Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Abuse

12.02.1996
1998
14.08.2009
78
105 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware (dříve placená hra)
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Hrdina hry Nick Vrenna byl neprávem odsouzen a umístěn do věznice, kde se ale provádí nelidské zvrácené experimenty na tamních chovancích. Experiment se pokazil a všichni kromě Nicka jsou nakaženi substancí nazývanou "abuse" a transformováni do kreatur a bizarních stvoření. Je jen na něm se pomocí arzenálu zbraní dostat skrze nepřátele ven a zastavit rozšiřování substance.

Již klasická plošinovka Abuse, která se stala populární hlavně díky svému stylu, atmosféře a "vetřelčímu vzhledu". K dispozici máte základní laser, granátomet, raketomet, napalm a jiné zbraně a nechybí spousta bonusů. Ovládání bylo v době vzniku novátorské, klávesami ovládáte pohyb a pohybem myší udáváte směr palby.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Tato nesložitá a přímočará akční pecka, tlačící se ve své době na několika 3,5“ disketách, se nijak dopodrobna nezabývá prostředím a událostmi, ve kterých se odehrává, zato disponuje velmi dobrou hratelností a víc než slušnou atmosférou. Tyto dvě složky jsou zde opravdu obsaženy v míře vrchovaté. Člověk by řekl jen další lineární arkádovka jakých jsou tucty, ale chyba lávky – funkční ovládání, poctivý drive a “gigerovsky“ vetřelčí prostředí znamenaly ve své době velmi výživný herní mix, ze kterého se usrkávalo jedna radost (rozuměj rozsévala smrt všemi směry – zbraní je tu na plošinovku požehnaně).

Grafická stránka se dnes může zdát příliš temná a design level stereotypní, dle mého soudu ale tyto barvy sedí branži HC sci-fi daleko nejlíp i dnes.

Hru jsem před těmi mnoha lety dohrál, ale co si tak vybavuji, byl to docela záhul a mé vítězství jevilo se mi spíše vonící po haluzi než zlaté ratolesti.

Pro: atmosféra, feeling á la Vetřelci, hratelnost

Proti: hra může působit stereotypně

+24
  • PC 60
Abuse se ukázal jako jedna z mála her, na které mám dobré vzpomínky a dnes jim nedokázaly dostát. Přitom to ze začátku vypadalo velice slibně. Atmosféra hry je i díky Vetřelčímu stylu parádní. Grafika i dnes působí dobře a zvuková stránka není moc pozadu. Na plošinovku je neobvyklé ovládání, ale po chvíli není problém si na zaměřování myší zvyknout a pozdější pasáže si jinak už ani neumím představit. Akce je velice rychlá, nepřátel jsou hordy a není problém ztratit veškeré zdraví během vteřin. Po pár prvních levelech, které jsou na rozehřátí, se obtížnost dost zvedne a drží se vysoko celou hru. Opatrný postup může být někdy smrtící, někdy naopak nezbytný a totéž platí pro rychlý běh kupředu. V některých částech to byl snad jediný rozumný způsob, prostě schytat pár zásahů a co nejrychleji přejít do další části. Velkou pomocí jsou panely pro ukládání hry. Vyskytují se poměrně často a navíc načtení pozice doplní zdraví na maximum. Vyplatí se tak projít úsek klidně skoro bez života a uložit si hru.

Samotná obtížnost je na můj vkus až příliš vysoká, ale rozhodně není největším problémem. Tím je rychlý nástup stereotypu. Velmi brzy hra odhalí všechny své karty a už se není na co těšit do dalšího levelu. Létání sice trochu ozvláštní hratelnost a pomůže i s pár obtížnějšími pasážemi, ale lokace kde je nutné pro postup jsou zbytečně nezajímavé a spíše otravné. Design levelů také není nijak zajímavý, veškerá pozornost autorů zřejmě cílila na boj a grafiku. Samotná akce je dobrá, ale nedokázala mě udržet dlouho. Rád jsem Abuse konečně dohrál, ale druhou polovinu bylo nutné hrát po částech. Vždy jeden level a dost. Hra není celkově špatná, ale asi bych nedoporučil víc než jen vyzkoušet si pár levelů.
+23
  • PC 80
Abuse jsem hrál a dohrál mockrát, ve své době to totiž byla jedna ze snadno sehnatelných arkád, což vzhledem k velikosti (3 Mb) není divu. Především to však byla arkáda velice netradiční, totálně odlišná od veškeré konkurence.

Abuse totiž vychyluje klasický plošinovkový mix skákání a boje s nepřáteli velice výrazně ve prospěch bojů. Jinými slovy, je to řežba jak prase! Ve hře se ujmete nějakého no name vojáka, který musí vyčistit 18 úrovní od hordy potvor. Potvory jsou zcela jasně inspirované vetřelci, narozdíl od nich ale střílí a to přesně stejnými zbraněmi, jaké má k dispozici hlavní hrdina.

