Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Karel Musil / 34 let / Supporter/QA / Wien (Zahraničí)

Komentář

Přejít na komentáře

Crusader: Adventure Out of Time

  • PC 80
Nikdy bych neřekl, že bych ve spojení s počítačovou hrou použil adjektivum "brechtovský", ale stalo se...

Crusader totiž není jen tak obyčejná hra a velmi se vymyká i klasickým edukativním adventurám z produkce Cryo Interactive Entertainment. Zatímco klasické příběhové hry se velmi snaží o imerzi a hráč vždy kontroluje hlavní postavu (ať už přímo v podobě avatara, nebo z pohledu první osoby), zde je víceméně jen pasivním pozorovatelem děje a puzzly, které plní, se dotýkají samotného příběhu spíše jen rámcově.

Znovu zdůrazňuji - zde se nestáváte Arthaudem (který prý není fiktivní, nicméně prý zahynul hned během plavby do Svaté země), nýbrž jen pozorujete, co právě dělá. Všechny obrazovky ve hře jsou, řečeno filmovou terminologií, celky až velkými celky, ve kterých se jednotlivé postavy spíše ztrácejí, což opět působí zcizujícím dojmem.

Přestože se mnoho předmětů, nutných pro řešení puzzlů, nachází na jednotlivých obrazovkách, minimálně polovinu z nich je potřeba vyhledat ve vestavěné databázi. Pro představu - v první scéně sledujeme dobývání Arthaudova (tedy vlastně protagonistova) hradu z pozice královy armády. K rozboření zdí je potřeba katapult a hráč vidí vojáky, kteří katapult připravují. Puzzle číslo jedna: na zvláštní obrazovce doplnit katapult o protiváhu, munici a obsluhu. Zatímco štěrk (protiváha) a střela (okrouhlý kámen) se nachází přímo na obrazovce, pro obsluhu katapultu je nutné jít do encyklopedie a kliknout na dané slovníkové heslo s vyobrazením. Co na první pohled vypadá neohrabaně a nelogicky se velice rychle dostanete do ruky a posléze pak problémy leží spíše v proklikání se k té správné stránce, což zvláště v posledních fázích hry není vůbec jednoduché.

Fascinující... Poslední kvalitní edukativní historickou adventurou, kterou jsem hrál, byl paradoxně Jerusalem: The Three Roads to the Holy Land (schválně koukněte na evropský název Crusadera:-), ale tento titul se záběrem spíše blíží Pilgrim: Faith as a Weapon.

Hra vyšla pro Windows 3xx, 95/98 a pro Mac, bohužel využívá technologii Quicktime, což přináší obrovské problémy při rozběhávání - nechtěla mi jet ani na XP, o desítkách ani nemluvě. Nakonec jsem měl štěstí s dosboxem a v něm 3.xx, sice jsem musel po každé změně CD ladit cyklování, ale jinak bez problému. Vizuálně vypadá hra nádherně, jednotlivé obrazovky tvoří kompozice předkreslených pozadí a citlivě naklíčovaných živých herců.

Jsem zvědavý na Vikings...
+14