Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Herní výzva 2025 – 6. Nekonečné čekání (Hardcore) 
Hodně vody uteklo od posledních dílů série S.T.A.L.K.E.R., za tu dobu se herní průmysl vyvinul ve všech směrech (ačkoliv ne jen v těch dobrých). Z mého pohledu se však o tak dlouhou dobu nejedná, jelikož jsem k sérii přičich teprve nedávno a takřka hned po sobě dohrál všechny dosavadní díly. Otevřenost světa, atmosféra, ale často i ten příběh mě opravdu zabavil na tolik, že díly utekly jako již zmíněná voda. Jaký posun tedy v sérii nastal po tolika letech komplikovaného vývoje?

Pokud jste sérii měli rádi kdysi, budete ji mít nemálo rádi i dnes. Z atmosféry, která již tenkrát stála za to, se vyklubalo něco neskutečného. Anomálie, příšeří, noc, ale někdy klidně i jen západ Slunce dokáže vytvořit nezapomenutelný zážitek. Grafická stránka hry je velmi specifická, kde v jednom záběru vypadá zastarale, ale hned při dalším vypadá až neuvěřitelně.

Herní svět je v tomto díle jedna z hlavních věcí, kterou bych bez pochyb vychválil. Pokud si pamtujete některé lokace z původních dílů, zde je též takřka zaručeně najdete. Mapa dává smysl a tím, že jsem podobné lokace v předchozích dílech zkoumal poměrně nedávno, byl jsem z mapy opravdu nadšen. Příběh, ačkoliv ne s každým se shoduji, je tak akorát odpovídající sérii. Není to žádné zlomové dílo, ale i tak je zápletka a konečné rozuzlení (opět je k dispozici vícero konců) působí velmi zajímavě. Hlavní hrdina taktéž mluví, což je velké plus oproti skoro až konkurenční sérii Metro.

Abych jen nechválil je třeba se dotknout také těch negativních přínosů nového dílu. Ačkoliv AI nepřátel není minimálně zatím nijak zvlášť propracovaná (vývojáři stále slibují opravu), tak pokud se s nimi dostanete do přímé konfrontace, takřka neminou, a to na žádnou ze tří obtížností. Náboje jim nikdy nedojdou a o to více paradoxně působí, kdy při následném sběru lootu u sebe má nepřítel maximálně 3 nebo 4 náboje. Pokud je nepřátel více, tak se celý souboj skládá ze střelby, krytí a neustálým používáním lékárniček. Samotné souboje jsou celkem neduhem i velké mapy, jelikož pokud nechcete často využívat (minimálně z počátku) předražený rychlý přesun, strávíte chůzí velmi podstatnou část herní doby. Během těchto přesunů narazíte na nepřátele, ať už v podobě lidských nepřátel nebo mutantů, až zbytečně často. S přesunem také úzce souvisí to, že hlavní hrina Skif nejspíš neni žádný silák ani sporotovec. Už pár věcí v batohu znamená přetížení a tím zmenšení už tak poměrně malé výdrže. Přesuny jsou tím pádem ještě zdlouhavější. K dispozici je také opět mnou příliš nevyužívaná mechanika artefaktů, které jsem nikdy na chuť úplně nepřišel.

Samotný pocit ze střelby je opravdu jeden z nejlepších, na který lze dnes narazit a vybavení funguje na velmi podobném principu jako předchozí díly. Domácí lokace obsahují sdílenou bednu s neomezenou kapacitou, kam lze uložit nepotřebné haraburdí. Dále se zde nachízejí technici, obchodníci, lékaři a další.

Na závěr bych se rád zmínil k technickému stavu, o kterém toho lze od vydání načíst asi nejvíce. Zkrátka, jsem asi jeden ze šťastnlivců, kterým hra takřka od začátku funguje bez větších komplikací. Na drobné bugy, které znemožňují splnění především vedlejších questů jsem sice narazil, ale vždy se jednalo pouze o bug, který bylo možné opravit načtením maximálně pár minut starého savu. Největším problémem pro mě alespoň z počátku bylo několikaminutové načítání Shaderů při každém spuštění hry. To však lze obejít po prvotním načtení mírnou úpravou souborů hry. Následně jsem měl tedy hru připravenu do půl minuty od spuštění.

Jak tedy hru shrnout. Za mě, jakožto pro poměrně nového fanouška série se jedná bez pochyby o nejlepší díl, který kombinuje vše skvělé na původní trilogii a přidává ještě něco navíc. Dostal jsem přesně to, co jsem očekával. Všeho bylo víc, vše bylo zajímavější, hezčí a otevřenější. Samozřejmě technický stav dělá hodně a věřím, že některým hru výrazně zkomplikuje. Snad se i tam dočkáme opravy.

