Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS5 95
První díl je pro mě pravděpodobně nejlepší hrou vůbec. Nemohl jsem být zvědavější, co nabídne ten druhý. Vyhlídky byly velké. Zvlášť po diskutabilním závěru v díle prvním.

Druhý díl nás na počátku zavede do městečka, které se po trvající apokalypse snaží žít, budovat a tvořit nové hodnoty. Městečko není velké a lidé se v něm opět naučili bavit a radovat se z toho mála, co jim zbylo. Za opevněním totiž čeká pořád ten hrozivý svět, do kterého se chtě nechtě opět brzy podíváme. Čas se posunul o 5 let, z Ellie je dospělá slečna a ostatní známí aktéři z dílu prvního zase o trochu víc zestárli. Vztah mezi Ellie a Joelem utrpěl vážné trhliny, ale to je to poslední, co k příběhu řeknu.

Technická stránka hry se dočkala zase mírného zlepšení. Ono totiž z Part 1 není moc co vylepšovat. Grafické zpracování je tak opět na fantastické úrovni, audiovizuál je opět další dominantou hry. Nic jiného se ale asi nečekalo. Potenciál TLOU byl obrovský a po prvním díle se na tomto nic nezměnilo. Ať se jedná o technickou stránku nebo tu příběhovou.

Hra nám opět nabídne skvostné pohledy na rozpadlá města, tísnivou atmosféru v interiérech a deprimující místa, kde nedýchá už roky nic jiného, než smrt. Zase se budeme snažit hledat věci, které se žánrem survival hororů souvisí nejvíce. Takže náboje, lékárničky, potřebné díly na výrobu dalších vylepšení atd atd. Možností je celá řada, co proti svým nepřátelům použijete. Co se týče nepřátel, je jich zase o trošku víc a autoři si zase o trochu víc pohráli s jejich vizuálem. Takže za mě krok dopředu správným směrem.

Prostředí je opět lineární a když můžou některé scenérie působit jako open world, faktem zůstává, že to tak není. Hra nás stále žene dopředu a odkrývá nám opět velice zajímavý příběh s několika skvělými zvraty. Herní doba se prodloužila a mně hra zabrala na vyšší obtížnost něco kolem 34 hodin. Pro mě jako velikého fanouška to i tak bylo málo :-)

Zatím se může zdát, že druhý díl nenabízí nic nového. Ano i ne. Je tady hlavně pokračování příběhu a také bonusový obsah po dohrání hry. Kromě zajímavého dokumentu o vývoji hry (s českými titulky) je zde také tzv. No return mód. Jakási survival mini hra, respektive tzv. roguelike zážitek se survival prvky , ve kterém v rámci několika úrovní navštívíte různé lokace. Zahrát si přitom budete moci za většinu postav z původní hry. Část postav, zbraní a vylepšení si však odemknete až samotným hraním. Je to rozhodně skvělý doplněk a fanouškům hry zase ukrojí další porci času.

Co vlastně TLOU Part II je. Revoluce rozhodně ne, evoluce ano. Pro fanoušky naprostá povinnost, pro ostatní asi povinnost taky :-) Zvlášť pokud jste milovníky tohoto žánru, jen těžko budete hledat lepší počin.

Pro: Vše z prvního dílu, bonusový obsah

Proti: Příběhové twisty nemusí sedět všem

+15
  • PS4 100
  • PS5 100
Super hra, která by si určitě zasloužila nějakou cenu ohledně grafického zpracování. Líbí se mně motiv příběhu, který je zase jak je zvykem u Naughty Dog vysoce nadprůměrný. Grafika je opravdu skvělá a takovou jsem dlouho v žádné hře, co jsem hrál neviděl. Mimika v obličejích postav a to ne jen v cutscénách, kde je tak realistická, že poznáte jakou emoci postava má i bez toho, aby něco říkala nebo třeba plakala, tak i v gameplayi, kde je mimika taky výborně udělaná. V gameplayi to jde nejvíce vidět, při tichém zabití nožem Ellie. V jejím obličeji jde vidět ta vynaložená síla k zneškodnění protivníka, ale mimika jde vidět i při pouhém postávání a nicnedělání. NPC jsou o proti první hře zase o několik levelů výš, jsou perfektně zpracované a chovají se realisticky, volají na sebe svými jmény, a reagují na to, když někoho ze své skupiny uvidí mrtvého. Nepřátelé Vás dokážou i skvěle obklíčit až tak, že je někdy i těžké jim proklouznout. Nakažení jsou identičtí jak tomu bylo v prvním díle, jen třeba clickeři mi přišli o něco citlivější na zvuk a snáz Vás můžou najít než tomu bylo v první hře, ale to se mi možná jen zdá. (Spoiler k předem oznámenému druhu nakaženého Nové typy nakažených mě překvapili. Jeden je Shambler, s kterému se muselo zase přistupovat jinak než k ostatním typům nakažených. Určitě není na škodu, že ho do hry přidali. Jako svůj útok ze sebe vypouští jedovatou kyselinu, ve které se můžete udusit ). (Spoiler k neoznámeným druhům nakažených Druhý a jediný neoznámený druh nakaženého mně dal pěkně zabrat, neoznačil bych to jinak, než, že to byl boss fight. Je to taková velká slátanina všech možných nakažených dohromady a myslím si, že je v celku i povedený. Boj s ním byl zajímavý v tom, že se na něj spotřebuje snad vše, co máte u sebe. Tím pádem je boj dost těžký a až jsem ho konečně na tak čtvrtý pokus dal, říkal jsem si, že od tam chci už konečně pryč).

