Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Flowerpot (12.11.2019 18:09): Vtipné je, jak ta jeho definice trolla odpovídá chování i těm zde. Postup, že někdo vyprudí ostatní v diskuzi, aby nakonec všechno zpochybnil tím, že si to vůbec tak nebere a že je přeci jen na internetu, mi je hodně povědomý.
@Flowerpot (12.11.2019 19:20): @BUMTARATA (12.11.2019 20:33): Právě, world-building a lore ve skutečnosti příběh nedělají. Každý dobrý a velký příběh je o postavách. Reálný a živý svět neexistuje, když v něm vysvětlíš oblíbenou značku skřetích tenisek, jak se vyrábí modré mléko nebo když do něj nasypeš desítky fiktivních knih. Svět ožívá jenom skrz postavy, všechno ostatní je kulisa a třeba právě ve hrách jsme často svědky "hlubokých světů", kde se z knížek a kusů textíků člověk dozví, za co bojoval Jirka a jeho babička před 7000 lety, ale je nám to uplně k ničemu, protože zrovna hrajeme za někoho, kdo je pitomý panák.

Byl by snad Hamlet lepším příběhem, kdybychom věděli, že onen jed do ucha jeho otce byl vyroben ve Flandrech a jeho receptura pochází od alchymisty sídlícího v bájné Sýrii, který se před tisíci lety utkal bla bla bla...? Tímhle hry mnohdy trpí. Lore není příběh. Historie světa není motivace. Panáci roztřídení do frakcí nedělají atmosféru.

Disco Elysium tohle chápe dobře. Kurvitz chápe, že postavy ožívají v něčem, co ty nazýváš tragédie, já bych to nazval konflikt. Od Gilgameše po Beówulfa, k Hamletovi až ke kapitánu Ahabovi z nich věčné a nezapomenutelné postavy a příběhy dělá konflikt vnitřní, rvaní se proti osudu, rvaní se proti vlastní zběsilosti a srdci, proti tomu co člověk je, i proti něčemu, kde žádný člověk není. I Henry je v neustálem konfliktu, protože jaké jiné než konfliktní jsou dialogy se skilly, co jiného než konflikt je násilné dolování své identity z hlubin vlastní paměti, vytváření ji ideologických bojích okolo a zoufalé snahy ji taky násilně obtisknout do světa kolem sebe.
@Shoggot (12.11.2019 19:03): @Flowerpot (12.11.2019 19:20): @HEX (12.11.2019 20:01): +1

Drtivá většina fantasy světů působí jak výtvor nějakého šíleného generátoru; zasazení, místa, frakce, postavy, kouzelné předměty, nějaké to funny náboženství, šíleně debilní zápletky o ultimátní zkáze lidstva, apod. Jejich autoři si také často (mylně) myslí, že postavy ožívají, když mají motivaci (tu má ale i zásilkový dron), zatímco Kurvitz chápe, že ožívají skrz tragédie, jako my všichni.

Čárlí se asi jen chtěl zapojit do zdejší debaty chytrých lidí a protože jeho repertoár je zjevně velmi omezený, takhle to dopadlo, pozornost si každopádně získal, bravo. *clap* *clap*
@Flowerpot (12.11.2019 19:20): ja vam tu uz zbytecne nechci plevelit diskuzi ke hre kterou mate radi, a ono by na to ani nedoslo kdyby to nekdo nezacal resit. Takhle holt mam pocit ze je treba se vyjadrit.

Nechci aby se tahle odruda zanru rpg prosadila. To ze to bude dobra hra a zrejme dokazala oslovit plno lidi tak o tom nemam pochyb. A v tom prave vidim potencionalni nebezpecnost. Tedy z mojeho pohledu. Hry hraju tak nejak plus minus od pocatku a byl jsem svedkem mnoha trendu ktere, opet z meho pohledu, hry nejak pokazily nebo zavedly nekam kde se mi to nelibi. Kdyz Bumta dal komentar tak jsem si rikal ze je jen jeden a je treba zachovat klid a neresit. Ale u druheho jsme se uz neudrzel. Pri predstave ze by se tohle nejak masove prosadilo a treba ovlivnilo Todda a ten by TES VI udelal bez souboju a ja tam si tam musel povidat z vlastni kravatou fakt nechci. Takze se domluvime, az vyjde TES VI a budou tam souboje a ja tam nebudu muset zpovidat vlastni kravatu tak vsem ty minusy odeberu. Ted je treba holt videt ze nekdo nesouhlasi a idealni zpusob jak to dat vedet je ten ze se dotkne samotnych nazoru lidi na hru.
Tak a ted co? Myslim to vazne nebo si delam prdel, to je otazka :)
@Shoggot (12.11.2019 19:03): Klaasje je úplně úžasná, ve hrách unikátní ženská postava. Určitě na tom má podíl to, že ze začátku si máme myslet, že je chudák obět. Ale pak se ukáže, že nepotřebuje zachraňovat. Že si prostě užívala. Že prostě byla s hovadem se kterym se jí zrovna v tuhle chvilku dobře chlastalo a fetovalo. Ale ne jako jeho obět. Jako rovnocený člen tohohle vztahu, který o něm měl jasno.
@Shoggot (12.11.2019 19:03): +1. Spot on so svetom odvíjanom v príbehu a nie s príbehom vmestnaným do mechanických kulís.

