Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

< >
  • PC 70
Dawn of War III je mi trocha škoda, pretože som od hry očakával možno až iracionálne trochu priveľa. Ako veľký nadšenec prvého dielu, ktorý si dodnes občas pustím, som sa teda hneď vrhol do hrania.

Základ hrateľnosti je podobný ako v iných hrách od Relicu. Ovládate skupiny jednotiek, obsadzujete kontrolné body kvôli surovinám a zjednodušene staviate základňu. V boji sa spoliehate hlavne na mikromanažment každej skupinky a využívanie ich špeciálnych schopností. Novinkou sú elitné jednotky (niečo ako hrdinovia), ktorých si spolu s pasívnymi bonusmi vyberiete už pred zápasom a v rámci neho sú nemenné. Svoje elitné tromfy však môžete privolať až časom, za to sú ale niekedy ničivé ako terminátor proti bande sedliakov. Celkovo som však bol s hrateľnosťou spokojný, je to zábavné a rýchle.

Kampaň bohužiaľ za veľa nestojí a na príbeh si o pár týždňov ani nespomeniete. Ich náplň taktiež nie je veľmi zábavná. Často som cítil, že autori až príliš naťahujú misie a tým sa stávali nudnými. Taktiež som pocítil nevyrovnanú obtiažnosť, kedy hlavne ku koncu mi prišlo, že na vás posielajú nekonečné zástupy nepriateľov v príliš veľkých počtoch, takže to opäť skĺzlo k frustrácii. Páčilo sa mi však, že jednotlivé strany konfliktu striedate po každej misii, čo mi (narozdiel od väčšiny hráčov) prišlo ako príjemná zmena.

Multiplayer je na tom už lepšie a tu sa ukázalo, že Relic už nejaké tie skúsenosti má. Výtky mám hlavne k počtu máp pri vydaní (úbohých 8) a iba k trom hrateľným rasám. Tie sú síce mierne odlišné, ale aspoň 4 by potešili viac. Hráčska základňa veľmi rýchlo klesá, takže sa pripravte aj na to, že budete musieť hrať proti oveľa skúsenejším protivníkom. Keď sa ale podarí poskladať dobré tímy, zápasy sú dynamické a veľmi zábavné.

Po technickej stránke si viem predstaviť aj vyladenejší produkt. Graficky hra síce pôsobí celkom dobre, ale niekomu môže vadiť mierna zmena ku komiksovým odtieňom. Mne sa však nevyhlo niekoľko bugov. Po prejdení príbehových misií som často za odmenu dostal akurát tak čiernu obrazovku, ktorej jediným kamarátom bola kombinácia Alt + F4. Taktiež som zaznamenal rôzne menšie zvukové a grafické glitche. Zvuková kulisa je potom veľmi dobrá a či už sa jedná o podmaz pri bojoch, alebo dabing postáv, tu sa sťažovať nemôžem.

Celkovo tu teda máme hru, ktorá ako-tak funguje, v multiplayeri dokonca aj zabaví na nejakú dobu, ale inak trocha rozpačito prešľapuje. Veľa vecí mohlo byť vyriešených lepšie a takto ju nemôžem nikomu za plnú cenu odporučiť. V zľave by to už stálo za zváženie, pretože základ hrateľnosti je naozaj dobrý, ale za plnú cenu sa asi budete cítiť trocha okradnutý kvôli nedostatočnému obsahu a drobnosťami, ktoré vám budú kaziť zážitok.

Pro: hrateľnosť, zvuková kulisa

Proti: kampaň, chýbajúci obsah

+10
  • PC 70
Na Dawn of War 3 čekalo hodně lidí včetně mě, co přinese do známé série po letech se svým velkým návratem. Tvůrci řekli, že vezmou z obou předešlých her to nejlepší a udělají z toho třetí díl a udělali. Jen je to něco jiného než by si hráč předešlých dílů představoval.

Z jedničky se vrací stavění základen a výroba jednotek, jen je oproti jedničce jednodušší má méně jednotek a budov, neumožňuje stavět obranné prvky a sází více na dynamičnost a velké množství jednotek. Protože většina pěchotních jednotek má na bitevním poli krátkou živost při střetnutí s elitními jednotkami.