Druhou část hry se hraje za Abby. S Abby se mi ze začátku moc hrát nechtělo, protože jsem ještě nevěděl co ji k zabití Joela vedlo. Po prvním jejím flashbacku, mi to bylo jasnější a začal jsem chápat, proč to udělala, ale pořád jsem cítil soucit k Ellie a bylo mi docela proti srsti na Ellie útočit.
Příběh je zpracovaný dobře, nějaký chybičky by se tam našli. A jak si některá část hráčů myslela, že ta hra bude nějak potlačovat určitou orientaci, tak se opravdu spletl, nic přehnaného tam není. Líbili se mi i občasný pohledy do minulosti, které hru oživili a dávali ji i tu světlejší stránku a pozitivitu, jako třeba hezké slunečné počasí, o proti zamračenému a deštivému Seattlu. Uprostřed hry trochu zaostává tempo příběhu a je tam převaha gameplaye, je to asi i tím, že jsem dost prozkoumával, abych byl dostatečně vybavený do boje, ale myslím si, že i kdybych tolik neprozkoumával, tak by tempo nebylo až o tolik rychlejší. Celkově se mi hra líbí, hlavně graficky, technicky a i ten příběh byl skvělej. Takže můžu říct, že druhý díl The Last of Us je prvotřídní hrou s výbornou hratelností, skvělým příběhem, který si na plno užijete a grafikou, na kterou se i po celé hře nedokážete vynadívat.

NA POPRVÉ - 19-23. června 2020.
Hrál jsem na průměrnou obtížnost.
Hru jsem dohrál za 26 hodin, 18 minut, 47 sekund.

NA PODRUHÉ - 26. srpna - 12. září 2020.
Hrál jsem na průměrnou obtížnost +.
Hru jsem dohrál za 19 hodin, 31 minut, 11 sekund.

NA POTŘETÍ - 25. srpna - 27. září 2024. (PS5 Remaster)
Hrál jsem třetinu hry na zničující obtížnost, zbytek na těžkou.
Hru jsem dohrál za 25 hodin, 23 minut, 52 sekund.

Pro: Grafika, zvuky, hudba, příběh, mimika v obličejích, animace, zábavná hratelnost.

Proti: Pomalejší tempo vyprávění příběhu.

+14 +17 −3
  • PS5 100
Tohle pokračování je ještě hlubinnější než jednička, dostaneme se na samo jádro pocitů. Hraje se tu za obě strany naráz, s každou ze stran si provážete city, takže hra naučí, že svět není černobílý ani v tomto pochmurném světě, kde buď přežijete, nebo ne. Asi nejlepší hra z prostředí zombie.

Pro: Příběh, hratelnost, změny postav, grafika

+14 +16 −2
  • PS4 95
Od prvního dílu, TloU Part2 již příběhově dospěl, podobně jako postava Ellie.
Velice odvážné pojetí příběhu plného ran osudu, osobních tragédií a pro některé lidi, kontroverzních témat, která nebudou skousnutelná pro všechny. Tímto smekám před Naughty Dog, kteří se nebály držet se své vize i za riziko nižších prodejů a tlaku některých lidí.

Výborně propracovanou grafikou a rozmanitými lokacemi, vykresluje konec civilizace, kterou rozprášila nezvládnutá pandemie. Mezi lidmi neplatí žádné zákony a vše závisí na vlastních hodnotách o které v tomto drsném světě mohou snadno přijít, kde lidskost je velice vzácná.
Infrastruktura je zničena, tak není snadné se kamkoliv dostat. Suroviny jsou omezené, člověk musí používat cokoliv co je po ruce, aby se ubránil a přežil. Proto, důkladné prohledávání prostředí je důležitou součástí včetně volby nejlepší taktiky pro zdolání nepřátel.

