Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Ignition

  • PC 80
Skvelá hra. Pamätám si, ako som najprv dokázal hrávať hodiny iba demo, v ktorom ste mali k dispozícii len policajné auto a prvú trať, myslím že sa volala Moosejaw Falls, odohrávala sa za daždivého počasia a vašim najväčším nepriateľom neboli súperi, ale neďaleko prechádzajúci vlak a traktor, na ktorý ste mohli naďabiť po využití jednej skratky, ktorá sa ale často ukázala ako zlá voľba :). Infantílna grafika mi nevadila vtedy, keďže v tej dobe to nič strašné nebolo, a nevadí mi ani dnes, jedenásť rokov po vydaní.

Trochu neskôr som sa dostal k plnej verzii, ktorá bola priložená ku Levelu. Chyba, že som si vtedy ten časopis kúpil, pretože odvtedy ma na istú dobu nikto nedokázal odlepiť od monitoru. Konečne som si mohol vyskúšať ďalšie trate, z ktorých najmä tá v takom westernovom prostredí, kde vás mohlo zmiesť tornádo mi vošla do pamäte a dodnes na ňu rád spomína. Ďalšie autíčka, to bola paráda a najmä v multiplayeri v škole bola sranda, keď pretekali samé autobusy alebo banány a učebňou sa ozývali samé výkriky vzrušenia a nadávky... Toto je pre mňa jedna z najpamätnejších hier histórie, hoci nie je až tak známa.

Pro: Grafika, hrateľnosť, multiplayer, design tratí, humor

Proti: Málo tratí, single je zábavný, no nie na večnosť

+18

Prince of Persia

  • PC 95
Tahle hra snad nestárne:-D Jak píší ostatní, pohybová animace hlavní postavy byla výborná. Hra měla takovou temnou atmosféru, inu dostala mě mrcha. Hraju ji i dneska, nějaký freeware klon, který je ale úplně stejný jako původní hra. Jediné co musím vytknout, je rychlost reagování postavy. Prostě člověk zmáčkl skoč a on princ skočil až za půl hodiny (obrazně řečeno), nicméně, celkem rychle se na to dá zvyknout. No a mě osobně teda nebavily souboje. Klidně bych se bez nich obešel.

Proti: Reakce ovl.

+18

Half-Life 2

  • PC 90
Pokračovanie legendy, takto by sa to dalo celé zhrnúť. Ale nie, Half-Life 2 si určite zaslúži lepší komentár. Začať by sme mohli krásnou grafikou, hoci to nie je to najdôležitejšie. No túto krásnu grafiku si všimnete aj dnes, mierne poupravenú aj v oboch epizódach. Pokračujeme - skvelý príbeh, vynikajúca, ale neskutočná atmosféra sveta, kde nevládnu ľudia, ale nepriateľská rasa Combine pod vedením zradcu doktora Breena (toho doktora Breena, ktorý pracoval v Black Mesa a neustále komandoval Gordona). Prechádzky mestom City 17, až do špiku kosti nasiaknutým takou tou východoeurópskou atmosférou (ostatne aj hlavný dizajnér hry, Viktor Antonov potvrdil, že pri jeho tvorbe sa inšpirovali najmä metropolami východu, ale aj Prahou), spustošenou väznicou Nova Prospekt či opusteným sídlom Ravenholm - to je proste zážitok.

Half-Life jednotka vyšla v dobe, keď leteli najmä bezduché (pozor, nehovorím zlé, aj ja som v nich odohral desiatky hodín) strieľačky typu Quake, či Blood a jej inovatívny prístup šokoval celú hráčsku obec. Strieľania bolo stále dosť, no pomenej oproti spomínaným hrám a pridala sa nutnosť logického myslenia. A Half-Life 2 v tom všetkom pokračuje, keď sa občas po adrenalínovej akcii proste na chvíľu zaseknete. Príjemne popoťahujete mozgové závity, niečo poriešime a ideme ďalej. To sa mi páči, isté spestrenie. Half je proste legenda a skvelo hrateľný - čo viac chceme?