Právě elitní jednotky by se dali nazvat prvkem který vychází z druhého dílu, kdy specializované malé družstva a hrdinové vedle boje. Zde se stávají klíčovou silou bez které nelze vyhrát. Ať už se jedná o hrdinu, elitní družstvo nebo titánskou bestii která kosí jednotky jako kombajn obilí. Někomu tento nový přístup bude vyhovovat, ale spoustě lidí zkrátka nesedne a není se čemu divit.

Na tom stojí a padá i multiplayer. Správný výběr elitních jednotek a jejich použití rozhoduje o výhře. Jsou zde i doktríny které mají inspiraci z Company of Heroes 2 a hráč si vybírá kterou a pro jaký typ jednotek, budov či schopností využije v zápasu. Jen se odemykají postupně a i elitní jednotky a doktríny se pořizují za nákup lebek které se dostávají za odehrané zápasy či dokončení misí v kampani.

Když je řeč o kampani, tak ta sice odkazuje na známé události a postavy předešlých her, ale má kolísavou křivku zábavy a slabý příběh který dopadne až moc podobně jak tomu bylo v předchozích hrách. Navíc styl kdy každou misi hrajete za jinou stranu, tak ten mi taky úplně nesedí. Jestli to byl záměr tak teda nic moc Relicu!

Zvlášť mise kdy hráč má k dispozici jen hrdiny a nemůže stavět mi přišli slabé. Oproti tomu když už má titánské jednotky a k tomu pořádnou armádu tak už to rozhodně víc připomíná Warhammer 40 000.

Je i trochu na škodu, že jsou k dispozici jen tři hratelné frakce. Jsou tu aspoň vidět určité rozdíly kdy orkové využívají šrot na bojišti k vylepšení svých jednotek a vozidel. Eldaři zas pro změnu mají štíty a využívají své webgate k jejich obnově a zlepšení schopností. Mariňáci postupují čistě zbraňově a žádný takový speciální prvek nemají.

Jsem zvědav jak Relic bude pokračovat a co do hry dodá časem, samozřejmě ve formě DLC jak má Sega zvykem.

Za mě je to rozhodně jiné Dawn of War než jsem čekal, a chápu ty negativní hlasy fandů předešlých dílů. Ale rozhodně bych hru pro její jiný směr co nabrala nezatracoval.
+9
  • PC 55
Tak jsem to konečně dokázal. Hru, kterou mám ode dne vydání, protože DoW III bylo něco, na co jsme se všichni těšili jsem po letech znovu nainstaloval a po nějakých 16-17 hodinách dohrál. A pořád to ve mě zanechává takový zvláštní pocit.

Ale popořadě. Kdo počítá, že naváže na I. nebo II. díl, tak bude zklamaný. Je to hybrid. Něco mezi oběma světy obou her. A zrovna nebere si to nejlepší z obou. Z prvního dílu si vzal stavbu základny, která je mírně řečeno dost osekaná. Z druhého dílu pak brutální hrdiny a jejich schopnosti rozhodnout bitvu. Ale oboje nekombinuje zrovna idylicky.

Ale popořadě. První zklamání bude, že jsou hratelné celkem 3 rasy. Vesmírní elfové, tedy Elderové, klasičtí Space Marine, reprezentování kapitulou Blood Ravens (Krvaví havrani) a pak takoví vesmírní sběrači kovů, co známe od nás, držící se hesla: "Co není přimontované, jakoby nebylo," Orkové. Můžu říct, že frakce jsou vážně hezky zpracované a super jednotky je něco, při čem duní celé bojiště a Vy se budete modlit, ať se Vaše jednotka dostane rychle na bojiště. Každá z ras se hraje rozdílně, Orkové jsou brutální, jejich přesnost střeleckých jednotek mizerná, bojová zuřivost maximální. Lidé tedy Vesmírní mariňáci jsou spíše univerzální a po bojištích reprezentováni těžkou pěchotou, která je průměrná na všechny. Ano, supertěžké jednotky jako Terminátoři, Dreadnoughti a tanky jsou to, na co jste zvyklí u armádních jednotek slavného Císařství. Budiž oko Císaře spočinuto na našich duších. A nakonec elfí paka z budoucnosti, co nejsou elfové. Temní a tajuplní Eldeři, žijící ve své vlastní bublině vidění světa, kdy se těžké jednotky mísí s lehkou pěchotou, kterou smete i letní vánek. Proti zpracování těchto tří ras, nemohu nic říct, příjemné překvapení. Ale to je vše. Nečekejte Chaos, nečekejte Tau, Tyranidy, Temné Eldery, Bitevní sestry či jakoukoliv jinou frakci. Hra to nenabízí a to je první a velikánský mínus.