Velice naturalistické vyobrazení násilí a interakce s nepřáteli, věrně dokresluje surovost a věrnost tohoto světa, které musí přeživší čelit. Úžasné herecké výkony pro animaci postav, jejich mimiku a hlas, člověka naprosto pohltí včetně temných scén, ze kterých opravdu zamrazí.

Postavy jsou propracované do posledního detailu a hráč se s nimi seznamuje až do konce hry. Vyprávění je systematické, přesto jedno dohrání většinou nestačí k objevení všech detailů příběhu a pochopení postav.
TloU Part2 je adekvátní pokračování, oblíbeného prvního dílu.

Pro: Grafika hry; detailní zpracování prostředí, postav a příběhu; vyvážený a rozmanitý gameplay

Proti: Na můj vkus, některé Quick time eventy „zbytečně silně tlačí na pilu“ aby hráče víc emočně zapojily do děje. Obešel bych se bez nich.

+13
  • PS5 100
Po mojom nadšení z jednotky som od dvojky očakával veľa a presne to som aj dostal. Dalo by sa argumentovať, že je to po hernej stránke veľmi podobné ako prvý diel (akurát obohatené o pár nových, skôr kozmetických, prvkov), ale mne to vôbec neprekážalo. Po audiovizuálnej stránke ide opäť o špičku a hra sa celkovo výborne hrá.

Možno ide len o môj dojem, ale mal som pocit, že hra je o niečo náročnejšia (na normal). V jednotke sa mi málokedy stalo, že som nemal vôbec žiadnu muníciu, tu párkrát hej. Čo bolo super, lebo som musel improvizovať a skúsiť nepriateľov zdolať inak. Vlastne ma celkom láka zahrať si The Last of Us 2 na ťažšej obtiažnosti.

Príbeh je temnejší, drsnejší, dojemnejší a vôbec komplexnejší. Tvorcovia sa nebáli viacerých riskantných krokov a rozhodnutí, ktorými síce možno viacerých nahnevali, ale pokiaľ sa nad tým človek zamyslí, tak príbeh dáva dokonalý zmysel. Každý čin má svoje následky a nikto nie je svätý, obzvlášť vo svete, v ktorom sa hra odohráva. A bolo výborné, že nám to tvorcovia dali patrične pocítiť.

Spočiatku som bol trochu v rozpakoch, keď som začal hrať za Abby. Prišlo mi, že to narušilo tempo rozprávania. Ako sa ale neskôr ukázalo, išlo o premyslený plán tvorcov a v závere do seba všetko zaklaplo. Abby je okrem toho veľmi dobre napísaná a zahraná a aby som bol úprimný: fandil som jej viac ako Ellie.  

Jej priateľstvo s Levom, jej odhodlanie chrániť ho aj pred vlastnými. (pri jej "You're my people!" sa mi od dojatia zarosili oči.) Bola mi skrátka sympatická a jej časť bola pre mňa vrcholom hry. Nehovoriac už o tom, že mala uveriteľné motivácie. To je vlastne veľká sila sequelu. Veľmi hodnoverne a civilne napísané postavy, ktoré sa hráčovi zaryjú do hlavy, vrátane citlivo vykreslených vzťahov medzi nimi. Hra ma dokázala až do konca držať v napätí, ako príbeh skončí a hoci záver bol trochu odhadnuteľný, aj tak ma dojal. Výborná práca a pre mňa jeden z najsilnejších herných zážitkov.

Ako menšiu výhradu vidím len trochu otravné "záchrany na poslednú chvíľu". Postava sa dostane do neriešiteľnej situácie a potom sa objaví starý kamoš, ktorý šiel náhodou okolo a v poslednej sekunde zasiahne. Jasné, nie je to nič nové a používa sa to dodnes aj vo filmoch, len tu toho bolo trošku veľa. Po čase to tak pôsobí až príliš strojene.

