Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 50
Neměl jsem v plánu k mému hodnocení ještě dodávat komentář, ale Star Trek je recenzenty ne moc dobře prijatá hra a i od hráčů většinou dostává průměrná až záporná hodnocení. Můžete to vidět i přímo zde, na DH. Nechci brát názory autorům zdejších komentářů, ale překvapilo mě, že se tu nachází pouze dva a ještě k tomu kladné. Chtěl bych tedy říct něco ze strany nespokojeného hráče.

Hra je zaměřená spíše na kooperaci a v tom nastává hned první problém. Vědomí, že vedle sebe mate někoho realneho a ne jen stupidní AI je v podstatě celý coop. Veškera spoluprace spočívá v mačkání E pro otevření dveří, mačkaní E pro vyzvednutí na výšinu a taky u jedné z hackovacich mini her (K těm se později ještě dostanu) musíte být přitomni oba. Jinak krom jedne mise, kde byla spoluprace potřeba pro celkový postup, vůbec nic.

Hackovaci mini hry jsou tři. Jedna na zpusob puzzle či co.. nevím, já ji nepochopil. Druhá jako Fortix nebo tak něco, jednoduše dostat se z jednoho bodu do druheho a nenarazit a třetí vyžaduje právě i partnera. Aby to vypadalo, že velmi spolupracujete, tak musite držet kurzor v kolečku snad dvacetkrat skoro v každe misi. Tolikrát to zábava opravdu není. Vlastně... nebavilo mě to ani poprvé.

Ve většině misí máte volitelné ukoly. Ty se v podstatě opakují celou hru. Jeden je stealth postup částí mise. To je kolikrat maximalně k nasrání, protože když například vlezete do šachty, na na jejím konci automaticky vylezete a nemužete to ovlivnit. Samozřejmě na jejim konci čeká nepřítel a vy o něm nemužete vědět a nejde ani nijak nakouknout nebo něco. Proč tam ta šachta je, když z ni nemužete vylézt. A neustálé mačkání shiftu abyste si odhalili aktivní předměty v mistnosti, nepřátele či oskenovali různé číčoviny kvuli bodíkům na upgrade vaší postavy, je akorat umělé zvyšování herní doby. Jsem si jistý, že kdybych tohle všechno mohl vidět bez přiblbleho pozastavovani se každych pár metrů, tak si ušetřím alespoň dvě hodiny. Druhá je pak projít bez zranění lidí, v tom neni žadny větší problém.

Nepřátelé moc inteligence nepobrali, omráčení je rychlejší způsob "zabití" než zastřelení, protože každý toho vydrží zbytečně moc a zbraní je sice hodně, ale všechny jsou na jedno brdo v podstatě. Boss fighty nebyly nejhorší, ale když se některý rozběhl, tak se nedalo uhnout. Můžu odskakovat kam chci, stejně se na mě v mžiku přesměroval. A nebo mě málem přizabil záhadný větříček který vytvořil.

Prostředí je vcelku nezáživné, většinu času trávíte na lodi. Náplň misi je převážně o dojití z tudma tam, mezitim vystřílíte místnost, hacknete toho tolik, že sám Aiden Pearce by raději spáchal sebevraždu, naskočíte do výtahu a hurá na zopáčko. Jediné zajímavé prostředí bylo u samotných Gornů a taky když jste se mohli proletět vesmírem. Na lodi taky potkáte postavy z filmu. S těmi ovšem neni mimo cutsceny možna interakce, bohužel. Alespoň že dabing je vcelku na úrovni a to nejen Kirka a Spocka.

Samozřejmě něco tak průměrného nemuže zůstat bez bugů. Maličkost je, když postavy v cutscenach různě poskakují nebo mrtví lítají všude jak hadrové panenky i když s nima nemá co hnout, to zas tolik nevadí, ale že mi na obrazovce zůstane něco, co nemá a nemužu tak nic používat už je horší. A restartovat kvuli tomu hru hned několikrát je vcelku vopruz. Stejně tak černá textura místo plamenů není nic pěkného.

Kamera u Assassin's creed pasáži taky není nic úžasného. Reakce postavy jsou nějak divně opožděné když skáčete a šplháte. Vrcholem všeho byl pak souboj mezi Kirkem a Spockem. V podstatě je to souboj klávesa na klávesu a vyhraje ten, kterému neupadne ruka. Kdybych to asi po půl minutě nevzdal, tak mačkám E dodnes.

