošetilost. Proč mrtvých? Protože sám na sobě pozoruji co hraji raději. AoE I už dám dneska rád jen jako MP. Do skirmishe, natož kampaně s dnes už silně předvídatelnou AI bych už nešel. Zato náhodnou hru i kus kampaně v AoE II bych si dal okamžitě a kdekoliv. Tak propastný rozdíl v hratelnosti a prezentaci mezi AoE I a II je. Přesto ve své době RoR základní hře jen pomohl, i když se domnívám, že mohl být ještě lepší a jeho přínos daleko větší, jen kdyby se tehdy skutečně chtělo a mohlo.
DIXI.Domluvil jsem.

Pro: VENI, VIDI, VICI. Přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem.

Proti: ACTA EST FABULA. Hra skončila.

+29
  • PC 65
The Rise of Rome se ke mně dostal docela pozdě, ovšem i tak jsem byl nadšený a těšil se na pohled do antického Říma. Po dohrání jsem ale byl naplňen poněkud rozporuplnými pocity.

Velice se mi líbil fakt, že vývojáři vložili novinky i do základní hry, tudíž že si lze i původní kampaně zahrát se všemi novinkami. Celou takto vylepšenou hrou, jsem pak projel jedním dechem. To co mě ale zarazilo byly až samotné kampaně TRoR.

Naklikání výroby jednotek do řady je velice fajn, na druhou stranu ale lze naklikat pouze jeden typ jednotky, takže ke kombinování více typů jednotek ze stejné budovy, musí hráč postavit více budov.

Většina nových technologií také velice osvěžila a změnila hru, hlavně ty spojené pěchotou. Velice potěší i nové jednotky (zvlášť ty docela děsivé - viz. opancéřovaný slon)

Co se týká kampaní, tak mapy jsou rozsáhlé, plné zdrojů a na vyšších obtížnostech, skýtají tažení na několik hodin.

!Tak proč mě ta hra nechytla, stejně jako základní Age of Empires?!

Musím přiznat, že poslední mise jsem dohrál spíše se sebezáporem, než abych je projel jedním dechem. Spousta novinek mě velice upoutala (zvláště Syracuse) ale za celou hru, nedošlo k ničemu co mě mohlo více upoutat. Musím pochválit bližší návaznost mezi jednotlivými misemi, která v původní hře chyběla. Ovšem jinak se pro mě datadiskové kampaně změnily v nekonečné udolávání nepřátel, stále stejným způsobem. Chybí mi ty měnící se podmínky, které nabízely kampaně v základní hře, kde náplní většiny misí, bylo poukázat na jednotlivé možné strategie a herní mechanismy. Hráč tudíž zkoušel stále něco nového, stále se musel přizpůsobovat, tady to ale byl spíše stereotyp.

The Rise of Rome je zajímavý datadisk, který mě ale neupoutal tak, jak mě asi mohl upoutat v době svého vzniku. Co se týká Singleplayeru, nabídne novinky ale hru výrazně neposune. Asi největší přínos má pro Multiplayer, ovšem tomu moc neholduji.
Datadisk má dost zajímavých map a jejich možností ale to potěší ty, kteří AoE aktivně hrají. Mám zato, že většina hráčů (já také) tráví radši svůj čas u novějších strategií, popřípadě AoE2, který právě tento datadisk zastínil.
65%

Pro: Novinky obsažené i v základní hře

Proti: Všudypřítomný stereotyp

+8 +9 −1
  • PC 90
Datadisk přinesl pár vylepšení, která původní hru skvěle doplnila. Hlavně možnost nakliknutí produkce jednotek do fronty, vylepšené hledání cest a jedna velice užitečná technologie, při níž 2 jednotky pěchoty zaplnily pouze 1 populační bod.
+7
  • PC 90
Popravdě mě AoE: TRoR bavilo více než AoE 2 noo asi to bylo tím že jsem se více zajímal o tu dobu Římskou, ale časem jsem uznal, že přece jen 2jka je ve všech směrech lepší ;-) ... Ale ve své době AoE nemělo konkurecni navíc datadisk zlepšil trošku grafiku (při odkrývání mapy) už tam nebyly ty trapné kostičky :D no a pak přidávání vojáků do fronty při verbování a nevím co všechno :-) .... navíc lovení zvířátek taky byla zábava od antilop po Slony :-) ... Jak už jsem zmiňoval ve své době asi fakt král strategií :-)

Pro: no prostě upgradlý AoE :-)

Proti: nic závažného mě nenapadá

+7