Pro: grafika, príbeh, postavy a ich vzájomné vzťahy, atmosféra

Proti: nič podstatné

+13
  • PS4 90
Je zajímavé sledovat jak se na metacritics liší hodnocení "oficiálních" recenzentů a normálních uživatelů. Každopádně za mě je hra super. Graficky vypadá úžasně i přestože jsem ji hrál na PS4 Slim. Celkově jsem nečekal, jak byla hra dlouhá, už tak v půlce se zdálo, že hra skončí a pak najednou přechod a hra pokračuje dále tentokrát retrospektivně. Ve hře si tak projdete stejné lokace, ale z dvou různých úhlů pohledu. Dobrý nápad, umožňuje tak více nahlédnout do dění, tato část se mi zdála v několika momentech až příliš zdlouhavá a hra se měla dle mého názoru více zaměřovat na Ellie a Joela v době před událostmi tohoto dílu než na hlavní "záporačku".
Konec byl pro mě stejný jako v předchozím dílu, musel jsem si chvilku sednout a jen přemýšlet nad rozhodnutíma postav a zda bych na jejich místě udělal něco jiného.

Pro: grafika, příběh, správa zdrojů a crafting systém

+12
  • PS5 85
Pokračování jedné z nejlepších her očekával napjatě asi každý. Vývojáři se však rozhodli zariskovat a polovinu herní doby naplnit hraním za postavu, kterou od začátku vlastně nenávidíte. Risk se však vyplatil a opět vznikl nezaměnitelný zážitek plný emocí, který vás zařeže do sedačky. TLOU znovu sází na výborný vývoj postav, kde do sebe vše hezky zapadá, a grafický kabátek vám nabídne špičkové vizuální orgie podtržené fotorežimem, kterým se vám podaří zachytit nejednu hezkou vzpomínku.

Ke hře bych měl však dvě malé výtky. Tou první je zbytečná roztahanost celé hry. Délka hry nerovná se kvalita. To si poslední dobou vývojáři nových titulů asi nemyslí a na této hře je to přece jen trochu znát. Druhým vroubkem je pak možná lehce nedotažený konec. Tím nechci říct, že by se mi nelíbil nebo mi připadal hloupý. Možná ale až moc se v něm skáče v čase a tvoří tak soubor jakýchsi malých epizod, kdy vlastně netušíte, zda už po stmívačce přišel konec nebo uvidíte ještě něco. No budiž, ale když už takto, tak tomu za mě přece jen ještě něco chybělo. Co se ale upřít nedá, je to, že druhý díl TLOU je asi první příběhovou hrou, kde má hraní na kytaru nějaký význam - geniální.
+12
  • PS5 85
Uffff no hodně se ve mně pere to hodnocení, ještě ve dvou třetinách hry jsem asi byl někde na 95%. Ale k tomu až dál.
V průběhu hraní se na tom jen těžko hledalo něco negativního. Tahle hra je technologicky a vizuálně jedna z nejlepších, co jsem kdy viděl. Vypadá a hraje se líp, než většina her, které vznikají i letos. Je to zážitek s perfektním soubojovým systémem, obrovskou výpravou, skvělými hereckými výkony, zajímavými vedlejšími postavami.

Problém mám ale s příběhem. A to jsem teda do hry šel s velmi otevřenou myslí a byl jsem si docela jistý, že ten hate co se na hru snesl se mě týkat nebude a já budu ten co tam bude určitě každý rozhodnutí autorů podporovat. Hate k tomu žádný necítím, ale spíš z celkovýho vyznění hry cítím úplný prázdno. Bez nějakých větších spoilerů - první dejme tomu půlka až dvě třetiny hry jsou za mě úplně v pohodě, tam mi vůbec nevadí věci, co se tam stanou a postavy, za který hrajeme. Problém mám se závěrem, což je složitý udělat bez spoilerů, takže jen pro ty, co už to hráli: Jsem naprosto v pohodě s tím, že dobrou třetinu hry hrajeme za Abby, byla to zajímavá část hry, objevilo se tam několik fakt zajímavých postav a bylo zajímavý vidět celou skupinu WLF. Co mě sere, že až se teda úplně zlomená Ellie dostane potom, co tam teda jen tak tak přežije souboj s Abby - do kterýho sem se taky musel nutit, protože prostě to, že sem viděl příběh Abby ve mně rozhodně nezanechalo to, že bych měl chuť s ní teď jít zlikvidovat Ellie - do spokojenýho místa na tu farmu - a kde jsem si říkal, no bylo to docela krutý, ale aspoň mají svoje happily ever after a jsem s tím vlastně spokojenej. - Tak po tomhle se vydá kvůli jedný noční můře - který bohužel určitě bude mít do konce života ať už Abby žije nebo ne - tak vyrazí na křížovou výpravu, která stejně skončí tím, že v podstatě naopak zachrání Abby, nechá ji jít a my se musíme dívat na úplně zničenou naši oblíbenou postavu, která skončí nešťastná a úplně sama. Zkrátka přijde mi to debilní a u mě to zůstalo nepochopeno.

