Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Abuse

79
90 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > plošinovka *
Forma:
freeware (dříve placená hra)
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
12.02.1996 PC
1998 Amiga
Vývojáři:
Crack dot Com
Hrdina hry Nick Vrenna byl neprávem odsouzen a umístěn do věznice, kde se ale provádí nelidské zvrácené experimenty na tamních chovancích. Experiment se pokazil a všichni kromě Nicka jsou nakaženi substancí nazývanou "abuse" a transformováni do kreatur a bizarních stvoření. Je jen na něm se pomocí arzenálu zbraní dostat skrze nepřátele ven a zastavit rozšiřování substance.

Již klasická plošinovka Abuse, která se stala populární hlavně díky svému stylu, atmosféře a "vetřelčímu vzhledu". K dispozici máte základní laser, granátomet, raketomet, napalm a jiné zbraně a nechybí spousta bonusů. Ovládání bylo v době vzniku novátorské, klávesami ovládáte pohyb a pohybem myší udáváte směr palby.


Poslední diskuzní příspěvek

CZokhobo: No zkusím to a uvidím každopádně jestli mě to bude hodně s*át tak to asi nedohraju takovej masochista nejsem :) Ale taky už jsem…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Tato nesložitá a přímočará akční pecka, tlačící se ve své době na několika 3,5“ disketách, se nijak dopodrobna nezabývá prostředím a událostmi, ve kterých se odehrává, zato disponuje velmi dobrou hratelností a víc než slušnou atmosférou. Tyto dvě složky jsou zde opravdu obsaženy v míře vrchovaté. Člověk by řekl jen další lineární arkádovka jakých jsou tucty, ale chyba lávky – funkční ovládání, poctivý drive a “gigerovsky“ vetřelčí prostředí znamenaly ve své době velmi výživný herní mix, ze kterého se usrkávalo jedna radost (rozuměj rozsévala smrt všemi směry – zbraní je tu na plošinovku požehnaně).

Grafická stránka se dnes může zdát příliš temná a design level stereotypní, dle mého soudu ale tyto barvy sedí branži HC sci-fi daleko nejlíp i dnes.

Hru jsem před těmi mnoha lety dohrál, ale co si tak vybavuji, byl to docela záhul a mé vítězství jevilo se mi spíše vonící po haluzi než zlaté ratolesti.

Pro: atmosféra, feeling á la Vetřelci, hratelnost

Proti: hra může působit stereotypně

+20
  • PC 95
Kultovní 2D plosinovka, mela skvele prostredi, vyvazene zbrane, napadity leveldesign a na svou dobu pokrokove ovladani (kombinace klavesnice a mysi - snad poprve ve 2D hre, ale nechci kecat). Bohuzel se nedokazala prosadit a tak jsme se nikdy nedockali dalsich dilu. Podle me to je velka skoda, treba takovy Rayman neprinesl nic noveho, jen to byl takovy pekne malovany detsky kyc a kolika pokracovani se dockal :X

Atmosferu hry bych prirovnal k druhemu dilu kultovniho sci-fi filmu Vetrelec. Vse se nori do tmy a vy se bojite, kdy se na vas zase vrhne mracno vetrelcu. Kdyz je nahodou rozsviceno, tak se klepete strachem, aby svetla nezhasla, protoze to pak bude teprv masakr, nebo jeste hur, zustane rozsviceno a vy budete muset bojovat proti bezpecnostnim systemum. No a obcas se vetrelci a stroji vyridi navzajem, pricemz vy jste uprostred toho vseho :)

Vizualni stranka je podle me nadcasova, ale to si myslim i o grafice Fallout 1 a 2, koukat se na to proste da i dnes.
+12
  • PC 95
Samotná hra Abuse v roce 1995 přinesla opravdu revoluční ovládání. Pojem kurzorových šipek pro pohyb postavy a myši pro míření střel nemělo v plošinovkách obdoby. Opravte mě jestli se mýlím, ale Abuse je v tomto první. Hra chytne a nepustí. Obtížnost je vzrůstající, avšak záleží na vás jaký stupeň zvolíte. V první poznávání herních mechanismů i samotná hra poukazuje na novinky, které hráč potkává poprvé. Kupříkladu použití výtahu nebo uložení pozice. Hra je prošpikovaná výtečnými zvuky a lekacími momenty. Podobně jako v legendární střílečce Doom, i tady po stisknutí přepínače otevřete dveře, které byly zamčeny ale také obvykle vypustíte nějakou tu skupinku příšerek. Potulujete se chodbou, nikde nic a ticho. Náhle se ořve skřek a ze stropů, kde před tím viselo cosi nehybného se pokouší o váš život. Nejen vetřelci a příšerky ale také mnohé pasti (nechci napovídat) znepříjemní průchod hrou. Snad je dobré zmínit, že jsou ve hře místnosti, kde čeká obrovské množství emzáků, ale k postupu dále není nutné do nich vlézt. Různé mechanismy, které střílejí lasery mají někdy dostupný vypínač. Pokud máte v patách hordu příšerek, není nic lepšího, než přeběhnout k přepínači a lasery udělají s pronásledovateli své. Grafika je skvělá, a skvěla bude i za deset let. Krásně vystihuje atmosferu společně se zvuky. Hlavní hrdina je dobře animován a nepřátelské kreatury rovněž. Ve hře je několik zbraní, každá má svá specifika, a samozřejmě postupem ve hře se dostáváte k pikantnějším a účinnějším zbraním. Abuse se vyplatí zahrát i dnes, 16 let po jejím vzniku má stále co rozdávat.

