Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Konečně jednou choices matter hra, kde choices opravdu matter a nejsou pouze kosmetické, s čímž pak přichází obrovská variabilita dění i možného vyústění. Hlavní příběh není nic vyloženě přelomového (prostě taková pocta béčkovým hororům) a spoustu dějových zvratů jde dopředu odhadnout, ale stejně jsem se bavila a zajímalo mě, co se stane dál. Na tom mají podíl především postavy, které sice odpovídají standardním žánrovým archetypům, ale každá je svým způsobem zajímavá a sympatická a hlavně všechny působí velmi přirozeně a lidsky, díky skvělým hercům. Osobně mi vyhovovala také úroveň strašidelnosti, která čerpá hlavně z celkové atmosféry a nikoliv z otravných, levných lekaček na každém kroku, jak bývá zvykem. Také mě potěšilo, že má hráč v drtivé většině případů čas si rozmyslet postup a neselhává tak na pomalých reakcích, ale pouze na vlastní blbosti (případně záměrném rozhodnutí). I QTE tady vlastně představují jen další způsob volby (místo textového "přeskoč překážku / nepřeskoč překážku"). Prakticky jediné, co mě rychle začalo otravovat, byla návštěva věštkyně mezi kapitolami. Kolem a kolem tato hra určitě nesedne každému a dala by se na ní najít spousta chyb, ale u mě se jí podařilo trefit do současného rozpoložení a určitě si ji dám ráda znova.

Pro: choices really matter, obrovská variabilita, postavy, herci, atmosféra, minimum levných lekaček, lokace, délka akorát

Proti: animace občas blbne, plná cena je přepálená

+23
  • PC 80
Videokazety, letní tábor, opraskaný pickup, ale osmdesátky to nejsou vzácný pane...

Na The Quarry jsem se strašně moc těšil a hra mi vlastně dala to, co jsem očekával. To nicméně nemůže změnit fakt, že to mohlo být lepší a hra má nedostatky díky kterým je zdejší hodnocení vlastně poměrně oprávněné. 

Přidávám se k názoru Starletky, že na volbách zde skutečně záleží. Ačkoliv jednotlivé scény jsou do určité míry předem dané, jejich průběh se liší prakticky do nekonečných čísel. Mnoho postav můžete zabít poměrně brzy, jindy může dojit ke změně děje která zcela zásadně promění průběh scén, a vážně může každý hráč hrát naprosto odlišnou hru. Z tohoto hlediska si nejsem jistý, nakolik je dobře, že pro přežití všech postav stačí prostá intuice. Ne ve 100% případů, ale většinou stačí poslouchat zdravý rozum a nikdo jen tak nezemře. Já osobně "zabil" první postavu až v kapitole 9, a to díky designové chybě hry, která nečekaně vložila jako překážku obtížný rébus který podle mě nelze na poprvé bez návodu vyřešit. A upřímně ani na po druhé. Tato hádanka je trochu pokus omyl než váš osvítí jaký je za tím systém. 

I tak vás ale hra trochu rozmazluje. Pokud zemře jedna z hlavních postav, hra vám umožní "přetočit" děj a rozhodnout se jinak. Celkem to umožní až třikrát. Nicméně, ono přežití všech postav nutně neznamená nejlepší konec. Pro přežití všech kteří přežít mohou, včetně vedlejších postav, je už potřeba velmi specifických rozhodnutích. Ne vždy takových, které působí dobře. To platí i pro některé zajímavé scény.

Nakonec má tedy hra pravdu. Neexistuje dobrá či špatná cesta, protože i smrt, krev, a čistý gore vede k fascinujícím scénám které si lze užít. A zároveň tak otevírá cestu ke znovu hratelnosti. 

Co mě nesmírně zaujalo by estetika celé hry. Ačkoliv se hra odehrává v roce 2021, jako celek vyvolává klasický dojem 80.let, což je očividně pocta hororům z té doby. Především je všechno možné spojené s videokazetami. Zásadní herní rozhodnutí jsou označené jako "cesty" a každá cesta má podobu videokazety v designu 80.let. Také se ale setkáme s čarodějnicí, tarotovými kartami, temným rodinným sídlem... je to jedno klišé za druhým, ale takovým sympatickým způsobem. Tvůrci mimochodem zašli tak daleko, že v rámci DLC lze postavy obléknout do oblečení z osmdesátek. 
 