No nepsal se mi ten komentář vůbec dobře a myslel jsem si, že se tu budu na několika tisících znacích rozplývat a v podstatě bych z většiny hry i mohl. Ty herní mechaniky, zážitek ze soubojů, perfektní cutscény na úrovni hollywoodskejch filmů, to tam všechno je a dívá se na to a hraje se to skvěle.. Ale i když jsem si nechal pár dní na to, aby se mi vyřešení příběhu Ellie trochu rozleželo, pořád cítím pachuť a bohužel na rozdíl od jedničky si nemyslím, že si dvojku dám někdy znovu, protože to zkrátka prožít znovu nechci, na druhou stranu tomu dát míň asi nemůžu, protože prvních 20 hodin jsem se naprosto královsky bavil.

Pro: vizuální zpracování, hudba, zvuky, postavy, herní mechaniky, prostředí

Proti: pro mě neakceptovatelný vyznění příběhu, negativní emoce z dohrání hry

+12
  • PS4 100
<!-- Obsahuje spojlery! -->

Jak to tak delam u mnou ocekavanych her, pred vydanim a dohranim TLOU 2 jsem se vyhybal vsem informacim, demum, trailerum, leakum, atd. Vyplatilo se. Nevedel jsem, o cem hra bude, nemel jsem zadna ocekavani stran pribehu a hlavne jsem behem hrani nevedel, zda si vice lidi mysli to co ja, nebo jsem se svym nazorem osamocen.

Pro mne byla hlavni postava Abby a cim dal vic jsem si uvedomoval, jake jsou Ellie a Joel svine. Jsem rad, ze jsem prvni dil dohral v ramci pripravy uz pred par tydny, protoze ted uz bych za Joela hrat asi nedokazal. Kdyz jsem ve final fightu myslel, ze Ellie Abby fakt zabije, byl jsem na autory hrozne nastvanej. Jadro teto hry, jakkoliv technicky a remeslne zvladnute, neni zadna bomba (je "jen" skvele). Ale ten obal tvoreny pribehem, dospelosti celeho zazitku a emocemi, ktere TLOU 2 dokaze vytriskat, to vynasi tuto hru na herni nebe a ja si snad s vyjimkou prvniho Broken Swordu pred 20 lety nepamatuju, aby me nejaky pribeh protahl po takove emocionalni horske draze a nutil me premyslet nad jeho odstiny a fazetami jeste dlouho po dohrani.

Za mne byly k pochopeni dvojky klicove dve vety v jedne z poslednich cutscen, kdyz spolu Joel a Ellie hovorili venku na verande. Joel rekl, ze kdyby mu Buh dal sanci, rozhodl by se stejne (zachranit Ellie, obetovat vakcinu). Tim jen dokazal, ze nejvetsi svine cele hry pravem zemrela hned na zacatku, protoze ani po tolika letech a svedectvi toho, co zpusobil, nedosel k nejake sebereflexi, pochybnostem, ci chcete-li k pokani (kdyz uz zminil Boha). Ale zcela klicovou vetu rekla Ellie: Mel jsi me tam nechat zemrit, alespon by muj zivot mel nejaky smysl. A PRESNE v tomto svetle mi ten pribeh dava nejvetsi smysl. Ellie nezemrela, kdyz mela. Sobeckym rozhodnutim jednoho cloveka. A namisto hrdinky lidstva, na kterou by se vzpominalo s laskou a vdekem, se jeji zivot stal zbytecnou nestastnou existenci a pouti plnou nasili a utrpeni, kdy svuj dar - imunitu, kterou mohla zachranit lidstvo, nevahala pouzit jako vrazednou zbran (muceni a smrt Nory), az ji nakonec opustili vsichni, ktere milovala (Dina, Joel, atd).

Je to smutny pribeh o zivote, ci spise prezivani ve svete, do ktereho uz nikdy nemela patrit, kde nema sve misto (jen podtrzeno jinou sexualni orientaci) a v nemz nema zadny smysl ani cil. Co je cloveku platne, ziska-li cely svet, ale ztrati pritom svoji dusi, pta se evangelista Marek. A TLOU 2 klade podobnou otazku a serviruje na ni svou odpoved zazitkem, po kterem zustanou jizvy na dusi podobne nesmazatelne, jako v mase po kousnuti clickerem. TLOU 2 je naprosty milnik a vic, nez jen videohra. Ale proc a jak a cim presne, na tyhle odpovedi si uz kazdy musi prijit sam.
+10 +14 −4
  • PS4 60
VAROVÁNÍ: Komentář obsahuje spoilery z příběhu. Do okének jsem dal jen ty nejzávažnější, ale abych zakryl vše, co může vyzradit děj, musel bych schovat prakticky celý text, takže to raději napíšu hned sem: "Nečtěte, pokud jste hru nedohráli!"

