Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

< >
  • PC 70
Tady se někdo vzhlédl v legendárním Retaliatoru, který jsem pařil každý den po škole, než přišli rodiče, na jejich 486tce. Nemohl jsem se od toho odtrhnout. A mám na tu hru nej vzpomínky. Takže děkujeme TC za moderní zpracování. Ano, opravdu tady takový "simulátor" chyběl. Když vás nezaujme napoprvý, tak o pár let později třeba ve srovnání s WiC určitě. Musíte totiž i něco dělat, aby vás nesestřelili z oblohy. Neproletíte ani budovou, za to je instantní smrt, žádný body! Modely letadel jsou opravdu nádherný, fotorealistická grafika taky, ovládání nemám co vytknout, podle mě mají jednotlivé typy letadel i vlastnosti těch reálných (třeba těžkej Suchoj nejde nad zemí zvednout tak jako F16 a samozřejmě ovladatelnost). Je radost se tam jen tak prohánět po obloze, zapnout si pohled z dálky a cítit se jako Tom Cruise v TopGunu. Muj splněný sen.
+3
  • PC 70
Upozornění: Tento koment berte jako zážitek hráče, který s leteckými simulátory má pramalé zkušenosti, právě proto neočekávejte žádné odborné názory, či porovnávání s jinými simulátory!

H.A.W.K. jsem koupil za pakatel, abych konečně okusil opět něco nového a svým způsobem originálního. Popravdě jsem nechtěl žádný simulátor, takže mi arkádová hratelnost sedla velmi dobře. Zpočátku jsem sice tápal, jak využít všechny fíčury hry, jak bojovat s letouny, pozemními jednotkami, či se vyhýbat nepřátelským raketám. V tomhle směru jsem byl potěšen – každá mise nahazuje nové vlastnosti / možnosti hry a já jsem byl poměrně často nucen se za chodu učit novým kouskům, jinak by můj stroj na obloze dlouho nevydržel. Lehce jsem byl překvapen i určitou propojeností se sérií Ghost Recon a bojem u městečka Juarez (příjemné prolnutí her od Ubisoftu).

Některé mise mě silně nudily, v rozpoložení jsem byl několikrát i z přemrštěných misí, které hraničí s šílenstvím. Jako například moje jednotka stíhačů o třech letounech - to včetně mě - stojící proti nepřátelské flotile, která čítajá desítku plavidel v čele s letadlovou lodí. Každopádně na arkádovku se i něco takového dá zvládnout. Pocit, který ve většině misí máte je asi takový, že jen a jen Vy útočíte, a odoláváte nepřátelům, kterých je někdy opravdu požehnaně!

Graficky hra nikterak neuhrane, i když jsou stroje perfektně vymodelovány, tak je stejně jedno, v čem zrovna sedíte. Důležitá je akorát výbava, kterou si zvolíte před začátkem mise a jde se na to. Na necelou dvacítku misí, kterou hra obsahuje, je kampaň poněkud krátká. Nejhorší na tom ale je, že sedmihodinová kampaň připadá, že má hodin minimálně patnáct. I přesto mě hra zaujala, vytrhnut jsem nebyl, básnit o tom nikde nebudu, jen mohu říci, že to není tak hrozné a hraje se to příjemně :)

Založeno na skutečných pocitech z hraní!

Pro: arkádová hratelnost, modely letadel, spousta možností, hodně lokací, náznak jakéhosi příběhu,

Proti: nepřekvapí, neuhrane, občas nudí, mise jsou prapodivně poslepovány,

+1
  • PC 75
HAWX se mi na disku válel docela dlouho. Jelikož letecké simulátory moc nehraji, nechtělo se mi o něj. Nakonec mě ale zburcoval bratranec, že to jde hrát v kooperaci a tak jsem se přenutil. Zapli jsme Tunngle a už to jelo.

Ve hře je 19 misí. Každá zabere okolo 15 minut, což je nějakým slabších 5 hodin hraní čistého času. To by odpovídalo, protože nám kampaň vydržela na 2 večery. A úplně by to stačilo, protože HAWX je sice hra zpočátku zábavná, ale později velmi stereotypní. Úkoly se opakují, vždy je to jen o destrukci nebo o ochraně někoho. V SP by mě to možná ani nebavilo, ale v Coop režimu je to docela jiné kafe. Je docela sranda se takticky domlouvat (Skype) a přitom válčit. Hlavně u defenzivních misí je nutná kooperace (obtížnost a počet letadel závisí na tom, kolik je ve hře hráčů). Právě díky multiplayeru jsme si oba HAWXe užili.