Tarotové karty jsou velmi podstatné. Můžete je najít v každé kapitole, a mezi nimi z nich můžete věštit budoucnost. Odhalí vám co se může odehrát dál a jaká by byla lepší cesta.

A v neposlední řadě jsem skutečně měl rád postavy, které podle mě byly skvěle napsané, ačkoliv opět trochu kýčovité, což jsem akceptoval jako něco co k tomu patří. Tohle je ale čistě subjektivní, mám pocit, že mnoho hráčů je bude nenávidět každou částečkou v těle.

Čím hra trpí je občas poněkud horší animace, nesmírně pomalý rozjezd - ke cti budiž přiznáno, že se to ale rozjíždí fakt postupně čím dál tím víc - a trochu mi i vadil celý ten save systém. Ano, hra vás rozmazluje, ale část mě by si fakt přála možnost restartovat kapitolu dříve než po dohrání hry. Mnohým postavám a příběhům by také mohlo být věnováno víc pozornosti a celkově i závěr hry vyzní do ztracena. Musím přiznat, že když vyšlo slunce a začal hrát závěrečný soundtrack, upřímně jsem se rozesmál, ale přesto to působil poněkud nedokončeně.

Nicméně, rozhodně vynikající víkendová zábava :)
+17
  • PS5 60
Interaktivní QTE adventura The Querry od Supermassive Games využívá úplně stejnou kostru jako její starší sourozenec Until Dawn z roku 2015, na kterou tentokrát kromě výrazně technologiky pokročilejší kůže obléká zápletku odehrávající na konci léta v jednom odlehlém kempu uprostřed vod a lesů, ve kterém zůstane skupinka mladých hormony napumpovaných lidí o něco déle, než (by) měla. A to se rozumí, že brzy zjistí, že tam nejsou sami a plány na poslední nezapomenutelnou noc vezmou brzy za své. Anebo taky ne. Záleží na úhlu pohledu. A na tom, zda přežijete. 

A přestože se v jádru hraje hra stejně, jako její předchůdce, přináší řadu změn, z nichž ale ne všechny byly dle mého ku prospěchu věci. Alfou a omegou podobných her je scénář a zejména postavy. To, za jsou vám lhostejné, sympatické nebo je už od začátku všechny nesnášíte (pro mě případ Until Dawn) rozhoduje o tom, nakolik se s nimi sžijete a nakolik vám bude záležet na jejich osudu. A tedy i na tom, jak vás bude bavit za ně hrát a prožívat nejrůznější příběhové volby. Musím říct, že v The Querry mi z nějakého důvodu byly alespoň trochu sympatické snad všechny a v podstatě jsem si přál, aby všichni přežili. To se mi sice nepodařilo, ale hra takový konec umožnuje. Což je fajn a znamená to, že hra není predeterminována k nevyhnutelnému masakru. Hráč má dokonce nad situacemi dle mého názoru lepší kontrolu, než v Until Dawn, protože QTE (nebo Slow Time Events?) jsou k hráči poměrně milosrdné a dají se bez problému stíhat. Hra vás v tomto nijak nestresuje, čímž se oslím můstkem dostávám k největšímu záporu a slabině. 