The Last of Us Part II je klasický sequel, který má před sebou téměř nemožné: vyrovnat se a pokud možno i překonat původní hru. Vzhledem k tomu, jak fantastický a komplexní příběh dokázala jednička předvést, by tento milník bohužel dvojka stejně asi nepřekonala, i kdyby byla bezchybná – a k tomu má opravdu daleko. Můj prostý verdikt nad hrou je: TLOU 2 je řemeslně dokonalá práce, která doplácí na několik špatných příběhových rozhodnutí.

Začnu tím, co asi všechny hlodalo nejvíce hned od začátku: smrtí Joela. Spousta lidí tvrdí, že jim twist jako takový nevadí, ale jsou nespokojení s okolnostmi - že by se zkušený a životem zocelený přeživší nenechal tak hloupě vlákat do pasti, že by neřekl na potkání své jméno bandě po zuby ozbrojených neznámých hrdlořezů, a tak podobně… s tím však nesouhlasím. Joelovo jméno vyzradil přeci Tommy, který byly vždycky trochu naivka, a nemyslím, že při útěku před valícími se hordami zombií měli zrovna na výběr než věřit dočasným spolubojovníkům, ač cizincům. Ne, z hlediska logiky je vše v pořádku. Vadí mi prostě jen to, že se to stalo.

Jak už jsem psal v předchozím komentáři, vztah Joela s Eliie byl prostě minimálně 90% celého TLOU. V tom bylo to kouzlo, ta genialita příběhu. Během hraní jsem se netěšil na kosení zombíků (pokud chcete řezačku, zahrajte si DOOM) ani na krásně vyobrazené přírodní lokace (jako jo, jsou fakt hezké, ale na to se upřímně někdo těší…?), ale na další a další interakce a slovní přestřelky mezi dvěma hlavními postavami. Zničením tohoto základního pilíře hra ztrácí na zajímavosti a jedinečnosti. Na co se má hráč dál těšit?

Přesně to je totiž otázka, na kterou nedokázal Naughty Dog vhodně odpovědět. V momentě, kdy Abby vyhrála ono osudové golfové utkání, jsem si uvědomil, že mě vlastně vůbec nezajímá, co bude dál. Ellie se vydává na cestu pomsty, což je už sama o sobě stokrát převařená příběhová kaše, ke které se hry vracejí stejně často jako filmy k cestování časem nebo oživování mrtvých postav: když dojdou nápady. Ellie byla v jedničce vtipná, chytrá a odvážná, prostě navzdory děsivým okolnostem dokázala hráči často vykouzlit úsměv na tváři. Tady se změní na zasmušilou a vnitřně rozervanou holku, co bez milosti zabíjí kolikrát nevinné přeživší a tvrdě si jde za svým. Vzhledem k okolnostem chápu tuto charakterovou proměnu, ale přesto si měli v ND položit otázku: Opravdu chceme, aby se hráč cítil po téměř celou dobu hraní jako s prominutím "kus hovna"? Vždyť v jedničce nic takového nebylo a fungovalo to náramně.

Naštěstí tuto pochmurnou misi bez špetky potěšení zachraňuje nový přírůstek do party – Dina. Nebo… ne? Zde opět záleží na úhlu pohledu hráče, ale u mě spíš ne. Dina je dobře napsaná a vykreslená postava, ale na starostlivost a laskavost nekompromisně skrývanou pod maskou tvrdé nepřístupnosti Joela prostě nemá. Její dialogy s Ellie byly mdlé, nezajímavé a kolikrát mi přišla jako pouze příběhově vsunutý milostný objekt. A ačkoliv jsem z ní nebyl napoprvé zrovna nadšený, zpětně začínám doceňovat malou Riley, které měla aspoň nějakou tu charakterovou hloubku.

O moc lépe na tom bohužel není ani většina ostatních postav. Zajímavá Maria má prakticky nulový prostor, Jesse se pořádně objeví skoro až v půlce hry a stejně tak rychle skončí, jediného zbývající borce z rodiny Millerů hra odsouvá na druhou kolej, seč může, a o Abby vůbec škoda mluvit - ta je snad tím nejméně sympatickým charakterem, jakého jsem v hrách zatím potkal, a to myslím i v jejích pasážích. Takže nakonec Ellie to musí opět tahat celé sama.

