Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Tak tedy o tom, jak mě vůbec poprvé v herní kariéře dostalo celkem povedené MMO...

• Jednoduchá registrace, bezplatné stažení klienta, klasická instalace a může se hrát. Veškeré patche a nejnovější informace o hře automaticky nabízí klient ke stažení.
• Výborně udělaný herní interface. A to jak HUD přímo ve hře (minimapa, status tanku, seznam hráčů), tak samotné tabulky a statistiky, které si v garáži můžu prohlížet, zároveň porovnávat atp... Okna jsou tažitelná, tudíž si můžu s jejich rozvržením hrát jak potřebuji.
• Obrovská, ale opravdu obrovská škála tanků (momentálně 230, plánuje se překročit hranici 300 vozidel), na které lze montovat různá vylepší... Vše záleží na zkušenostech získaných z bitev a tom, jakou kombinaci vybavení zvolím dle mého stylu hraní. Ocení zejména ti, kteří milují tabulky (RPG), zkouší různé strategie (RTS) atp.
• Mix několika žánrů. Jak jsem psal... Tabulkové RPG, strategie během bitvy, shooter akce v přestřelkách. Dohromady to kupodivu funguje na výbornou.
• Zdravá grafická střízlivost. Zapomeňte na bloom, „úžasné" světelné efekty, množství zbytečných shaderů... Herní prostředí se mi jeví velice realisticky udělané. A to ne jenom po stránce grafické.
• Modely tanků. Opravdu každý, každičký tank je jiný. A je to dobrý pocit dívat se na ně zblízka. S tím souvisí...
• ...kus historie. Pro mnohé (patřím mezi ně) se tak hra stává přitažlivější. Jedná se z 50% o tanky, které opravdu v II. světové válce jezdily nebo aspoň jezdit měly. Mimo to je tu zakomponovaných docela dost tehdejších prototypů.
• Několik rozdílných tříd tanků. Pro ty, kteří chtějí mít nadhled nad bitvou je jasnou volbou dělostřelectvo, pro kempery v křácích (jako jsem já) s přesnými děly jsou dělaní stíhači tanků, milovníci rambo stylu zvolí těžké obrněné tanky... Vesměs každému může vyhovovat jiný tank. A nějaký si určitě oblíbí (u mě je to nevypočítavý Chaffee nebo vesměs jakýkoliv stíhač tanků)
• Herní model. Každý tank se chová (+/- upravené k hratelnosti) dle svých opravdových statistik. Navíc je tank rozdělen na několik „zón", které určují zranitelnost dle pancíře. Tzn. vyplatí se mířit, přebíjet munici v případě potřeby na výbušnou atp.
• Neplatí pravidlo „Čím vyšší třída tanků, tím lepší na bojišti". Z vlastní zkušenosti vím, že na nižších úrovních je více nekompromisních tanků a zajímavějších bitev, než na úrovních vyšších. Mít nejvyšší tier slouží pouze k uspokojení hráče a možnost si zahrát klanové bitvy.
• Čety. 2-3 hráči se dají do jedné skupinky a připojí k náhodné bitvě. Můžou spolu komunikovat přes voice chat přímo ve hře, logicky jsou pak lépe organizovaní. Zábava ze hry je pak zaručena. Bohužel pro 3. hráče vyžaduje prémiový účet.
• Absence AI, tzn. každá bitva je svým způsobem unikátní.
• S patchem 0.8 přichází fyzika (méně arkádové), realtime stínování (jen to náročné SSAO je potřeba smazat módem = nárůst FPS o 10 a víc), přehlednější výpis výsledků bitev a úžasné zvuky!

∙ Někteří hráči. Těžko to hře můžu vyčítat, ale opravdu naštve, když se potkám s vtipálky, kteří se zabíjí navzájem (a oslabují tak tým), ignorují nějaké náznaky domluvy, nechají tank stát a opustí bitvu, etc. Naopak někdy se najdou velice schopní hráči, se kterými můžu hrát častěji a to buď v četě nebo rotě.
∙ I když se hra snaží chovat velice realisticky (tanky kácí stromy, ničí některé objekty), stále je tu celkem velká mezera. Do určité velikosti se objekty na mapě stanou nezničitelné, průstřel průrazné munice engine neumožňuje, etc.

