Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

System Shock 2

  • PC 95
Jen málokterá hra na mě dokázala zapůsobit tak, jako práve System Shock 2. Příběh hry je totiž něco tak neskutečně silného, že když jsem našel nějaký nový log a přečet si, musel jsem občas hru zapauzovat, abych to rozdejchal (nekecám). Hororová atmosféra, vidiny minulosti, šílený počítač, ... Tohle je zkrátka hra s velkým H.

Pro: Fascinující příběh, atmosféra, hratelnost.

Proti: Občas je šance, že vám bob zvaný hnědý zaťuká na trenýrky.

+18 +19 −1

Quake

  • PC 85
Quake je legendární 3D akcí z vlastního pohledu, za jehož vznikem stojí světoznámý id Software v čele s geniálním tvůrcem 3D enginů Johnem Carmackem a stejně nadaným level designérem Johnem Romerem. Hra je originální již svým výběrem obtížnosti, kdy vybíráte jednu ze tří cest přeskočením propasti. Nejtěžší obtížnost Nightmare“ je tak náročná, že ji tvůrci schovali do skryté chodby pod vodou, aby do ní někdo náhodou nevstoupil. Příběh: Hrajete za bezejmenného vojáka, který je pověřen vládou, aby zničil nepřátele, kteří se odnikud začali objevovat díky chybě v portálech. Vláda experimentovala s těmito portály a omylem tak otevřela bránu do jiné dimenze. Vy jste vysláni právě na toto místo a musíte se probojovat hordou nepřátel skrze 28 levelů rozdělených do čtyř epizod. K tomu máte k dispozici 9 zbraní od brokovnice až po raketomet.

Zpracování:
Design map svým zpracováním připomíná středověké a gotické období a dokonce i samotné zbraně mají nádech fantasy. To je způsobené tím, že jednotlivý designéři měli na hru odlišný názor. American McGee a Tim Willits chtěli udělat hru více sci-fi - podobnou jejich předchozímu titulu Doomu. Zatímco John Romero trval na hybridní temné fantasy hře, která by byla mixem RPG a 3D akce. Nakonec se přikolonili k první variantě, ale přesto některé fantasy prvky zůstali – např. podivně vypadající zbraně a architektura.

Multiplayer:
Díky chytrému datu vydání v období, kdy internet prožíval svůj první boom se hra nemohla obejít bez propracovaného multiplayeru a okamžitě se stala hitem. Dokonce bylo možné singleplayer část projít v tzv. koo-perativním režimu. Nejpopulárnějším herním módem se stal samozřejmě Deathmatch – všichni proti všem. Hra ve více lidech disponovala unikátními možnostmi pohybu – skákání ve stylu zajíce, rychlé skákací úkroky a novátorský „rocket jump“, který střelou z raketometu pod nohy při výskoku hráče vymrštil výše než obyčejný skok na úkor částečného sebepoškození. Na bázi Quake enginu vznikla řada dalších her a modfikací, z nichž nejznámější je určitě Half-Life. U „Qáka“ jak se mu u nás také říká se poprvé objevil fenomén zvaný „speedrun“, kdy hráči zaznamenávali video ze hry a přitom se snaží jednotlivé levely projít v co nejkratším čase.

Quake byl v mnoha ohledech revoluční hrou a také první hrou s pravým 3D enginem s mnoha novými efekty. Quake je pro mě osobně první skutečnou 3D akcí.

Pro: Revoluční 3D grafika a efekty, nevšední arzenál zbraní, poutavé gotické/sci-fi prostředí, multiplayer s mnoha možnostmi, parádní soundtrack od známé skupiny Nine Inch Nails.

Proti: Prostředí je sice atraktivní, ale po čase stereotypní, chybí více druhů nepřátel.