Druhá polovina hry se zaměřuje spíš na Abby a chce nám ukázat její lidskou stránku, že ne všichni padouši jsou špatní a že mají své důvody – což ale nefunguje hned ze čtyř důvodů: (1) Protože když prostě někoho na začátku představíte jako absolutní zlo, prohnilého parchanta, co vymlátí mozek z hlavy vaší oblíbené postavě, nemůžete čekat, že mu všichni odpustí jako máchnutím kouzelného proutku po pár úmyslně dojemných flashbackách. Já prostě nechci hrát za týpku, kterou nesnáším pořád stejně nehledě na to, jak moc se mě hra snaží přimět ji mít rád. Vrcholem byl souboj Abby a Ellie v divadle - to je vtip, že se tyhle dvě mlátí do krve a mě to nutí hrát za tu svini? Vůbec se nedivím streamerům, co během této sekvence bez zaváhání vyprázdní Abbyin zásobník do země pod sebou... (2) Protože se vás hra snaží násilím přesvědčit, že všichni dříve kladní jsou teď nějakým způsobem špatní a zlí – včetně Joela. Vlastně se snaží, abyste Joela přestali mít rádi, či o něm minimálně začali pochybovat. To já ale přece nechci – nechci, aby mi někdo ničil obraz, který jsem si o něm v první hře vytvořil. Nechci si myslet, že táta Abby byl jen nevinný doktůrek a Joel zmrd co ho bez milosti zabil – byl to možná fajn člověk, ale taky pitomec, co šel se skalpelem proti ozbrojenému chlapovi. Kdyby nezasahoval jako ostatní doktoři, mohl to přežít… (3) Protože pak hra ztrácí i ten chabý drive, který do té doby měla: pokud není Abby špatná, tak kdo je vlastně padouch? Koho chceme vlastně teda zabít? Čeho chceme dosáhnout? Všichni jsou tak strašně nuceně v odstínech šedé, že hra postrádá skutečné zlo. (4) Protože ve chvíli, kdy začneme (pořádně) hrát za Abby, už je v současnosti 80% její party po smrti, takže mě to nutí přemýšlet - proč mi hra několik hodin ve flashbackách ukazuje život Abbyiných přátel, když vím, že už jsou defakto stejně mrtví? To nějak neguje všechen zájem o to, co bude dál.

Na celém příběhu se mi opravdu výrazně líbily jen flashbacky do minulosti Ellie - zejména „Birthday Gift“. To bylo vše, co jsem od hry chtěl, a myslím, že jsem nebyl sám (ve facebookové anketě pro oblíbenou sekvenci vyhrál BG s asi 150 hlasy, zatímco druhé místo měla nevímkolikátá kapitola Seattle s 12 hlasy). Pak ještě úplně poslední rozloučení s Joelem - velmi smutná a dojemná scéna. Zbytek je takový... nijaký. Neříkám, že měl ND vytvořit čistý fanservice, ale směr, kterým se vydali, není ani z poloviny tak zajímavý, jako ten původní.

A co konec? Konec je kapitola sama o sobě, ale já řeknu jen, že vysvětlení Neila Druckmanna „Museli jsme nechat Ellie ušetřit Abby, aby zůstala lidská…“ mi přijde přinejmenším úsměvné. Takže Ellie po cestě zabíjí desítky, ne-li stovky lidí – podřezává krky, bodá do břicha, vystřeluje mozky – zabije i těhotnou ženu – ale zůstane lidská je tak, když nezabije osobu, která je přímo zodpovědná za celé její strádání? Kdesi jsem četl přirovnání, že to je jako by Thanos našel všechny kameny, ale nelusknul. Nebo Kill Bill, kde ale nezabijete Billa, protože si přichystá úmyslně dojemné divadlo s dcerkou a tím je mu vše rázem odpuštěno. Prostě halo? MINIMÁLNĚ bych dal alespoň na výběr zabít/ušetřit, když už by to muselo být, ale konec takový, jako je teď, považuji za zklamání - zejména po hajpujících trailerech ("I'm gonna find... and I'm gonna kill... every last one of them." - vzpomíná si ještě někdo na tenhle slib?) Na to, že konec jedničky mi přišel jako absolutně brilantní a logický závěr, možná jeden z nejlepších ve videoherní historii, tak tohle je slušná podpásovka.