Pro: Grafika, hrateľnosť, puzzle, vyvážený pomer strieľania a puzzlov, modifikovateľnosť, multiplayer, atmosféra, vynikajúca AI

Proti: Krátke, nudná prechádzka vznášadlom, zopár menších bugov

+18 +19 −1

Driv3r

  • PC 80
Driver 3 je rozporuplná hra. Přišla v době, kdy si hráči zvykli na hry typu GTA, přičemž Driver pokračoval ve své spanilé jízdě ve smyslu hardcore řidičských úkonů.

Od konkurence se nejvíce odlišuje právě v pojetí jednotlivých misí. Krom toho, že se musí plnit v lineárním pořadí, jde právě o vyžadování až puntičkářské přesnosti při řízení. Opět tu máme honičky, kradení aut, pronásledování, útěky... to vše v typicky driverovské obtížnosti (s postupem času se trestá i sebemenší chybička). K zvládnutí misí je nutné si dokonale osvojit řízení vozu, což není zrovna jednoduchý úkon. Je tedy nutné si připravit železné nervy, aby se neustálé opakování misí dalo vydržet a věřte tomu, že po dokončení hry budete schopní znovu projet libovolnou misi s prstem v nose.

Pak tu jsou také ty přestřelky. Některé jsou lehké, jiné adrenalinová a další zase pekelně težké. Nebudu to rozpitvávat, zkrátka přestřelky se moc nepovedly a někdy spíše otravují, než baví. Zvlášť finální bitva je něco neuvěřitelně těžkého.

Příbeh je... je zajímavý. Počáteční animace i několik dalších okamžiků ve hře fungují jako dokonalý hnací motor. Bohužel zbytek je spíše standardního ražení a po dohrání upadne rychle do zapomění.

Grafika je pěkná. Alespoň většinou. Máme tu výborně udělaný destrukční model vozidel, auta obecně vypadají dobře, prostředí obsahuje spoustu zničitelnách oběktů (hradby, stánky, cedule apod.), stínování není technicky dokonalé, ale celkově ohromí (na svou dobu). Škoda nic moc textur, krvavých nároků kvůli zpackané konverzi a existenci několika grafických bugů.

Suma sumárum, mě se Driver 3 hodně líbil (jakožto velkému fandovi prvních dvou Driverů). Nicméně pravdou je, že autoři zvolili až příliš vysokou obtížnost a frustrace z některých misí leckoho odradí. Nehorázně zmrvená konverze ve své době také způsobila své. Vím, že většina lidí se mnou nebude souhlasit, ale Drivera 3 jsem hrál s velkým zápalem, dokud jsem ho úspěšně nepokořil a celou dobu jsem se náramně bavil (tenkrát jsem asi měl ještě nervy z adamantia :D) a zároveň frustroval... ale pokořil jsem ho a rozhodně ve mě zanechal silné (kladné) vzpomínky.

Pro: destrukční model, originalita misí, design aut, hodně ježdění, pěkná města

Proti: obtížnost, (ne)kvalita konverze, většina střílecích misí, některé (pro někoho většina) frustrující mise

+18 +19 −1

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

  • PC 80
Escape from Butcher Bay je pro mě příjemné akční překvapení na závěr tohoto roku. Hra je sice opravdu docela krátká, zato však velmi vydatná a - především - je pojata trochu jinak než většina bývá. Je fajn po dlouhé době hrát FPS, kde tvůrci respektovali, že hlavní hrdina má i nějaké tělo a tak např. při lezení po žebříku prostě zbraň držet nemůže, natožpak aby s ní střílel. Také kontaktní boj pěstmi (noži atd.) a docela dost možností, jak holýma rukama vyřídit ozbrojeného protivníka výborně zpestřují obyčejné střílející pasáže. Samotné zbraně jsou vcelku standardní, ale opět je zde pár hezkých specialit; rotační kulomet, který lze nést jen přímo v rukou, poškozená puška, brokovnice s omezenou výdrží baterky a samozřejmě mechové.

Hudba mi sem tam připomněla první Fallout a jeho bezútěšnou atmosféru (což je dobré). Vytkl bych snad jen docela jednotvárné prostředí (až na závěr) a grafické zpracování - mám teď namysli nerealisticky kontrastní stínování.

