Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Han22

Han22

Martin Halilovič • 42 let • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

Ripley's Believe It or Not!: The Riddle of Master Lu

  • PC 70
Tak jsem se zas po letech dostal chuť na nějakou starou adventuru, jednu z těch které byly kdysi ve Score, ale něčím mě odradily. U Riddle of Master Lu to byla absence titulků, což chápu u různých multimediálních či 3D pokusů z té doby, ale u klasické 2D adventury mě to nedává moc smysl. Naštěstí z 99% jde všemu rozumět, to jedno procento jsou případy kdy do dialogů začne hrát hudba.

Riddle of Master Lu není špatná hra. Odehrává se v roce 1936, kdy se nad světem stahují spáry Němců i Japonců a v Číně vystrkují růžky komunisti. Robert Ripley má v New Yorku muzeum kuriozit, takovou archeologickou freak show ve které nechybí ani Mona Lisa z toastového chleba či živá kobra. Ale v jádru je to dobrodruh a poctivý archeolog, takže se vydává po stopě prvního čínského císaře, v jehož hrobce má být drahokam nesmírné moci. Cesta k ní je zakódována jeho architektem panem Lu, který v 3. století před naším letopočtem zcestoval celý svět a zanechal kryptické stopy. Podíváte se do Německa, na Velikonoční ostrov a Peru, nechybí Indie a samozřejmě Čína. Jsou tu také dva objekty milostného vzplanutí, dvojice pronásledovatelů, nečekaný záporák na konci a celkem očekávaný konec. Není to špatné, trošku ve stylu Indiana Jonese, ale zároveň tomu chybí indianajonesovská lehkost, spád, humor a napětí... je to spíše takového suché.

Vizuální stránka je na tom podobně. Grafika je napůl kreslená, napůl renderovaná, není ošklivá ani rozplizlá, je tu pár zajímavých lokací (věž v Peru, zámek s motivy pikového esa), ale celkově mě přišla taková studená. Ke hře patří i pár FMV sekvencí, které jsou technicky slušné, ale nic extra zajímavého se v nich nestane a navíc ti herci jsou otřesní. Ripleyho herec navíc vypadá spíše jako slizký politik než jak dobrodruh.

A samozřejmě hratelnost. Riddle of Master Lu nabízí pár zajímavých věcí. V každé lokaci je takový úřad, který funguje jako letiště, pošta, směnárna i turistický průvodce. Hrdina má deník, do kterého si zapisuje stopy a nápovědy k hádankám; deník můžete rovněž používat ke náčrtům lokací (které přijdou do muzea). A v každé lokaci jsou nepovinné předměty, většinou nějaké kuriozity, které opět můžete poslat do muzea. Smysl to bohužel nemá žádný, pokud si nezaletíte do New Yorku podívat se na své úlovky, tak to ani neuvidíte a konec hry to neovlivní.

Ovládání je pohodové - tři tlačítka na prohlédni, použij, seber. Hratelnost se vyhýbá neférovým věcem typu objevující se předměty, triggery o 10 obrazovek dál či dead endy. Jinak je ale doslova pekelná (možná tím, že jsem nic podobného dlouho nehrál). Milion zbytečných aktivních míst na obrazovce a mezi nimi pixelhunting na každém kroku Jednopixelové pikové eso na stěne plné dalších es, které skrývá tajný čudlík, šílené kombinace, brutální puzzle - kupříkladu sklep plný hejblat, hadiček, pák, které můžete různě spojovat a zase rozpojovat, abyste zprovoznili tři části stroje. Nechybí tu pár časovaných scén, kdy po Vás něco jde a musíte jednat, když uděláte chybu tak chcíp. A jedno naprosto hrůzostrašné bludiště. Do návodu jsem nakukoval víc než je zdrávo, protože všechny lokace máte otevřené najednou a většinou moc netušíte, kam jít, případně to, že v dané lokaci teď už víc nezmůžete.

A kromě pár pádů jednou přišel i bug - pokud se Vám hra sekne při prvním rozhovoru se zahradníkem, je potřeba nastavit v dosbox configu cycles na 9050 a zbytečně se s ním nevykecávat.

Koukám, že jsem víc kritizoval než chválil, ale Ridle of Master Lu není špatná hra, stojí rozhodně za vyzkoušení, jen nesmíte čekat zázraky.
+14