◦ Pokud si hráč nenajde stálé spoluhráče, časem ho dostihne těžký stereotyp. Když bych to hodně zjednodušil... Prakticky jde stovky a tisíce bitev kde jde jen o jedno... Střílet do tanků s červeným obrysem.
◦ Ačkoliv je hra graficky výborně udělaná, není až tak vyšperkovaná, aby odpovídala svým HW požadavkům. Snad se do budoucna dočkám lepší optimalizace. Bohužel, po třech letech vývoji hra stále nepodporuje multithreading, takže hra ždímá jen jedno jádro CPU.
◦ Komunikace mezi hráči mimo bitvu není vůbec povedená. Většina srazů ztroskotá na tom, že není způsob, jak všem ve friendlistu rozeslat zároveň informace.
◦ Po uzavření bety sice není vyžadována platba, ale to je špatně. Ti co peníze mají, získají obrovské výhody a opět (tak jako asi u každé MMO) platí pravidlo „Čím více máš peněz, tím větší jsi king." Neplatiči se tak stávají potravou pro nepřátelská děla a lehkým příjmem jejich zkušeností. Po patchi 8.1. je sice možnost kupovat goldovou munici za obrovské kredity, avšak znamená to mít v garáži minimálně jeden tier 8 premiový tank - další finance.
◦ S patchem 8.0 se solidně znepřehlednil vývojový strom.
◦ Match-making se upravuje podle statistik hráče. Win ratio je tudíž absolutně relativní číslo.
◦ Přístup vývojářů, Wargamingu. To by bylo na delší psaní... Každopádně se jim nedá věřit ani stabilní ping mezi servery.

Statistiky (cca, včetně bety): přes 12 000 bitev | 56% win ratio | WN7: 1818 | EFF: 1606 | Kill/death: 2.4 | Frags: přes 17 000 | Avg. dmg: 1247 | Avg. XP: 565 (bez premia) | přes 1008 hodin hry *facepalm* (začal jsem v open betě v únoru 2011, tuším patch 5.8, skončil v dubnu 2013, patch 8.4)

Pro: Historicky přesné modely tanků | Herní model | Grafické zpracování | Mnoho fungujících statistik

Proti: Bez stálých spoluhráčů stereotyp | Pravidlo „Čím více máš peněz, tím větší máš výhody"

+40 +41 −1
  • PC 70
Když jsem před nějakým tím pátkem viděl na herním serveru první informace o WoT, říkal jsem si „Páni, vypadá to fakt dobře, jen škoda, že ta mrcha bude určitě placená.“ Před třemi týdny jsem se doslechl o principech platby, hru stáhl a od té chvíle už nehraju prakticky nic jiného. Tahle nová generace zdarma hratelných multiplayerových her s placenými výhodami, se mi opravdu začíná líbit. Znáte pocit, když se z práce/ze školy těšíte domů, jen abyste mohli zasednout za PC a zahrát si svoji oblíbenou hru? Já ten pocit zažil naposled na ZŠ, když jsem se upřímně zamiloval do NFS Porsche. Po skoro deseti letech mám opět důvod počítat poslední minuty před koncem směny s vidinou brzkého posezení u PC, a i když si u toho přijdu mírně poťouchle, je to příjemně známá nostalgická zkušenost.

World of Tanks je titul, který zasahuje velkou škálu herních žánrů a skoro zázračně je spojuje do jednoho kompaktního a velmi hratelného balíku. 1st person, 3rd person, taktická akce, arkáda, RPG, strategie, simulace, to vše online a zdarma. Záleží jen na hráči, v jakém herním stylu se najde a jaké typy železných monster (artilerie, lehké, střední a těžké tanky, nebo stíhače tanků) mu sednou nejvíc. Přitom všem je hra intuitivní, téměř vše co by mohl člověk očekávat, zde najde a k tomu kopec nápadů navíc. Akční hráči vezmou za vděk univerzální tanky – od rychlých a slabších, po pomalé a extrémně silné obrněnce. Zarytí odstřelovači se najdou ve skrytých a méně odolnějších, o to víc ale smrtících, stíhačích tanků, a stratégy jistě potěší artilerií nabízený dělostřelecký mód z ptačí perspektivy.