Ať se jdou zatracení nemluvové Freeman, Blazkowicz aspol. bodnout; hlášek sice mohlo být víc, ale i tak je herní Riddick (mluvený přímo Dieselem) docela dobrý akční hrdina. A potěší i přítomnost tlamy Perlmana (zdálo se mi, že jeho postava mu byla i trochu podobná) nebo třeba Johna "Bendera" DiMaggio, jen příběh by mohl být krapet propracovanější. Každopádně fajn hra.
+18

Pět kouzelných amuletů

  • PC 80
Kouzelná pohádková adventura, která si drží styl po celou dobu hraní. Skvěle napsané dialogy spojené s krásnou kreslenou grafikou dokonale atmosféru doplní. Také se autorům poměrně solidně podařilo eliminovat známý adventurní problém nelogičnosti v puzzlech. Vzhlem k tomu, že je hra šířena jako freeware, nenacházím jediný důvod proč jí vynechat.

Pro: Atmosféra, grafika, příběh, dialogy

Proti: Pro někoho možná moc infantilní

+18

Shadow Man

  • PC 90
Skákáním, ručkováním na laně a římsách, zachytáváním se různých skal, stěn, výčnělků nebo lezením po bednách a kontejnerech se Shadow Man oháněl nesčetněkrát. Efektivním a stylovým přichycením, ať již jednou nebo oběma rukama, se posléze dolními končetinami odrazil a vyhoupl nahoru. Při ručkování přes lano se levou rukou držel a pravou se, směrem dopředu, posléze přichytl a pokračoval. Dával pozor i na různé pasti jenž ho často ohrožovaly. Později se mu dostalo i několika speciálních dovedností, které uplatňoval lezením po krvavých vodopádech, kráčením v žhnoucím uhlí nebo plaváním v lávě.

Při svém putování měl na starosti, vedle likvidace nepřátel, i sbírání duší. Nutnými k otevření mnoha bran, díky nimž si zpřístupňoval jednotlivé lokace, cenné předměty a další zbraně. Při soubojích se příliš nezapotil, neboť protivníky měl automaticky na mušce. Což ale neplatilo z perspektivy jeho očí, kdy jen stál a vlastnoručně je zaměřil. Štěstím bylo že je neskolil jen tak a musel využívat, spolu se zvyšující účinností výstřelů, i své mrštnosti a rychlosti. Jelikož potvory po pár zásazích měly sklony nabrat zpět ztracenou sílu. Dále se ShadowManovi naskytla i možnost získávat červená srdce. Po nasbírání každé stovky je v chrámu života vyměnil za, o jeden bod, zvýšenou úroveň své posmrtné energie. A jal se hledat další, celkově jich nalezl 401. Poměrně zajímavým způsobem cestoval napříč úrovněmi. Kromě obvyklého procházení sem a tam, se do kterékoli z ní i teleportoval. Prostřednictvím medvídka navolil danou lokaci a v mžiku se v ní, o pár vteřin později na save pointu, ocitl.

Respawn nepřátel pro něho nebyl žádný nepřekonatelný problém. I přes několikanásobné návraty do již dříve navštívených lokací. Zejména proto, že už většinou věděl kudy a kam jít a úroveň znal zpaměti. V rychlosti jí tedy proběhl nebo šel jinou dříve nedostupnou cestou, kde často využíval speciálních dovedností. V nejhorším případě se spoléhal na účinné střely, tudíž mu nic nebránilo se zúčastňovat soubojů s respawnovanými potvorami. Ostatně, i většina předmětů jako např. vázy a sudy bylo opět obnoveno. Takže z nich dle libosti doplňoval to co zrovna potřeboval. Na konci byl za své konání odměněn knihou stínů, v níž si prohlédl pěkné návrhy a artworky. Poté už ho čekal jen závěrečný boss, jehož po několika útrapách dal a unikl pryč. Ochuzen nebyl o pěknou a detailní grafiku, která se rozprostírala před jeho očima. V úchvatně a jedinečně navržených levelech, že nevěřil tomu kolik let už byl po smrti.

Pro: Zábava, provázanost levelů, pohyby hlavního hrdiny, ozvučení a grafika.

Proti: Mírně nezvyklé ovládání a nepřítomnost, objevených, secretů v menu. Nutnost neustále potvrzovat "ne" při otázce s uložením pozice při vypínání hry. V situaci kdy je hra normálně uložena ručně přes menu.