článek

Pro: grafické zpracování, ovládání, zvuky, temná atmosféra, lekací momenty

Proti: na nic si nevzpomenu

+11
  • PC 95
Tak tohle je klasika, se kterou jsem v dávných dobách strávil spoustu času. Asi takhle má vypadat střílečka, co má atmosféru a neustálý náboj, kdy člověk se soustředí na každý okamžik a nikdy neví, co příjde.

EDIT: Po letech dotaženo až do úspěšného konce a s potěšením musím konstatovat, že roky hře nijak neublížily. Stále se jedná o enormní, občas až přehnaně těžkou zábavu, plnou frenetických přestřelek, zběsilých úprků před hemžícími se nepřáteli a děsivých momentů, kdy člověk ví, že až zmáčkne tlačítko, tak se na něj vysypou monstra ze všech stran a bude mu horko, zatraceně horko. Krystalicky čistá akce. I takových je občas třeba.

Pro: Akce, akce a akce :-)

Proti: Občas příliš vysoká obtížnost

+10
  • PC --
po obrovsky dlouhé době jsem včera konečně dohrál tuhle dnes již kultovní old-school arkádu. pamatuji si, jak se mi zasekávala v plynulosti na naší staré 386ce a vím, že mi ovládání připadlo hodně překombinované. přesně jak píše helly, velice nezvyklé v té době co se ovládání týče a obzvlášť na arkádu - používat myš a klávesnici najednou. podobně jako např. revoluční terminator: future shock ve své době fps akcí (1995), kdy jsem na použití myši ve střílečce nebyl vůbec zvyklý a raději místo toho ťukal na home a end pro pohledy vzhůru a dolů (což je ukrutně komplikované a náročné, zvláště ve vypjatých situacích). tato hra má velmi vyváženou atmosféru, kterou podporuje jak brilantně vygradovaný a na nervy brnkající herní soundtrack, tak zvukové efekty (v dnešní době velmi oblíbené slovo z hororových žánrů - jumpscary - tady jsou velmi hojně zastoupeny v podobě hord valících se nepřátel ze stěn a stropů), tak i temná cyberpunková grafika, která naschvál v různých momentech ještě více ztmavne na kužel světla pouze tak na metr od hlavního hrdiny. musím říct, že toto je velmi hrdlo sužující hra, pokud jste odhodlaní jí dohrát až do konce, mnohdy jsem se v zápalu hry přistihl, že nejsem schopný vyslovit ani hlásku na překvapující situaci, která mi přišla naprosto nezdolatelná a po pár pokusech jsem zjistil, že se dá vcelku i zlehka obejít povětšinou trikem zvaným "vem nohy na ramena, probourej zeď a utíkej co ti síly stačí" a neztratit ani bod života. bohužel se tu a tam objevují různé grafické bugy v podobě nekompletních vykreslených textur po kráteru střel co měly probořit zem do průrvy, různých anomálií (zaseknuvší nepřátelská kreatůra v letu čekající na mou střelu z milosti) nebo byť jak jsem napsal vynikající zvukové efekty, ze záznamu poněkud přebuzené a sem tam i podivné oznamující konzolové hlášky, přes které se dalo přenést leda restartem hry. naštěstí hra nijak závažné komplikace pro dohrání neměla až na brutálně náročnou obtížnost (dohrál jsem hru na medium úroveň, neumím si v některých fázích ani představit tu nejtěžší).

Pro: hratelnost, hudba, zvukové efekty, velmi sugestivní potemnělá atmosféra na arkádu, po nahrání sejvu opět plný život

Proti: náročná obtížnost, grafické bugy, občasné pády a konzolové hlášky s chybami, levely se v dalších úrovních opakovaly, občas stereotypní prostředí

+10