+18 +19 −1

Deus Ex

  • PC 95
Nelze popřít, že Deus ex obsahuje chyby a to více než málo. Pokud by se uplatnila přísná kritéria pouze k jejím RPG prvkům či aspektům FPS, vystoupila by sotva nadprůměrná hra nehodná větší pozornosti. Avšak jaký význam má kvalita přestřelek a přerozdělování bodů do schopností, když se přijde do kontaktu s vpravdě uměleckým dílem? Uměleckým od jednotlivých titěrných detailů až po celkové vyznění a obsah. Vždyť Deus ex přinesl vše, po čem mainstreamem znavené duše hráčů tak dlouho zoufale toužili. Atraktivní herní prostředí, které se neustále rozvíjí a reaguje na hrdinovy skutky. Třeba i formou novin, kde pro ně nepřátelská propaganda nenalezne příliš mnoho pochopení. Neuvěřitelnou atmosféru, na níž se podílí famózní design levelů, promyšlené postavy s takřka filmovým namluvením, úžasná hudba a vynikající úkoly. A konečně perfektní konspirační příběh, jež postupně dosahuje až epických rozměrů. Je třeba uznat, že volba konců měla být podstatně více než otázkou jediného rozhodnutí, ale závěry samy o sobě patří do toho nejlepšího, co herní průmysl kdy nabídl. Deus ex sice nedosáhl dokonalosti, rozhodně k ní však ukázal cestu...
+18 +19 −1

Operation Flashpoint: Cold War Crisis

  • PC 95
Flashpoint byl ve své době vyjímečný především tím, že umožňoval řídit jakékoliv vozidlo, které jste mohli ve hře potkat. Dnes už je to samozřejmost, ale tehdy to bylo revoluční. Také rozsáhlé otevřené prostory, realističnost (i jedna kulka vás může zabít) a slušná grafika přispěli k jeho úspěchu.
Kampaň jsem bohužel nedohrála, zas tolik mě nezaujala, ale jednotlivé mise, editor, ale hlavně množství modů a addonů mě u Flashpointu dokázali udržet léta. Dokonce jsem sama vytvořila mod, který z Flashpointu dělá strategickou hru pro dva. Bohužel jsem ho nevydala a tak skončil v propadlišti dějin.
+18

SWAT 4

  • PC 90
SWAT 4 je precizně provedená hra. Víc než běžná hra působí jako simulátor, přitom je děsně návyková. Z jednoho důvodu. Nikdy nehrajete tu stejnou misi, i když jste na stejné mapě. Už v předchozím díle byl zavedený tento systém, nic se na něm nezměnilo, je neskutečně jednoduchý, ale účinný. Nepřátelé a civilisté jsou prostě na jiných místech, při znovuspuštění dané mapy a opravdu to funguje dobře. Mimo to si na této hře cením její způsob hraní. Není cílem vzít si největší dělo a fullautem pokosit všechno, co dýchá. Musíte na zločince řvát, upozornit je střílet do vzduchu nebo pod nohy a až v krajním a nouzovém případě můžete střílet do nich. Dále je dobře vyřešené ovládání týmu, ostatní za vás mohou udělat vše. Vyrazit dveře, házet granáty apodobně. Na konci mise vždy vidíte tabulku s body. Maximum je 100, přičemž dosáhnout tohoto hodnocení je velice obtížné. Body se strhávají za každou blbost.. za to, že neupozorníte nepřítele, za to, že nenahlásíte zadrženého civila apodobně. Poslední plus dám zpracování zbraní, střelby a veškerého vybavení.

Pro: Koncept, zbraně a vybavení, grafika, hodnocení po misích, trvanlivost

Proti: drobné bugy (nic, co by kazilo zážitek)

+18

Dune 2000

  • PC 80
Je to nastavovaná kaše, je to pouhý remake. Ale perfektně zvládnutý. Velmi pěkná grafika prostředí bohužel poněkud nepěkně kontrastuje s nehezkými jednotkami (vrchol je asi sonic tank).
Chválím i kvalitu výbuchů, kterých si užijete dosytosti či povedené animace. Pravděpodobně nejlepší je způsob odlišení tří bojujících stran. Nádherné zlaté budovy rodu Ordos či naprosto perfektní hlas při hraní za rod Harkonnen. I ono "game saved" znělo, jako kdyby mi každou chvíli měl někdo dát pěstí.
Rovněž chválím hudbu (skladby se dají volit v menu) a krásný dřevěný interface.
Ve zkratce zábava. A skvělý remake.