+18

Gothic

  • PC 100
[SPOILER: Totálně zaujatý a neobjektivní komentář.]

Gothic byl mou bránou do světa RPG. Žádné Baldur's Gate, žádné Diablo, žádné Elder Scrolls. Gothic se pro mě stal modlou herního žánru, vzorem, jenž by měla konkurence následovat.

Atmosféričtější hru nenajdete - tedy, vyjma Gothic II - a o tom to myslím celé je. Ten svět, který Piranha Bytes vytvořili, ty postavy, které do něj zasadily, ty úkoly, kterým jej vyplnily... fe-no-me-nál-ní.

A s remcáním ohledně ovládání mi každý může vlézt na záda. :)

Pro: atmosféra, atmosféra a ještě jednou atmosféra... pak také herní svět, postavy, questy, kouzelná prezentace, spoustu neotřelých nápadů

Proti: technicky nejdokonalejší hra to není

+18 +21 −3

Baldur's Gate

  • PC 100
BG přišlo v době, kdy už mě nebavilo hrát jen papírové hry na hrdiny a euforie, která na mě během hraní přišla, přetrvává skoro až do dneška. Atmosféra hry je skutečně úžasná, od prvních krůčků po Candlekeepu, přes Naskhel mines, Firewine bridge etc. až po Baldur's Gate, které je opravdu grandiozním završením celé hry. Ale i takové maličkosti, jako bylo např. setkání se šíleným Arcanistem, který po vás chtěl přinést svůj prsten šílenství z vraku na pobřeží, člověka naplnovalo pocitem skutečně žijícího světa a to pak člověka nemohlo rozházet ani to, že jste se nedostali přes 7 úrovní s vašimi postavami. Každý rok si velice rád zasednu k PC a tuto pecku si opět připomenu.
+18

Boiling Point: Road to Hell

  • PC 70
Veľmi dobrá akcia s prvkami RPG, ktorá však vo svete doplatila na občasnú prílišnú zdĺhavosť a hlavne neskutočné množstvo bugov. Naozaj, keby autori trošku dlhšie betatestovali, mohlo to byť oveľa lepšie. Jasné, pomaly vychádzali nové a nové patche a časom to už bolo v pohode, ale ten prvotný dojem to poriadne pokazilo. Levitujúce, resp. zasekávajúce sa postavy, to by nebol až taký problém, ale keď mi zmizlo auto, ktoré som si kúpil pred pár okamihmi za moje ťažko zarobené peniaze, to ma teda seriózne naštvalo. A aby som nezabudol, treba zmieniť ešte jednu chybičku na kráse - NPC charaktery, ktoré ste mali napríklad dôviesť na nejaké miesto, sa chovali neskutočne blbo. V jednej misii som mal zachrániť nejakú významnú osobnosť a keď som ju konečne našiel, tak sa rozhodla že ma nebude nasledovať. Nuž čo, skúsil som starší save a znovu som prijal misiu. Tentoraz sa osoba podujala nasledovať ma do môjho neďaleko zaparkovaného auta. Cesta, ktorá by normálne trvala asi tak 15 sekúnd, trvala 10-krát dlhšie vďaka zasekávaniu sa o rôzne stromy a skaly. Ach jaj.

Aby som však len nehanil, musím povedať, že samotná hra nie je vôbec zlá. Najväćším kladom je dozaista rozloha celého herného sveta nazvaného Reália a vôbec pocit, že na tom cca 450 km2 veľkom území sa vždy niečo deje a vy máte čo robiť na dlhé hodiny. Pozitívny je aj fakt, že sa celý svet nahráva postupne, teda na otravné loadingy môžeme zabudnúť. Príbeh síce veľmi zaujímavý nie je, ste žoldák Saul Myers, ktorý hľadá svoju stratenú dcéru, no počas svojho postupu hrou budete musieť okrem strieľania robiť aj mnoho iných vecí, aby ste si zarobili peniaze nutné na liečenie u doktora, nejakú tu muníciu či koniec koncov aj podplácanie úradníkov, aby ste sa dostali trebárs k dôležitej informácii. Potešila aj prítomnosť viacerých záujmových skúpin, pre ktoré ste plnili rôznorodé misie, ktorými ste jednu skupinu potešili, zatiaľ čo druhú výrazne naštvali.