Kouzlo hry je také v tom, že vše co na monitoru uvidíte, vychází z reálných zdrojů. Použitá technika i prostředí tankových bitev jsou do značné míry autentické. Kdyby bylo na kostru hry našroubováno sci-fi prostředí s neexistující technologií, určitě by titul tak atraktivní nebyl. Co se týče placení za hru, neřekl bych, že platící hráči mají v samotné bitvě nějaké extra patrné výhody. Rychlejší sbírání zkušeností, rychlejší získávání peněz, rychlejší výcvik posádky, několik bonusových strojů a také několik malých výhod použitelných na bojišti. Výhody jsou v tomto ohledu spíše v rychlejším postupu hrou. Tou největší výhodou platících hráčů, je ale možnost zakládání vlastních bitev s vlastními vybranými hráči. Pokud do hry své peníze vložit nehodláte, musíte se s touto možností rozloučit.

Za velmi povedený považuji způsob, jakým Vás hra postaví do hry. Nikdy totiž nebudete frajer ničící o 7 tříd slabší tančíky, naopak, síly jsou (v režimu standardní bitvy) vždy spravedlivě rozděleny a ve většině případů budete v bitvě potkávat stejnou třídu, maximálně o několik málo tříd silnější nebo slabší protivníky a spoluhráče. Záleží tedy opravdu jen na vlastním umu, jestli z bitvy vybruslíte jako lovec nebo jako oběť. Ve chvíli, kdy píšu tento komentář, mám rozehráno několik vývojových linií a upřímně, ani sám nevím, která mě baví víc. Stejně jako já si určitě každý časem přičichne k jiným typům techniky i k jiným národům. Změna je totiž fajn i v této hře a na každém nabízeném způsobu hraní je něco zábavného.

Před pár dny jsem se rozhodl zainventovat necelých 10 € do hry, což jsem proměnil za víc stání v garáži (tzn. možnost vlastnit součastně víc tanků) a také nějakou tu konverzi zkušeností a herní měnu. Je to poprvé, co jsem do online hry vložil vlastní peníze, takže nejspíš chápete, že titul nemohu na závěr nedoporučit. World of Tanks je silně návyková a zábavná hra, která z Vás, mimochodem, udělá experta na obrněnou techniku). Je skvělé, že zadarmo si hru můžete nejen zkusit, ale i ji regulérně hrát a postupovat ve hře stejným způsobem, jako hráči platící.

Pro: online hra zdarma, velká spousta strojů, možnosti upgradu, tři odlišné národy, výborné modely jednotlivých strojů, ucházející technická stránka, pěkné mapy, odlišné herní způsoby, statistiky, návykovost, čeština

Proti: mírná preferovanost strojů SSSR, občasné bugy, hranice mapy, pro neplatící snad až příliš pomalý postup ve hře, prémiový účet by mohl být levnější

+28
  • PC 80
Tank je pro mě osobně jeden z nejzajímavějších strojů v historii lidstva. Desítky tun oceli vyrobené pro jediný účel - ničit a zabíjet. World of Tanks nám dovoluje si do těchto bestií sednout a aspoň částečně cítit tu ničivou sílu v rukách. Hra nás provede od malých tančíků, které těžko nahání hrůzu, přes všechny ikony 2. světové války až po poválečné nebo nikdy realizované monstra.

Nicméně už hned na začátku hry na vás čeká jeden z největších záporů hry. Po prvním zapnutí vůbec netušíte, co máte dělat a hra vám to nijak nevysvětlí. Ubohý tutoriál vám dá zlomek toho, co potřebujete vědět, nicméně pro nějaké globálnější pochopení herních mechanizmů je k ničemu, což je obrovská škoda, protože hráči, co si nikdy sami nezjistí, jak hra doopravdy funguje, jsou nejenom ochuzení o velký zážitek ze hry, ale zároveň se jejich mnohdy těžko porazitelné stroje stávají slepicemi na odstřel. A protože ve hře nejsou žádné nároky na vyšší věk nebo průměrnou inteligenci, komunita okolo této hry je bohužel z 99% garbage a vývojáři na tom mají, díky výše zmíněným věcem, svůj podíl.

