Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Mám rád hry založené na objevování, odhalování záhad či sbírání předmětů. A o tom přesně The Solus Project je. Poprvé jsem se o této hře dozvěděl díky hodinovému vidcastu se spolutvůrci hry na Hrej.cz, protože vývoj částečně probíhal i v Čechách. Hra mě tehdy zaujala natolik, že jsem začal sledovat její vývoj. A když pak nečekaně vyšla finální verze, navíc s českou lokalizací, neváhal jsem ani minutu a pustil jsem se s chutí do ní. Ostatně, celý let’s play na tuto hru v mém podání je vám v k dispozici mezi videi. Hned na začátek říkám, že jsem z tohoto herního počinu od neznámého a nezávislého studia rozhodně nebyl zklamaný. Vlastně přesně naopak. The Solus Project považuji za jednu z nejlepších her roku 2016. Minimálně tedy z těch, které jsem já osobně hrál.

Sci-fi je můj oblíbený žánr už od mala, stejně jako žánr dobrodružný. Proto bylo jasné, že mě příběh o astronautovi, který při plnění důležité mise za záhadných okolností ztroskotá na neznámé, opuštěné planetě, chytne hned napoprvé. Hra je v podstatě adventurou z pohledu první osoby, v níž se snažíte po ztroskotání hlavně přežít a vypořádat se s nehostinnou, až občas nepřátelskou planetou, jež se vám neplánovaně stala domovem. Jenže jak brzy zjistíte, na první pohled opuštěná planeta není zas tak opuštěná. Čím více poznáváte okolní prostředí a objevujete neznámý svět, nalézáte i pozůstatky staré, zaniklé civilizace. Netrvá tak dlouho a z boje o přežití se stává dychtivé pátrání po tom, co se stalo s původními obyvateli. Ostatně, k téhle planetě jste neletěli náhodou – byla totiž jedním z cílů zoufalé mise, která měla za úkol najít nový domov pro skomírající lidstvo. A tomu kvapně ubývá čas…

Musím říci, že příběh mě naprosto pohltil a hru jsem hrál jedním dechem. Děj se odehrává ve dvou rovinách. V jedné se snažíte spojit s flotilou a zachránit sebe i lidstvo před smrtí, ale současně pátráte i po tom, co se stalo na planetě. Jsem rád, že autoři stránku přežívaní zjednodušili natolik, aby sice byla přítomna, avšak nebyla nijak rušivá jako v jiných hrách. Stačí si udržovat tělesnou teplotu a občas jíst či pít. Díky tomu se více můžete soustředit na samotné objevování světa kolem vás, sbírání užitečných předmětů a pátrání po zaniklé civilizaci, která by mohla přinést klíč k záchraně lidstva. K dispozici máte několik ostrovů navzájem propojených jeskyněmi, které jsou plné nebezpečných nástrah. Při jejich postupném objevování a prolézání také odkrýváte znepokojivé tajemství, které mělo za následek tragické události kdesi v minulosti. A čím více jdete pod povrch, doslova, tím víc ve vás převládá pocit, že s tímto místem není něco v pořádku. Celou dobu vám totiž jakoby někdo pomáhá a kamsi vaše kroky směřuje.

Odkrývání historie planety a událostí, které vedly ke zmizení původních obyvatel, jsem si opravdu nesmírně užíval a vychutnával. Pokud máte rádi sci-fi smíchané s mimozemskou mytologií, plné opuštěných ruin a rozpadlých chrámů, budete stejně jako já v sedmém nebi. Inspirace filmy jako Prometheus, Hvězdná brána a podobně je zjevná, což hře dává neodolatelné kouzlo a uspokojí každého vesmírného badatele. Vůbec to všechno dává hře neskutečně hutnou atmosféru – na jedné straně plnou zoufalé samoty a strachu z neznáma, a na straně druhé zase nadšení a očekávaní z dalších objevů. A to jsem ještě nezmínil počasí panující na povrchu, které se kdykoliv může změnit třeba ve vražedná tornáda, elektrickou bouři či smršť meteorů. Hra není hororová, ale bát se v ní stejně budete. Hlavně kvůli nejistotě, která vás doslova pronásleduje na každém kroku.

Co se týče vizuální a zvukové stránky, není moc co vytknout. Vše běží tak, jak má. Prostředí je mimozemsky zajímavé, stejně jako nepozemská architektura. Vypadá to a zní to hezky. Vše rovněž dobře dokresluje dynamická hudba. Myslím, že snaha vývojářů vytvořit vyváženou hru o přežití kombinovanou s objevitelskou adventurou se v případě této hry povedla na výbornou. Ocenit musím i řadu nepovinných secretů, v nichž můžete nalézat řadu artefaktů, relikvií či jiných předmětů, které vylepšují některé z vašich schopností. K přežití sice nejsou nutné, ale dávají vám motivaci k hlubšímu průzkumu prostředí, ať už jste na povrchu nebo pod povrchem. Stejně tak chválím nápad s přenosným teleportem, díky kterému lze řešit pár prostorových puzzlů a dostat se na jinak nepřístupná místa. Ale to hlavní je v této hře příběh, a ten je prostě úžasný. Už dlouho jsem se do žádné hry tak nezažral.