Hodnocení: 90 %

Pro: Atmosféra hry, herní svět, příběh, finále hry, hrdina mluví!, pocit ze střelby, pro fanoušky série.

Proti: Tupé AI s dokonalou přesností střelby, dlouhé přesuny spojené s malou výdrží a nosností, u někoho technický stav.

+9
  • PC 85
Zničila byt, který miloval, teď zničí on ji.

Druhý Stalker se rozhodl pro identickou zápletku z Johna Wicka, jen vyměnil pejska za byt.

Celý můj průchod skrz S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl byl jeden velký boj mezi atmosférou, která mě nehorázně chytla a bugy, které se mě naopak snažily přimět hru smazat. Doufám, že za pár měsíců budou tyto problémy věcí minulosti, takže rozepisovat se tu o nich nebudu, ale to že i přes tolik problémů jsem hru dojel dokonce ukazuje, jak moc mě nejnovější Stalker chytl.

Zóna i po letech na mě působila stejně, jako kdybych ji nikdy neopustil. Polorozpadlé budovy se schovanými stalkery uvnitř. Mutanti křičící po nocích. Hledání artefaktů. Dalo by se až říct, že hra nepředstavuje žádný velký posun dopředu, spíš jen piluje to, co fungovalo dříve. V kombinaci s hromadou animací od jedení po nasazování doplňků na zbraň si je lehké představit, že jste to právě vy, kdo si z té konzervy vybírá jen ty dva nejlepší kousky masa. I ti náhodní stalkeři u ohně vyprávějící vtipy, které byly staré ještě před výbuchem reaktoru mají něco do sebe. A je štěstí, že 95% hry strávíte běháním po zóně a prozkoumáváním zničených objektů.

Také musím pochválit zbraně. K novějším cod like střílečkám se příliš nemám a asi to tam bude standard, ale vážně se mi líbilo, jak každá zbraň jde upravit hromadou modifikací, které mění jak zbraň funguje a zní. Trochu mi přišlo škoda, že upgrade a nákup zbraní se celkem prodraží, jelikož nějakou tu hodinu jen zkoušením zbraní jsem určitě strávil, ale většinou jsem se stejně vrátil k původní zbrani. Líbilo se mi ale jak těsně před koncem hry najdete hromadu zbraní v perfektním stavu se kterými můžete finální misi proběhnout a už teď vím, že až dám druhého Stalkera znovu (za pár let až opraví všechny ty bugy :D), tak budu hrát s klasickým koltem, který krásně zní od střílení po přebíjení, kdy posloucháte jak náboje cinkají po zemi.

Co mě až tolik nechytlo byla příběhová linka. Moc nemusím hry, které mě zaseknou v cutscénách při kterých se postava sama pohybuje. Také jsem nepochopil proč některé tyto scény šly zrychlit a jiné ne. Stejně to nebylo jako kdybych ty jejich žvásty vnímal. Hlavní postava není zrovna racionální a kosit stovky lidí a mutantů, protože mu zóna zničila byt mi přijde na úrovni člověka střílejícího po záplavách do řeky.

Jedna mise mě však v hlavním příběhu vyloženě zaujala a při ní se kouknete do základny organizace Sircaa, která mi přišla jako jeden velký odkaz na první Half-Life s velice podobnou lokací a událostmi.

Z čeho jsem ale vyloženě neměl radost, byl červený ukazatel, kdykoliv jste v boji. V zásadě se nemůže stát, že vás někdo překvapí (i když nepřátelé spawnující se hned za vámi vás překvapit mohou i když podle vývojářů bude toto opraveno), protože každý boj začne červeným indikátorem na vrchu obrazovky v kombinaci s nemožností ukládat a většinou podle lokace/zvuků víte co čekat. To je zároveň jeden z mích dalších problémů se hrou. Nečekají vás žádné překvapení co se týče mutantů. Během těch pár let se holt žádný nový druh nevyvinul. Pokud se mi tedy rozsvítil indikátor a na zemi se válela hromada zbraní, tak mi hned bylo jasné, že budu bojovat proti telekinetickému mutantovi, který zbraně ze země sebere a začne s nimi po mě střílet.

Druhého Stalkera jsem ukončil s filmečkem, kde jsem zničil zónu a dostal klíče od nového bytu, takže šlo o happy end. Alespoň pro hlavní postavu. Protagonisti z prvního dílu a datadisku bohužel mojí revenge story nepřežili. Vážně nevím jestli bylo nutné je do té hry vůbec rvát. Trochu se bojím, že za pár let vyjde Stalker 3, kde hlavní postava našeho protagonistu sejme, ale tak snad do té doby bude mít alespoň nějaký čas se svým novým bytem, když už kvůli němu sejmul pár set lidí. 

