Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
The Last of Us jsem v PlayStation 3 verzi viděl jen z rychlíku, ale během let hru provázela pověst něčeho výjimečného. Ke hře jsem se nakonec dostal až při vydání PC verze a má očekávání byla celkem vysoká. A v tom byl možná trochu problém. Vychvalovaný příběh není špatný, ale ani jsem v něm neviděl nic speciálního. Naopak postavy dostály své pověsti a postupné odkrývání jejich minulosti a vývoj vztahu patří mezi to nejlepší. Situace do kterých se hrdinové dostávají z nich postupně dolují uvěřitelné osobnosti. S tím souvisí i dobře napsané dialogy a i navzdory dnes už starší grafice skvělá práce herců.

Svět je řemeslně zpracované post-apo, které působí správnou atmosférou. Každou lokací jsem se moc rád pokochal a je škoda, že ve hře není více částí v přírodě. Naopak bych klidně ubral méně zajímavá podzemí. Bohužel motivace k průzkumu lokací byla nižší. Za prvé je hra celkem lineární a odbočky jsou dost malé. Za druhé často nic neskrývají, ale ani vizuálně nestojí za návštěvu. A kontrolovat další kus schodiště podesáté jen kvůli další hromadě nábytku začne být nuda. S hratelností je to složitější. Akce a překonávání překážek je průměr. Hra není střílečka a tento aspekt tak nenabízí moc uspokojení. Povedenější je boj na blízko a především útoky z úkrytů. Obecně stealth hra zvládá dobře, odlákávání protivníků nebo poštvání nakažených na lidi je povedené.

Přítomná je řada sběratelských předmětů od celkem nezajímavých přívěsků po smysluplné komiksy. Vždy je lepší když má tento druh činnosti i nějaký příběhový význam. Vyplatí se také hledat textové a audio záznamy předchozích návštěvníků nebo obyvatel lokací. Tyto záznamy apokalypsy a dění po ní přidávají na uvěřitelnosti a atmosféře světa. Součástí Part I verze je i DLC Left Behind, které mě z celé hry potěšilo nejvíce. Jak za hratelnost, originalitu, tak za příběh zaslouží autoři pochvalu. Plynulé přechody mezi dvěma úseky života Ellie a podobnost prostředí vyvolávající vzpomínky mě zaujala mnohem více než hlavní dějová linka.

Hrál jsem PC verzi od prvního dne a to bez technických problémů. To překvapivě trochu změnil jeden z patchů. Začal se rozpadat obraz a musel jsem zapnout DLSS, bohužel po novém zapnutí se to opakovalo. Nakonec jsem tak musel po každém novém startu hry zapínat nebo vypínat DLSS. Každopádně v obou režimech hra vypadala téměř stejně a bez problémů držela 60 snímků. Ovládání na klávesnici s myší je bez problémů. Ve hře jsou přítomny i dva filmy o tvorbě jak hlavní hry tak rozšíření a také další bonusy v podobě koncept artů a modelů postav. Vše se odemyká za získané body a obzvláště dokumenty jsou skvělým bonusem. Dvě hodiny zajímavých rozhovorů a ukázek z tvorby rozhodně doporučuji shlédnout.

Celkově jsem rád, že mám tento rest dohraný, určitě je to zajímavý zážitek, který stojí za to. Jen bych očekávání trochu mírnil, je to hodně povedená hra, ale má i slabších stránky. Do druhého dílu se určitě někdy pustím.
+28
  • PC 95
Kvůli nemožnosti si hru před pár lety vyzkoušet na PC jsem titul a celou sérii LoU míjel a z pár záběrů měl za to, že je to jen další z mnoha zombie vyvražďovaček, která je pouze oblečena do hezkého grafického designu. Moje mínění bylo velmi mylné a letos na jaře, kdy Part I vyšel i na PC, jsem si tento omyl mohl velice rychle vyvrátit.

Ano, zmutovaní tvorové ve hře sice hlavní roli tvoří, ale není to jen zdaleka o tom. První, co se mi totiž po dohrání a následné vzpomínce vybaví, je prostředí. To sice působí značně skepticky, ovšem apokalypsa znázorněná ohořelými a často i utopenými vraky aut, zničenými restauracemi, z nichž se i přesto dá vyčíst, jak příjemnou měli kdysi atmosféru, je ve hře ztvárněna opravdu působivě a hlavní dvě postavy, s nimiž hru prožíváte, do ní velmi dobře zapadají a kvůli jejich častým dialogům jsem byl občas i schopen zapomenout, v jak stísněném prostředí se vlastně děj odehrává.