Hra balancuje na hranici simulace a arkády. Mnoho fyzikálních zákonů ve hře funguje, některé jsou ale záměrně vynechány. Máte velké dělo, které vám udává nějakou hodnotu průbojnosti pancíře a hra vyhodnocuje, jestli se vypálená střela odrazí od nepřátelského pancíře anebo projde, přičemž bere v potaz klopení a "úhlování" tanků, kdy si efektivně můžete pancíř i několikanásobně zvětšit. Na druhou stranu není potřeba nadsazovat dělo, protože tam, kam zamíříte, střela vždy doletí, ať je cíl od vás 50 nebo 500 metrů. Velmi dobře hra zpracovává pocit z pohybu. Těžké tanky jsou opravdu těžké, trvá vám, než se někam doplazíte, střední tanky jezdí rychleji, ale doplácí na horší pancíř, lehké tanky frčí jak o život a v podstatě od patche 8.0, kdy byla do hry implementována fyzika, se vám nezdá, že by takto tank neměl fungovat (až možná semtam na nějaký drift se scoutem :D).

Co se týče samotného RPG systému, podle mě není dokonalý, ale zároveň není špatný. Máte vývojový strom, na výběr několik národů, každý národ má svoje vývojové větve (těžké, střední, lehké tanky, stíhače tanků a artilerii). Na začátku dostanete tank, se kterým se hraje velmi špatně a něco si s ním musíte vytrpět. V bitvách dostáváte zkušenosti a kredity na vývoj a nákup nových součástek a samozřejmě i následujících tanků. Nutno podotknout, že tanky v "topové" konfiguraci většinou neodpovídají reálným předlohám (např. první Tiger má nejlepší dělo takové, které se montovalo až na druhého Tigera). Tento systém funguje dobře tak do sedmého tieru (z celkových deseti), ale dál už začíná být expení otravné. Od osmého tieru jsou Součástky na vyzkoumání neuvěřitelně drahé a vrchol tvoří 9. tier, kde ve "špatné" konfiguraci musíte s tankem odehrát klidně i 70 a víc bitev, aby byl vůbec použitelný. Myslím si, že v pozdější fázi hry by měly tanky dostat nějaký boost k XP za bitvu. Druhá věc je, že hru hrozně limituje těch deset nutných tierů pro každou větev. Vývojáři kvůli tomu musí zavádět prototypy tanků anebo tanky, které vznikli pouze v nákresech, což zase vrtá do balancování. Nejvíc tady to "tierové" rozdělování postihuje německou větev, kde jsou poslední reálné tanky vyrobené v roce 1945 (s jedinou výjimkou Leoparda 1) a proti nim se staví poválečné a v podstatě moderní tanky. Někdy to vypadá zvláštně, zvlášť u tanků jakou Maus nebo prototypová E-řada válčící s tanky ze 70. let. Hra v podstatě boostuje prototypy z poloviny 40. let a nerfuje mnohem modernější tanky, aby se k sobě tierově vůbec hodili.

Jelikož je WoTko běloruská hra a vývojáři se musí zavděčit především východnímu trhu, je na hře cítit, že ruské (sovětské) tanky mají vždycky něco navíc, než ostatní. Samozřejmě v každém národu a na každém tieru je tank, o kterém by se dalo říct, že je OP, ale u těch ruských je to moc okaté. Každopádně dá se s tím žít, nejlépe tak, že si ty ruské tanky sami zahrajete a naučíte se, jak na ně. I přes to si ale myslím, že globálně je hra vybalancovaná dobře, především na vysokých tierech.

WoT je free2play hra. Zadarmo si ji stáhnete a zadarmo ji hrajete. Co oceňuji je, že si za reálné peníze nemůžete koupit nic, co by vás v samotné bitvě zvýhodnilo a pokud si nepotrpíte na velkou garáž anebo rychlejší expení, nemusíte za hru zaplatit ani korunu. Pochopil bych, že blbosti jako jsou místa v garáži nebo kasárnách musíte platit za peníze, stejně jako odmontování doplňujícího equipu k tanku. Co se mi ale nelíbí je nemožnost změnit si svoje jméno ve hře jinak, než za peníze, stejně jako nasazování permamentních kamufláží na tanky. Tady bych ještě odbočil ke customizaci tanku. Je to špatný vtip. Konkurence v podobě War Thunder má perfektní systém odměn v bitvách, kdy si za určitý počet sestřelených letadel (popř. splnění jiného úkolu) odemykáte kamufláže, emblémy a nápisy a můžete si je na letadlo prdnout kam chcete. Toto ve WoT neexistuje. Za všechny tyto věci musíte buď měsíčně utrácet kredity (což při kompletní customizaci není moc výhodné) anebo za to jednoduše musíte zaplatit a k tomu všemu je přesně určené, kam se všechny tyto nálepky nasadí. V tomto by měli vývojáři hodně zabrat.

