Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
The Last of Us jsem v PlayStation 3 verzi viděl jen z rychlíku, ale během let hru provázela pověst něčeho výjimečného. Ke hře jsem se nakonec dostal až při vydání PC verze a má očekávání byla celkem vysoká. A v tom byl možná trochu problém. Vychvalovaný příběh není špatný, ale ani jsem v něm neviděl nic speciálního. Naopak postavy dostály své pověsti a postupné odkrývání jejich minulosti a vývoj vztahu patří mezi to nejlepší. Situace do kterých se hrdinové dostávají z nich postupně dolují uvěřitelné osobnosti. S tím souvisí i dobře napsané dialogy a i navzdory dnes už starší grafice skvělá práce herců.

Svět je řemeslně zpracované post-apo, které působí správnou atmosférou. Každou lokací jsem se moc rád pokochal a je škoda, že ve hře není více částí v přírodě. Naopak bych klidně ubral méně zajímavá podzemí. Bohužel motivace k průzkumu lokací byla nižší. Za prvé je hra celkem lineární a odbočky jsou dost malé. Za druhé často nic neskrývají, ale ani vizuálně nestojí za návštěvu. A kontrolovat další kus schodiště podesáté jen kvůli další hromadě nábytku začne být nuda. S hratelností je to složitější. Akce a překonávání překážek je průměr. Hra není střílečka a tento aspekt tak nenabízí moc uspokojení. Povedenější je boj na blízko a především útoky z úkrytů. Obecně stealth hra zvládá dobře, odlákávání protivníků nebo poštvání nakažených na lidi je povedené.

Přítomná je řada sběratelských předmětů od celkem nezajímavých přívěsků po smysluplné komiksy. Vždy je lepší když má tento druh činnosti i nějaký příběhový význam. Vyplatí se také hledat textové a audio záznamy předchozích návštěvníků nebo obyvatel lokací. Tyto záznamy apokalypsy a dění po ní přidávají na uvěřitelnosti a atmosféře světa. Součástí Part I verze je i DLC Left Behind, které mě z celé hry potěšilo nejvíce. Jak za hratelnost, originalitu, tak za příběh zaslouží autoři pochvalu. Plynulé přechody mezi dvěma úseky života Ellie a podobnost prostředí vyvolávající vzpomínky mě zaujala mnohem více než hlavní dějová linka.

Hrál jsem PC verzi od prvního dne a to bez technických problémů. To překvapivě trochu změnil jeden z patchů. Začal se rozpadat obraz a musel jsem zapnout DLSS, bohužel po novém zapnutí se to opakovalo. Nakonec jsem tak musel po každém novém startu hry zapínat nebo vypínat DLSS. Každopádně v obou režimech hra vypadala téměř stejně a bez problémů držela 60 snímků. Ovládání na klávesnici s myší je bez problémů. Ve hře jsou přítomny i dva filmy o tvorbě jak hlavní hry tak rozšíření a také další bonusy v podobě koncept artů a modelů postav. Vše se odemyká za získané body a obzvláště dokumenty jsou skvělým bonusem. Dvě hodiny zajímavých rozhovorů a ukázek z tvorby rozhodně doporučuji shlédnout.

Celkově jsem rád, že mám tento rest dohraný, určitě je to zajímavý zážitek, který stojí za to. Jen bych očekávání trochu mírnil, je to hodně povedená hra, ale má i slabších stránky. Do druhého dílu se určitě někdy pustím.
+30
  • PC 95
Kvůli nemožnosti si hru před pár lety vyzkoušet na PC jsem titul a celou sérii LoU míjel a z pár záběrů měl za to, že je to jen další z mnoha zombie vyvražďovaček, která je pouze oblečena do hezkého grafického designu. Moje mínění bylo velmi mylné a letos na jaře, kdy Part I vyšel i na PC, jsem si tento omyl mohl velice rychle vyvrátit.