Za mě extrémně dobře vytvořená hra, která si na nic nehraje a ví co chce být. Bohužel při vydání sražena tragickým technickým stavem a bugy.

Pro: Atmosféra, gunplay, grafika, hudba

Proti: bugy, slabší příběh, bugy, nefunkční stealth, bugy, spawn nepřátel, bugy, minimální inovace mutantů, bugy, optimalizace, bugy.

+21
  • PC 0
Nehratelné kvůli brutálním memory leakům, i při minimálním nastavení za pár minut hry brutální propad FPS, který už nezmizí a nedá se to hrát. Patch jen přidal 15 GB odpadních dat a nic nespravil. A bohužel limitovaná fyzická edice, takže vrátit nemůžu nic (navíc intro hry z nějakého důvodu fungovalo, takže jsem beztak vyčerpal časový limit).

To pak pěkně kontrastuje s mediálními zprávami, že si Rusko platí záporné recenze.
-19 +11 −30
  • PC 0
Když si koupíte nějaký výrobek a následně zjistíte, že nemá avizované a tím pádem očekávané vlastnosti, nebo dokonce nefunguje správně, protože je rozbitý, tak co uděláte?

Půjdete ho reklamovat, budete se dožadovat výměny, slevy nebo vrácení peněz. Když se bude prodejce snažit vycukávat, tak na něho podáte stížnost na ČOI a na heuréce dáte špatné hodnocení nejenom výrobku, ale také jemu.

Je proto nepochopitelné a neuvěřitelné, že stejná praxe nefunguje i v oblasti her.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl byl vydán v naprosto katastrofálním stavu. Po technické stránce rozesraný, neoptimalizovaný, zabugovaný, hratelnostně nevyladěný a s AI na úrovni 20 let starých badžetovek.

GSC Game World zcela vědomě a záměrně před zákazníky všechny nedostatky zatajili, čímž porušili zákon na ochranu spotřebitele hned v několika bodech. Možná by se dalo dokonce mluvit o trestném činu podvodu ve stadiu dokonaný. Ve spojení se zkorumpovanými recenzenty přes affiliate napojených na prodejce pak může jít o zločinné spolčení.

Z žádných ukázek ani posledního traileru nic nenasvědčovalo tomu, že mají GSC v plánu pustit mezi lidi sranec obřích rozměrů. Na začátku října bylo dokonce s velkou slávou oznámeno, že hra je fázi - gold. Jako vážně?

Proč hra není v kategorii nehotová verze? Proč není na krabici přelepka - zabugované? Proč není u HW požadavků napsáno, že hra na nich stejně nemá stabilní framrate a propady jsou více než časté? Proč se tendletenc brak prodává za plnou cenu?

Co si to dovolujete vy šmejdi podvodnický?! Špíny prolhaný! Pěkně nabroušenou tužkou by měla začínat každá recenze, ale místo toho presstituky chodí po špičkách a dělají, že nevidí.

Tvl, 10 z 10? Co je to za klauna? Zavřete ho do blázince!

A když vidí, tak jim nic moc nevadí a stejně fláknou nadprůměrnou známku. Kecy o skvělé atmosféře si ale strčte někam. Když si koupíš kočkolap se supr pérem v matraci, tak v něm stejně nebudeš jezdit na lov, když mu po každém vrzu praskne guma. Oblbovat sedmičkovou hrou můžete akorát tak sami sebe. Jediné před Bohem ospravedlnitelné hovnocení je 0. Slovy - NULA.

Jak to může někdo tolerovat? Jak to může někdo hrát? Koho uspokojují přestřelky se zmatenými dementy, co sotva udrží pušku v ruce?

Je mi úplně fuck, že se chystají pače. To nemohli dopředu slušně říct - hele lidi, ještě to nehrajte, nestojí to ani za zlámanou grešli, počkejte pár týdnů. Nebo pár let, až komunita vše opraví, páč my jsme neschopný lamy.

Hlavním viníkem jsou samozřejmě hlavouni z vedení. Proč to vůbec vydávali? Jenom aby se napakovali?

Samé otázky, ale nechci odpovědi.

Každý nespokojený hráč by měl hru reklamovat a jako rozbitou vrátit. Hnát sfinským krokem k odpovědnosti nejenom GSC, ale také digitální a kamenné distributory, kteří se do celé šméčkařiny zapojili.

Samozřejmě nedělám si iluze. Nikdo neudělá nic. Uživatelské hodnocení na všech světových portálech téměř 80% je však vaše vlastní vizitka. Za blbost se platí a s takovým přístupem budete rozbité a nedokončené hry dostávat dál. Ostatně Kinkdomicum se už blíží...
-3 +20 −23