Audiovizuálně je na tom hra oukej. Modely tanků už dnes sice nepůsobí nějak extra detailně, některé textury jsou hnusné, ale plánují se nové patche, kde se grafika bude znatelně vylepšovat. Na starou grafiku jsou pláclé modernější efekty jako motion blur nebo HDR, které hru vizuálně vylepšují. Zvuky na tom nejsou až tak dobře. Ve hře můžete slyšet asi 3 různé zvuky motorů, které i tak nezní jako burácející osmi nebo dvanáctiválce. Zvuky výstřelů jsou na tom podobně, i když tam bych je hodnotil kladněji, zvlášť u větších děl ve sluchátkách můžete cítit tu sílu, která má demolovat vašeho nepřítele. Všechno je doplněno perfektníma kouřovýma a výbušnýma efektama, které pěkně dokreslují tu "válku" na monitoru. Přes "takovou nějakou" grafiku by se dalo přejít, kdyby byla hra alespoň trošku optimalizovaná. Bohužel v Bělorusku toto slovo neznají. Na enginu je vidět, že už má svoje roky, trpí neskutečným dropováním framů, kde chvilku valíte na 120 fps, abyste koukli do blbýho místa a padli jste na 25, nepodporuje multicore a celkově WoT považuju za jednu z nejhůř optimalizovaných her, co jsem hrál. Myslím si, že na mém PC by hra neměla padnout pod 60 fps (War Thunder mi jede průměrně na 90 fps pro porovnání).

Co se WoT nedá upřít je jeho návykovost. V podstatě se hráči dají rozdělit na 3 kategorie. Buď jsou tu ti, kteří hru nějak hrají a nějak expí, moc je nezajímá, jak na tom statisticky vůbec jsou. Tito lidi buď brzo odpadnou anebo jsou terčem nekonečných nadávek, pokud se zjistí, že takto hrajou už celé 3 roky. Pak jsou tu ultrazarytí progameři, kteří půlku bitvy stráví chatováním, jací jsou všici dementi. No a já sám sebe považuju za takový střed. V podstatě se zajímám o to, jaké mám staty (hra vám nějaké ukazuje a pak jsou třetí strany, které z nich v podstatě dělají určitý rating a aspoň přibližně vyhodnocují úroveň vašeho skillu ve hře), rád expím nové tanky, ale neženu se za nima jako blázen, snažím se být lepší, ale nezblázním se, když se najednou nedaří. Každopádně, za celý život jsem u žádné jiné hry nevypustil z huby tolik nadávek a tolik nenervil, málokteré hra dokáže takto dobře zvedat tlak :D

Suma sumárům už jsem něco málo přes rok "WoT addict" a nově oznámený content mě jen tak nenechá vyléčit :D WoT je velmi povedená a chytlavá hra, s průměrnou grafikou a.. eh.. !podprůměrnou! komunitou, ke které si každý musí najít svoji cestu. Každopádně je free, tak proč ji nevyzkoušet :)
+20
  • PC 80
Někteří lidé říkají, že World of Tanks je špatně udělaná dobrá hra. Ale to je omyl. Špatně udělaná dobrá hra je konkurenční Armored Warfare. WoTko je vcelku slušně vyladěná a neskutečně chytlavá arkáda.

Pokud máte pocit, že je to tankový simulátor, tak si pusťte povedené reklamy od Wargamingu, které arkádovitost hry vyzdvihují jako přednost. To ovšem neznamená, že by WoT nebyla překvapivě komplexní hra. Pokud to s ní myslíte vážně, musíte si nastudovat pár desítek mechanik, mít alespoň rámcový přehled o tabulkových údajích tanků a nezbytností je podrobná znalost map. WoT má velmi pozvolnou křivku učení. Použitelným hráčem se nestanete za 100 bitev, ani za 1000. Instruktážní videa nebo rady kamarádů pomáhají, ale ani ony nenahradí cenné zkušenosti.