Druhým záporem jsou zdroje a jejich získání. Jak už jsem zmínil, zdroje jsou omezené a fungují podobně jako v 1. díle. Zabíráte pozici a následně na ní stavíte generátor energie nebo zdroje příjmů. Ale ty jsou tak pomalé, že polovinu času budete hlasem ve své hlavě posouvat čas, abyste si mohli koupit jednotku. Jakoukoliv. I ta nejlevnější stojí 300 měny a na tu budete čekat i 50 vteřin. O elektřině raději ani nemluvě. Proto většina vozidlového parku zůstane zaparkovaná v garáži, protože aby jste měli například nejtěžší vozidlo Elderů, musíte někde splašit 375 energie. A to je cca 3 minuty. A to nesmíte vyrobit nebo postavit cokoliv, kde uvidíte cenu energie. Tudíž naprostá katastrofa, která uměle brzdí hru. V kampani jsem nikdy nedosáhl maximálního počtu v populaci, nejvýše jsem se dostal u Orků, protože na bojištích se válí miliarda vraků, co jdou levně předělat na jednotky.

Třetím záporem je naprosto nevyvážená obtížnost kampaně. Některé mise i když jsem to hrál na střední obtížnost jsem musel i 3krát načíst, protože mě jednotky nepřítele převálcovaly svým počtem. Bez zdrojů se to prostě nedá. A to jsem nehrál nikterak zběsile, naopak každý kryt, který šel, obsazený, zdroje opevněné a bráněné. Ale když je počítač schopný během 3 minut na Vás poslat takový počet jednotek, který vy vyrobíte za 15 minut, tak je vidět, že to není úplně ideální.

A tak je to bohužel s celou hrou. Je nějaká divná. Superjednotky klidně vyhladí půlku mapy, aby je následně dvě družstva z dálky naprosto v pohodě likvidovaly a oni na to nereagovaly naprosto ničím, pouze tupým postojem ala "Ano vím, střílí po mě, ale mám ještě nějaké životy, tak umřu později." Kampaň je zajímavě zpracovaná za všechny tři rasy, ale opět nevyvážená obtížnost a mnohdy naprosto tragicky navržené mapy. Co pochválím, tak je stabilita hry, zpracování jednotek a jejich schopností.

A jaký je tedy závěr? Nejhorší díl série, nejhůře hodnocený díl série. Do sbírky a pro zahrání kampaně, která mi zabrala 16 hodin to není špatná koupě. Ale ve slevě a tak za 200 Kč. Jinak MP je mrtvý a další obsah nejspíš nikdy nevznikne. Je to škoda, protože šlo vidět, že tvůrci na zpracování jednotek, budov a map hodně pracovali. Ale měli vzít 1. díl, udělat ho v nové grafice, udělat zajímavou kampaň a rozhodně udělat více než tři rasy. Takto ta hra zapadlo do zapomnění a jediné, co mi hru připomíná je moje tričko s WAAAGH!, které nosím (a ve hře je to vážně hezky zpracované).

Pro: Jednotky; Superjednotky; Warhammer 40k, 3. díl, Grafické zpracování

Proti: Nevyvážené, Délka kampaně, Pouze tři rasy, Mrtvý MP

+9
  • PC 70
Warhammeru 40.000 (dale jen WH40K) a vsemu okolo nej jsem se az do letosniho roku vyhybal. Kdyz jsem ale dostal moznost vyzkouset si treti dil s nazvem Dawn of War 3 (dale jen DOW3) na kamaradove Steamu, mel jsem velmi rychle jasno a hru zakoupil. Nemam zkusenosti s hranim predchazejicich dvou dilu a jedine, co jsem dosud o WH40K vedel je, ze jde o deskovou valecnou hru, ktera byla rovnez "zvideohernena".

