Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Far Cry 2

  • PC 75
Hodnocení pro FC2 píšu poté, co jsem psal hodnocení pro FC3. Hodnotím relativně kladně, resp. FC2 je i přes všechny své neduhy, které vyjmenuju níže, mnohem zábavnější než FC3, které jsem nevydržel dohrát ani do 1/3.

Na úvod musím říct jednu podstatnou věc: vždy jde o pocit ze hry. Odsoudit hru, že je blbej příběh je jednoduchý. Hra musí obsahovat něco, co vás nutí ve hře pokračovat a FC2 to podle mého názoru má. Musím sice uznat, že minimálně v mém případě je to, co mě nutí FC2 hrát a neodložit, založeno na poměrně nízkém pudu, ale hra to prostě má. Je to sbírání drahokamů (platidla ve hře) abych si mohl koupit všechny zbraně a upgrady a jen tak zkoušet různé techniky při dobíjení checkpointů. Ano, čtete správně. Teď ke slíbené koncepci nejdříve zápory a pak klady:

- hlavní dějová osa hry je tak strašně hloupá a nejapná, až to vyvolává v člověku údiv. Hra prakticky nemá žádný příběh a žádný děj a dalo by se říct, že úkoly v hlavním dějové lince jsou prostě naprosto random a wtf seskládané mise. Protože mě nebaví používat tag spoiler, tak ani žádné další dojmy do spoileru schovávat nebudu. Vězte jen, že si budete u každé (ano, doslova u každé) mise z hlavní dějové linky říkat: no to si snad dělaj prdel. Že by jste se nějak ponořili do příběhu nebo sžili s postavou nehrozí. Pokud teda netrpíte nějakým sadistickým a naprosto anti-empatickým autismem.

- vedlejší mise nemaj zcela nepřekvapivě žádný obsah taky. Dokonce za mise od "buddies" ani nedostanete naprosto nic, co by vám k něčemu reálně bylo. Budete se ptát nejdřív po smyslu misí, poté po smyslu buddies a pak dokonce i možná po smyslu života.

- výše zmínění buddies, kterých je ve hře celá řada, nemají naprosto žádný smysl taky, jejich existence a příběhy jsou tak nesmyslné, až člověk podezřívá sám sebe, že mu něco uniká a znovu a znovu bádá v journalu, co by to tak mohlo být. Jejich činění je tak bezúčelně nahodilé, např. že vám pomáhají a zcela nesmyslně se objeví když máte umřít, že to vyvolává skoro až filosofické otázky o smyslu života, povaze vesmíru a nesmrtelnosti chrousta.

- většina dalších věcí ve hře naprosto nedává smysl, např. že vám jdou všichni po krku, že ve hře prakticky nejsou krom ozbrojeným maniakálních vrahounů na checkpointech žádní civilisté, že máte malárii a nechápete proč, že je po mapě spousta domečků, do kterých se teleportujou zbraně a které vám patří, že jsou mise vymyšleny tak, že pokaždý jedete přes celou mapu, že se nepřátelé respawnujou .... dalo by se pokračovat skutečně dlouho

No jo, proč ale teda těch 75% ? Hra totiž, krom toho, že je na ní skoro všechno nesmyslné, totiž ještě má:

- strašně zábavné přestřelky a souboje. V podstatě to funguje tak, že máte pokaždý 3 zbraně - primární, sekundární a speciální a vlastně kombinací těchto zbraní vytváříte svůj unikátní vraždící styl. Můžete bejt snajpr skrze primární zbraň s uzinou jako sekundárem a nebo můžete bejt naprostej šílenec, co všechno vyhodí do povětří pomocí RPG a nebo minometu. Můžete mít tichou pušku na uspávací šipky a nebo se plížit v maskovacím mundůru s PMM s tlumičem. Vaše strategie může bejt založena např. na plamenometu, kdy opečete každého nepřítele jako buřta a nebo můžete trousit IEDs a na dálku je odpalovat. Můžete mít americkej set zbraní a nebo ruskej set zbraní, můžete házet molotovy a nebo poslat auto s výbušninama do checkpointu a to na dálku odpálit.

- další plus je ekonomika ve hře, kdy získáváte za splněné mise (a ještě navíc za prolézání mapy) diamanty, které fungují jako lokální platidlo. V podstatě tato ekonomika přidává do hry tak trochu RPG prvek, kdy hnacím motorem není progres v (nesmyslným) příběhu, ale touha získat ještě dalších 20 diamantů, páč tu bazuku z toho shopu prostě musíte mít. Jakmile máte bazuku, tak zjistíte, že strašně nutně chcete plamenomet a jakmile máte i ten, pak se ukáže, že by se šiknulo mít i granátomet, pak PKM (lehký kulomet), pak MP5SD, atd ...

- Obtížnost a AI se dá taky vcelku pochválit. Hrajete li na Hardcore a nebo Infamous (nejsme přece děti že, ve hře je Easy/Normal/Hardcore/Infamous), pak je hra celkem příjemně obtížná. Kosíte sice nepřátele celkem ve velkém, ale 5 nepřátel na checkpointu vám dá celkem slušně zabrat a rozhodně to nefunguje tak, že by jste i v pozdějších fázích hry byli nějakej terminátor. Budete se zcela pokorně outpostům vyhýbat jak na začátku, tak ke konci hry. Tomuto i velice přidává skutečnost, že ve hře není žádnej HUD, kterej by vám ukazoval odkud po vás nepřítel pálí, případně jestli vás někdo vidí (nebo snad jak jste vidět). Chování nepřátel je v kontextu her ze stejného období velice dobré. Aktivně vás hledají, schovávají se, číhají na vás, mají slušnou mušku.

Pokud ve hře hledáte smysl a příběh a ztotožnění se s hrdinou, pak je hra ztráta času. Pokud hledáte odreagování se a možnost vyřádit se za pomoci střelby z příjemně namodelovaných zbraní a AI nepřátel, pak vás hra bude bavit.

ps. existuje něco, čemu se říká dylan's reality mod. Můžu doporučit. Mod přináší více realismu do soubojů, takže se umírá klidně i po jedné kulce a na obtížnost hardcore a vyšší si skutečně připadáte jak v realistickém simulátoru soubojů.

pps. viděl jsem tu v několika jinejch hodnoceních prohlášení, že AI je tupá. AI je tupá, ale příjemně tupá. Rozhodně je příjemně tupější než v 9/10 her z roku 2009 a dříve a rozhodně je příjemně tupější než v 7/10 současných her.

Pro: Pěkná grafika a prostředí, supr. namodelované zbraně a slušná AI nepřátel + obtížnost

Proti: Všecho ostatní zcela nesmyslné.

+26