Pochopitelně se najdou tací, kteří hrají odpočinkově a po zlepšování netouží. V herní komunitě totiž existují dvě ostře ohraničené skupiny. Jedna hraje pro zábavu a je jí upřímně jedno jestli dobře, nebo špatně. Své chyby nevidí a chyby ostatních neřeší. Druhá skupina se snaží hrát co nejlépe. Své chyby také nevidí, ale ostatní podrobuje zevrubné kritice.

K výhře v bitvách totiž nevedou schopnosti hráče, ale souhra týmu a plnění rolí daných typem tanku. Cynik by řekl, že spojenci jsou ve hře jen proto, aby nepřítel nestřílel do Vašeho tanku. V praxi je sebelepší hráč závislý na hře týmu. Ve většině FPS se dá zvrátit vývoj bitvy sérií headshotů, nebo díky umění jednotlivce. Ve WoT je potřeba nepřítele postupně ustřílet, což trvá, podléhá náhodě a je náchylné na vnější okolnosti. Pokud potká osamocený hráč skupinku o třídu horších protivníků v horších tancích, pravděpodobně prohraje.

WoT tudíž už z principu nemůže být pay-to-win hra. Dalo by se mluvit o tom, že je to hra pay-to-play-better, ale i to platí jen částečně. Lepší tank neudělá ze špatného hráče dobrého, ale dá mu možnost být v bitvě více užitečným. WoT je relativně nenáročná hra na schopnosti hráče. Není k ní potřeba vycvičený reflex ani precizní kooperace s týmem. Rozdíl mezi schopnostmi hráčů dále stírá 25% rozptyl hodnot při míření a počítání penetrace a poškození. Svou roli hraje typ tanku nepřítele, vycvičenost posádky, terén a (ne)přítomnost dělostřelectva. Většina mechanik zvýhodňuje horší hráče, respektive klade překážky těm lepším. Pokud tedy elitní hráči kritizují chyby ve hře, mají ve většině případů pravdu. Zároveň se dá téměř s jistotou říci, že Wargaming uvedené mechaniky nikdy neupraví, protože by změny pomohly pěti procentům nejlepších a uškodily zbytku.

Hra má vcelku rozumně nastavený ekonomický model. Prémiové (za reálné peníze koupitelné a herní měnu vydělávající) tanky jsou překvapivě drahé, ovšem kvůli pomalému postupu ve hře se investice rozprostře do mnoha měsíců a působí přijatelně. Vyzkoumatelných tanků jsou ve hře stovky a získat je běžným hraním zabere desítky tisíc bitev. Do pátého tieru lze hrát a průběžně u toho nakupovat nové tanky. Šestý tier vydělává na novou bitvu, ale ne na nový tank. Sedmý je zhruba na nule a osmý tier většinou prodělá. Zbylé dva neprodělají jen velice výjimečně. V praxi tak zůstávají tři možnosti. Průběžně kupovat prémiový účet vylepšující výdělky, nebo hrát zadarmo a po malých částkách vydělávat s pátým tierem, nebo koupit prémiový tank osmého tieru. Je vhodné koupit prémiový tank se kterým bude zábavné hrát, protože pokud budete mít jen jeden, z logiky věci to bude Váš nejhranější tank vůbec. Rozdíly ve výdělcích existují, ale zhruba platí, že nejlépe vydělává tank, se kterým se nejvíc nastřílí. Rozdíly v kvalitě existují taky. Prémiové tanky nabízené v akcích jsou lepší, než prémiové tanky koupitelné přímo ve hře.

World of Tanks má spousty chyb a nedokonalostí. Většina z nich se postupně opravuje - ovšem trýznivě pomalu a pravidelně frustrujícím stylem pokus-omyl-omyl-omyl-úspěch. Dokud nezískáte mraky zkušeností a určitý nadhled, tak si ovšem většiny chyb nevšimnete. Obecně pak platí, že pokud se dějí špatné věci, je to primárně chyba hráče. Pokud tedy hráč neplní svůj úkol v bitvě, je špatný design mapy marginální problém. Pokud není schopný využít posádku a vybavit tank vhodnými doplňky, nevybalancovanost tanků není to hlavní, co mu znemožnilo zahrát kvalitní hru.