Ten začíná se slaboučkým laserovým kulometem, ale už další zbraně se hodí k parádnímu masakru - granáty, rakety, bleskomet, plazma či naprosto ultimátní plamenomet dělají z nepřátel sekanou. Ve spoustě situací Vám to bude ale hovno platný, protože podobně jako v Aliens se na Vás valí nepřátelé po desítkách, většinou po zapnutí nějakého spínače či otevření dveří se rozpoutá totální peklo a tak zdrháte, pálíte bezhlavě za sebe a modlíte se za vítězství nebo aspoň za únik.

Kromě vetřelců jsou tu i nejrůznější roboti (létající mrchy představují výzvu pokud nemáte naváděný raketomet) a také brutální věže, které Vás rozsekají na kaši. Pokud máte štěstí, můžete využít jejich palebné síly a nechat rozsekat na kaši hordu, kterou k nim dotáhnete, většinou ale štěstí nemáte a někde zařvete. I na easy je to zejména v posledních kolech docela peklíčko, občas se vyplatí nezkoušet zlikvidovat vše na obrazovce, ale prostě zdrhnout, občas Vám dojdou díky berserku (Vašeho, ne postavy) všechny lepší náboje a nezbývá než zdrhat a modlit se.

Hru tvoří z 90% řezničina, na nějaké složité skákání se tu nehraje a co je tu dál? Pár spínačů otevírající dveře dál, tajné chodby, občas bonus jako rychlost či létání, celkem lineární postup a na konci každého kola vytoužený exit. Na frustraci se tu nehraje, hra obsahuje systém slušně rozmístěných checkpointů, kde si hru uložíte a navíc po nahrání máte plnou energii, takže se vyplatí uložit si to i s 1% (i to se stane). Naopak se nevyplatí ukládat uprostřed boje, může se Vám stát že během ukládání zařvete a pak můžete lovit starší save jak já.

Naprosto ojedinělé a revoluční je ovládání kombinací klávesnice a myši. Klávesnicí běháte a skáčete, myší zaměřujete a střílíte. Tradiční koncept 3D her, který ovšem v roce 1995 nebyl používán ani ve 3D hrách, natož v arkádách. Přiznávám, že jsem s tím ze začátku trošku bojoval, ale zvykl jsem si. Tady se na přesné míření nehraje, protože stačí mířit někam do chumlu vetřelců a vždycky něco trefíte.

Kdybych měl něco vytknout, tak naprostou absenci příběhu (textové nic neříkající intro a tradiční outro s vybuchující planetkou) a grafiku. Ta se sice ke hře hodí, ale upřimně, šedivá, rozplizlá renderovaná grafika a šedivé prostředí zestárlo nepěkně. Jinak v podstatě bez výčitek, Abuse je pořád stejně nadupaná 2D řežba s parádním vetřeleckým feelingem.
+18
  • PC 95
Tak tohle je klasika, se kterou jsem v dávných dobách strávil spoustu času. Asi takhle má vypadat střílečka, co má atmosféru a neustálý náboj, kdy člověk se soustředí na každý okamžik a nikdy neví, co příjde.

EDIT: Po letech dotaženo až do úspěšného konce a s potěšením musím konstatovat, že roky hře nijak neublížily. Stále se jedná o enormní, občas až přehnaně těžkou zábavu, plnou frenetických přestřelek, zběsilých úprků před hemžícími se nepřáteli a děsivých momentů, kdy člověk ví, že až zmáčkne tlačítko, tak se na něj vysypou monstra ze všech stran a bude mu horko, zatraceně horko. Krystalicky čistá akce. I takových je občas třeba.

Pro: Akce, akce a akce :-)

Proti: Občas příliš vysoká obtížnost

+14
  • PC --
Kultovní 2D plosinovka, mela skvele prostredi, vyvazene zbrane, napadity leveldesign a na svou dobu pokrokove ovladani (kombinace klavesnice a mysi - snad poprve ve 2D hre, ale nechci kecat). Bohuzel se nedokazala prosadit a tak jsme se nikdy nedockali dalsich dilu. Podle me to je velka skoda, treba takovy Rayman neprinesl nic noveho, jen to byl takovy pekne malovany detsky kyc a kolika pokracovani se dockal :X

Atmosferu hry bych prirovnal k druhemu dilu kultovniho sci-fi filmu Vetrelec. Vse se nori do tmy a vy se bojite, kdy se na vas zase vrhne mracno vetrelcu. Kdyz je nahodou rozsviceno, tak se klepete strachem, aby svetla nezhasla, protoze to pak bude teprv masakr, nebo jeste hur, zustane rozsviceno a vy budete muset bojovat proti bezpecnostnim systemum. No a obcas se vetrelci a stroji vyridi navzajem, pricemz vy jste uprostred toho vseho :)

Vizualni stranka je podle me nadcasova, ale to si myslim i o grafice Fallout 1 a 2, koukat se na to proste da i dnes.
+14