Přese všechny výtky se ale budu snažit hodnotit objektivně, což znamená, že nehodlám udělit hře 0/10 a pak na Instagramu online rozstříhat cédéčko, jen proto, že mě nakrknul jeden twist. Story je opravdu velké selhání, ale všechno ostatní je na špičkové úrovni, ať už motion capture, vykreslení krajiny nebo jednoduchá hratelnost:

Grafika: 10/10
Hratelnost: 7/10
Motion capture: 10/10
Atmosféra: 8/10
Prostředí: 9/10
Příběh: 2/10

Finální verdikt: 6/10

EDIT: Beru zpět něco z toho ohledně Abby - hra se vážně urputně snaží, abyste ji měli rádi, a přímo vám cpe do chřtánu všechny její dobré skutky a snaží se působit, že jich není poskrovnu, což je sice trochu trapné, nicméně ale přiznávám, že ke konci to trochu fungovalo i na mě. Pořád ji nemám zrovna v oblibě a stále jsem fandil Ellie, aby z ní vymlátila duši, ale zas TAK špatná asi není. Je vážně škoda, že ji ND představil hned ze začátku jako totálního antagonistu, protože kdybychom sledovali její příběh i dřív, možná by byla potom přijata mnohem lépe...

EDIT II: Na konto argumentu, že Joelův příběh byl už prakticky uzavřený a proto jeho smrt dává smysl: zásadně nesouhlasím. Je sice pravda, že jednička podala jeho story v poměrně ucelené formě pro případ, že by nevzniklo pokračování, ale to ještě nic neznamená. Vždyť i Geraltův příběh se v podstatě uzavřel poslední kapitolou Paní jezera, ale hry ho dokázaly znovu otevřít, rozvést a připravily nám úžasný sequel. Právě teprve na konci jedničky se začal Joelův charakter doopravdy vyvíjet, takže jeho zabití nevnímám jako důstojný konec postavy, ale jako scenáristickou lenost a z ní plynoucí zbytečné zahození pracně vytvořené postavy, která ještě klidně mohla hrát důležitou roli. Symbolicky řečeno: TLOU pro mě zemřelo spolu s Joelovým posledním výdechem...

Pro: Prakticky vše kromě příběhu - grafika, gameplay, atmosféra, krajina - opravdu vrchol současné videoherní tvroby

Proti: Příběh

+9 +16 −7
  • PS4 100
Tak dneska úspěšně dohráno. A za sebe musím říct, že jestli tato hra nedostane nějakou cenu, ať už za příběh, vizuál či za soundtrack, tak budu opravdu naštvaný. Tato hra je něco tak jiného, tak úžasného že po dohrání jsem byl v němém úžasu, co jsem to vlastně dohrál za skvost. Velký klobouk dolů patří Neilovi Druckmannovi a vlastně celému týmu Naughty Dog. Tak silný příběh jsem u hry dlouho nezažil. A soundtrack ke hře? Ten tomu teda dává grády. Smekám a klaním se. Parádní věc tato hra!

Pro: Příběh, Postavy, Soundtrack a vlastně celá hra!

Proti: Ve hře jsem žádné "proti" nenašel.

+7 +20 −13
  • PS4 100
Děsivý a vzhledem k fantastickému “filmovému” zpracování místy až nechutný postapo thriller. Míra detailů všeho v téhle hře je pozoruhodná.
Hodnotit samotný obsah je těžké, přetěžké. Už jen proto, že z každé věty bude koukat spoiler. Buďte si ale jistí, že náplní je tato hra opravdu revoluční, nic podobného jste určitě nikdy u televize nezažili. "Revoluční" ale nemusí nutně znamenat znamenat něco pozitivního. Tvůrci vás budou doslova psychicky vydírat. Budete nuceni dělat věci, které absolutně dělat nechce, ale prostě musíte. Budou kolem vás umírat lidi které znáte, ne nějaké NPCéčka, ale opravdoví lidi. Na konci hry budete plus mínus znechuceni, to je téměř jisté.. Ale o tom ta hra je. To, že to někteří hráči doslova nevydýchali (a podle některých "hejtů" soudím, že je to na konci opravdu složilo) není vinou NaughtyDOG, tahle hra prostě není pro každého. Ale hrát ji chtěli všichni.

Pro: Tísnivé depresivní drama, tak dokonalé, že jej velké procento lidí nevydýchalo a vyhejtilo

Proti: Možná délka hry, ale je to skutečně zápor??

+2 +3 −1