Hratelnostně rovněž nemám připomínek, zvlášť když hra dává prostor se do protivníků pustit střelnými zbraněmi, kvůli čemuž se ovšem obvykle rozpoutá poněkud peklo s vyšším počtem nepřátel, popř. hráči umožní se tomuto stylu až na pár výjimek vyhnout, nepřátele zcela obejít, nebo je nehlučně likvidovat šípy či chvaty. Čím mě hra rozhodně potěšila, bylo vyrovnané střídání nepřátel v podobě těch zmutovaných a protivníků lidských a neméně zákeřných, kde jsem si taktickou tichou likvidaci v prostorách všeho druhu užíval nejvíce.

Grafický kabát hry je skutečně povedený a díky častým a poměrně obsáhlým updatům na mě působil, že je mému oku opravdu stále více líbivější.

Co dodat? Opravdu hezky vypadající hra se sympatickými postavami, pozvolně se odvíjející příběh a vyrovnaná možnost si volit herní styl, toť moje shrnutí hlavních pocitů, které se dají vyjádřit ještě stručněji a možná i mnohem výstižněji. Prostě...dost dobrý!

Pro: design, prostředí, postavy

Proti: poněkud slepí lidští protivníci

+22
  • PC 80
Ke hře jsem se jakožto PC hráč dostal až nyní v remasterované verzi a upřímně jsem za to rád. Nejlepší věc na The Last of Us je určitě setting. Osobně jsem naprosto přejeden všemi těmito hollywoodskými zombie apokalypsami, až mi lezou červy z uší, nicméně zohledňuji, že původní hra vyšla dekádu dozadu a musela tím realistickým zakotvením mocně zapůsobit. Ruiny zdejšího světa totiž skutečně páchnou uvěřitelněji než evidentní nadsázka Falloutu či americké zombie pohádky typu The Walking Dead. Všechny ty fašistické pospolitosti a kmeny banditů, sdružující psychopaty a oportunistické přizdisráče, mají pré ve světě bez pravidel či manufaktury, kde nemá lidský život cenu jedné boty Adadis z vietnamské tržnice. A obklopeni těmito predátory se snaží přežít normální rodiny, izolovat své děti od šílenství okolního světa, až do samého hořkého konce...

Ovšem upřímně co se gameplaye a především scénáře týče, přijde mi tato hra značně přeceňovaná. Všechno je to destilát stokrát viděného, což mi nejvíce překáželo v dialozích, které jako kdyby vypadly z nějakého umělohmotného klobouku strýčka Sama. Až se divím, že podle něčeho tak neoriginálního udělali seriál - a možná že právě teď jsem si sám odpověděl. Nadto snad jedinou mně sympatickou postavou byl Joel, i proto jak nesympaticky a chladně skrze svá nezpracovaná traumata působí. Takzvané akce fakan jinak zrovna dvakrát nemusím, stejně jako různé přísné paní učitelky, neboli všechny dospělé ženské v této hře.

Především pro haptickou odezvu jsem TLoU rozehrál na gamepadu, nicméně akční pasáže bez potupného aimbotu byly na vysokou obtížnost očistec, tudíž jsem si na míru upravil ovládání na klávesnici a myši a rozdával headshoty s takovou grácií, až si nejeden bandita už předsmrtně nadělal do gatí. Ta hra je přitom vyhlášená především pro svůj stealth, avšak ten se mi jevil dost nudně, protože všichni nepřátelé se pohybují extrémně pomalu, a především je ten systém poněkud arbitrární - není jasné, kdo se kam kdy podívá a co zaregistruje (tedy bez zapnuté indikace, kterou jsem neměl zájem zkoušet). Také se mi stalo, že jsem se někde proplazil, abych nakonec stejně musel kvůli rozhodnutí designéra všechny vystřílet, nebo se nešlo minimálně s mým vybavením dostat nepozorovaně přes poslední hlídku (ona závěrečná chodba). I proto jsem jako dravčí PC master race uchopil myš pevně do svých pařátů a nakopal téměř všem v této hře zadky. Ultra násilí kvituji, pouze takto střelné zbraně a výbušniny působí mocně. Boj nablízko jsem používal spíš když nebylo zbytí, každopádně i v něm se mi zamlouvala těžkopádná fyzičnost a brutalita.

Co jsem pochopil, tak oproti původní edici výrazně zlepšili AI, což lze spatřit především ve flankování, kdy se nepřátelé roztáhnou proti hráči do šíře a především ti se zbraněmi nablízko útočí do boku či zad, a to je fakt super, protože vás to nutí okamžitě změnit původní pozici a vyčistit nejprve jeden bok, abyste nebyli obklíčeni. Dokonce občas měli ty útoky fakt synchronizované! Všechna čest, kéž by to takto bylo ve všech hrách.

