Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Co zvolit do herní výzvy? Toren od brazilských vývojářů se mi v knihovně netknutě válí už několik let. Asi je čas ji vytáhnout. Na první pohled zaujme barevnou paletou. Na druhý myšlenkou. Toren čeká osudový boj.

Hned při zapnutí Vás přivítá titulek ve stylu "doporučeno hrát s ovladačem". Takže logicky sahám po klávesnici a myši. Logicky, jak jen ženská logika dovolí. Ne, zkrátka mě zajímá, jak moc krkolomné to bude na jiných periferiích. A nakonec to není nijak hrozné. Asi bych dokázala vyjmenovat jiné, promakanější a novější hry s větším rozpočtem, kde je s tím větší problém. I tak to však může občas nejít. Hlavně někdy nejde snést pomalý pohyb hlavní hrdinky, která rozhodně nikam nespěchá.

Graficky hra působí zvláštně, zaujme a zároveň ji posouvám na druhou kolej. Všude na mě poblikávají zvláštní efekty, světlo se zvláštně odráží a nejspíš zahaluje grafické nedodělky, ale bohužel i příliš rozptyluje a malinko mate. Ale snovou atmosféru rozhodně dokáže vykouzlit. Ono je toto dílko celé takové snové. Dost o filozofii, symbolice, mytologii. O životě a smrti, pravdě, dobru a zlu, o smíření s osudem. Téměř cokoliv, na co narazíte, je opředeno nějakou hlubší myšlenkou či citátem. A celkově to působí víc jako nevšední zážitek na zamyšlení, než "jen" jako hra.

Asi nechci nic víc vyzrazovat. Určitě nečekejte kdo ví jak technicky zmáknutou záležitost, ani dechberoucí grafiku, ale něco, u čeho se zamyslíte nad životem, smyslem života a každý z nás si může Toren vynaložit podle svého. A to je fajn!

Pro: Filozofické dílko s hlubší myšlenkou, neokoukaná barevná paleta, snový dojem, spíše zážitek než hra

Proti: Někomu může vadit pomalejší tempo, spíše zážitek než hra, technicky nedotažené

+7
  • PC 40
Indie hry mají většinou obrovskou výhodu v nízkém očekávání, které byste se divily, jak může pomoci výslednému dojmu (stejně jako může vysoké očekávání zničit i povedený zážitek) a nízkém rozpočtu. Druhé zmíněné se může zdát jako hloupost a svým způsobem je. Kdo by nechtěl mít na svou hru více financí, aby jí dal náležitou péči? Pokud má ale lidská mysl nedostatek zdrojů neboli omezené možnosti, začne být neuvěřitelně kreativní v tom, jak dosáhnout svých cílů. A proto vzniká taková řada skvělých indie her, které sice pokulhávají v produkčních hodnotách, ale dělají tak hrozně dobře jiné aspekty her. A že jsem na řadu klenotů, patřících o mých top herních zážitků, již narazil.

Toren mezi ně bohužel nepatří. I když pominu veškeré problémy s ovládáním, kamerou, výkonem či délkou hry, největším zklamáním jsou pro mě právě aspekty, kde jiné indie hry tak vynikají. Příběh, charakter, svět. Toren se skrývá a utápí v přehnaných metaforách a náznacích do té míry, že polovina věcí může znamenat cokoliv (tudíž nemá nijak reálný dopad na vnímání hráče) a druhá je žalostně nudná nebo nezajímavě podaná.

Tam, kde vás jiné tituly ponoří do svého tajemného světa a svezou vás na cestě plné fantaskních představ, co symbolika a mytologie ve světě znamená, tam vás Toren nechává bez zájmu.
Tam, kde vás charaktery a příběh jiných her dokáží mnohdy doslova rozbrečet, Toren trapně přešlapuje na místě.

Cením si odvahy brazilského studia Swordtales, ale Toren buď opravdu není dobrá hra nebo se dost minula mému gustu, které je v drtivé většině velice otevřené hrám, které sází více na jiné aspekty, než samotnou hratelnost.

Pro: stylizace

Proti: "příběh"; svět; ovládání; kamera; délka; animace;

+7
  • PC 60
nadějné dílo, jehož kvality strhává nízky rozpočet. bohužel všechny ty nemotorné animace a nepřesné ovládání zaclání krásnému prostředí a hudbě, zajímavým nápadům a skvelému pacingu.

víc takovýchle hodinku a půl dlouhých prvních her, které ukážou, co studio umí. upřímně doufám, že to využijí ve své příští hře.

Pro: pacing, prosředí, hudba

Proti: nízký rozpočet, nemotorné ovládání

+6