Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Severance: Blade of Darkness

  • PC 90
fakt ulet dát tomuhle mín než 90. těžko to s něčím srovnávat, protože je to propracovaná 3rd person řežba, která těžko najde konkurenci. prostě perla žánru, a až to dohraju podruhý, tak tomu dám možná 100; záleží, jestli mě to bude bavit jako před léty, protože na tom kdejaká lepší hra ztroskotala, a pak si to kultovní hodnocení zaslouží...

Takže edit: Meč z temnot je oldschool klasika, která dodnes nemá konkurenci! Něco mezi Prince (pastě), Mortal kombat a Pánem prstenu, tématicky je asi nejblíže starší Die By The Sword, ale tady jsou hrany dokonale vyhlazené už na 1024x768, jakoby vzniknul pro testování tehdy nejnovějších karet (osobně jsem dal přednost GeForce 2 MX 400 s 32bitovou hloubkou barev), které vám zabere i několik dní! Dnešní hry mužou tiše závidět.

Hlavní devizou je propracovaný nespočet komb založených na jednoduché kombinaci uderu a dvou šipek, rozdělené do dvou skupin podle toho, zdali je to speciální utok dané zbraně nebo vaše dovednost s tímto typem např. kopím. Tím se dostáváme ke čtyřem charakterum, které se specializují na vlastní výstroj a styl boje. Trpaslík je se svojí výškou asi nejslabší. Kdysi jsem s ním měl problémy projít prvním levelem, který se u všech postav jako jediný liší, a který se v jeho případě odehrává někde v podzemí, ale jeho nemotornost a krátké udy ze mě dělaly snadný terč, pravý opak amazonky, se kterou mi to šlo kupodivu asi nejlíp, ačkoli jsem především hrál za barbara a paladina, který ke svým dovednostem potřebuje dokonce štít, což je docela nepříjemná záležitost, pokud s ním disponují ti ostatní. Obranu bez něj musíte vystihnout v pravý moment, není to nic složitého (a vypadá to efektně), ale s ním jste takřka nezranitelní a vyčkáváte jen na správný okamžik, abyste po sobě jdoucími komby nedali protivníkovi vydechnout. Stejně tak i vy jste v tuto chvíli nekrytí a naskýtá se příležitost ztratit hlavu – to je další věc, potoky krve a fragmentace těl, které k takové středověké řezničině nesporně patří, a když se do vás zapíchne šíp, který si mužete vytáhnout a uložit do svého toulce, tak nepřestáváte žasnout. Je zde i pěkný tutorial, kde vás vodí za ručičku a naučí obstojně vaši figurínu zacházet s plně interaktivním prostředím, kromě několika zbraní a štítu unesete v inventáři i několik léčivých vodiček a klíču. Všechno ve hře lze uchopit a případně mrsknout na protivníka, což je další efektivní zpusob jak vyřešit ferovku. Samozřejmě hozenou sekerou máte větší "POW" než skřetí hlavou, ale i ta zanechá pěkný svinčec. Když poprvé v těsné chotbičce narazíte na něco většího a začnete kolem sebe mlátit hlava nehlava, hned si tu hru oblíbíte! A to je jen začátek!

BoD je zároven akční RPG, které se orientuje jen na boj s chladnými zbraněmi a magie zustává v pozadí ochranných talismanu na bázi základních elementu včetně elektriky! Každá věc proto podléhá rozkladu, a až na výjimky si svoje oblíbené hračky přespříliš dlouho neužijete. Malý inventář se vám tak časem pořád obměnuje stejně tak jako vaše vizáž, kterou zdobí brnění. V tomto ohledu jde nejdál paladin, ale později bez koně pusobí spíše jako čapkuv robot. Amazonka stále spoléhá především na svoji hbytost, zatímco barbar se svojí nadlidskou silou je takovým zlatým středem a s obouručním mečem se dostane k nepřátelum dostatečně blízko, aniž by riskoval větší zranění!

Puvodně jsem hrál za několik postav najednou (jak v Diablu), a to nedoporučuju, protože pak procházíte stejné lokace znovu a hru pak nemusíte vubec dohrát. Ale není zas nic horšího, když narazíte na nějakou pěknou věc a není "designed for your character" nebo nemáte dost skill ji efektivně využít!

Skákání, respektive pohyb do stran a uhybné manévry v jednom, tady tvoří esenciální složku boje a je tedy lepší si tuto fci nastavit na druhé tlačítko myši, protože k tomu využíváte obě ruce (obě hemisféry mozku?) a stejně jako komba vám to pujde líp! Což autoři asi věděli, protože jsem jich nastavoval jen minimum a kontroloval, jestli nemám v PC staré registry! Rád si to tady poznamenám, abych se za dalších deset let zase našel:

blok – Q (místo Ctrl)
throw – (podléhá delšímu stisku a stejně jako jinak u sprintu nejlépe vyhovuje) mezerník.
holster – G
cycle items – C
cycle inventory items – X
freelook – Ctrl
ostatní zustává stejné…

Popravdě jsem v pět ráno napsal stránkový komentář, který asi perfektně vystihl moje pocity z hodinky a pul hraní, když jsem pustil opečovávanej Duron 800 s 256 RAM, a měnit na něm nic nebudu, ačkoli je trochu chaotickej (hlavně lepší už nebude)! Zbytek jsem dopsal odpoledne a měnit budu maximálně jen hodnocení, protože tahle hra si určitě zalouží lepší, ne jen pro to, že mnoha z vás dlouho uniká!

Pro: nestárnoucí grafika. zapomněl jsem na level design, který v kombinaci několika žánru (ano, připomíná i Tomb Raidera) souvisí i s celkovou délkou hry!

Proti: neučinnost šípu ve vyšších levelech.

-2 +3 −5