Pro: Grafika celkově, příjemné odlišení rodů, animace

Proti: Ošklivé a okoukané jednotky, stereotypní mise

+18

The Elder Scrolls III: Morrowind

  • PC 70
Dohrál jsem základní hru i oba datadisky. Mám rozjetých spoustu dalších postav (většinou na úrovních 20-30). Nicméně nebaví mě to kvůli možnosti pobíhat po ostrově a toulat se v zapomenutých "generických" kobkách. Pokud bych mohl nabídnout svůj vlastní pohled, tak Morrowind vyniká především díky nepřebernému množství modů. Bez nich by šlo jen o velmi podprůměrné RPG s jen málo opravdu dobrými questy (světlé výjimky jsou především v hlavní dějové linii).

Za nějaké "Offline MMORPG" bych to příliš neoznačoval, respektive mi to přijde malinko nešťastné a zavádějící. Jediná skutečně aktivní postava je hráč. A ani ten zase nemá tak moc možností. Určitě se dá třebas bylinkařit, lovit zvířátka atp., nicméně nic moc z toho. Už i vzhledem k omezenému množství financí všech obchodníků (nepočítaje v to "easter-egg" v Caldeře, který ovšem zrovna po bylinkáh moc nejede, resp. je tuším nevykupuje). Nadto systém prodeje je opravdu archaický. Barter fungoval lépe i ve Falloutu.
Uvěřitelnost světa značně snižují i "generická" NPC a především jejich generické výpovědi.

Nicméně veškerá má kritika vlastně není moc fér, jelikož u hry jsem strávil více času než u spousty jiných, kterým jsem dal vyšší hodnocení. Alfou-omegou tohoto prazvláštního "jevu" jsou ovšem právě mody. Ty přidávají rybičky do řek a moří (od malinkých až po kosatky a velryby), ptactvo na oblohu. Dramaticky zlepšují grafiku prostředí a především postav. Ve velké míře rozšiřují možnosti. Minimálně estetický zážitek je pak velmi vysoký. Přičemž je třeba zmínit, že architektura občas vyniká i pokud mody nepoužíváte.

Zkrátka koupě GOTY verze se v současné době určitě vyplatí. Nicméně žádný "hluboký" zážitek hraní nenabízí. Jde o čirou oddychovku. A pro naplnění onoho "Role" v RPG je potřeba celkem dost hráčovi fantazie, jelikož hlavní postava samozřejmě není moc přesně definována (což vyplývá z výše zmíněného zaměření hry).

Pro: mody, grafika, možnosti rozvoje hlavního charakteru

Proti: systém ochodování, povyšování (jsem holt tradicionalista), příběh, dialogy

+18 +19 −1

Planescape: Torment

  • PC 100
Unikátne, bizarné RPG od producenta Guida Henkela, bez ktorého by Planescape nebol tým čím je. Planescape Tormentu sa nedá nič vytknúť, je to gorgózny trip do sveta bez hraníc, odohrávajúci sa poväčšinou v texte a v predstavivosti.
+18 +20 −2

Freelancer

  • PC 75
Můj pohled na tuhle hru je značně rozporuplný, jelikož v sobě dost nevídaným způsobem kombinuje "velice dobré" a "velice špatné" prvky, aniž by se v sobě nějakým znatelným způsobem rozmělnily. Upozorňuji, že hodnotím pouze singleplayer.

Že je technická stránka na svou dobu převážně kvalitní je myslím bez debaty, takže přeskočím, nakolik se mi líbily pozadí, designy lodí a pod. Co mě však vytáčelo byl dabing, který byl přinejlepším průměrný. Nekritizuji teď samozřejmě náhodné skládání hlášek, což byl imo dobrý nápad, ale to, že krom některých jiných postav je především hlavní hrdina totální dřevák. To nemohli sehnat někoho, kdo by ho dokázal nadabovat pořádně? Štval mě až tak, že když v cut-scéně dostal po hubě, tak jsem fandil záporákům. To asi není příliš zdravé. (některé postavy byly samozřejmě kvalitní, ale převážit hrdinu mají trochu problém)