Pro: Hrateľnosť, rozľahlosť herného územia, atmosféra, rozmanitosť misií a vôbec činností, ktoré môžete vykonať

Proti: Bugy, v dobe vydania dosť náročné na hardvér, nemastná zápletka, občasné chyby v AI

+18

Syberia

  • PC 90
Autorům se ve hře povedlo vytvořit neuvěřitelně silnou atmosféru - směs nostalgie, smutku, melancholie a ještě nečeho, co se podtónem vlní během celé hry. Spolu s nádhernou grafikou to dohromady tvoří velmi chytlavou směs, která má tendenci nepustit hráče ani po několika hodinách hraní. Rébusy jsou logické, ovládání intuitivní.... Jediné, co mi na hře vadilo, bylo zdlouhavé probíhání mnoha lokacemi, které, zvláště ke konci jednotlivých kapitoly, poměrně dost zdržovalo - člověk kvůli jednomu předmětu musel proběhnout celou dosavadní "mapu" tam a zase zpátky, což dokázalo dost nepříjemně vytrhnout z hraní.
Celkový dojem ale naprosto výborný...

Pro: Atmosféra, příběh, rébusy...

Proti: zdlouhavé probíhání lokacemi

+18

Call of Duty 4: Modern Warfare

  • PC 80
Do detailu vypilovaná řež ruku v ruce jdoucí s perfektní optimalizací a technickým zpracováním. Několik momentů si budu pamatovat ještě dlouho. Hlavně pak smrt po atomovém výbuchu v člověku zanechá nepříjemný pocit. Zamrzí jen respawn v některých částech a místy přehnaná hektičnost.
+18 +19 −1

System Shock 2

  • PC 90
Je fakt, že občas měl člověk co dělat, aby se nepodělal, ale to bylo na té hře asi nejlepší. Vzpomínám si, jak jsem měl při druhém hraní strach vylézt z té první místnosti do ostré akce. Pořád jsem se zdržoval okukováním okolí jen proto, abych nemusel vlítnout do tý hrůzy "venku". A nakonec ten šílenej počítač, kterej se mi do cesty nestavěl, ale stejně jsem z něj měl větší strach než ze zmutovaných opic, nebo všudypřítomných zombie. Vždycky, když jsem chvátal vypnout alarm, abych nezemřel pod vlnou valících se nepřátel mi bušilo srdce tak, že jsem málem dostal infarkt.
Zkoumání orgánů nepřátel mě taky moc bavilo. Nutnost vybrat nějaký ten sklad s chemikáliemi a vzít přesně to, co potřebuju mě prostě nadchla.

Pro: Atmosféra, příběh, všudypřítomný strach, výzkum nepřátelských orgánů

Proti: Občas až moc velký strach... :-)

+18 +19 −1

Karateka

  • PC --
No tak tohle je klasika klasik. Pamatuju si, jak jsem ji poprvé spustil na svém Atari 130XE a rozbil hubu prvnímu vencovi, co hlídal bránu. Ta neuvěřitelná plynulost a realističnost pohybů mi slušně snížila čelist. Přestože celá hra je vlastně docela stereotypní a kromě šesti úderů nenabízí nic jiného, i dodnes si některé části pamatuju. Hlavně to, že po zabití hlavního bosse jsem běžel ocicmat zajatou princeznu a vrhnul se jí do náručí. Další hru jsem ale zkusil, co udělá, když k ní přijdu v bojovém postoji - dostal jsem takovou kopačku, že se hrdina sesul mrtvý k zemi a na mě zablikal romatický Game Over :D

Pro: Na svou dobu skvělá pokroková hra.

Proti: Viceméně stále to samé, ale komu to tenkrát vadilo...