Dej hry se odehrava v roce 40.000, kdy vrcholi tuhe boje nekolika ras ve vesmiru. DOW3 je zanrem RTS s RPG prvky, kdy mate na starost hned nekolik veci. Stavite a zvelebujete zakladnu konstrukci budov, vyrabite armadu slozenou z lidi a stroju a navic jeste ovladate hrdiny, kteri vam v bojich proti nepratelum mohou hodne pomoci. Pro vyrobu tezite dva typy komodit - rekvizici a energii, ktere shromazdujete kontrolou specialnich majaku. V DOW3 lze hrat za Vesmirne marinaky, Orky a Eldary. Vesmirni marinaci je lidska rasa, Orkove tupi barbari, kteri musi za kazdou cenu valcit a Eldari tajemna rasa vyuzivajici nejmodernejsi technologie. Surovinami i rasami je hra velmi podobna Starcraftu, ovsem propracovanejsim pribehem a veskerou omackou okolo hry se od sveho blizzardovskeho RTS kolegy vyrazne lisi.

Ve hre jednoho hrace mate k dispozici 17 odlisnych misi, pricemz si na stridacku osvojite vsechny tri rasy a cas od casu dojde i na boj proti vlastnim. Mise jsou rozmanite, odehravaji se na odlisnych planetach a dej se cas od casu zajimave zvrati. Kampan je doprovazena dialogy pred a po misich a kvalitnim videodoprovodem, ktery dokaze navodit spravnou atmosferu. Obtiznosti jsou tri, pricemz jsem jakozto ostrilenejsi hrac Starcraftu zvolil hned nejtezsi. Mise jsou na muj vkus nekdy az prilis zdlouhave, za coz "vdecite" zejmena odvodum zdroju na udrzbu vasi pocetne armady a nekdy i nutnosti znovunacteni ulozene pozice. Osobne doporucuji hru casto ukladat, klidne i do vice pozic. Protoze nejhorsi veci je, kdyz mate paradni postup hrou a vsechno si zruinujete neulozenim pozice po dobu hodiny i vic. Do nechranene zakladny vam muze znicehonic nabehnout pocetna armada nepratel a nez se stihnete vratit, vas hlavni stan se v prach obrati a muzete zacit celou misi od posledni ulozene pozice. Zaverecne mise jsou celkem tezke - musite casto rozdelovat armadu, branit na vice mistech najednou, celit drtivym utokum na vsech pozicich a jeste navic dobyvat. A uplne posledni mise je kapitola sama pro sebe a zaverecny souboj notne proveri vas um a trpelivost.

Hra vice hracu nabizi souboje 1v1, 2v2, 3v3 proti A.I. i lidem. Multiplayer je ale stale ve stadiu vyvoje a nektere jednotky jsou v urcite fazi hry prakticky nezastavitelne. Co se mi osobne nejvic libi na jednotkach je v mych ocich vetsi realisticnost. Napriklad tank s tezkym brnenim projde obycejnou pechotou jako nuz maslem a zejmena jeho pohyb, kdy se musi pomalu otacet, mi prave ve hrach od Blizzardu neuveritelne chybel. Tanky se ve Starcraftech otaci behem sekundy o 180 stupnu a pechota je rozstrili behem par sekund. V DOW3 nemate s pechotou sanci ani v pomeru 15:1. Stejne se chovaji i letecke jednotky. Hra klade velky duraz na pouzivani counter jednotek a premasovanim uspejete jen tezko.

DOW3 me velmi prijemne prakvapil a vzhledem ke slibum autoru o pridani dalsich ras se muzeme tesit na dalsi velkolepe bitvy v single i multiplayeru. Zcela jiste dojde i na vybalancovani ras. Vim, ze fandove WH40K jsou zklamani odklonem DOW3 vuci predchazejicim dilum, ale me konkretne hra bavi vic nez mnou nekolik let hrany Starcraft. Hra navic obstojne funguje i na starsich strojich. Rozdily mezi minimalnim a maximalnim nastavenim grafiky jsou pomerne male.

Pro: pomerne dlouhy a obtizny single, ozvuceni, tri rasy, do budoucna DLC zdarma, nenarocnost hry

Proti: odklon od predchazejicich dilu, hra je stale ve fazi vyvoje

+7