Co se týče ovládání, tak jeho jednoduchostí jsem byl zpočátku velice nadšen. Co mě ale časem začalo žrát bylo to, jak se tento přístup podepisuje na hratelnosti. Ve výsledku totiž všechen dog-fighting končí u toho, že myší po obrazovce zuřivě honíte křížek kroužkem. Nekritizuji teď potřebu zaměřovat, protože vím, že to je u simulátorů běžné. Co ale běžné není, je téměř absence jakékoliv letecké taktiky, protože ta je kvůli ovládání a vysoké manévrovatelnosti strojů po většinu času omezena na to, že rozstřílíte nepřítele, kliknete na automatické zaměření dalšího, na kterého se během sekundy/dvou OTOČÍTE (skoro jak v FPS) a pokračujete. Jediné narušení bitevní rutiny bývá, když do vás někdo ze zadu začne kydlit, což vyřešíte tím, že stisknete afterburner a pohnete myší náhodným směrem, čímž setřesete libovolného AI nepřítele. Netvrdím samozřejmě, že bitvy ve hře nemohou být vzrušující, ale rozhodně ne ty generické, kterých si asi hráč užije nejvíce. (jako zajímavé můžu zmínit třeba ovládání 360° věžiček, či možnost pomocí blbnutí s motory trikovat ve stylu Battlestar Galacticy. Potíž ale je, že v praxi je to celkem na pytel...)

Co jsem také příliš nepochopil, bylo obchodování. Ne tedy, že bych nepochopil samotný proces, ale vzhledem k tomu, jak nezáživné a otravné je v téhle hře cestování na větší vzdálenosti (což je pro dobrou cenu nezbytné), tak pro mě samotná finanční motivace, ať sebevětší, prostě nebyla dostatečná, protože raději půjdu hrát solitaire, než abych se buhví jak dlouho prokousával stezkami tohoto vesmíru (a než mi to nějaký chytrák vpáli: Ano, vím jak se používají waypointy a autopilot). V příběhových misích jsou tedy tyto cesty zábavné, protože jsou prokládány dialogy a událostmi, ale pendlování jsem opravdu po první cestě musel pověsit na hřebík... (a to upozorňuji, že obvykle mám freelance obchodní hry celkem rád.)

Tím se dostávám k příběhu, který je jednoznačně největším plusem a to nejen po dějové stránce, protože příběhové mise jsou fakt nadupané. Několikafázové, postupně gradující bitvy prokládané rozhovory a cut-scénami, jsou hlavní důvod, proč má smysl si tuhle hru zahrát. Dokonce mě vyhlídka na další posunutí příběhu držela u hry i mezi dějovými misemi, kdy jste nuceni si otravnými generickými bitvami vydělávat na lepší vybavení. Občas tedy bývají problémy se zasazením příběhu do světa hlavně tedy kvůli častému střídání stran (např. episoda s Lane Hackers - Zachránili mě ze šlamastiky, spokojeně jsem pokecal s jejich bossem, odletěl jsem a když jsem se po chvíli, aniž bych posunul příběh, vrátil, tak jsem zjistil, že jsme opět nepřátelé, přestože jsem si před pár minutami dával na jejich bázi kafe), ale myslím, že to se dá odpustit.

Problémem akorát je, že když příběh po 15-20 hodinách dokončíte, tak vám hra oznámí, že není u konce, jelikož stále vás ještě čeká spousta systému a tajů k objevení a prozkoumání a řada úkolů ke splnění... Tak moment: Já právě dokončil dějovou linii, která finišovala tou nejbombastičtější sérií bitev, kterou ta hra může nabídnout a mám teď úžasnou vyhlídku létat klidně do skonání světa po generických systémech, které všechny obsahují ty samé generické questy? Wow... Kdyby si alespoň autoři trochu vyhráli se speciálními nepříběhovými úkoly pro různé lokace... Takhle jsou všechny generické mise akorát o tom, že je třeba někam doletět a někoho rozstřílet. Chápu, že v multiplayeru může ten freelancing být nějakou dobu zábavný, ale já jsem z toho pocítil trochu rozčarovaní. Je super, že je universum velké, ale já už (oproti začátku) neměl později ani motivaci přistávat na většině planet a stanic, protože jsem věděl, že tam prostě nic zajímavého nenajdu. A že můžu být třeba pirát a místo stále stejných bitev s piráty trpět úplně stejné bitvy s fízly? No nic...
+18 +19 −1

Nocturne

  • PC 50
Nocturne má úžasnou atmosféru; je to přesně ten typ hororu, jaký mám rád. Černobílý, romantický, studený až mrazivý.