Shrnuto podtrženo, za mě je to fakt skvělá hra, která by neměla ujít pozornosti nikomu, kdo má rád sci-fi, objevování a rozkrývání záhadných tajemství. Na tom totiž celá hra stojí a je to její velkou předností. Ať už budete objevovat prapodivný povrch planety nebo prolézat stísněné jeskyně, všude na vás dýchá jedinečná atmosféra plná tajemna, strachu a očekávání. Navíc, připravte se na to, že hra to není zrovna jedna z nejkratších. S průzkumem všech možných zákoutí jsem u toho nakonec strávil bezmála 30 hodin. Takže maximální spokojenost. Pokud vás to tedy neodrazuje, nezbývá mi nic jiného, než vám The Solus Project vřele doporučit ;-)

Pro: Pohlcující příběh, všudypřítomné tajemno, hutná atmosféra, nebezpečné počasí, skutečný pocit z objevování neznámé planety, odkrývání záhad mimozemské civilizace, dynamická hudba.

Proti: Česká lokalizace v několika místech částečně chyběla.

+16
  • PC 65
Tak, včera jsem to dokončil. Musím uznat, že je to dost rozporuplná hra.

Hráč se ztotožňuje s trosečníkem vesmírného plavidla, které bylo sestřeleno neznámou silou z oběžné dráhy zatím neprozkoumané planety.

Graficky hra působí hezky, první rozkoukání na planetě je rozhodně působivé. Nastavil jsem si obtížnost NORMAL, skryl HUD a pustil se do toho s chutí. Když jsem poprvé zažil bouři a hurikánovou anomálii, celkem úzkostlivě jsem prchal do úkrytu!

Celkově se hra od jakéhosi WALK simulatoru liší snad jen tím, že člověk musí sbírat/kombinovat různé předměty, mačkat tlačítka a hledat klíče, aby se dostal dál, nepřátelé jako takoví zde nejsou. Ačkoliv je hra celkem linéární, přiznám se, že jsem hlavně ze začátku (jeskyně) dost bloudil- což je ale spíš plus.

Ačkoliv zatím chválím, podle mě se hra nevyvarovala několika šlápnutí vedle:

Tempo chůze je standardní běh, takže hra ztrácí kouzlo nějakého opatrného průzkumu, spíš mi to připomělo v tomto směru old school 3D - svižné tempo pohybu, vysoký skok, ale téměř žádný zvuk kroku.

Díky tomu, že je třeba neustále hlídat si staty postavy, prostředí a jeho vliv na hlavního aktéra (teplota, vlhkost, voda, jídlo) není většinou možné jen tak postávat a kochat se horizontem, nebo číst hloubavě vzkazy na stěnách. Spíš člověk musí uhánět, aby přechod přes level přežil. Co se týče spánku - ten mi zde přišel až příliš okatě zbytečný - prostě občas zmáčknu SLEEP a hra se uloží, to je celý.

Počínání hlavního hrdiny je potom často dosti nelogické - scénář působí poměrně prvoplánovově, je plnej klišé o cizí planětě. Už v pvní jeskyni člověk nachází keramiku, kostry, hroby, prapodivně umístěné brány a otevírací mechanismy. Od půlky se všude kolem vznášejí koule, talíře, pyramidy... S tímhle to chtělo víc šetřit, myslím si.

Poslední kolo jsem pak dohrával jen s jakýmsi sebezapřením - než jsem si stačil vyrobit chladící nástroj, skočil jsem neuváženě do vnitřku sopky.

Naprostej herní fail je potom ono sbírání součástek - cíl hry. Je sice hezké, že je člověk musí hledat sám a hra mu s jejich pozicí nijak neporadí, ale je prostě UNFAIR na konci hry hráči oznámit: někde za celou hru jsi nenašel 3 součástky. Opravdu se po mě chtělo, abych šel zpět na první pláž a prošel to celý znova? UF. Na to jsem neměl a přiznám se, ačkoliv se k tomu zpravidla nesnižuju, abych hru dokončil použil jsem cheat - prostě jsem si ty součástky do inventáře přidal příkazem.


Celkově to nepovažuju úplně za ztrátu času, je tam jakýsi příběh, celý to mělo jakejsi smysl, místy hra dokázala i zapůsobit. Většinu času jsem ale uháněl někam, kam mě hra poslala, prolejzal furt stejný jeskyně a nereálně nadesignovaný podzemní stavby, který všude lemovaly stovky soch (dvou modelů v různé velikosti).


Doporučit tedy za sebe asi hru úplně nemůžu.

Pro: Grafika, příběh.

Proti: Nemastnej gameplay, šablonovistost úkolů, nekonečné opakování objektů, součátky.

+13