Tak to má ostatne aj ten Tolkien, že ten svet sa buduje from the ground up, odhaľuje sa v príbehoch a pocitoch a reflexiách, ktoré nesú, a preto je imerzívny, nie ako encyklopedista, ktorý si bez inšpirácie tvorí (vlastne nakoniec vždy dosť banálny) veľké mapy, kontinenty a dejiny bez akejkoľvek žitej nevšednej impresie, ktorej by chcel dať artikulovanú podobu, a preto nakoniec tie svety často nemajú nič negenerického, čo by mohli ponúknuť.

Ad Klaasje: Pre mňa je práve kvôli svojej nepostihnuteľnosti ako v rozhovoroch, tak v jej neznámom osude, vynikajúcim stvárnením archetypu noirovej femme fatale, a je to o to lepšie, že to už v 21. storočí nesklzne do macho kompenzačnej fantázie, kde nad ňu drsný detektív vyzraje - viď Maltese Falcon alebo Big Sleep - ale je to ona, kto neustále ťahá za dlhší koniec.
@Flowerpot (12.11.2019 18:50): Tak ta popkulturní žižkovská filosofie je tam jasná, ostatně bych řekl, že ve vizáži hlavního hrdiny je jakýsi žižekovský étost :)
Právě, všechny ty postavy jsou velmi lidské, tedy taky plné rozporů, jak už to lidi mají. Krásně je to vidět na tom, jak se navzájem potřebují válečný veterán a ten druhý pisálek, co spolu hrají petánque. Klaasje je nesmírně zajímavá postava, protože nikdy se nedozvíš, jestli vše co říká, je pravda. Nikdy nezjistíš, co je lež, co je přetvářka, co je upřímnost a co na jejím příběhu se stalo a co ne. Což se vlastně ve hrách skoro neděje.

Ve hrách je to totiž jako s tím world-buildingem a lore. To jsou nejvíc přeceňované koncepty ve psaní fikce (a strašlivý mor RPG a open-world her), jde o strašlivé prokletí Tolkiena, které neúmyslně a nevědomky uvrhnul na celý svět fikce a tak se tvůrci lopotí s těžkým world-buildingem a lorem, které ale vůbec nedělají dobrý příběh. Musí to tam být, protože je s tím obsese a stejně je to s tím nevěděním pravdy, vše musí být vyjeveno, jinak je zle.

A DE má chytře ten world-building a lore v mezích, jsou tam kvůli příběhu, ne aby se příběh podružně odehrával uvnitř nich.
Tak Bumbum musel dostat taky, aby to nebylo osobní, to nebyl účel. Ale neslibuju za dalším dam taky mínus, asi to tolik sledovat nebudu. Kdyžtak stačí pm, a prdnu to tam :)
A nemůžu dát hodnocení když jsem to nehrál, to snad chápete!
@Shoggot (12.11.2019 18:45): "Byť je třeba uznat, že hodnocení samotných nehraných her skrze hodnocení komentářů uživatelů je příjemně novátorské!"

Já bych jen napsal, že je to jen debilní.
@Charllize (12.11.2019 18:24): Hele, ja ti rozhodne nechcem brať tvoju plusko-mínuskovú autonómiu a to mínusko prežijem so srdcom celistvým, ale keď tak na hodnotenie hier sú tam tie percentá vpravo hore, pluská a mínuska na hodnotenie komentárov. ;)

@Shoggot (12.11.2019 18:45): Ja si práve myslím, ostatne má to zjavne solídny základ v podobnej žižekovskej popkultúrnej filozofií. Každopádne nielen ten predák, ale aj napríklad zavraždený, ktorý je síce monštrom, ale nie prvoplánovým, ale plne ľudským monštrom, čo človek spozná z výpovedí Klaasje.
@Jab (12.11.2019 18:32): Tak to by v záplavě té chvály tady bodnul nějaký kritický komentář, ale toho se nedočkáš. Byť je třeba uznat, že hodnocení samotných nehraných her skrze hodnocení komentářů uživatelů je příjemně novátorské!