Jenže, atmosféra žel zdaleka není všechno. Hratelnost je neuvěřitelně příšerná; náplň hry se sestává - tedy kam až jsem se dohrál... pravda, ne až tak daleko - snad pouze z procházení jednotlivých lokací (víceméně lineárních; není moc kde se ztratit) a likvidace nepřátel. A právě ona akční složka měla za následek, že jsem s hrou poměrně rychle praštil (ačkoli jsem ji zkoušel rozehrát vícekrát). Poměrně atypické ovládání - klávesnice (+ případně myš) jako v běžných TPS, ovšem s pevně umístěnou kamerou - se dá přežít jen do té doby, než se na vaši nebohou postavu (nejlépe otočenou směrem k vám) stojící někde daleko v rohu obrazovky sesype kupa nepřátel.

Pak totiž nastává peklo; jediné, co vidíte, je masa nepřátel spolehlivě zakrývající každý kousek Strangera, který by vám mohl napovědět, kterým směrem je asi tak natočený či na koho - a jestli vůbec - míří. Autoaim tu tedy sice je, moc však situaci nezachraňuje (nicméně bez něj musí být hra snad naprosto nehratelná). Takže jen držíte tlačítko střelby, doufáte, že snad na někoho míříte a bezmocně sledujete, kterak vám ubývají HP. Vskutku hororový zážitek.
+18

TimeShift

  • PC 85
No tak se v první řadě musím omluvit veřejnosti,protože jsem jednou v nějaké diskusi docela dost Timeshift pomlouval.Měl jsem tehdy odehrán asi jeden level a nechal jsem toho,vůbec mě to nebavilo.Říkal jsem si,co sis to zase koupil za sr*čku.Ale chyba lávky.Při nekonečném čekání na Stalker:Clear Sky,jsem oprášil krabičku a nainstaloval znova.Všechno jsem dal na max,1680x1050-říkám si že to pořádně vohulím,stejně chci jen zabít herní sucho,tak ať se mašina zapotí.No moc se nezapotila,jelikož engine je naprosto perfektně vyvážený a doslova ani jednou se mi hra neškubla.Na hraní jsem se ještě pěkně zkouřil-prostě takový pěkný večer jsem si udělal.Hra je jeden velký dlouhý koridor,ale po docela nesmělém a nebojím se říct i nudném začátku,začíná opravdová jízda.Hrátky s časem tady uplatníte úplně všude,puzzly jsou někdy těžší,ale většinou se člověk nezasekne na moc dlouho.Chyběly mi ze začátku moje toliko oblíbeně výklony,ale po nějaké době jsem na to zapomněl a soustředil se pouze na masakrování nepřátel.A že to masakr byl!Nejvíc mě překvapilo prostředí a leveldesign.Byl jsem unešen z industriálních částí hry a že jich bylo požehnaně.To je přesně podle mého gusta,miliju sci-fi.Obrovské vzducholodě,různá letadla,vozidla,budovy,závěrečná kovová mrcha-všechno přísné,chladné.Prostě tohle se opravdu povedlo.Místy mi hra připomínala HL2(povstání,rozhlas,venkovní lokace),nebo Doom3(industriální design) a FEAR(engine).Co mě velice překvapilo,že hra nemá snad žádné bugy!!Příběh je dobrý,ale zápletka s opravou vzducholodi je plytká.Filmečky-neboli flashbacky-jsou graficky dechberoucí.Tak jemné nasvícení scény jsem snad nikdy neviděl.Vůbec řemeslně je hra zvládnutá na jedničku.Jediná výtka-málo zbraní a zaměřování není přes mířidla,ale jen takové malé přiblížení k líci-škoda.No a absence výklonů.Nehledal bych zde nic origynálního a co nelze vidět jinda,to vůbec,ale Timeshift je obrovská porce zábavy!!!!a to je nejdůležitější.Naprosto nelituju svých peněz.Všem vřele doporučuji.

Pro: Design,post-apo sci-fi,industriální části hry,filmečky,hrátky s časem,fyzika,žádné bugy.

Proti: Zaměřování,absence výklonů,jinak naprosto nic.

+18

Fahrenheit

  • PC 80
Hra, která v prvních dvou třetinách sahá po stoprocentním hodnocení, aby v poslední třetině - všechno od smrti Tiffany - dostala neuvěřitelně na prdel kvůli totálně nezvládnutému příběhu. Napoprvé se to hraje fantasticky, když nevíte jak a čím to tvůrci zazdí. Jak to ale jednou zjistíte, už to není ono.