Totiž, hra vás nestresuje ničím. Nikdy. Nikde. V The Querry se nebudete bát. Nebudete cítít napětí. A to je u takto koncipované hry docela průser. Kupodivu je to v tomto případě by design a může za to scénaristické rozhodnutí, kdy už od počátku víte, kdo nebo co je nepřítel a proti čemu stojíte. Tedy fyzicky, nikoliv hned ze začátku příběhově. U Until Dawn to hráč dlouho nevěděl, stále si nemohl být jistý, co nebo kdo je zlo a tedy čeho se bát má a čeho ne. Tahle nejistota, tohle tajemství, tento prostor pro fantazii a vlastní děsy v The Querry zcela absentuje. Navíc to místy přispívá k podivné a nelogické dichotomii, kdy jako hráč víte, že postava XY je vlastně hodná a chce vám pomoci a jako hráč byste se té postavě rádi odhalili, vzdali a nechali si pomoci, ale vaše herní postava toto neví a tudíž před postavou XY utíká a to, co hrajete se naprosto rozchází s tím, jak byste to hrát chtěli a jaké rozhodnutí byste chtěli učinit. Podobné schizma v daný moment naprosto ruší jakoukoliv imerzi a pokládám ho za chybu v game designu, nebo minimálně ve scénáři. 

Ve hře se také několikrát objevují situace, kdy není jasné, k čemu vaše rozhodnutí povede nebo dokonce, koho se týká! Například když se dvě postavy přetahují o zbraň a hráč může zvolit "Pustit zbraň," ale přitom není jasné, na koho je mířena iniciativa a tedy KDO ji má pustit. Původní majitel, nebo ten druhý, který se mu ji snaží vytrhnout? Jindy máte možnost nechat jinou postavu "něco" udělat, aniž byste jakkoliv tušili, co konkrétne udělat chce a přitom je to zásadní (nevratné) dějové rozhodnutí. Podobných momentů je ve hře více a jelikož je hra konceptuálně založena na činění konkrétních "vědomých" voleb, která často rozhodují o tom, kdo přežije a kdo ne, nelze to The Querry nevytknout jako celkem zásadní problém.

I přesto mě The Querry bavilo výrazně více než Until Dawn, byť to není hra, kterou bych si koupil za plnou cenu. Jako zajímavá jednohubka z nějakého předplatného (u mě PlayStation Plus) na delší volné odpoledne však obstojí, byť mě osobně hra nenabídla motivaci rozehrát ji znovu a odhalit další z více než údajných 100 konců. 60 %
+14
  • PC 85
Další z řad QTE a Supermassive za mnou. A byla to fajn záležitost.

Prvně, co je potřeba vyzdvihnout, tak tady opravdu na rozhodnutích záleží. Nechci moc spoilerovat, ale např. velké události jako v prologue nezměníte, ale potom dále už v příběhu jde toho spoustu udělat jinak než jste udělali v první hře. To je prostě paráda a oproti Until Dawn je to opravdu skok dopředu.

Stejně tak, jako předchůdce, tak grafika je tady fakt hezká. Celkově se mi hra ovládala velice fajn až na některé QTE, přijde mi to trochu jiný a nešikovný, je potřeba si na to zvyknout, ale přece nechceme v takový hře být pořád stoprocentní, pak by to nemělo smysl.

Co dalšího je na hře důležité, tak postavy. Většinou v béčkových hororech máte herce, kteří vypadají jak pornoherci a moc rozumu nepobrali. Tady tomu tak není, jasně dycky si člověk najde jednu postavu, která ho vytáčí a vadí mu a mne se to stalo taky, ale zbytek osazenstva jsou opravdu fajn a dokonce vám na nich začne záležet a nechcete je vidět, jak budou postupně vyhlazeni.

A co si budeme, Quarry je opravdu béčkový počin, avšak nazývat ho hororem asi taky není správný. Ze začátku si atmosféru buduje velice dobře a dokonce si ji udržuje, ale jakmile odhalíte příběh, stává se z toho akční záležitost. Tady by studio Supermassive na tom mělo více zapracovat, pokud jejich záměr je děsit lidi. Jinak nemám co bych dodal, hra je svižná, hru jsem dohrál cca za 10 hodin a pořád se tam něco děje, takže kdo má rád QTE a chce si zahrát hru, kde fakt vaše rozhodnutí mají dopady, tak ať neváhá.

Pro: rozhodnutí mají smysl a dopady, postavy, grafika, skvělý feeling 80.tek

Proti: hra není pro každého, není to horor jako takový, QTE, vsuvky u kartářky jsou absolutně zbytečný

+8