Jednoduše je to průměrná TPS s ok systémem krytí a spoustou chyb. Kdo by ale taky čekal něco jiného od dnešních her podle filmu, že jo. Pokud jste Star Trek fanboy, tak to možná zabaví a pokud nemáte coop parťáka, tak si strhněte ještě pár procent.
+15
  • PC 70
S maratonem "těch nových" filmových Star Treků jsem dostal chuť i na herní adaptaci. Od titulu jsem toho po zkušenostech s hrami podle filmových předloh vskutku moc neočekával a chystal se na průměrnou narychlo splácanou ptákovinu, kterou dohraju za 3 hodiny. Trefil jsem se tak z poloviny.

Nalijme si čistého vína, ano, ta hra je viditelně v mnoha ohledech narychlo zmatlaná, graficky dost rozporuplná a obsahuje slušnou řádku bugů. Zároveň je ale chytlavá, příběhově překvapivě docela podařená a boduje špičkovými filmovými animacemi. Uvedení do děje je přímo výborně a trochu mě mrzí, že tempo hra neudržela po celou dobu. Zhruba od poloviny začíná dynamika prudce upadat a tvůrci hráče zbytečně zdržují stále opakujícími se interiéry, což je škoda, protože těch několik málo sekvencí odehrávajících se na cizích planetách je super. Hra mi v mnoha ohledech připomínala (samozřejmě mnohem podařenější) Mass Effect 2. Podobná prostředí, modré lens flares, velice podobně zpracování přestřelek včetně skoro identických animací dobíjení zbraní a pohybů postavy. Zkrátka: koho bavily přestřelky v ME 2, budou ho s nejvyšší pravděpodobností bavit i tady.

Pohled z třetí osoby mi vyhovoval, již jednou zmiňované přestřelky byly tedy fajn - jen škoda malé variability nepřátel. AI protivníků není sama o sobě nijak valná, ale vzhledem k povaze hlavních antagonistů, jsou souboje s nimi velmi hektické. Hráč se musí dynamicky přizpůsobovat jejich rychlým přesunům a nevydechne si, dokud poslední Gorn nepadne k zemi.

Prostředí je proměnlivé, ale uvítal bych větší míru detailů a variabilnější gameplay. Svět Star Treku mi sice není nijak zvlášť blízký, ale dokázal bych si představit například úrovně stojící na průzkumu prostředí či klasické Mass Effectovské rozhovory a dialogovými kruhy. Nic takového hra neobsahuje, hráč se až do zdárného konce nezastaví a kropí nabíhající ještěřany s takovou kadencí, že si hráč prakticky do konce hry neoddychne. Aštar Šeran by měl určitě radost. Malým zpestřením je akorát hrstka šplhacích sekvencí a nějaké ty skriptované průlety mezi překážkami.

Star Trek obsahuje i pár blbostí, bez kterých by se hra obešla: řádku frustrujících pasáží, šílené množství hackovacích "na jedno brdo" miniher, nedomyšlené skenování za účelem sbírání různých collectibles a především naprosto nefunkční stealth pasáže, které jsou NAŠTĚSTÍ volitelné a hráč se jimi může v klidu prostřílet, aniž by ho čekal nějaký výrazný postih (když nepočítám křížek u vedlejšího úkolu a ztrátu XP).

Suma sumárum, hra jako celek opravdu není vyloženě kvalitním počinem a určitě by si zasloužila nějakou tu péči navíc, ale fandy filmů dokáže zaujmout příběhem a příznivce cover-based akcí zase zábavnými přestřelkami (a v coopu možná ještě zábavnějšími). Za stovku fajn koupě, znova bych si to ale asi nezahrál. Nicméně mezi "hrami podle filmu" pořád velmi nadprůměrný kousek.

Pro: slušný příběh, animace, zábavné přestřelky, dialogy a humor hlavní dvojky, svižná AI, herní doba (skoro 10h), licencovaná hudba a voiceacting postav

Proti: řada špatných designérských rozhodnutí, nedodělků a bugů, stereotypní náplň, rozporuplná grafika, upadající tempo a v poslední třetině už citelné natahování herní doby

+12
  • PC 80
Na nového herního Star Treka jsem se celkem těšil a hned, jak to bylo možné, jsme ho i rozehrál. Byla to zábava, nebo úplný propadák? Jestli vás zajímá, jaké jsou moje dojmy na tuto hru, čtěte dál. Právě jsem ji totiž dohrál a popravdě jsme měl během hraní poněkud rozporuplné pocity. Je vidět, že se autoři snažili udělat velkou hru se spoustou věcí a možností, ale tak nějak to všechno působí nedodělaně a je to bohužel znát skoro na každém kroku. I když musím uznat, že to nedopadlo úplně nejhůř – na to, že jde o filmovou hru, je tu celkem hodně obsahu :-)

Co mě velmi mile potěšilo, tak je spousta zajímavých nápadů, jak se autoři snažili oživit hratelnost. Například lezení po stěnách jako v Tomb Raidrovi jsem tu fakt nečekal. Naproti tomu využívání tricorderu se čekat dalo a taky tu je nutností. Dají se s ním odemykat či zamykat dveře a samozřejmě řešit i různé logické hádanky. Pomocí tricorderu můžete také hledat různé záznamy, nebo si na bojišti vytvářet úkryty vysunutím všelijakých zařízení ve zdi či v podlaze, případně zapnout jakýsi energetický štít, pokud je na blízku. Lze také hackovat nepřátelské miny a střílny ve váš prospěch. A rovněž bych neměl zapomenout na sbírání vzorků z nových nalezených zbraní, zařízení či nepřátel, což vám přináší XP body, které následně můžete investovat do vylepšování vašeho vybavení.

