Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Han22

Han22

Martin Halilovič / 38 let / Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

Escape from Monkey Island

  • PC 70
Čtvrtý díl je moje premiéra, při dřívějším hraní jsem tuhle hru nedokázal nikdy sehnat. Čtverka vyšla v roce 2000, kdy klasické adventury málem vymřely, místo desítek titulů, které vznikaly v půlce devadesátých let mám vypsaných za ten rok celých 8! titulů, včetně dvou českých. Žánr experimentoval s 3D, různými pseudodoplňky a že není mrtvý dokázal v té době snad jen legendární Longest Journey.

Escape from Monkey Island podle toho vypadá. První co Vás naštve je naprosto PŘÍŠERNÉ ovládání. Nechápu koho to napadlo, že místo tradiční myši se bude hrdina ovládat šipkami a jednotlivé akce půjdou vyvolat tlačítky. A tak tu pomocí U používáte předměty, P je berete, E prozkoumává, I vyvolává intentář. Kombinace předmětů v inventáři je za trest, stejně tak samotný pohyb. Zapomeňte na odladěné ovládání ala třeba Tomb Raider, hrdina si dělá co chce, neustále se otáčí a když jdete někam, kam nechce, odejde pryč. V jedné pasáži mi zarputile odmítal sejít na pláž a místo toho přešlapoval na místě. Grrr!

Pokud si zvyknete na ovládání, je tu grafika. Malebná, barvičková, kýčovitá a tak přeplácaná, že stylem připomíná různé Banjo-Kazoie či podobné hry z Nintendo 64. Neříkám, že grafika je špatná, jen mi moc nesedla.

Pod tím vším je to kupodivu stále celkem poctivá adventura. Opět je tu několik ostrovů, spousta kombinací, předmětů, také spousta lidí na prokecnutí. Bez návodu a trpělivým zkoušením se dá na spoustu věcí přijít, jenže hra nehraje fér a tak dříve nebo zakysnete. Proč? Protože je tu spousta předmětů co nemají využití, spousta aktivních míst, které svádí k tomu, že zde něco udělat, ale do konce hry jsou k ničemu. V jedné chvíli jsem asi z 10 orgánů sestavil monstrozitu, který mi trčela do konce hry v inventáři a k ničemu nebyla. Pak jsou tu jasné věci, které nejdou Důkaz nevěry jedné z postav musíte chytit do ruky a prohlídnout, jinak se nedá použít. Nebo koho by napadlo, že ve škole musí ne vyhrát, ale prohrát?. A nebo i bugy kokos na Hermana zafungoval až na potřetí.

A i samotný příběh je těžce přeplácaný a smrdí nastavovanou kaší. Ano vrací se staré známé postavy (samozřejmě Stan, Voodoo Lady, Murray) i postavy dávno neviděné, je to stále celkem vtipné (růžová loď, titulování hrdiny pan Marley), ale v druhé půlce tomu dochází dech. Zatímco Lucree Island s pátráním po zloději je skvělý, Jambalaya ala turistický ráj a kritika komerce je trapnost na n-tou. Na Monkey Islandu jsou skvělé puzzle, ale i naprosto šílený Monkey Kombat, kterým končí i finále.

Jinak příběh je o tom, že nějaký australský dobrák skupuje veškeré nemovitosti, aby vyhnal piráty a dostal do Karibiku turisty, do toho je tu nový kandidát na guvernéra Charles L. Charles (jeho pravá totožnost je "velkým" překvapením), pátrání po ultimátní urážce, jedno naprosto šílené odhalení identity Hermana Toothroota atd.. A až budete bojovat v obřím opičím robotovi s obří sochou LeChucka pomocí opičích skřeků a kung-fu, budete si už nejspíše ťukat na čelo. Navíc koho by napadlo, že nemáte vyhrát, ale remizovat?. Zkrátka slátanina.

I přes otřesné ovládání, z prstu vycucaný příběh a pár neférových záležitostí se jinak herně jedná stále o docela slušnou adventuru. Jen třeba takovému Longest Journey ze stejného roku se neblíží ani z rychlíku.

Pro: V jádru stále poctivá adventura, spousta humoru a starých dobrých postav.

Proti: Ovládání klávesnicí, přeplácaný a z prstu vycucaný příběh, příliš mnoho moderních odkazů.

+12