Pěkné shrnutí, aneb proč je Mizzurna tak zásadní,
Mizzurna Falls (1998), hra vyvinutá pro PlayStation studiem Human Entertainment, je fascinující titul, který předběhl svou dobu a stal se kultovní klasikou, přestože se nikdy nedočkal oficiálního vydání mimo Japonsko. Její význam a zajímavost spočívají v několika klíčových aspektech:
1. Revoluční koncept otevřeného světa Volný 3D svět : Mizzurna Falls umožňuje hráči volně prozkoumávat malé americké městečko a jeho okolí v otevřeném 3D prostředí, což bylo na svou dobu velmi inovativní. Hráč má svobodu pohybovat se pěšky nebo pomocí auta, což je mechanika, která byla později populární v sériích jako Shenmue nebo Grand Theft Auto . Časový systém : Hra běží v reálném čase, kde postavy dodržují svůj denní rozvrh a události se odehrávají bez ohledu na hráčovy akce, což bylo na svou dobu nevídané. Tento systém výrazně ovlivnil pozdější hry, jako je Shenmue (1999) nebo Deadly Premonition (2010).
Pokud jde o to, zda jde o první volný 3D svět: Mizzurna Falls skutečně vyšlo před Shenmue (1999) i před Ultimou IX: Ascension (1999), ale nelze říct, že by šlo o absolutní „první“. The Elder Scrolls II: Daggerfall (1996) nebo Body Harvest (1998) také nabízely otevřené světy, i když se lišily v přístupu a technologii. Mizzurna Falls však byla průkopníkem tím, že integrovala tyto prvky do příběhové adventury.
2. Inspirováno Twin Peaks Hra čerpá z atmosféry surrealistického televizního seriálu Twin Peaks (1990–1991) Davida Lynche. Stejně jako v seriálu je příběh zasazen do malého města plného tajemství a bizarních postav. Hráč řeší zmizení dívky a postupně odhaluje temné tajemství města. Kombinace thrillerového příběhu, mysteriózního tónu a každodenních interakcí s obyvateli města přispěla k unikátní atmosféře hry, která byla na svou dobu jedinečná.
3. Důraz na realismus a detail Živé město : Postavy mají své vlastní rozvrhy, chodí do práce, tráví čas v místních podnicích nebo doma, což přidává na realističnosti světa. Interakce : Hráč může navštívit různá místa (např. kavárny, nemocnici, policejní stanici) a ovlivňovat dění v závislosti na čase a rozhodnutích. Atmosféra : Zimní prostředí městečka s melancholickým a tajuplným nádechem bylo na svou dobu vizuálně působivé, navzdory technickým omezením PlayStationu.
4. Předběhla svou dobu – technologicky i narativně Hra byla omezena technickými možnostmi své doby (nízké rozlišení, omezené ovládání), což vedlo k tomu, že její ambice nebyly plně realizovány. Přesto ukázala, co vše je možné ve videohrách vytvořit. Vyprávění v Mizzurna Falls je nelineární, což umožňuje hráči objevovat příběh vlastním tempem a přistupovat k řešení záhady různými způsoby. Tento přístup byl v roce 1998 radikální. 5. Kultovní status Kvůli jazykové bariéře (hra vyšla pouze v japonštině) a omezenému množství kopií zůstala hra dlouho nepřístupná širokému publiku. Fanoušci ji ale zpopularizovali díky překladům a emulaci.
Proč je hra zajímavá?
Mizzurna Falls je fascinující díky svému revolučnímu přístupu k vyprávění, otevřenému světu a hluboké atmosféře. I když není první 3D otevřený svět v historii videoher, je to jedno z prvních děl, které zkombinovalo tento koncept s realistickým prostředím, reálným časem a příběhem připomínajícím interaktivní detektivní thriller. Svým způsobem šlo o předchůdce moderních adventur a otevřených světů, které jsou dnes standardem.