Ano, zmutovaní tvorové ve hře sice hlavní roli tvoří, ale není to jen zdaleka o tom. První, co se mi totiž po dohrání a následné vzpomínce vybaví, je prostředí. To sice působí značně skepticky, ovšem apokalypsa znázorněná ohořelými a často i utopenými vraky aut, zničenými restauracemi, z nichž se i přesto dá vyčíst, jak příjemnou měli kdysi atmosféru, je ve hře ztvárněna opravdu působivě a hlavní dvě postavy, s nimiž hru prožíváte, do ní velmi dobře zapadají a kvůli jejich častým dialogům jsem byl občas i schopen zapomenout, v jak stísněném prostředí se vlastně děj odehrává.

Hratelnostně rovněž nemám připomínek, zvlášť když hra dává prostor se do protivníků pustit střelnými zbraněmi, kvůli čemuž se ovšem obvykle rozpoutá poněkud peklo s vyšším počtem nepřátel, popř. hráči umožní se tomuto stylu až na pár výjimek vyhnout, nepřátele zcela obejít, nebo je nehlučně likvidovat šípy či chvaty. Čím mě hra rozhodně potěšila, bylo vyrovnané střídání nepřátel v podobě těch zmutovaných a protivníků lidských a neméně zákeřných, kde jsem si taktickou tichou likvidaci v prostorách všeho druhu užíval nejvíce.

Grafický kabát hry je skutečně povedený a díky častým a poměrně obsáhlým updatům na mě působil, že je mému oku opravdu stále více líbivější.

Co dodat? Opravdu hezky vypadající hra se sympatickými postavami, pozvolně se odvíjející příběh a vyrovnaná možnost si volit herní styl, toť moje shrnutí hlavních pocitů, které se dají vyjádřit ještě stručněji a možná i mnohem výstižněji. Prostě...dost dobrý!

Pro: design, prostředí, postavy

Proti: poněkud slepí lidští protivníci

+24
  • PC --
Part I není jen další vylepšení grafiky za plnou cenu, jako tomu bylo v případě Remasteru. Ano, PI vypadá naprosto ukrutně. Tak ukrutně, že jsem po jejím dohrání rozehrál znova PII na PS5 a velmi rychle ji odložil s tím, že počkám na PC verzi. Přestože změny v PI vychází právě ze dvojky, jsou rozdíly v plynulosti a některých grafických fičurách dost znatelné (PII dostala nedávno PS5 performance patch, ale nestačí to).

Autoři to s PI vzali pěkně votpodlahy. Upravena byla umělá inteligence nebo interaktivita s prostředím, videosekvence jsou nyní renderované přímo v enginu hry a kompletně byly přepracované modely hlavních postav. Každá dostala velkou dávku péče a vypadá zase o trochu "reálněji" - unaveně, ztrhaně, s větším množstvím vrásek a ďupíků. Emoce, napětí a strach jde v každé tváři číst bez jediného slova.

Geometrie levelů zůstala stejná, ale množství detailů některé místa mění k nepoznání. Od drobností v interiérech, až po celé budovy. Nové nasvícení přispívá k hutnější atmosféře a přidán byl i naprosto bezprecedentní systém brutality ze dvojky, který naturalisticky trhá těla na kusy a dělá z potyček neuvěřitelně intimní masakr. Od střepů v obličeji, přes odtržené končetiny a prostřelené hlavy skrz naskrz, až po bolestné chroptění umírajících.

Bohužel se ND rozhodli nepřepracovat taky loot systém u vyšší obtížnosti. Hráč je stále trestán za stealth minimálním lootem a hra ho tak drží po celou dobu "na suchu", co se munice týče. Takže je super, že mám maximálně upgradovanou pušku, ale za celou hru jsem z ní vystřelil asi pětkrát. Doslova. Až příliš často jsem stál proti přesile pouze s cihlou v ruce a vyrobit jsem si toho mohl tak málo, že mi nevystačily ani nože, byť jsem je nepoužíval na nic jiného, než na otevírání zamčených dveří.

