Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Gooka: Záhada Janatrisu

  • PC 65
Po letech jsem měl chuť se pustit do Gooka, ale bohužel se mi ho nepodařilo na mých Windows 10 ani při všelijakých kejklích už vůbec spustit. Tak jsem si nainstaloval dvojku v domnění stejného výsledku s tím, že to aspoň zkusím. Hru se mi však podařilo na první dobrou spustit bez problémů (což se mi nepodařilo ani když byla nová na tehdy aktuálním systému), tak jsem se do ní nějak zabral, až jsem ji dohrál.

Asi mám po letech tendenci hodnotit starší hry o dost přívětivěji, i když Gooka 2 mně osobně nepřišel takovej průser, jakej se z něj dělal ani při vydání. Hra na to jde stejně jako Brány Skeldalu 2: Pátý učedník prostě jinak. Stejně jako Brány Skeldalu 2 je úplně jiná než první díl a stejně jako Brány Skeldalu 2 kombinuje adventurní část s tahovými souboji. A stejně jako Brány Skeldalu 2 obsahuje inventář, peníze a obchodníky. Jen to propojení obou částí není takové, i když všechny tři zákysy, které jsem ve hře měl, byly o tom, že jsem měl použít kouzlo nebo dovednost z bojové části a prostě mě to nenapadlo. Takže i tímto se budu asi hodně odkazovat na BS 2, které jsem znovu dohrál taky nedávno.

Příběh volně navazuje tam, kde skončil první díl, ale žádná sláva to není. Ke konci jsem se v něm už trochu ztrácel a z té kombinace fantasy / scifi v dalším smyšleném světě už mi šla lehce hlava kolem.

Pohyb po mapě je tentokrát v plně 3D, což v dnešní době už opravdu není žádná hitparáda, ale hrát se to dá. Klasicky obíháte postavy, sbíráte předměty, interagujete s objekty, při přiblížení se k nepříteli nebo napadení se hra přepne do tahového souboje. Většinou je na něj Gooka sám, ale některé souboje jsou se společníky, které v boji rovněž ovládáte.

Co je trochu jinak, jsou kouzla a dovednosti, které v boji používáte. Často máte na výběr, jakou se můžete naučit. Tj. postava Vám dá při rozhovoru na výběr, že Vás naučí jednu např. z pěti nabízených. Dále se můžete naučit schopnost ze souboje, pokud ji použije Váš nepřítel. Což bývá dost nepředvídatelné. Např. v hospodě jsem si vybral dovednost, když jsem vyšel ven z hospody, byl už večer a přepadl mě zloděj, který jako svůj standardní útok používal onu dovednost. Proto se vyplatilo naloadovat situaci v hospodě, kdy jsem si vybral tentokrát úplně jinou dovednost a tu původní jsem se pak stejně naučil odkoukáním od lapky, který mě následně přepadl.

A tak podobně, několik soubojů jsem naopak opakoval právě proto, aby nepřítel použil určité kouzlo a já se ho od něj pak naučil. Je pravda, že boje nejsou stereotypní, není jich tolik, je jich omezené množství (negenerují se náhodně znovu) a spoustu z nich nemusíte absolvovat (např. získáte jen lepší zbraň, peníze nebo lektvary, tedy nic příběhového), ale jejich obtížnost právě závisí na množství a variabilitě Vašich kouzel a bojových dovedností. V opačném případě dokážou pořádně potrápit.

Celkově však musím říct, že mě Gooka 2 jako kombinace klasické adventury s tahovými souboji celkem bavil, rád si zahraju českou hru, i když hodně záleží na náhodě, k jakým dovednostem a kouzlům se dostanete a jaká si v průběhu dobrodružství vyberete.

Co mě hodně potěšilo, byl takový detail, kdy se Gookovi v průběhu hry špiní oblečení a rostou vousy. Jasně, je to jen maličkost, ale spousta her tohle vůbec nereflektujte a tady jsem to rozhodně nečekal.

Pro: Souboje, česká hra, některé dovednosti

Proti: Svět, příběh, adventurní část, musíte mít štěstí na dovednosti

+23