Miniher při hackování je hned několik druhů, což je fajn. Navíc se postupem času jejich obtížnost zvyšuje. Většina her se drží jednoho typu, ale tady je opět vidět snaha autorů o jakousi rozmanitost i v tomto směru. Během hry se ale objeví taky několik dalších miniher a dokonce dostanete příležitost střílet z lodních zbraní ve vesmírné bitvě. Potěšila taky absence autohealu, kdy se dobíjí pouze štít a zdraví se musí doplňovat u lékárních terminálů – konečně! Pokud se pak zraníte vážněji, zůstanete ležet a můžete se jen bránit, přičemž vám váš parťák přiběhne na pomoc a zase vás uzdraví. Stejně to funguje i naopak. Pokud se ale zraníte oba, máte smůlu.

Co se týče prostředí, tak to je dle očekávaní docela slušně rozmanité a rozhodně nemohu říci, že by se nějak opakovalo. Jednou jste na vesmírné stanici, pak na lodi, na planetě, v podmořské základně, jeskyních atd. Nápaditost autorům určitě nechyběla. Vizuálně se to v mezích možností použitého enginu snaží přiblížit filmové stylizaci, což se hře celkem daří a jistě je to velké plus. Nicméně třeba zpracování interiérů Enterprise mi ke Star Treku moc nesedí – vše působí příliš obrovským dojmem. Vnitřek lodi by měl být naopak spíše stísněný a ne vypadat jak nějaký obchoďák nebo tovární hala. Ale to už tak blbě načal filmový restart, bohužel, takže hře to nelze mít za zlé.

Příběh sám o sobě není úplně špatný, přestože je to spíše takové béčko. Nepostrádá ale dynamiku a děj celkem rychle odsýpá, což přesně sedí stylu hry. Pozorný hráč najde i pár skrytých odkazů na původní seriál nebo vtipných narážek na známé postavy. A pochválit musím také to, že postavy si jsou s filmovými herci opravdu podobné. Zmínit bych taky měl hudbu hrající v pozadí, která je zkrátka perfektní a přesně se hodí k aktuálnímu dění na obrazovce. To všechno svědčí o tom, že by ve výsledku mělo jít víceméně o kvalitní hru, kterou by si žádný pořádný fanda sic-fi neměl nechat ujít. Jenže...

Co mě naopak moc nepotěšilo, tak je fakt, že nic není dotažené do konce ani úplně doladěné. Je vidět, že hra má velký potenciál, ale ten se nepodařilo plně využít. Při procházení lodí či stanic mimo bitvu postavy roztroušené v lokaci jen tak postávají a nedělají nic. Nedá se s nimi mluvit a ani nelze odposlechnout žádný rozhovor. Co mi taky moc nesedlo je dabing postav, o který se sice postarali skuteční herci, ale působí příliš uměle – jako kdyby prostě do hry dali surové nahrávky ze studia a nijak je neupravili. Alespoň by mohla být v hlase naznačená nějaká ozvěna, když postavy stojí ve velké hale.

Inteligence vašich nepřátel moc inteligentní taky není a váš parťák toho rozumu rovněž moc nepobral. Dost často se mi stávalo, že se někde zasekl v rohu a já ho pak musel jít nazpět hledat. A pak jsou tu bugy technického charakteru. Přechody mezi animacemi postav při některých filmových scénách jsou často neuspořádané, jako kdyby to někdo spíchl narychlo horkou jehlou a pořádně to nedoladil. Při otevírání zaseknutých dveří je zase nutná kooperace obou postav a jak už jsem naznačil, stalo se mi, že se parťák někde zasekl a nepřišel mi pomoct, takže jsem zůstal zacyklený v nedokončené operaci a musel jsem restartovat poslední uloženou pozici…

I grafická stránka hry je bohužel už poněkud mimo dnešní standardy. Přesto mi to osobně nijak zvlášť nevadilo a vlastně některé lokace navzdory zastaralosti enginu vypadají celkem pěkně. Já však nikdy nebyl hráč, který by na grafice nějak lpěl. Dovedu si tedy představit, že spousta jiných hráčů bude nadávat a nikdy to hře neodpustí. Jenže to není všechno. Celkově totiž technické provedení jednotlivých aspektů hry i jejích mechanismů působí poněkud lacině a uspěchaně, což jí na kráse taky nepřidá a zbytečně to sráží celkový dojem ještě níž. Snad něco z toho opraví následující patchy. Nicméně přijde mi, že tomuhle všemu by se dalo bez problémů vyhnout, pokud by se na vydání tak nepospíchalo a vše se řádně doladilo. Holt u her se spěch nikdy nevyplácí.