Opus magnum Nezbedných Psů dostal kopanec za nepovedený technický stav po vydání, ale nyní už je hra opatchovaná a funguje naprosto bezproblémově. Nutno počítat s tím, že zvládá polykat RAM po desítkách GB a při vyšším nastavení detailů se zapotí i ty nejnovější GPU. Autoři mohli více zapracovat na vyvážení hratelnosti nebo upravit ukládací systém, ale celkově se rozhodně nejedná o laciný cash grab.

Hodnocení: ✰✰✰✰✰
Herní doba: 24hod 23min (včetně Left Behind)
+20
  • PC 95
Celé to nakoniec trvalo nekonečných 12 rokov, no predsa len som si konečne mal možnosť prvýkrát prejsť celé "The Last Of Us". Ako zarytý PC-čkár ma dlhodobo mrzelo, že táto hra bola PS exkluzivita, ktorá ma mala motivovať, aby som si našetril na svoju konzolu a kúpil si ju, ale to som nikdy neurobil. Takže kým veľa ľudí už svoje dojmy dávno malo, ja som bol neustále pozadu. Ale teraz je tomu oficiálne koniec.

Neviem čo reálne sa dá napísať o hre, ku ktorej už asi bolo povedané všetko, čo sa dalo. Jediné čo sa dá je súhlasiť a zložiť poklonu, pretože skutočne ide o fantasticky napísanú, vynikajúco nadizajnovanú a komplexne spracovanú hru, za ktorú sa nikto nemusí hanbiť. Veľmi som si obľúbil oboch hlavných hrdinov Joela a Ellie, ktorí napriek svojim nedostatkom sú postavy, ktoré človek dokáže pochopiť a veľmi rád ich sleduje na ich ceste naprieč všetkými štátmi. Keby sme tu nemali apokalypsu, dokonca by sa dalo tvrdiť, že je to celé veľké dobrodružstvo.

Pochváliť musím rovnako exploráciu. Jedna z najlepších, aké som kedy mal možnosť absolvovať od čias Half-Life 2. Ide síce o titul, ktorý je primárne lineárny, no dopraje vám užiť si jednotlivé lokality, preskúmať väčšinu okolitých budov a nájsť niekoľko skutočne zaujímavých vecí. Či už ide o muníciu, náhradné diely alebo aj nástroje, z ktorých budete následne vyrábať užitočné predmety (nutno dodať, že nakoľko som hral hru na jednoduchej obtiažnosti, občas sa mi zdalo, že ich tam bolo celkom priveľa, no náročnejšie obtiažnosti toto fixujú). Najlepšie ale je, že každé miesto, ktoré v hre navštívite je schopné pomocou zápiskov, alebo len čiste vizuálnym štýlom povedať svoj vlastný príbeh. Viete si predstaviť kto boli ľudia, čo tu kedysi žili, akú mali rodinu, čo ich zaujímalo a tak podobne. Toto je za mňa veľmi veľké plus.

Gameplay? Takisto fantastický. Hra nemá svoje hluché momenty, PC ovládanie je dobre vymyslené a funguje intuitívne. V hre sa dokopy nedá skoro nikdy niekde stratiť, lokality ponúkajú aj dostatok miest secretov, ktoré stoja za preskúmanie a akcia je prispôsobená aj pre hráčov, ktorí majú radi stealth, no rovnako sa zabavia aj hráči, ktorí sú radšej pod paľbou a musia pružne reagovať.

