Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Daniel Holman • ČR - kraj Karlovarský

Komentář

Přejít na komentáře

F.E.A.R.

  • PC 85
O hře First Encounter Assault Recon, kterou všichni známe pod názvem F.E.A.R., jsem slyšel už od vydání samou chválu, avšak ke koupi trilogie i s datadisky jsem se rozhoupal až nyní. Doufal jsem, že si hru poprvé zahraji i s českým dabingem od Fénix ProDabing, bohužel práce na něm byli odloženy a od konce roku 2015 se projekt nepohnul. Dabing mi ale vůbec nechyběl, jelikož mě hra velmi šokovala svým celkovým zpracováním.

Dostáváte se do role člena tajné jednotky speciálních sil s názvem F.E.A.R., jejímž úkolem je boj s paranormálními hrozbami pro národní bezpečnost. A jak název napovídá, pod jejími křídly se budete bát... Vaším úkolem je zastavit vědci vytvořený experiment - Paxtona Fettela, který se vymkl kontrole při tzv. projektu Origin a velí armádě klonů. Ve všem sehraje obrovskou roli tajemná a děsivá osmiletá holčička s červenými šaty - Alma.

Do děje vás neuvěřitelně vtáhne naprosto špičkové intro doprovázeno vynikající hudbou, které tvoří hotové audiovizuální orgie. Atmosféra by se posléze dala krájet až do závěrečných titulek a právě v těch částech hry, kde se objevuje Alma a Fettel, vám bude tuhnout krev v žilách. Nejen že budete čelit nečekaným a povedeným jumpscarům, ale bude vás děsit už jen ten nepříjemný pocit, že Alma je poblíž a s každým ohlédnutím jste blíž k tomu, že se před vámi zjeví. Když ovšem opomeneme pár těchto atmosférických momentů, je hra čistokrevnou koridorovou střílečkou. Vzhledem k názvu hry jsem tak čekal větší dávku strachu, ale vyloženě zklamaný jsem také nebyl.

Se zbraní v ruce budete čelit různým druhům nepřátel, od vyzbrojených vojáků, přes částečně neviditelné žoldáky, až po těžce obrněné roboty. Procházet budete převážně koridorovými interiéry komplexů, které jsou si tak podobné, že prostředí začne být velmi brzy stereotypní, avšak hratelnost a přestřelky jsou zábavné až do samotného závěru. Velmi se mi líbila obtížnost hry, která se s vámi nijak nemazlí a ráda vás pošle po pár zachycených kulkách ve vašem těle pod drn. Vše ovšem zpestřuje tzv.Slow-Mo, jinak také bullet-time, který zpomalí čas a vy tak můžete efektivně sázet jeden headshot za druhým. Při spuštěném Slow-Mo také nádherně vynikne destrukce prostředí i nepřátel.

O grafické orgie se stará fyzikální engine Jupiter EX, který ve své době potrápil nejeden nadupaný comp. Sypající se střepy z oken, odrazy a efekty vody, všudepřítomný prach z prostřílených stěn, poletující kusy omítky nebo končetin nepřátel. Těmito pestrými efekty hra neskutečně ožívá a je pastvou pro oči i po čtrnácti letech od vydání. Brutalitou se tu vůbec nešetřilo a tak často během přestřelek uvidíte poletovat roztrhané kusy těl a oddělených končetin. Samotnou kapitolou je pak hra světel a stínů, která temnou atmosféru hry ještě prohlubuje. Samozřejmě se fyzika jako taková neobešla i bez fyzikálních bugů, jako že někteří nepřátelé po smrti vyletí téměř až k nebesům nebo že se zaseknete mezi dveřmi. To se ovšem dá vzhledem k veškeré kráse okolo přehlédnout.

F.E.A.R. byl ve své době událostí roku, a není se čemu divit. Hra splňuje dokonce více než kvalitní střílečka splňovat má a některé dnes vydávané tituly se oproti ní můžou jenom stydět. Zábavná hratelnost v kombinaci se Slow-Mo baví až do závěrečných titulků, stejně tak táhne příjemně vyprávěný děj. F.E.A.R. ale graduje především svou ikonickou hutnou atmosférou a audiovizuálním zpracováním. Škoda je po čase stereotypního prostředí, avšak celkový zážitek jako takový už jen umocňuje vynikající grafika s řadou pestrých efektů... I po čtrnácti letech od vydání F.E.A.R. baví a stále se je na co dívat!

Pro: Atmosféra, grafika, fyzika, hratelnost, děsivé momenty, Slow-Mo, nepřátelé, brutalita, hudba, intro, Fettel a Alma

Proti: Časem stereotypní prostředí, fyzikální bugy, málo S.T.R.A.C.H.U.

+26