Minihry se sice hrajou skvěle, ale jen hodně těžko se dá přitom sledovat co se vlastně děje na obrazovce. Na to poměrně doplatí hlavní bitka s Oracle.

BTW: Taky by vás zajímalo, jak se mohla Carla Valenti vyspat a následně otěhotnět s Lucasem Kanem když je mrtvej? Evidentně se ta smrt nevztahuje na určité orgány :)

Pro: naprosto úžasný první dvě třetiny, způsob vyprávění, atmosféra, postavy, opravdu filmovej zážitek

Proti: ty strašlivý blbosti v poslední třetině hry

+18 +19 −1

Grand Theft Auto 2

  • PC 90
Výborné pokračování, které ač se pevně drží původního herního konceptu z jedničky, vylepšuje hromadu detailů, čímž úspěšně posouvá herní zážitek na novou (a lepší) úroveň. Města jsou přitažlivější, detailnější, v noci stylovější a nabízí i relativně dost vedlejších úkolů, či způsobů, jak se zabavit a maximálně proniknout do herního světa. S tím se také pojí zábavný a propracovaný příběh se špetkou černého humoru (sbírání lidí do autobusu pro masokombinát ruské mafie). GTA 2 se hraje skvěle, je to prvotřídní zábava, co vydrží na hodně dlouhou dobu a jakoby to nestačilo, nabízí i neuvěřitelně chytlavý multiplayer, kdo nezkusil, neuvěří... Jen by to chtělo nějakou mapu města a navigaci pro safehouse, protože než člověk pořádně pronikne do hry, hledání "úložiště" bude pro něj až nadlidský úkol.

Pro: Živé město, chytlavost, hratelnost, trvanlivost, příběh, multiplayer.

Proti: Absence mapy a navigace pro uložení hry, nechat se zapálit plamenometem je až příliš frustrující.

+18

Driver

  • PC 90
Driver přišel s malou revolicí. V podstatě první "závodní" hra v otevřeném světě s kompletně trojrozměrnou grafikou (Grand Theft Auto je spíše střílečka, ale tyhle hry si nejsou až zas tak moc nepodobné).

Vynikající grafika, destrukční model (ač jen na oko, ale líbivý), jízdní model... příběh teké nebyl k zahození a ke konci opravdu gradoval, jen mi přišel trochu zmateně vyprávěný, vydedukovat co se opravdu děje (aspoň s mojí tehdejší znalostí angličtiny a nic moc slovníkem) byla fuška.

Mise jsou rozhodně plné adrenalinu, ne že ne. Někam dojet ve stanoveném čase je prvních pár misí brnkačka, v dalších několika misích přituhuje a v posledních několika misích se trestá i jedna jedinná chybyčka. Ale dohrát tuhle hru pak přinese nevídané uspokojení a hrdost :-D

Driver se také rozhodně pyšní nejtěžším "tutoriálem" (test v garážích) v historii her.

PS: U Drivera jsem s bratry strávil bezkonkurenčně nejvíce času, ať už šlo o blbnutí, volné jízdy po Miami, San Franciscu (zkoumání Golden Gate a Alcatrazu), New yourku a Los Angeles, nebo překonávání se ve skoku do dálky na jistém mostě v Miami (ta nespoutaná radost, když někdo překročil možnosti hry a katapultoval vozidlo přes celou mapu) :-D.

Pro: na svou dobu grafika, destrukce auta, jízdní model, adrenalin, zajímavý příběh, originalita misí, žádné střílení :-)

Proti: zamotaný příběh, pro někoho peklně těsné časovky, pravoúhlé silnice (někdy i pod úhlem 45°)... i když je to vlastně USA, originální ale zmatený výběr misí pomocí záznamníku

+18 +19 −1

Resident Evil 3: Nemesis

  • PC 90
Oproti předchozím RE dílům je Nemesis nejméně atmosférický, ale o to více akční. Pokud jste hráli 1. a 2. díl, muselo na vás také dýchnout určité "odfláknutí". Není to nic strašného, ale posun k akčnosti je zde zřejmý. Autoři se tím však nijak netajili. Objevují se nové zbraně, dokonce raketomet. Už tím, že hru začínáme s útočnou puškou v ruce je to docela zřejmé. V 2. dílu jsem se k automatické zbrani dostal až tak za polovinou hry. Intro značí akčnost taktéž, přestřelka s policií a členy S.T.A.R.S. končí katastrofálně, přežije jen naše postava.