+18

Metal Gear Solid

  • PC 100
Tak kdo nehrál tuto hru tak by se měl nad sebou zamyslet :) Mnou tato hra je pokořená asi tak 150x ještě na PSone. A musím říct,že her jako tato je málo! MGS svým vznikem nepřinesl jen novej druh žánru čímž je Taktická špionážní akce,ale také naprostý zlom ve vyprávění příběhu ve hrách! ( a myslim si že nepřehánim).) Délka hry byla zhruba kolem deseti hodin na první dohraní(dá se zvládnout i za dvě hodiny osobně jsem toho dosáhl) Naprosto skvělé jsou cut-scény,Dabing ne jen Snakea ale i ostatních postav naprosto dokonalý. hratelnost neni nějak uplně bůh ví jak úžasná na dnešní dobu,ale když mgs vyšlo tak němelo konkurence a myslim si že dnes bohužel vychází dost titulů,který by strčila do kapsy :D DEAD SPACE např. Jinak co se týče originality boss fightů tak do dneška opravdu rád vzpomínam na psycho mantise Apod.
PS:Voda příšerná ! ale taky co bychom od veterána PSone očekávali že ? :p

Pro: Skvělý příběh,originální bossové,parádní atmosféra,nejlepší bad ass hero všech dob, dokonalá konverze na pc

Proti: Vytvoření MGS remaku na Gamecube místo na pc. why mr.Kojima? why? :(

+18 +20 −2

Wolfenstein 3D

  • PC 85
Jedna z prvních pořádných FPS, to byly časy, když jsem se poprvé dostal k prvnímu bossovi a ta radost za zdárně dokončenou epizodu:). Bez téhle hry by možná pořádné FPS, jak je dnes známe, ani neexistovaly, občas mě trochu sice vytáčely zdlouhavé labyrinty, ale o to tu v téhle hře jde především (aby to nebyla jen tupá střílečka). Škoda jen, že je zde tak malá variabilita nepřátel a zbraní.
Můj památný moment: Pamatuji si, jak jsem jednou procházel nějakou dlouhou chodbou, nikde nikdo a najednou z rohu na mě vybafl SSak, jsem až leknutím spadl ze židle:D (jsem měl docela nahlas reproduktory a on docela zařval).

Pro: Bludiště(pro někoho spíše mínus,ale bez tohohle by hra byla pouhá nudná, tupá střílečka), Atmosfera, První pořádná FPS:).

Proti: malá variabilita zbraní a nepřátel

+18 +21 −3

Hitman: Blood Money

  • PC 90
47 v nejlepší formě. IO Interactive se podařilo skloubit unikátknost jednotlivých misí, kde nechybí ani vinný sklep v Jižní Americe nebo výlet na staré lodi, s perfektné provedenou hratelností. A ty možnosti k zlikvidování cíle jsou nevídané - přidání jedu do dortu nebo vyměnění zbraní jsou naprostými lahůdkami . Ačkoliv některé novinky jako upgradování zbrání nebo známost mezi lidmi, kterou snižujete uplácením svědků nepřínáší do tohoto konceptu nic nového, stále se čtvrtý Hitman hraje stejně dobře jako jeho předchůdci. Úžasně také působí technické zpracování. Výborný soundtrack od matadora Jespera Kyda, skvělá grafika nebo zpracování jednotlivých filmečků se sem jednoznačně započítávají.

Mačkání detonačního tlačítka nikdy nebylo sladší.

Pro: hratelnost, level design, soundtrack

Proti: zavrženíhodné chyby

+18

Neighbours from Hell

  • PC 80
Neighbours from Hell je pro mě velice originální, zábavnou, vtipnou a povedenou hrou. Úžasná cartoon grafika (sice jen 2D, ale o to hezčí). Ale hlavně hratelnost a vtip dělá tuhle hru tak skvělou. Líčit pastičky na souseda je skutečná zábava, vše je doprovázeno napětím, humorem a dokonce se u toho musí i přemýšlet.
Slabinou hry je její délka, skutečně jen pár hodin - škoda že nejde o freeware, to by jinak byla úplná bomba.

Pro: Humor, cartoon grafika, originalita, zábavnost.

Proti: Krátká hrací doba

+18

Penumbra: Black Plague

  • PC 60
Zajímavá trojrozměrná adventura s příměsí intenzivnější akce. Pokračování navazuje na minulý díl Overture, a díky plánovanému epizodnímu vývoji je tak hra kratší a méně rozmanitá, zachovány jsou však všechny přednosti v čele s výbornou atmosférou a vyváženou hratelností. Epizody všehovšudy vyšly pouze dvě (plus odbočka Requiem), a dnes se Frictional Games již soustředí na Amnesii.

