Osm Svatyní ctností, pýchy Britannie, bylo znesvěceno samotným zlým a záhadným Guardianem. Dlouhých dvacet let trvalo, než byla srdce lidí Britannie otrávena zlem a zapomněla na všechny ctnosti. Začínali nevědomky ničit svou milovanou zemi a dokonce se jim znelíbil i samotný Lord British. Ten už si neví rady s umírající zemí, a tak volá na pomoc největšího z hrdinů, šampiona ctností, Avatara. Ten musí všech osm svatyní obnovit, vrátit do země dobro a mír, naučit lidi správně žít a pokusit se o konečné zničení Guardiana. Nesmí nikomu věřit, ale přece jen nachází spřízněnou duši, krásnou pirátku Raven, která mu pomůže při pátrání.
Ultima IX: Ascension předvedla veliké změny jak v hratelnosti, tak v grafice. Ta už není izometrická, ale plně ve 3D s velmi detailní grafikou, kdy Avatara sledujeme ze třetího pohledu ve stylu Tomb Raider. Druhou velikou změnou je, že poslední díl slavné RPG série neobsahuje téměř žádné RPG prvky. Zmizely zkušenosti i propracovaný vývoj postavy a nahradila je možnost zvýšit si některou ze tří vlastností vždy po opravě svatyně. Jinak je hra velmi rozsáhlá, obsahuje velké množství vedlejších questů a možnost pohybu je takřka neomezená.
Poslední díl Ultimy se však proslavil i velmi negativně. Kvůli mizerné optimalizaci se sekal a padal i na těch nejsilnějších strojích své doby.
Ultima IX: Ascension je zakončení jak celé devítidílné herní ságy, tak samozřejmě trilogie "The Guardian Saga".
Shroud of the Avatar dosáhl na metu $2M, to jsem tedy nečekal.