Hra má aj niekoľko dobrých myšlienok, ktoré si z nej človek môže vziať. Pričom za najlepšiu asi považujem to čo povie Bill, že väčšie obavy má zo živých, než nakazených. Pretože od nakazených vie presne, čo môže očakávať. Ale ľudia sú ochotní za cenu prežitia ísť sami proti sebe a vraždiť aj z dôvodu, že môžu. Nikde to nie je lepšie vidieť, ako v časti, keď sa Joel s Ellie dostanú autom do mesta a budú sa musieť brániť veľkému množstvu ozbrojených chlapov, ktorí ich chcú iba okradnúť a zabiť. Nič iné. No to nie je jediné, čo si z hry môžete vziať. Nemusím ale nejako výraznejšie viac prezrádzať.

Vizuálne je tento remaster urobený fantasticky. Jednotlivé lokality (či už mestá, alebo časti mimo nich) na vás dýchajú svojou atmosférou a pôsobí to miestami všetko tak smutne, no rovnako aj nádherne. Príroda nakoniec vždy prežije. No je otázkou, či to zvládneme aj my. Toto je tu viackrát nádherne vidieť. Je aj super, že za tých niekoľko rokov už bol PC port dostatočne vyladený a funkčný. Napriek tomu, že som ešte počas hry narazil na niekoľko grafických nedostatkov a chybičiek, rozhodne nejde o nič také, čo ukazovali hráči počas prvých dní od vydania. Za toto som skutočne vďačný. Mal som tak možnosť vyskúšať si hru bez toho, aby ma niečo nejako výraznejšie rušilo.

Čo viac dodať ešte? Ak ste doteraz nemali možnosť si hru vyskúšať, ako ja, rozhodne to urobte a dajte jej šancu. Ide bez debaty o jednu z najlepších hier, akú som mal možnosť hrať a plne si zasluhuje všetku pozitívnu odozvu, ktorej sa dočkala. Teším sa, až si vyskúšam pokračovanie, o ktorom som už teda čo to počul, no napriek tomu verím, že bude fungovať rovnako solídne, ako tento diel. Skvelá práca Naughty Dog, skvelá práca Neil Druckmann.
+14
  • PC 85
Last of Us nebyl pro mne láska na první pohled. Ovládání mi přišlo tuhý a zastaralý. Stejně tak gameplay, který se točil okolo hybridu stealth a špatnýho střílení. To je asi pochopitelný, když je hra stará 10 let. Nic to ale na mém pocitu nemění a cítil bych se děsně pokrytecky, kdybych hned tuto informaci neuvedl na pravou míru. Tahala mě dopředu story, protože se jedná o legendární hru. Chtěl jsem prostě zjistit, jaká hra vlastně je, když už jsem se vyhnul všem spoilerům...A ano, vyhýbal jsem se jim 10 let.

Jako v jádru hratelnosti se z dnešní doby už nejedná o nic nadprůměrnýho. Jak jsem uvedl, jedná se o podivný hybrid stealth a akce, který je doprovázený průměrnou AI. Jasně, občas vás obchází a snaží se využít svou přesilu, ale ve výsledku prostě zaběhnete do jinýho krytu a jednoduše se jim ztratíte. Jo hele, konec světa zanechal asi na každým z nás paměť zlatý rybky.
Jiná situace ale nastává, když jste poblíž různým typům "zombíků". To je ale dost v uvozovkách, protože tady jste fakt v ohrožení, pokud si nebudete dávat pozor. Třeba konkrétně střetnutí s clickery mi přijde skvělý. Používá jistý způsob echolokace, takže ho dokážete snadno identifikovat. Fígl je v tom, že nejlepší cesta je se přizpůsobit. Bloater je prostě houba na střely (taky vám přijdou ujetý český překlady?). Na to asi není víc co napsat. Vzhledem k poměrně omezenému množství munice je dobrý se mu vyhnout. Stalkera od runnera jsou v podstatě nerozeznal. Prostě to berte jako stealth akci a budete v pohodě. Pokud se ale něco posere, tak není nutný zuřivě načítat předchozí pozici. Prostě pokračujte. To k tomu patří. Trvalo mi nějakou hodinku, než jsem si to uvědomil.