@Flowerpot (12.11.2019 18:34): Mám ho v seznamu. Vůbec bych se nedivil, kdyby ho tvůrci DE četli, ostatně bych řekl, že tam nějaké znaky jeho oblíbené hauntologie jsou.
Jinak z mého okolí mám zkušenost, že DE pohltilo i nehráče, kteří to zkusili a už do toho jsou zažraní.

Jinak taky velmi oceňuju onen postřeh u odborového předáka...člověk čeká tak trochu podvědomě ze zvyku, kdy se ukáže nějaká ta jeho ideologická nepoctivost, něco co vykřikne tak herně "A mámě tě!" jako na z papíru vystřiženého plochého panáka. A ono se to nestane, protože ideologická licoměrnost nebo dokonce morální stránka nejsou jeho problém. Problematická je jen etická stránka.
@Shoggot (12.11.2019 18:22): Kapitalistický realizmus je boží, jak je písaný tým blogovým spôsobom, tak strašne príjemne čitateľný a navyše dosť krátky, tak sa dá zhltnúť za pár hodín.

A tá jeho samovražda mi svojho času fakt celkom osobne ublížila, ako vždy, keď sa ľuďom zabíjajú ich relatable role models. :(
Naopak to dodatečné mínusko ke druhému komentu, to už je vrcholově zábavné.
Btw mínuska k takovému komentáři... To je skoro k politování dotyčných.
@Shoggot (12.11.2019 17:51): Díky!

A hrozne trefný citát. Z druhej strany (nie emocionálneho chladu cynizmu, ale intelektuálnej stránky dištancie a neochoty zaujmúť akékoľvek zapálené stanovisko) sa tomu pekne venuje v eseji o upíroch a trolloch ten Fisher, tak ho sem hodím, keď už som ho dostal aj do komentáru.

It's always other people who are 'fans': our own attachments, we like to pretend (to ourselves; others are unlikely to be convinced) have been arrived at by a properly judicious process and are not at all excessive. There's a peculiar shame involved in admitting that one is a fan, perhaps because it involves being caught out in a fantasy-identification. 'Maturity' insists that we remember with hostile distaste, gentle embarrassment or sympathetic condescenscion when we were first swept up by something - when, in the first flushes of devotion, we tried to copy the style, the tone; when, that is, we are drawn into the impossible quest of trying to become what the Other is it to us. This is the only kind of 'love' that has real philosophical implications, the passion capable of shaking us out of sensus communis. Smirking postmodernity images the fan as the sad geekish Trekkie, pathetically, fetishistically invested in what - all good sense knows - is embarrassing trivia. But this lofty, purportedly olympian perspective is nothing but the view of the Last Man. Which [...] is to make the point [...] that the critique from nowhere is nothing but trolling. Trolls pride themselves on not being fans, on not having the investments shared by those occupying whatever space they are trolling. Trolls are not limited to cyberspace, although, evidently, zones of cyberspace - comments boxes and discussion boards - are particularly congenial for them. And of course the elementary Troll gesture is the disavowal of cyberspace itself. In a typical gesture of flailing impotence that nevertheless has effects - of energy-drain and demoralisation - the Troll spends a great deal of time on the web saying how debased, how unsophisticated, the web is - by contrast, we have to conclude, with the superb work routinely being turned out by 'professionals' in the media and the academy.

In many ways, the academic qua academic is the Troll par excellence. Postgraduate study has a propensity to breeds trolls; in the worst cases, the mode of nitpicking critique (and autocritique) required by academic training turns people into permanent trolls, trolls who troll themselves, who transform their inability to commit to any position into a virtue, a sign of their maturity (opposed, in their minds, to the allegedly infantile attachments of The Fan). But there is nothing more adolescent - in the worst way - than this posture of alleged detachment, this sneer from nowhere. For what it disavows is its own investments; an investment in always being at the edge of projects it can neither commit to nor entirely sever itself from - the worst kind of libidinal configuration, an appalling trap, an existential toxicity which ensures debilitation for all who come into contact with it (if only that in terms of time and energy wasted - the Troll above all wants to waste time, its libido involves a banal sadism, the dull malice of snatching people's toys away from them).
@Flowerpot (komentář): Paródia tu nezosmiešňuje emocionálnu pôsobivosť, ale je jej základom. Disco Elysium je akoby hrou naprogramovanou na Möbiovej páske, kde vo všetkých rozmeroch je totálna parodičnosť a existenciálny cynizmus neodlúčiteľnou stránkou intímnej, filozofickej a umeleckej hĺbky.