Logické úkoly jsou dobře koncipované, stejně tak nechybí ani naskriptované momenty které zvyšují napětí při samotném hraní. Oba díly Penumbry tak stojí za to vyzkoušet, zvláště pokud vám sedí žánr survival hororu, adventury a akce z prvního pohledu.

Pro: atmosféra, hlas ve vaši mysli, téma, grafické zpracování

Proti: krátké

+18 +19 −1

Zeno Clash

  • PC 90
Whoa, už jsem pomalu čekal jen fps rubačku v pěkných lokacích, ale tohle mě teda docela dostalo.

Souboje považuju spíš za slabší stránku hry - jsou chaotické, a tak trochu nevyvážené - občas mě dost štvaly, ale jindy jsem si je i celkem užíval. Dobře jsou do nich zakomponovány střelné zbraně, které sice nejsou zrovna smrtící a nepřítel vám je snadno vyrazí z ruky, ale mají své zastoupení a občas prostě člověk uvítá možnost držet si odstup. V souvislosti se souboji mě taky štvalo společné tlačítko pro sbírání věcí a přepínání nepřátel, resp. fakt že na sbíranou věc je třeba mířit přesněji než by se uprostřed boje hodilo. Taky AI má do inteligence daleko, ale to v tom chaosu nemusí hráče moc trápit. Vyloženě mi nesedly chladné zbraně, které jsou sice hodně silné, ale jsou pomalé a je problém s nimi někoho trefit, tím spíš když nepřátelský útok přeruší ten váš. Celkově souboje pořád hodnotím spíš kladně, ale na eleganci Dark Messiah se to jednoduše nechytá.

Zeno Clash ale stojí hlavně na orignálním světě a příběhu. Ten řadím mezi kvalitnější kousky - je zajímavý a na jeho vyprávění je kladen velký důraz. Jak je vyprávěn příběh, jsou popisovány i reálie tohoto kouzelně podivného světa, který dělá vyprávění ještě zajímavější. Svět, ve kterém se odehrává Zeno Clash je totiž naprosto fantastický. Jak jsem postupoval dějem i prostředím, vnímal jsem celou tu mytologii světa a měl jsem jednoduše radost z toho, jak je jedinečný, zajímavý a fascinující. Hodně jsem při hraní vzpomínal na svoji první Zeměplochu (která byla vlastně mou první fantasy knížkou vůbec) a tím spíš po příběhovém zakončení doufám, věřím v a těším se na další hru od ACE z tohoto světa.

Lokace, ve kterých se hra odehrává, jsou striktně lineární a často i docela kompaktní, ale vypadají celkem pěkně a v některých by člověk nejraději jen zíral - graficky se hra prostě vyvedla. Každopádně ještě před půlkou hry jsem nějakou lineárnost hodil za hlavu a jen si užíval jak to všechno pěkně vypadá. Navíc každá lokace je něčím zajímavá, ať už nápadem, prostředím, nebo posunem ve vyprávění. (A všechny vzhledem :))

Zážitek dokresluje vynikající hudba a docela slušný je i dabing - amatérsky mi zněla jen družka(?) hlavního hrdiny, jinak nemám připomínek.

Herní doba opravdu není dlouhá, ale nevadilo mi to. Ne ani tak kvůli stereotypu, jako proto, že příběh působí celkem uceleně. Chtěl bych sice vědět kdo přesně byl ten chlápek, nebo co se dělo dál, ale na konci každé pohádky je to odbyté skrz "žili šťastně až do smrti" a nikdo se kvůli tomu nebouří, to je prostě zas jiný příběh :) (A doufám že vážně bude :))

Celkově vzato Zeno Clash mě překvapil, a to velmi a mile. Na prvotinu je to sakra dobré a je skvělé, že ACE dokázalo vyprodukovat takový příběh a svět, ve kerém se odehrává. Bez nich by tahle hra zdaleka nebyla tak úžasná, jak je. Akční část má svoje mušky a má jich hodně, ale rád je odpustím.

Pro: fascinující originální svět se zajímavou mytologií, poutavý příběh, hudba, grafický design lokací, postav, zbraní, zakomponování zbraní do soubojového systému

Proti: nedoladěný a mírně chaotický soubojový systém

+18 +19 −1