Ale dost bylo kritizování – zpět k pozitivům. Zbraně ve hře jsou naopak docela vydařené, i když asi ničím extra neoslní. Nést sice můžete vždy jen dvě, plus pár granátů k tomu, ale můžete je libovolně měnit za jiné nalezené kousky. Pokud máte rádi futuristické paprskomety, určitě si přijdete na své. Přestřelky dovedou být celkem zábavné a někdy dojde i na jakousi taktiku, kdy musíte plánovat přesun do dalšího úkrytu. Ano, funguje tu systém krytí za překážkami, který je sice díky zmatenému ovládání trochu problematický, ale stačí chvilka cviku a dá se na to zvyknout.

Samotná náplň misí je pak klasika – dojdi z místa A do místa B, postřílej nepřátele, odraz útok, zaměř pozici nepřátel pro bombardování fotonovými torpédy, zachraň důležitou osobu nebo v časovém limitu najdi a zneškodni nálože. Ale co více by jste chtěli – tenhle Star Trek je stejně jako filmová předloha čistě akční záležitost. Nakonec se to přece jen trochu blíží k mnou oblíbenému Elite Force, což je jen dobře. Přesto se tu najde opravdu pár nápaditých misí, které bych nečekal. Tak například taková procházka s gravitačními botami po vnějším trupu vesmírné stanice a s transportní puškou v ruce vám dokáže řádně zamotat hlavu. A podobných příjemných zpestření se najde víc. Takže o nějakém stereotypu nemůže být ani řeč – a já jsem jen rád, že to autoři neodbyli pouze klasickou střílečkovou náplní.

Často navíc dojde i na možnost řešit váš postup více způsoby, například stealth projití určité lokace, případně místo přímého postupu a ničení obranných střílen je lze obejít ventilací a z druhé strany hacknout řídící počítač, čímž je obrátíte na svoji stranu. Hratelnost tak získává zcela jiný rozměr a postup díky tomu není jen čistě lineární. Můžete se také rozhodnout, zda budete své nepřátele zabíjet či jen omračovat. Hra vám to přitom nijak nenutí. Když chcete, můžete to projít se zbraní v ruce a všechny prostě postřílet. Ono ve výsledku je to vlastně stejně jedno, protože krom získání ocenění a bonusových XP bodů navíc to jinak na nic nemá vliv – nebo jsem to alespoň nezpozoroval. Ale opět je to jeden z příjemných aspektů, který bych od filmové hry nečekal.

Abych to tedy nějak shrnul a uzavřel – ve výsledku u mne převažuje celkem pozitivní dojem. I když k dokonalosti to má pořád ještě hodně daleko. Hra dost staví na kooperaci obou postav a je tudíž možné, že ve dvou je to větší zábava. Já to bohužel hrál sám. Nicméně viděl bych to na takový lepší nadprůměr. Rozhodně nemohu souhlasit s hodnocením některých zahraničních recenzí, které se objevily krátce po vydání a hru sepsuly až na samotné dno. Ano, není to dokonalé a mohlo by to být mnohem lepší. A fakt, že ten potenciál k tomu tam je, jen zamrzí. Nicméně pořád se to dá obstojně hrát a my za to můžeme být jen rádi. Mohlo to totiž dopadnou podstatně hůř. I délka mě nakonec celkem mile překvapila. Dle Steamu mi to na střední obtížnost zabralo slušných 12 hodin. Takže jsem nakonec opravdu spokojený. Ale uznávám, že mohu být jakožto fanoušek Star Treku trochu neobjektivní.

Dlouho jsem váhal, jak tuto hru ohodnotit. Nakonec jsem se rozhodl přimhouřit oči a přidat pár bodů navíc. I když si to ta hra díky technickému provedení a bugům možná ani nezaslouží. Musel jsem ale zohlednit fakt, že jsem se během hraní docela dobře bavil. Takže za sebe dávám s klidným svědomím pěkných 80%. Zda je to adekvátní ohodnocení, to už si nicméně budete muset ověřit sami ;-)

Pro: Star Trek, rozmanitost prostředí, zajímavé nápady, postavy, zbraně, hudba, minihry, délka

Proti: Celková nedotaženost, trochu zmatené ovládání, občasné bugy

+10