WoT už má své nejlepší roky pravděpodobně za sebou. S trochou péče a s citem zaváděnými vylepšeními ale může ještě pěkných pár let vydržet.

Pro: neskutečná chytlavost, hardwarová nenáročnost, pestrost tanků, množství map, vlídnost na špatné hráče, RNG přinášející epické momenty

Proti: tutoriál ve hře nic nenaučí, nutnost spoléhat na tým, prémiové tanky jsou drahé, množství chyb a nedokonalostí, RNG přinášející frustrující momenty

+17
  • PC 65
WoT už hraji od začátku Beta verze, za tu dobu jsem si všiml, že se Wargaming.net vyhýbá otázkám okolo samotné úpravy enginu (optimalizace, podpora vícejádrových procesorů, atd), stále přidávají nové a nové grafické efekty, ale optimalizace nikde. Některé městské mapy jsou tak někdy náročnější, než by měly (takový Ruinberg na střední detaily na mém bývalém C2D E7400 se sekal jako p**** ). Bohužel musím říct, že mě Beta bavila mnohem víc, jelikož po vydání Full verze jsem už nedostával Goldy a hra se tím pro mě (tehdy školou povinného) téměř uzavřela. Bez premka se dostanete do T7, ale T8+ už skoro neuživíte. Dále je tu problém se samotným systémem viditelnosti, který vůbec nefunguje jak by měl. Navíc od doby kdy přidali Francouze (a jejich nabíjecí systém) se hra stala docela nevybalancovanou. Pak je tu problém planých slibů od Wargamingu (fyzika měla být už před rokem a půl, ale to je způsobeno tím, že vyvíjejí mapy pro stávající systém a pak je ještě musí předělat aby fungovala fyzika) Ale abych neházel jen špínu, po čas hraní Beta verze jsem se bavil natolik, že jsem nehrál nic jiného. Nejlepší je, když hrajete s kámošema, to je pak v Random bitvách aspoň nějaká spolupráce :D. Mnoho strojů už je přítomno ve hře a mnoho jich ještě přijde, jakožto asi jediná tanková MMO (zatím) na trhu si ale vede dobře :). Těším se už na jejich další počin s názvem World of Battleships.
+13 +18 −5
  • PC 75
O World of Tanks jsem věděl už delší dobu před tím, než jsem je začal hrát, ale nikdy jsem nebyl nějaký fanda tanků, aby to moji všeobecnou nedůvěru k onlinovkám potlačilo. Nakonec mě k WoT dokopalo anime Girls und Panzer - tankové bitvy v seriálu měly možná k realističnosti hodně daleko, ale byly správně akční a já dostal chuť prohánět někde vlastní tančíky. Když jsem zjistil, že pro hru existuje řada GuP related modifikací, byla instalace už prakticky povinnost.

K čemu se v důsledku výše zmíněného můžu vyjádřit jen okrajově, je originální hudba a voiceovery, které znám jen z videí na internetu a z toho, co zaslechnu od bratra: Originální hudba mi přijde nevýrazná, české hlášky bych určitě dlouhodobě nesnesl. Sám používám Girls und Panzer music pack a i když ke vhodnosti některých kousků určitě mám výhrady, celkově si myslím, že se ke hře hodí perfektně a vyrazit s 38t do boje za doprovodu "Senshadou March: Panzer Vor!" má hodně co do sebe. Upřímně, nebýt toho music packu, možná bych už WoT taky dávno nehrál.

WoT jsem začal hrát ve verzi 8.3, v současnosti mám odehráno přes 3 tisíce bitev, sólo kamikaze výpadům už se nevěnuju (tolik) a v podstatě se mi daří dost na to, abych nebyl za lamu. Od začátku mě na hře hodně potěšilo, že je mnohem víc o skillu a zkušenostech, než o reflexech (i když i na těch samozřejmě záleží) a že každý tank vyžaduje trochu jiný styl hry a to i v závsilsoti na jeho vybavení, mapě a složení týmů, takže obecně se dá říct, že vždycky je na taktice co pilovat, testovat. Samozřejmě některé tanky je zábavné hrát, jiné jsou nutným zlem na cestě za něčím lepším.

