Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Death Stranding

  • PS4 90
Toužíte po tom stát se kurýrem? A myslíte si, že byste zvládali balíky doručovat rychleji, než Česká pošta? V Death Stranding dostanete příležitost si to vyzkoušet. A navíc, pokud se vám někdo znelíbí, můžete po něm házet svými exkrementy, výtažky z moči a nebo si pustit žilou.

I takto by se daly popsat aktivity, které v simulaci dodávkových služeb budete provádět nejčastěji. Přesto, že hlavní náplní hry doopravdy je doručování balíků a optimilizace nákladu, nebylo by fér zaškatulkovat hru jako walking či delivery simulátor. Death stranding je totiž mnohem víc. Je ale pochopitelné, že nesedne každému.

Stejně, jako vám občas pustí lékaři ve hře žilou krev, pustili tvůrci uzdu své fantazii. Neomezovali se mainstreamem, zvyklostmi tvoření AAA her či jakoukoliv jinou bariérou, které by jim svazovala ruce. Už z trailerů bylo zřejmé, že hraní bude "trochu" jiné, než se od velkých společností očekává. A je jasné, že pokud by hra doopravdy nebyla dobrá, u doručování zásilek byste vydrželi maximálně pět hodin, ne jejich několikanásobky. A seč je dodávání zásilek zpracováno opravdu bravurně, pro mě Death Stranding je o něčem úplně jiném.

Jde o přesah do vyššího umění, který se povede jen opravdu málokteré hře. Už jen samotný název ja krásnou slovní hříčkou, jejíž význam vám bude mnohokrát naznačen. A právě scénář a obecně texty jsou na nejvyšší možné úrovni. I když vezmu v potaz vysokou úroveň textů například v Zaklínači nebo Disco elysium, Death Stranding má asi nejlépe zpracované texty ve hře, se kterými jsem se setkal. Každý email a rozhovor má svůj význam a místo. Vše přispívá nejen atmosféře, ale také významnosti hry. Záběry do filozofie, fyziky, genetiky, nihilismu, současných problémů, geologie, historie, ekologie, fóbií, náboženství... Nutí hráče nejen pasivně přijímat příběh na vysoké úrovni, ale také se zamyslet nad stavem současného světa a svého života.

Ne vše je však dokonalé a bezchybné. Dokud hra zůstává u své hlavní náplně, je vše v naprostém pořádku. Dokáže si vystřelit jak ze sebe, tak z ostatních žánrů. Například boss fight s Higgsem ála Mortal Kombat je toho krásným příkladem. Když však dojde na střílení fyzické, tedy pomocí zbraně, dostaví se frustrace. Části, které strávíte na bojišti, nejsou zpracovány vůbec dobře. Sam občas vůbec nestřílí, neumí se krýt, zaměřovač míří úplně jinam, než střílí zbraň... Zkrátka se tvůrci měli držet toho, co jim jde na jedničku a střílení nechat na jiných. Kdybych měl touhu zahrát si střílečku, sáhnu třeba po Call of Duty a ne po hře, která se prezentuje úplně jiným žánrem. A ti, co si stěžují na to, že hra není akční, by měli následovat tohoto příkladu.

Kdybych měl hru shrnout, troufnul bych si ji nazvat více než hrou. Nazval bych ji uměním. Dokáže zcela nahradit upadající kvalitu filmů (hlavně po scénáristické stránce), má přesah do filozofie a pokud by se širokému publiku, které hraní her stále považuje za pokleslou zábavu, mělo ukázat, že hry mohou být mnohem více, než bezduché střílení emzáků, doporučil bych jim právě Death Stranding.

Pro: Scénář, příběh, vedlejší texty, ponurá dystopická atmosféra, odvaha dělat věci jinak

Proti: Střílející pasáže, občas nesmyslné narážení do skal

+8