Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Han22

Han22

Martin Halilovič • 42 let • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

Gooka: Záhada Janatrisu

  • PC 65
Gooku 2 jsem kdysi koupil, nainstaloval a znechucen ovládáním odložil. Po nějaké době jsem ji dohrál, aniž by mě nijak zvlášť zaujala. Na druhé dohrání se na tom příliš nezmění.

Gooka 2 vyšla v roce 2004 jako tuším jediná česká adventura, otázkou je ovšem jestli se druhý díl dá ještě považovat za adventuru. Druhý díl je totiž "moderním" pokusem spojující third person akci, RPG a adventuru, samozřejmě plně ve 3D.

Příběh pokračuje po 10 letech. Gooka zestárl, stal se zemským soudcem, vzal si princeznu Lidru a mají syna Yorimara. Jedné noci ale jejich dům zapálí útočníci, Lidra je popálená a otrávena neznámým jedem a Yorimar unesen. Gooka se vydává na složitou cestu za protijedem, záchranou svých nejbližších a hlavně za odhalením původu útoku. Příběhově to není nijak špatné, ale ani nijak skvělé. Zajímavý příběh z jedničky to nijak nerozvíjí a zejména Marin-Danimové se tvůrcům nepovedli. Z inteligentní rasy, která osídlila planetu udělali autoři podivné zmutované monstra libující si v genetických pokusech. Navíc nechápu kde vzali tu celou pevnost, když ji Gooka na konci prvního dílu vyhodil do vzduchu? V průběhu hry narazíte na spoustu postav, ale žádná z nich není nijak extra zajímavá a to včetně záporáků, což je u RPG docela problém.

I graficky je to dost průměr. Koukat se na to dá, ale když si to srovnám s tím jak vypadaly jiné hry v roce 2004, tak Gooka 2 vypadá spíše tak o pět let starší.

A co hratelnost? Jak jsem psal, ovládání je mizerné. Šipkami vlevo/vpravo musíte natočit hrdinu, šipkou vpřed pak jít, což nezní složitě, ale celou dobu jsem neustále do něčeho vrážel. Navíc při zapnutí hry a nahrání pozice se hrdina točí jak čamrda a musíte jej srovnat myší. Přes grafickou nenáročnost se hra občas hryže a zpomaluje, což nedává moc smysl - pro srovnání ze stejného roku mi Doom 3 či Half-Life 2 jedou bez problémů. Jinak si díky bohu tvůrci odpustili arkádové pasáže (skákání atd..) a kupodivu v 3D prostředí nebudete ani nijak bloudit.

Adventurní pasáže jsou bez problémů. Většinu předmětů víte přesně kde a jak použít, nelogické úkoly se nekonají a celou hratelnost doplňují zajímavé puzzle - založené na matematice, hudbě, sudoku atd... Přizná se, že v závěrečné pevnosti jsem se ale bez návodu neobešel, protože ono kouzlení s kamerami, roztoky a filtry bylo na mě už trošku překombinované.

RPG část tvoří bohužel většinu hry a je to zkrátka průměr ve srovnání s jinými RPG té doby. Přijdete do města/vesnice, můžete splnit pár questů, prodat, koupit pár předmětů, ale je to celé takové povrchní. Postupem hry získáte spoustu peněz, ale nemáte je za co utratit - lektvary jsou předražené, nejlepší meč jsem našel hned na začátku v doupěti lupičů a už ho nepustil z ruky. Potěší inteligentní questlog a informace o místech, předmětech a nepřátelích, ale to považuji ve hře z roku 2004 za samozřejmost. Levelování probíhá automaticky po boji, kdy se Vám zvyšují základní vlastnosti bez nějaké možnosti to ovlivnit. Jediné co ovlivníte jsou sehnané kouzla a tady velice doporučuji kouzlo pomsta spolu s kouzlem omráčení, které Vám usnadní jinak nevyhratelné boje.

Největším oserem celé hry jsou právě souboje. Přes tunu zkušeností jsou příšery, které Vás prostě zabijí na jednu ránu, navíc nepřátelé vždy začínají. Nepomůže Vám nic - přečerpávání síly mysli/těla, bojové ani léčivé lektvary. Učíte se nové pohyby, ale pak narazíte na hejno krys, kterým nejste schopni ubrat a se kterými strávíte 20 minut času a loadování. Nakonec se mi vyplatila taktika soupeře omráčit a pokud mi ubral většinu životů, používat kouzlo pomsta. To totiž nepříteli ubere přesně tolik životů, kolik chybí Vám, takže se souboje stanou snesitelnými a hlavně vyhratelnými.

Co závěrem? Kombinace RPG a adventury se mi kdysi docela líbila v Branách Skeldalu 2 a Gooka 2 také není úplně špatná hra. Jen je taková nedotažená a boje jsou opravdu silně otravné.
+20