Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Mám vážně dojem, že tyhle hry mohly vycházet pouze v určitém období české historie. Nikde jinde na světě a v žádné jiné éře by to prostě nebylo možné. Tohle spojení mysteriózního hororu a úchylného, černého a bizardního humoru je tak neskutečně absurdní, že by to dneska už prostě nikdo nevymyslel.

Upřímně by mě zajímalo, jak ta hra vznikala. Jestli autoři napsali kostru scénáře a pak tam jen nacpali do každého dialogu tu největší nekorektní sprosťárnu co je napadla. Nic z toho mimochodem nemyslím ve zlém, protože ono to funguje. Na rozdíl od série Život není krásný, která je většina času jen systematicky úchylná a občas autor naznačí, že v sobě skrývá i něco hlubšího… zde je vážně primární ten mysteriózní děj a ten humor je značkou hry, ale zcela jí netáhne.

Hra je navíc rozdělena do kapitol, a mám dojem, že čím blíže jsme k cíli tím více přituhuje a humor se přesune do pozadí. Je to příběhově vlastně docela chytré, protože to rozděluje „civilizaci“ města a mysterióznost lesa na další úrovni. Je však škoda, že autoři nikdy neměli možnost příběh pořádně rozjet – za což může zřejmě absence původně plánovaného pokračování, a v takovém případě by Únos byl jen takovým prologem.

Nicméně – Únos je poměrně kvalitní adventura, s fajn malovanou grafikou, která není vhodná pro útlocitné povahy, a to skutečně myslím vážně, ne jako když vám někdo řekne, že Doom není pro citlivky – zde jsou někdy vejšplechty které i tomu nejzocelenějšímu hráči mohou hnout žlučí a hlavní hrdina – „hrdina“ – udělá věci na které by nebyl pyšný ani Dahmer. Zároveň však nabízí zajímavou mytologii, která bohužel nikdy nebyla rozpracovaná tak jak si zasloužila. Je to však symbol. Symbol počátku českého nového milénia, který byl takovým dozvukem devadesátek ve videoherní scéně.

Na závěr bych rád zmínil naprosto perfektní bonusovou kapitolu, která už na tu mytologii kašle a prostě tu esenci bizarnosti vezme a dovede na vrchol. A to je právě už tak trochu jako to ŽNK a všimnete si tam toho rozdílu ve vyprávění.
+15
  • PC 50
Tak jsem si zas pustil jednu z českých freeware adventur a zase si po dohrání říkám proč to dělám. Já na ty hry opravdu nechci být zlej, ale ono se to prostě nedá.

Únos boduje už od začátku - (pod)průměrná grafika v malém okénku uprostřed normálního obrazu, příšerné hrubky, kterých si všimne i dysgrafik jako já. Hudba v první kapitole brakuje Slepic pírka v kratičké smyčce, nejde vypnout, takže jsem musel vypnout repráky. Při opuštění hry a nahrání je půlka obrazovek šedá, což vyřeší jedině vypnutí, zadání nové hry a poté nahrání pozice.

Česká adventura z přelomu milénia samozřejmě musí začínat v nějakém vidlákově plném karikatur a "humoru". Kupodivu ten je místy i docela vtipný (zastřelený a pohřbený Pankrác hned vedle Luneticů :D) a hra vezme docela nečekaný obrat k temnému příběhu o děsivých lesích, jednorukém strážci, monstru a armádě nasraných mnichů. Je tu docela dost gore, mrtvol a nechutností a za tohle rozhodně plusové body nahoru, stejně jako celkem solidní vyprávění v hrdinově deníku. Jenže... humor se pere s temným vyprávěním a to se pere s "vtipnými" humusárnami, kterých je hra plná. Jakoby autor nevěděl, zda chce dělat Poldu, Život není krásný nebo Posla smrti a tak to zmatlal všechno dohromady.

Totéž bych napsal o hrdinovi. Ten se zaťatými zuby bojuje s děsivým zlem, srdceryvně prožívá v deníku že musel někoho zabít a svinstva co vidí... a mezitím dělá věci u kterých nestíháte žasnout. Mírné SPOILERY! Dynamit a prase to je zbytečný humáč, zhypnotizovaný tlusťoch čirá sociopatie. Mno a pak taky narazíte na pedofila za křovím, který má potřebnou lopatu. Co s tím? Inu koupíte lízátko malé holčičce a dovedete ji k pedofilovi za křoví, pak se ozývá jen křik... a v bonusu si ještě můžete poslechnout jak to sice bolelo a krvácelo, ale příjemně. Jo tohle fakt chci dělat ve hrách, chytat malé holčičky pro pedofily...

Jinak hratelnost je celkem slušná - je tu několik kapitol, kupodivu celkem logický postup, na konci je bonus s odhalením původu zla a ještě jedna naprosto zbytečná "superbonusová" kapitola s řáděním ve městě. Hratelnost by byla fajn, jenže to skončí do ztracena, navíc předměty z inventáře jdou použít (objeví se na liště) jen když hra to uzná za vhodné.

A pak je tu několik stříleček u kterých se autor asi pomátl a kde musíte zhruba za sekundu zabít řadu strážců na obrazovce (2, 5, 6 a 4) což se prostě férově NEDÁ stihnout. Po asi 150 pokusech jsem pochopil, že mě nepomůže žádný skill, trénink, protože můj počítač je na to moc rychlý. Nepomohlo čachrování s procesory, nepomohl CPU Killer a nakonec pomohl AutoClicker, prográmek který automaticky kliká na myš. S jeho pomocí a notnou dávkou haluze, rychlosti a reflexů jsem to nakonec. Naprosto šílená, debilní minihra která nemá v adventurách co dělat.

Pro srovnání ze stejného roku a kategorie - Mrtvé město přes kratičkou délku bylo nesrovnatelně lepší, takže víc jak 50% to nebude.
+8