Když už jsem zmiňoval realističnost, měl bych zmínit pár neduhů v ohledu imerze. Třeba penetraci zbraní: vylepšoval jsem si takto pušku, abych dokázal prostřelit i helmy či vesty, jenže výsledek byl vždy totožný, i když jsem to někomu poslal z deseti metrů. Obdobně po mně takto pálil sniper a já se mohl krýt asi klidně za naškrobeným negližé na prádelní šňůře. A co mě vytáčí z designového soudku, pak takové ty časté neformální střihy, vlastní bohužel i leckterým současným filmům; na naši skupinu zběsile v plném sprintu útočí deset fanatických houbařů - k naplnění čiré hrůzy chybí jen české vlajky, neexistující bojová plemena a výkřiky: "Sundejte ten hadr z toho barákůůů!" -, my na poslední chvíli vybíháme ven z baráku a blokujeme dveře... a zevnitř přichází místo nárazů a skřeku ticho po pěšině. Není slyšet ani otevření lahváče. Prostě další gejmí část mechanicky překonána, otáčíme list, nepřátelé za námi již neexistují.

Rozhodně bych se nezlobil, kdyby ta hra byla méně akční i lineární a více adventurně zaměřená, s hlubšími mechanikami třeba craftění (protože kam jinam to pořádně macgyverovsky nacpat než do takovéhoto settingu a pazour dělňase) a interaktivními dialogy alespoň mezi hlavními protagonisty, neboť mě skoro uráží, když mi hra řekne pouze zmáčkni klávesu a teď spustíš dodatečný vedlejší dialog, jako nějaký pseudointeraktivní prvek nebo co. Na to jak všichni vychvalují onen vývoj vztahu Joela a Ellie jsem koukal docela zaražený, že ve skutečnosti se vše zlomí skrze jednu, potažmo dvě cutscény a v několika větách, do té doby žádné mezilidské dynamiky svědky nejsme. Jinak hra je to samozřejmě dobrá a v PC verzi nadmíru graficky atraktivní, akorát mi přijde, že hype byl jako obvykle přehnaný.
+19
  • PC --
Part I není jen další vylepšení grafiky za plnou cenu, jako tomu bylo v případě Remasteru. Ano, PI vypadá naprosto ukrutně. Tak ukrutně, že jsem po jejím dohrání rozehrál znova PII na PS5 a velmi rychle ji odložil s tím, že počkám na PC verzi. Přestože změny v PI vychází právě ze dvojky, jsou rozdíly v plynulosti a některých grafických fičurách dost znatelné (PII dostala nedávno PS5 performance patch, ale nestačí to).

Autoři to s PI vzali pěkně votpodlahy. Upravena byla umělá inteligence nebo interaktivita s prostředím, videosekvence jsou nyní renderované přímo v enginu hry a kompletně byly přepracované modely hlavních postav. Každá dostala velkou dávku péče a vypadá zase o trochu "reálněji" - unaveně, ztrhaně, s větším množstvím vrásek a ďupíků. Emoce, napětí a strach jde v každé tváři číst bez jediného slova.

Geometrie levelů zůstala stejná, ale množství detailů některé místa mění k nepoznání. Od drobností v interiérech, až po celé budovy. Nové nasvícení přispívá k hutnější atmosféře a přidán byl i naprosto bezprecedentní systém brutality ze dvojky, který naturalisticky trhá těla na kusy a dělá z potyček neuvěřitelně intimní masakr. Od střepů v obličeji, přes odtržené končetiny a prostřelené hlavy skrz naskrz, až po bolestné chroptění umírajících.

Bohužel se ND rozhodli nepřepracovat taky loot systém u vyšší obtížnosti. Hráč je stále trestán za stealth minimálním lootem a hra ho tak drží po celou dobu "na suchu", co se munice týče. Takže je super, že mám maximálně upgradovanou pušku, ale za celou hru jsem z ní vystřelil asi pětkrát. Doslova. Až příliš často jsem stál proti přesile pouze s cihlou v ruce a vyrobit jsem si toho mohl tak málo, že mi nevystačily ani nože, byť jsem je nepoužíval na nic jiného, než na otevírání zamčených dveří.

Opus magnum Nezbedných Psů dostal kopanec za nepovedený technický stav po vydání, ale nyní už je hra opatchovaná a funguje naprosto bezproblémově. Nutno počítat s tím, že zvládá polykat RAM po desítkách GB a při vyšším nastavení detailů se zapotí i ty nejnovější GPU. Autoři mohli více zapracovat na vyvážení hratelnosti nebo upravit ukládací systém, ale celkově se rozhodně nejedná o laciný cash grab.

