Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Observation

  • PC 65
Rád bych šel s hodnocením výše, ale dobrou adventuru za mě dělá především dobrý příběh nebo kvalitní hádanky, nejlépe obojí. Observation je novátorská a audiovizuálně okouzlující adventura, která ale v obou výše zmíněných oblastech silně strádá.

Vsadit hráče do role lodního počítače je odvážný a dobrý nápad a jeho provedení se celkem povedlo. Zpočátku jsem si užíval netradiční omezení v podobě nazírání lokací limitovanou optikou kamer a o to více později svobodný pohyb poletující kamerou (doporučuju gamepad). Okamžiky, kdy se v této podobě hráč může podívat do volného vesmíru byly z toho nejpůsobivějšího, co mi hra nabídla. Hra má pomalé tempo, které je v počátku ideální pro objevování, osvojování si ovládacích prvků a okouzlení. Loď je detailně a přesvědčivě zpracovaná, audiovizuální kvality hry tomu dávají vyniknout. Pocit izolace a s ním spojená tísnivá atmosféra je mírná, ale už v počátku patrná.

V tomhle bodě jsem čekal, že hra bude komorním thrillerem o narušené misi, stupňující se izolaci a přežívání hlavní protagonistky ve vesmíru za pomoci hráče, počítače. Nabízel se i motiv vyvíjejícího se vztahu mezi hráčem, tedy umělou inteligencí, a astronautkou Emmou, kterou během hry lépe poznáme. Hra v tomto bodě bohužel zůstává dost na povrchu věcí. O Emmě se časem o mnoho více nedozvídáme a nemáme šanci blíž nahlédnout její pocity a motivace. Moje motivace jí pomoct, nebo ji v rámci krachující mise zachránit, byla slabá a fungovala spíše ze setrvačnosti. Dost velkou vinu na tom má, že pozornost hráče si v druhé polovině hry nárokuje dramatický příběh, který si příliš pomáhá ohranými žánrovými klišé a motivy alternativní reality, které tříští osud a identitu postav na nezajímavý chaos. Horror je v poslední třetině přítomen spíše prostřednictvím celkem laciných vizuálních prvků (krvavá tkáň všude po stěnách, chapadla, proč?). Úplně závěrečná cutscéna/pointa má jistou působivost, ale měl jsem z toho spíše dojem deus ex machina, který vystoupí z toho okolního bordelu.

Co se týče hádanek, většinou nejde o postupně se budující porozumění logickým principům, které hráč opakovaně aplikuje na složitější a složitější problémy. Bohužel. Ačkoli jsou hádanky a minihry vizuálně hezky prodané: blikají, bzučí, mají rozmanité interface, příliš často jde jen o triviální opisování číselných hodnot nebo symbolů z jednoho prostředí do druhého. Případně prosté hledání toho či onoho. Jediná kryptická věc ohledně hádanek je zadání úkolů od lidské posádky, které minimálně mě bylo málokdy srozumitelné.

Nemyslím si, že by moje hodnocení vyplývalo z netrpělivosti nebo jiných žánrových preferencí. Naprosto nekriticky miluju např. SOMA nebo Alien: Isolation. Observation je krásná a originální hra, ale v ohledu příběhu a jeho vyprávění byla pro mě (i ve srovnání se zmíněnými tituly) silně neuspokojivá.

Pro: detailní zpracování lodi, možnost hrát za umělou inteligenci, ovládací prvky, atmosféra první poloviny hry

Proti: příběhová klišé, příběhový chaos, žádná emoční investice, triviální hádanky

+10