Po docela hrubém "rychlozačátku" hra nabírá na pravdidelnějším tempu a můžeme se opět soustředit na příběh. Ten zde začíná ještě před dějem 2. dílu, tzn. zabitím členů týmu S.T.A.R.S..

Level design:
Většina herní doby se odehrává na zdemolovaných ulicích, plných barikád, opuštěných aut, zatarasených silnic, zabedněných domů. Design se opět hrozně moc povedl, je vidět, že hoši v Capcomu umí. Interiéry se nesou v duchu RE série-takže výborné. Příběh nás zavede i do starých známých lokací a míst v Recoon City, z toho jsem měl radost.

Puzzly a hádanky:
Velké množství, zase o něco lehčí než v 2. díle, ale i tak opět zábavné a nápadité, shánění krystalů k otevření brány parku mi zůstane v paměti dlouho.

Zvuk:
Objevuje se zde akční hudba, jinak zvuky opět na velmi dobré úrovni.

Celkově:
Nemesis je chudší příbuzný předchozích dílů, ale i tak skýtá spoustu zábavy. Jsou zde nové postavy, noví nepřátelé, nové zbraně a prostředí, určitě povinnost pro všechny fandy RE. Herní mechanismy zůstaly zachovány, rozvětvení příběhu jsem uvítal s otevřenou náručí. Není zde cítit již ten gradující příběh, hra se nese na jedné vlně, na druhou stranu nepolevuje a nemá chluchá místa. Finále s atomovkou tomu dalo korunu. Bohužel herní doba je asi o třetinu kratší než předchozí díly, to je velká škoda. Ale radši kratší poutavá hra, než uměle prodlužovaná nuda, že...

Pro: Vše nové od předchozích dílů, opět mistrný level design, zvuky, hudba, příběh, atmosféra, žádné bugy, finále příběhu.

Proti: Délka hry, akčnost na úkor atmosféry.

+18 +19 −1

Ignition

  • PC 80
Skvelá hra. Pamätám si, ako som najprv dokázal hrávať hodiny iba demo, v ktorom ste mali k dispozícii len policajné auto a prvú trať, myslím že sa volala Moosejaw Falls, odohrávala sa za daždivého počasia a vašim najväčším nepriateľom neboli súperi, ale neďaleko prechádzajúci vlak a traktor, na ktorý ste mohli naďabiť po využití jednej skratky, ktorá sa ale často ukázala ako zlá voľba :). Infantílna grafika mi nevadila vtedy, keďže v tej dobe to nič strašné nebolo, a nevadí mi ani dnes, jedenásť rokov po vydaní.

Trochu neskôr som sa dostal k plnej verzii, ktorá bola priložená ku Levelu. Chyba, že som si vtedy ten časopis kúpil, pretože odvtedy ma na istú dobu nikto nedokázal odlepiť od monitoru. Konečne som si mohol vyskúšať ďalšie trate, z ktorých najmä tá v takom westernovom prostredí, kde vás mohlo zmiesť tornádo mi vošla do pamäte a dodnes na ňu rád spomína. Ďalšie autíčka, to bola paráda a najmä v multiplayeri v škole bola sranda, keď pretekali samé autobusy alebo banány a učebňou sa ozývali samé výkriky vzrušenia a nadávky... Toto je pre mňa jedna z najpamätnejších hier histórie, hoci nie je až tak známa.

Pro: Grafika, hrateľnosť, multiplayer, design tratí, humor

Proti: Málo tratí, single je zábavný, no nie na večnosť

+18

Prince of Persia

  • PC 95
Tahle hra snad nestárne:-D Jak píší ostatní, pohybová animace hlavní postavy byla výborná. Hra měla takovou temnou atmosféru, inu dostala mě mrcha. Hraju ji i dneska, nějaký freeware klon, který je ale úplně stejný jako původní hra. Jediné co musím vytknout, je rychlost reagování postavy. Prostě člověk zmáčkl skoč a on princ skočil až za půl hodiny (obrazně řečeno), nicméně, celkem rychle se na to dá zvyknout. No a mě osobně teda nebavily souboje. Klidně bych se bez nich obešel.