U hry mi vadila hodně statická kamera za letadlem, která tlumila akční požitek. Na druhou stranu byl zase dobrý přehled nad situací. Ovládání je intuitivní a není potřeba myši. Na výběr je obrovská škála stíhaček a letadel - od klasických F16ek až po takové té hypermoderní letouny neviditelné radarem (název si už fakt nevybavuju).

Graficky je HAWX velmi solidní. Engine je stabilní a velmi optimalizovaný. Satelitní snímky GeoEye jsou z výšky ostré (při nízkém letu už to není žádná sláva) a troufám si říci, že HAWX má nejlepší grafiku v celé historii leteckých her (tedy v době vydání). Některé bitvy jsou doslova epické: vzpomínám na leteckou řežbu nad Washingtonem, nebo bitvu o Rio de Janeiro. Nebo také obrana námořní flotily v zátoce, kde nepřítel útočil ze tří stran a tedy kooperace byla opravdu nutností. Škoda, že občas padalo spojení. Holt osud... :) ... a nebo blbej net. Poslední mise mě zklamala svou jednoduchostí, krátkosti a faktem, že byla určena pouze pro jednoho hráče. Teda dala se hrát v coopu, ale druhý hráč neměl prakticky co dělat.

Přes počáteční nechuť me HAWX docela bavil. Škoda, že skončil poměrné brzo. A větší rozmanitost v úkolech by taky pomohla. Za zmínku ještě stojí solidní česká lokalizace. 75% (bez kooperace bych 20% ubral)

Pro: grafika, výprava, škála strojů, určitě kooperativní multiplayer, některé mise, opravdu vymakané herní mapy, optimalizace, solidní překlad

Proti: stereotypnost, příběh, až moc arkádové, statická kamera, poslední mise, nám občas padalo připojení, krátkost (?)

+10
  • PC 45
Tahle mě vůbec nezaujala. U her nehledám realitu, ale absolutní antirealističnost H.A.W.X. je do očí bijící. Letět na dovolenou Boeingem 737 je zábavnější.
-7
  • PC 60
V podstatě souhlasím s xxxfuckerem, jen dodám pár svých postřehů:

Co mi vadí:
Nulový pocit z rychlosti, nepoměr velikostí objektů, tanky jezdící rychlostí cca 400km/h, helikoptéry pak 1000km/h, spawnující se nepřítelé (nikdy neslyšeli o koordinovaném útoku?), mise o ničem, stabilita letadla (bez zpomalení lze stoupat do 15km a pak najednou během 200m letadlo zpomalí na cca 100km/h), nemožnost dostat letadlo do problémů v extrémních manévrech v módu s Asistencí (stoupání, střemhlavý let, radikální zpomalení). Šablonovité mise, wingmani jen do počtu. Skoro žádný rozdíl mezi letadly (A10 nebo SU-25? V podstatě to je jedno). Mód bez asistance je blbost, pominu-li ovládání vzaté k obrazovce, tak je to šíleně nepřehledné a i přes fajn vychytávky je efektivnější létat s asistencí... kéž by bylo možné asistenci vypnout, ale používat standardní pohled. Mizející objekty (sestřelená letadla, rakety), nemožnost kolize s ostatními letadly... pamatuje někdo ještě to nadšení při sledování padajících trosek letadla v replayi z 5km výšky ve hře Dropship? Příběh je absolutně směšný (Proti USA se znenadání obrátí soukromá vojenská společnost, obsadí půlku země, hrozí atomovkami, dva nebo tři protiútoky, konec hry).