V tom si myslím hezky DE naplňuje přání Davida Williama Fostera, aby parodie a ironie ze zábavních médií (a myslel především televize) nevytlačila lidskost a smysl v rovině toho, že být občas patetický je naprosto lidské a potřebné, protože jedině tak můžeme vůbec číst nějakou hloubku. Pouhý chechot, cynismus, parodie a ironie ve skutečnosti nic netvoří, jsou vlastně jakýmsi limbem.

Sarcasm, parody, absurdism and irony are great ways to strip off stuff’s mask and show the unpleasant reality behind it. The problem is that once the rules of art are debunked, and once the unpleasant realities the irony diagnoses are revealed and diagnosed, "then" what do we do? Irony’s useful for debunking illusions, but most of the illusion-debunking in the U.S. has now been done and redone. Once everybody knows that equality of opportunity is bunk and Mike Brady’s bunk and Just Say No is bunk, now what do we do? All we seem to want to do is keep ridiculing the stuff. Postmodern irony and cynicism’s become an end in itself, a measure of hip sophistication and literary savvy. Few artists dare to try to talk about ways of working toward redeeming what’s wrong, because they’ll look sentimental and naive to all the weary ironists. Irony’s gone from liberating to enslaving. There’s some great essay somewhere that has a line about irony being the song of the prisoner who’s come to love his cage.”


Parádní komentář!
Nevím, jestli se mi vůbec někdy stalo, abych zůstával v kůži postavy i po dohrání. Fantastický roleplaying!
Jsem tu celý den nebyl a vy jste mi mezitím tak hezky olajkovali komentář. Tak to teda díky!!

@Tarhiel (02.11.2019 13:44): Doufám, že nezůstane jen u těch plánů! Trochu se totiž bojím, jestli se to dobře prodává…

@Shoggot (02.11.2019 14:04): Jako jo, sem s ním, ale musím říct, že současná velikost mi dost vyhovovala, ono to není moc „široké“, zato je to dost „hluboké“. Každopádně Jamrock jo, musíme navštívit Lenu.
Po dlouhé době jsem zaplatil za hru plnou cenu a nelituju. A to i přesto, že jsem celý Tribunal v podstatě profailoval, Kim postřelný, Harry pro jistotu dvakrát, z hardieho chlapů zůstali pouze dva a Harry musel případ dokončovat po boku Cuna.

Nejoblíbenější moment bylo Harryho nervové zhroucení, poté co uslyšel "Fuck the hat"
Disco Elysium released on Oct. 15, but Kurvitz isn’t resting yet. He’s currently working on porting the game to Xbox One and PlayStation 4 next year and translating it into Chinese and various European languages. He’s also focused on an English translation of Sacred and Terrible Air that will be released next year, and he has plans for an expansion and full sequel for Disco Elysium.

https://www.escapistmagazine.com/v2/why- ... ats-next-for-the-ip/
@orromis (29.10.2019 08:34): Jj, i když jsem se snažil hrát hrozný hovado, tak tady jsem se vyklidnil. Teda ty hadry ve kterých jsem kondoloval byly otřesný, ale potřeboval jsem je kvůli bonusům do empatie, kvuli bonusu do empatie jsem si asi i neco slehnul, ale jinak jsem byl dustojnost sama :D
@orromis (29.10.2019 08:34): Jo, ta část je parádní, taky mě to dojalo. Když máš ještě vyšší Empatii ("řekni jí, aby počkala ještě den") v tu chvíli, tak je to ještě silnější. Celá ta záležitost je nešťastná, lidská, vlastně se děje obden, skoro každý zná někoho, kdo tohle zažil nebo to zažil sám.

YOU: Is that all?
Kim Kitsuragi: That is all.
Tak jsem u toho včera vydržel celý den a je to fakt geniální. Situace kdy jdete manželce oznámit smrt manžela mě skoro dohnala k slzám tím, jak lidsky byla napsaná. To se mi snad ještě nestalo.

A samozřejmě Biggest Communism Builder!
@HEX (28.10.2019 18:31): Můj měl vysokou Autoritu a bylo to nejenže super, ale taky během toho byla dost nápomocná.

Nicméně konec s potřesením rukou Hardiemu a vzájemným respektem mě normálně dojal.
@Shoggot (28.10.2019 18:26): Popsani tohohle druhu napeti, kdy nasili visi ve vzduchu a staci malinka chybička a potece krev jim slo nadherne. Muj detektiv co mel maximu v physique si nehorozne uzival premerovani ptaku s Hardie boys