Proti: Reakce ovl.

+18

Half-Life 2

  • PC 90
Pokračovanie legendy, takto by sa to dalo celé zhrnúť. Ale nie, Half-Life 2 si určite zaslúži lepší komentár. Začať by sme mohli krásnou grafikou, hoci to nie je to najdôležitejšie. No túto krásnu grafiku si všimnete aj dnes, mierne poupravenú aj v oboch epizódach. Pokračujeme - skvelý príbeh, vynikajúca, ale neskutočná atmosféra sveta, kde nevládnu ľudia, ale nepriateľská rasa Combine pod vedením zradcu doktora Breena (toho doktora Breena, ktorý pracoval v Black Mesa a neustále komandoval Gordona). Prechádzky mestom City 17, až do špiku kosti nasiaknutým takou tou východoeurópskou atmosférou (ostatne aj hlavný dizajnér hry, Viktor Antonov potvrdil, že pri jeho tvorbe sa inšpirovali najmä metropolami východu, ale aj Prahou), spustošenou väznicou Nova Prospekt či opusteným sídlom Ravenholm - to je proste zážitok.

Half-Life jednotka vyšla v dobe, keď leteli najmä bezduché (pozor, nehovorím zlé, aj ja som v nich odohral desiatky hodín) strieľačky typu Quake, či Blood a jej inovatívny prístup šokoval celú hráčsku obec. Strieľania bolo stále dosť, no pomenej oproti spomínaným hrám a pridala sa nutnosť logického myslenia. A Half-Life 2 v tom všetkom pokračuje, keď sa občas po adrenalínovej akcii proste na chvíľu zaseknete. Príjemne popoťahujete mozgové závity, niečo poriešime a ideme ďalej. To sa mi páči, isté spestrenie. Half je proste legenda a skvelo hrateľný - čo viac chceme?

Pro: Grafika, hrateľnosť, puzzle, vyvážený pomer strieľania a puzzlov, modifikovateľnosť, multiplayer, atmosféra, vynikajúca AI

Proti: Krátke, nudná prechádzka vznášadlom, zopár menších bugov

+18 +19 −1

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

  • PC 80
Escape from Butcher Bay je pro mě příjemné akční překvapení na závěr tohoto roku. Hra je sice opravdu docela krátká, zato však velmi vydatná a - především - je pojata trochu jinak než většina bývá. Je fajn po dlouhé době hrát FPS, kde tvůrci respektovali, že hlavní hrdina má i nějaké tělo a tak např. při lezení po žebříku prostě zbraň držet nemůže, natožpak aby s ní střílel. Také kontaktní boj pěstmi (noži atd.) a docela dost možností, jak holýma rukama vyřídit ozbrojeného protivníka výborně zpestřují obyčejné střílející pasáže. Samotné zbraně jsou vcelku standardní, ale opět je zde pár hezkých specialit; rotační kulomet, který lze nést jen přímo v rukou, poškozená puška, brokovnice s omezenou výdrží baterky a samozřejmě mechové.

Hudba mi sem tam připomněla první Fallout a jeho bezútěšnou atmosféru (což je dobré). Vytkl bych snad jen docela jednotvárné prostředí (až na závěr) a grafické zpracování - mám teď namysli nerealisticky kontrastní stínování.

Ať se jdou zatracení nemluvové Freeman, Blazkowicz aspol. bodnout; hlášek sice mohlo být víc, ale i tak je herní Riddick (mluvený přímo Dieselem) docela dobrý akční hrdina. A potěší i přítomnost tlamy Perlmana (zdálo se mi, že jeho postava mu byla i trochu podobná) nebo třeba Johna "Bendera" DiMaggio, jen příběh by mohl být krapet propracovanější. Každopádně fajn hra.
+18

Pět kouzelných amuletů

  • PC 80
Kouzelná pohádková adventura, která si drží styl po celou dobu hraní. Skvěle napsané dialogy spojené s krásnou kreslenou grafikou dokonale atmosféru doplní. Také se autorům poměrně solidně podařilo eliminovat známý adventurní problém nelogičnosti v puzzlech. Vzhlem k tomu, že je hra šířena jako freeware, nenacházím jediný důvod proč jí vynechat.

Pro: Atmosféra, grafika, příběh, dialogy

Proti: Pro někoho možná moc infantilní

+18