Příběh je...super. Jako co k tomu mám víc napsat? To už všichni vědí, že příběh je v tomhle kousku na pověstným piedestalu a ostatní hry se ho snaží (špatně) napodobit. Jedná se o otcovskou lásku, odpuštění a hledání krásy uprostřed zničenýho světa. Zní to možná zbytečně poeticky, ale líp to popsat nedokážu. Není to ale tak depresivní, jak by jste mohli čekat.

Atmosféra podle mě hraje hlavní roli. Jasně, příběh je pecka, ale ten svět je opravdu extrémně uvěřitelný. Opuštěný budovy mají svůj příběh a jednotlivý dopisy, který najdete, se vyplatí číst. Hrají totiž důležitou roli v podtržení atmosféry. Co mě osobně překvapilo, tak je to, že určitý části hry mají prostě vlastní příběh. Není nikterak komplexní. Je obyčejný jako by jste čekali, ale ten podivný pocit prázdnoty ve vás zanechá. Ať už je to teda lezení kanály nebo prozkoumávání okolí, tak atmosféra je v naprostý špičce celý hry.

A teď dáme optimalizaci. Načítání shaderů na PC je něco neuvěřitelnýho. Viděl jsem poprvé, že se shadery načítaly v podstatě polovinu hrací doby (včetně DLC abych byl fér). Důsledkem je pak podivně kolísavá výkonost. Někdy se to prostě sekne a je to odporný, ale hra je stále naprosto v pohodě hratelná. Co mě ale zarazilo, tak je vytížení procesoru na max. Jako nezahříval se mi tak, aby se PC vypnul, ale je to prostě divný. Kdyby to byla nějaká "shady" hra, tak bych ji okamžitě obvinil z těžby bitcoinů nebo tak něco. Jednoduše je optimalizace prostě 50/50. Doporučuji hru zkusit a do dvou hodin se rozhodnout, jestli vám to šlape nebo ne. Pořád je varianta, že se na to vyserete a cutscény si pustíte na youtube. Byla by to ale škoda, protože by jste přišli o to nejlepší, co hra nabízí. Atmosféra.

Takže pokud chcete okusit to nejlepší z postapo, tak směle do toho. Jen mějte na paměti, že na PC to někomu prostě nepojede. Asi jsem měl štěstí.

Pro: příběh, atmosféra, voice acting, soundtrack, prostředí, postavy, skvělý DLC

Proti: zastaralý gameplay, jednotvárnost, optimalizace

+10
  • PC 95
Podotýkám, že hodnotím verzi hry 1.0.2.1 a dám ruku do ohně za to, že je plně funkční a stabilní i na sotva průměrném PC. Začnu ale hrou samotnou. Ta neztratila naprosto nic ze svého půvabu a hratelnost, grafika, filmovost je pořád na fantastické úrovni. To dokazuje, jak už nadčasový byl původní počin pro PS3. Pokud na hru koukáte s despektem a jdete do toho už předem s tím, že je to nějaký podřadný konzolový a navíc neoptimalizovaný "sugar movie", tak vám váš názor už asi nikdo nevyvrátí, a myslím že ani po deseti letech nepotřebuje vyvracet. Pokud k tomu ale přistoupíte jako k napínavému a realistickém survival hororu, tak ho zažijete. A to je jen rozjezd proti dvojce.
Odehráno na i5-11400f, 32GB RAM, RTX2070-8GB.
1080p,DLSS quality, HIGH. Zamknuto na 60fps a z 95% to i běželo na 60fps.
Pokud někdo považuje 4k + 120fps za standard, tak ho zklamu. Dnes to nedá na ničem, ale pro opravdovou zábavu nic takového není nutné. 

EDIT: pozdější verze opraveny, s hardwarem již problém není.

Pro: Dnes již plně opravený a tudíž velmi povedený port.