Platební model je myslím nastavený rozumně - peníze vám částečně urychlí grindování, ale všechno podstatené se dá pořídit i bez investic. (Nicméně i tak jsem do WoT už stihnul nalít pár tisíc - nerad grinduju, nerad prodávám staré tanky.) Jedinou zásadní citelnou výhodu představuje prémiová munice, která se sice taky dá pořídit za herní měnu, ale při její ceně to není až tak praktické a která imho dost zásadně narušuje balanc celé hry a imho by měla být z random bitev zcela vypuštěna, nebo alespoň velmi výrazně kusově omezena. Graficky WoT rozhondě neurazí, spíš naopak - člověku se nechce věřit, že hraje free2play hru.

Obecně myslím, že WoT bude minimálně pár týdnů bavit každého, koho tohle téma trochu láká a pokud nad WoT přemýšlíte, říkám jděte do toho. Dřív nebo pozdějš vás naserou poláci, češi, lidi s prémiovou municí, občas debilní matchmaking (ale když nejsou volný tanky, tak co už) a třeba se na to zas vykašlete, ale mezi tím to snad bude stát za to.

UPDATE (9.18-ish)

Po pár letech hraní za větší pay2win aspekt považuju spíš level posádky, než prémiovou munici - na vyšších tierech je rozdíl mezi 50/75/100% posádkou citelný a grindovat posádku na 100% vs zaplatit si 100% hned, se dost podepíše na statistikách. (Ne snad, že by prémiová minuce nebyla problém, ale kolem toho se dá s trochou skillu celkem dobře pracovat.)

Od uvedení Japonsých superheavies do hry se nemůžu zbavit dojmu, že vývojáři rezignovali na balancování. Dřívější snaha omezit power creep vzala za své a neatraktivní tanky byly často přebufovány v OP monstra. Zároveň místo nových regulérních větví WG začalo chrlit OP tier 8 prémiové tanky a posunulo tak hru mnohem blíž k p2w - navíc má WG zásadu prémiové tanky nenerfovat, takže tahle napáchaná škoda už ve hře prostě zůstane. (Navíc WG spolehlivě zabilo Valkyria Chronicles tanky - na které jsem se celkem těšil - tím, že z nich udělali právě OP tier 8 stroje, ačkoliv reálně by pasovaly někam tierům 6-7.) K tomu přišlo odstraňování weakpointů na těžce pancéřovaných strojích, takže prémiová munice je v některých situacích nutností. Rebalanc lehkých tanků je posunul z role skautů mnohem blíž ke středním tankům, čímž imo taky značně ztratily na atraktivitě. No a pak je tu taky další stupeň rezigrance na držení alespoň nějaké historicity co se vlastností tanků týče.

Někdy na jaře 2017 jsem holt zjistil, že už mě WoT vlastně nebaví a od jara jsem na hru nesáhnul. Patrně se ke hře zkusím vrátit, až přijdou HD mapy, nebo když se objeví další CS linie, ale to nejlepší už má WoT asi za sebou.
+12 +13 −1
  • PC 55
Hm, zhrnu to. Pokud máte rádi tanky, dívejte se na dokumenty na ČT2, pokud máte rádi MMO hry, zahrajte si radši WoWko nebo Guild Wars (ty kulty) a jestli chcete od kazdeho něco, zahrajte si Battlefieldy.
Je to nejvíce zalagovaná hra jakou jsem kdy viděl, mám počítač na tuhle hru až moc dobrej a internetový připojení je bájo, ale čím, čím, čím, že se mi to laguje a vyhazuje ze serveru?
Prostě je to výmysl magorů co si řekli že by to chtělo změnu. Ale tohle není změna a kdyby měla vypadat každá změna takhle, byl bych už pod drnem.

Pro: Hodně tanků. Hodně hráčů.

Proti: Zase jedna z těch podělanejch MMO her s donate systémem. Jakej magor to může hrát naplno? Věčně přecpaný a zalagovaný server.

-25 +7 −32