Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Spore

  • PC 85
Na počátku nebylo slovo, nýbrž buňka, která požírala slabší, ženy a děti. Anebo plankton. Zanedlouho ji moře vyplavilo na souš a opět požírala slabší nebo ovoce ze stromů. Protože se na světě nacházelo více jedinců stejného druhu, rozhodli se založit vesničku a terorizovat, nebo se spřátelit se ženami a dětmi z ostatních vesnic. No a jakmile se stane, celou planetu ovládne vaše rasa a začne se bít mezi sebou. nebo přátelit, jak chcete. Po dobytí ostatních kontinentů potvůrka nasedá do hvězdné lodi a pokračuje šířit svoje názory do hlubin vesmíru. Všechna rozhodnutí, která uděláte v jakékoli fázi, se odráží na následujících. Pokud převážně válčíte, na konci získáte speciální zbraně, pokud své nepřátele uplatíte, získáte ekonomické výhody, jestli je přemluvíte na své náboženství, obdržíte propagandistické bonusy.
Přirovnávat první fázi k Pac-manovi je vcelku trefné. Vyberete si ústa, která vás řadí k masožravým nebo býložravým a podle toho ve vodní Petriho misce jíte. Za pozření obdržíte body DNA, které pak slouží jako finance na nákup rychlejšího bičíku nebo obraných jehlic. Vyberete si podle vašeho zaměření. Editor v první fázi nic převratného nenabízí, potvůrku si můžete nalakovat podle svého a ostny umístit kam chcete, ale kreativní orgie jako v pozdějších fázích to zatím nejsou.
Jakmile začíná být první fáze trochu nudná, nastane sesuv půdy, a vaše buňka se dostává na souš. Přiděláte nohy, ruce, jinou tlamu, co chcete. Jelikož vyšel editor již dříve, můžete najít inspiraci na internetu, kde bylo v době psaní recenze kolem 13 milionů výtvorů. Všechny editory jsou udělané velice přehledně a ovládání je parádně přístupné. Odvažuji se tvrdit, že s trochou vůle byste vytvořili snad cokoli. Editory jsou zvládnuté na jedničku, pouze vytváření vesmírné lodi trochu pokulhává. Slušelo by se také říct, že ve hře nemáte otevřené hned všechny součástky ke stavbě příšery, ale nacházíte je rozházené po mapě ve tvaru kostí. Fáze příšerky mě ze všech bavila asi nejméně. Pořád jenom chodíte po mapě a zpíváte ostatním příšerkám, které vás potom možná nesní. I přesto, jak infantilně to zní, vypadá a je, není to zrovna jednoduché a časem si musíte vytvořit vlastní taktiku. Aby se vám spřátelovací minihry ulehčili, můžete si přilepit třeba společenštější ruce, nebo tlamu, která lépe zpívá. To vše v editoru. Do něj se mimochodem v prvních dvou fázích dostáváte pomocí potomků. Ke konci fáze máte na pomoc až tři společníky z vašeho druhu, kteří minihry značně ulehčují, ale taky máte poslední možnost upravit svou příšerku.
Ve veselé animaci se dozvíte, že vaše příšerky vynalezli oheň a postavili si vesnici. Nyní až do konce hry bude možno svoji příšerku vylepšit jenom v rámci barvy a oblečení. Vesnička se stane vaší nynější centrálou a můžete do ní stavět nové budovy, ve kterých si příšerky můžou vzít nové náčiní ke sběru ovoce nebo lovu ryb, tancování a zpívání, nebo boji.
Na vašem kontinentu se nachází asi pět dalších kmenů, které musíte jedním ze tří způsobů dostat na svoji stranu. Způsob přijetí se pak zobrazí na kmenovém totemu. Můžete je buď zničit, koupit, nebo uzpívat. Tak či onak, po pacifikaci všech kmenů se dostáváte do fáze civilizace.
Začínáte s jedním městem, které je vybudované na místě, kde jste vybředli z vody. Nyní se vám otvírá cesta k dalším dvěma neuvěřitelně variabilním editorům, které jsme na herní scéně viděli. V prvním budujete domy pro vaše města, v druhém navrhujete vozidla, kterými je získáte. Budovy se dělí na radnici, bez které by město nemohlo být, továrnu, která při konexi s domy generuje příjem, ale i nespokojenost, domy zvyšují limit vozidel a zábavní budova vytváří ve městě spokojenou auru. Vozidla mají samozřejmě čtyři hlavní skupiny, a to pozemní, vodní, letadla a ufa. Trochu mi vadil fakt, že pokud od začátku hrajete za válečný národ, horko těžko se pak stáváte třeba ekonomickým. Civilizační fáze je tvořena velice zábavně, a jelikož prakticky celá vychází z real-time strategií, není potřeba bližšího popisu. No a jak už jsme zvyklí, po obsazení všech měst se vaše příšerka vydává do další fáze, tudíž do kosmu, čímže se dostáváme do poslední fáze hry.
Na první pohled vidíte desítky, možná i stovky slunečních systému, které čekají, až je prozkoumáte, osídlíte nebo osvobodíte od tyranie přerostlých žab, které mají na zádech krystaly. Vesmír opravdu je takový jaký ho vidíte. Spousty úkolů od cizích ras, spousty planet k prozkoumání a na rozdíl od ostatních fází máte i hlavní linii úkolů. Je sice trochu otravné, že co 3 minuty hraní vás napadne neznámý nepřítel, piráti nebo na vaší kolonii se rozšířila nákaza, takže musíte upustit od plnění jiného questu a rychle běžet na pomoc. Většina úkolů je časově omezená, ale většinou se to dá zvládnout.
Grafika je stylová a mě osobně na ní nic nevadí, hru rozšlapete i na obstarožním PC, jako já.
Hra sice multiplayer jako takový nemá, ale zato si můžete do hry stáhnout výtvory vašeho oblíbeného tvořitele třeba z Japonska nebo příšerky vašeho kamaráda. Pak vznikají vtipné situace, kdy jeho rasu zničíte, nebo ona vás. Pokud vlastníte účet na EA, vaše výtvory se automaticky uploadují na Sporepedii, kde si je můžou ostatní prohlédnout, ohodnotit nebo okomentovat. To samé můžete samozřejmě i vy.
Co říct závěrem? Myslím, že převaha negativní kritiky na internetu je způsobena spíš než nekvalitou hry její kvalitou. Nelíbila se asi jenom tvrdým CSkařům a komu se líbila, ten hraje a nemá čas na psaní komentářů. Je pravda, že je hra občas trochu stereotypní, ale jak moc variabilní je CS bych radši neřešil. Navíc parádní editory by hravému člověku vystačili i samotné bez hry. Se Spore totiž nedostanete vesmír v krabici, jak říkali tvůrci, dostanete krabici plastelíny a je jen na vás, co z ní uděláte.

Pro: Editory, grafika, hratelnost, Sporepedia

Proti: Občas stereotyp, někdy otravné nedodělky, občas stupidní kamera ve vesmírné fázi

+5 +8 −3