Resumé:
HAWX se snaží tvářit ultra originálně, ale ve skutečnosti jde je o kopii série Ace Combat (3/4 misí naleznete už v prvním díle série Ace Combatu a.k.a. Air Combat). V rámci PC scény to je ale jenom dobře, nic podobného totiž v posledních mnoha letech nevyšlo. Bohužel ale spousta věcí skřípe, včetně poměrně monotónní náplně misí (způsob, jakým jsou úkoly podávány), které kopírují neustále stejné schéma (hlavní cíl: něco zničit; zvrat v misi: nepřátelské posily). Nicméně po celou dobu hraní (19x 5-15 minut) jsem se poměrně dobře bavil, několik misí překvapí, grafika plní účel (větší pocit z rychlosti tu ale mohl být), zkušenosti možná někoho motivovat budou (podle mě jsou zbytečné)... Chválím ale poměrně zdařilou implementaci multiplayeru, od coopu až po versus.

Poznámka k módu Asistance Off: V tomhle módu je pohled přepnut na vnější kameru snímající letadlo z boku, respektive tak, aby byl vidět zaměřený cíl. Ovládání je vztaženo k poloze obrazu (ne letadlu), je vypnuta většina ukazatelů. Hlavně ale lze provádět různé krkolomné manévry a minimální rychlost není pevně omezena na cca 1000 km/h (lze dostat letadlo do "stallu" a lépe manévrovat v "kontaktním" boji do 1000m). Škoda, že jeho použitelnost je díky zmatku v podstatě nulová (zvlášť pro lidi, kteří jsou zvyklí na ovládání modelů letadel pomocí vysílačky...).

Poznámka k ERS (Enhanced Reality System): Slouží k navádění na cíl pomocí letového tunelu znázorněného a HUDu (viz třeba přistání na planetu ve filmu Aliens). Jeho použití je ale minimální a kromě 3 průletů daných v misi a jednou v závěrečné misi je také v podstatě k ničemu.
+12 +13 −1
  • PC 80
H.A.W.X. přináší na pcčka konečně hru, která tu tak dlouho chyběla. V záplavě různých simulátorů se jaksi zapomnělo na jednoduchou arkádavou letadélkovou akci, ke které si nemusíte kupovat knipl za tisíce.

Jak jsem již řekl, jde o čistě arkádovou záležitost. Ovládání je nesmírně jednoduché, u simulátorů by vám nestačil stejný počet tlačítek ani pro plyn. Vše je maximálně zjednodušeno, až vám to dá zavzpomínat na starý dosový letadýlka s milionem raket. Jediné ovládací prvky (kromě forsage, směru letu a střelby) tu jsou přepínání cílů, výběr zbraní, vypouštění světlic a možnost vypnout si elektronickou kontrolu letu. Ta vám dovolí provádět věci, při kterých by v reálu pilotovi nezbyla kapka krve v hlavě a letadlo by se rozlámalo na sračky. Tento extrémní dogfight trochu kazí občas debilní kamera a nepohodlné přepínání cílů.

Hra nabízí velký výběr různých letadel. Od stařičkého Mig-21 nebo Blackbirdu až po supermoderní mašinky jako F22, SU-47 a navíc přidá pár experimentálních specialitek. Hlavními rozdíly mezi nimi jsou ovladatelnost, rychlost a pancíř, z nichž poslední jmenovaná je víceméně k ničemu.

Hlavním záporem hry je absence náhodně generovaných střetů. Můžete lítat jen v misích přístupných pro kampaň. Příběh nestojí za zmínku. Dlouhou herní dobu ale zaručuje systém sbírání zkušeností a dosahování nových úrovní, kdy se vám odemykají nové letadla a zbraňové systémy. Navíc hra obsahuje tzv. Challenges, které by se daly přirovnat k achievmentům. Když například zvládnete jednou bombou zničit 8 cílů, dostane bonus ke zkušenostem.

H.A.W.X. je ve výsledku neuvěřitelně návykovou hrou s krásnou grafikou (ano, krajina je ošulená, ale z výšky 1km vypadá pěkně s příjemnými nároky na HW). Nepřináší sice nic moc nového a kopíruje konzolovky, ale jak jsem říkal, na pcčku nic podobného není, takže who cares. Vyzkoušejte minimálně demo, uvidíte, že se budete skvěle bavit.

Pro: Jednoduché ovládání, moře letadel, grafika, extrémní dogfight

Proti: Neexistující generátor náhodných střetů, občas blbá kamera, alespoň rychlost letadel mohli autoři udělat stejnou jak v reálu

+7