Hodnocení: ✰✰✰✰✰
Herní doba: 24hod 23min (včetně Left Behind)
+18
  • PC 85
Last of Us nebyl pro mne láska na první pohled. Ovládání mi přišlo tuhý a zastaralý. Stejně tak gameplay, který se točil okolo hybridu stealth a špatnýho střílení. To je asi pochopitelný, když je hra stará 10 let. Nic to ale na mém pocitu nemění a cítil bych se děsně pokrytecky, kdybych hned tuto informaci neuvedl na pravou míru. Tahala mě dopředu story, protože se jedná o legendární hru. Chtěl jsem prostě zjistit, jaká hra vlastně je, když už jsem se vyhnul všem spoilerům...A ano, vyhýbal jsem se jim 10 let.

Jako v jádru hratelnosti se z dnešní doby už nejedná o nic nadprůměrnýho. Jak jsem uvedl, jedná se o podivný hybrid stealth a akce, který je doprovázený průměrnou AI. Jasně, občas vás obchází a snaží se využít svou přesilu, ale ve výsledku prostě zaběhnete do jinýho krytu a jednoduše se jim ztratíte. Jo hele, konec světa zanechal asi na každým z nás paměť zlatý rybky.
Jiná situace ale nastává, když jste poblíž různým typům "zombíků". To je ale dost v uvozovkách, protože tady jste fakt v ohrožení, pokud si nebudete dávat pozor. Třeba konkrétně střetnutí s clickery mi přijde skvělý. Používá jistý způsob echolokace, takže ho dokážete snadno identifikovat. Fígl je v tom, že nejlepší cesta je se přizpůsobit. Bloater je prostě houba na střely (taky vám přijdou ujetý český překlady?). Na to asi není víc co napsat. Vzhledem k poměrně omezenému množství munice je dobrý se mu vyhnout. Stalkera od runnera jsou v podstatě nerozeznal. Prostě to berte jako stealth akci a budete v pohodě. Pokud se ale něco posere, tak není nutný zuřivě načítat předchozí pozici. Prostě pokračujte. To k tomu patří. Trvalo mi nějakou hodinku, než jsem si to uvědomil.

Příběh je...super. Jako co k tomu mám víc napsat? To už všichni vědí, že příběh je v tomhle kousku na pověstným piedestalu a ostatní hry se ho snaží (špatně) napodobit. Jedná se o otcovskou lásku, odpuštění a hledání krásy uprostřed zničenýho světa. Zní to možná zbytečně poeticky, ale líp to popsat nedokážu. Není to ale tak depresivní, jak by jste mohli čekat.

Atmosféra podle mě hraje hlavní roli. Jasně, příběh je pecka, ale ten svět je opravdu extrémně uvěřitelný. Opuštěný budovy mají svůj příběh a jednotlivý dopisy, který najdete, se vyplatí číst. Hrají totiž důležitou roli v podtržení atmosféry. Co mě osobně překvapilo, tak je to, že určitý části hry mají prostě vlastní příběh. Není nikterak komplexní. Je obyčejný jako by jste čekali, ale ten podivný pocit prázdnoty ve vás zanechá. Ať už je to teda lezení kanály nebo prozkoumávání okolí, tak atmosféra je v naprostý špičce celý hry.

A teď dáme optimalizaci. Načítání shaderů na PC je něco neuvěřitelnýho. Viděl jsem poprvé, že se shadery načítaly v podstatě polovinu hrací doby (včetně DLC abych byl fér). Důsledkem je pak podivně kolísavá výkonost. Někdy se to prostě sekne a je to odporný, ale hra je stále naprosto v pohodě hratelná. Co mě ale zarazilo, tak je vytížení procesoru na max. Jako nezahříval se mi tak, aby se PC vypnul, ale je to prostě divný. Kdyby to byla nějaká "shady" hra, tak bych ji okamžitě obvinil z těžby bitcoinů nebo tak něco. Jednoduše je optimalizace prostě 50/50. Doporučuji hru zkusit a do dvou hodin se rozhodnout, jestli vám to šlape nebo ne. Pořád je varianta, že se na to vyserete a cutscény si pustíte na youtube. Byla by to ale škoda, protože by jste přišli o to nejlepší, co hra nabízí. Atmosféra.

Takže pokud chcete okusit to nejlepší z postapo, tak směle do toho. Jen mějte na paměti, že na PC to někomu prostě nepojede. Asi jsem měl štěstí.

Pro: příběh, atmosféra, voice acting, soundtrack, prostředí, postavy, skvělý DLC

Proti: zastaralý gameplay, jednotvárnost, optimalizace

+9