Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Spider-Man se dá označit za nejúspěšnější značku Marvelu, s níž se Češi mohou doopravdy seznámit aktuálně třeba ve vycházející Ultimátní komiksové kolekci. O filmech s Tobeym Maguirem se zmiňovat nebudu raději vůbec, bohužel ani o krátce trvajícím působení komiksu v devadesátých letech na pultech trafik. Zůstává nám tedy především poměrně kvalitní animovaná série, která se na obrazovkách televizí objevovala vcelku dlouhou dobu a v neposlední řadě dvojice filmů Amazing Spider-man (která paradoxně z Amazing univerza nevychází, nýbrž se jedná o Ultimate - to jen pro pořádek). Proč o tom mluvím - tohle všechno jsou teoreticky věci, které vás ke Spider-Manovi nejspíše přitáhnou a všechny oplývají určitým druhem kouzla. Což je kámen úrazu. Na místě je totiž upozornění, že žádného takového kouzla se vám při hře nedostane.

Shattered Dimensions jsou zcela nepochopitelně okleštěné od jakéhokoli příběhového námětu. Zápletka hry je přiblblá a tváří v tvář renesanci komiksového média naprosto nechutně vykleštěná. Nedovedu pochopit, proč si někdo koupí drahou licenci a použije jí de facto pouze na kostýmy hlavního hrdiny a padouchy.
Všechno se točí kolem střepů jakési desky, které se rozhází do čtyřech dimenzí. Ultimate, Noir, 2099 a Amazing - což jsou i Spider-Manové, za něž budeme hrát. Každá dimenze má něco svého, o tom ale za chvíli.
Principem je hra klasickou koznolovkou a důrazně doporučuji hraní na game-padu. Navádění v kombinaci klávesnice a myši je tak trochu jako pokusy o běh třínohé kozy na ledu.
Hra z nepochopitelných důvodů nechává hráče postupně odemykat Spideyho schopnosti, když poctivě plní výzvy tak trochu achievmentového typu. Za to získáte body a za ně si zase můžete nakoupit jednak bonusové kostýmy a upgrady všech postav nebo speciální schopnosti jednotlivých Spider-Manů (to se týká převážně Ultimate a 2099 dimenzí), případně konkrétní chvaty. Tento systém je naprosto pitomý a výzvy přichází mnohdy v úplně debilní chvíli, často dřív než si je hráč vůbec stihne uvědomit, což, vzhledem k častému autosavu, působí hráči dost trablů, poněvadž si některé upgrady nemůže dovolit. Nevím proč by nemohl mít Spider-Man schopnosti od začátku? Není to motivační, je to na hovno.

Ještě budu chvíli drmolit o nevyužití licence a zmrvenému příběhu. Tak předně ÚPLNĚ VŠICHNI padouši nemají vůbec žádnou motivaci, závan zájmu o vývoj jsem pocítil jen v dimenzi Noir a to především kvůli Hammerheadovi, který je skvěle nadabovaný a jako postava alespoň dává smysl a jakž takž odpovídá předloze. Naproti tomu např. Kraven (silně doporučuji fantastický komiks 'Kravenův poslední lov')¨, Hobgoblin, Electro a další nemají žádnou osobnost, liší se v podstatě jen dabingem, vzhledem a schopnostmi, jinak jsou naprosto zaměnitelní za kohokoli jiného z plejády Spideyho padouchů.

Hratelnostně se tady taky nikdo nepochlapil - všechny levely ve hře jsou účelové koridory střídající se s arénami, kde většinou ve třech až pěti lokacích pronásledujeme bosse, dvakrát až pětkrát se s ním střetneme. Střetnutí s bossem a vůbec boje jsou krystalická hratelnost NES a Sega her. Jedna vychytávka na bosse a její slepé opakování, naprosto mechanická likvidace pěšáků, hodně skákání, nesmyslné platformy vycházející odnikud a tyčící se bezdůvodně vzhůru.

Teď o jednotlivých dimenzích:

Amazing - v podstatě klasický Spider-Man, jak ho každý zná. Nic zajímavého ani extra. Spideyho schopnosti jsou vyrovnané, ale zároveň velmi nezáživné. Teoreticky by mělo jít o 'základního' Spider-Mana a příběh ho lehce zdůrazňuje, ale stejně jako onen příběh, je i tato informace naprosto zbytečná.

Ultimate - je v podstatě aktualizovaná mutace Spider-Mana, Amazing Spider-Man normálně stárne, má za sebou smrt Gwen Stacy, rozvod s Mary Jane atd., Ultimate je tímtéž Petrem Parkerem, leč je teenager a pavouk ho nekousl někdy v roce 1963, ale řekněme že kolem roku 2005. Má černý, symbiotický kostým, ale aby hra náhodou nebyla příliš zajímavá, poučí nás Madamme Web (průvodkyně a super-vědma, neuvěřitelně mocná mutantka), že vlastní agresivní povahu symbionta bezpečně vykuchala. Tento Spider-Man je trochu více bojově orientovaný, je mu k dispozici rage-mod, který jsem však používal výhradně k plnění výzev, a který technicky vzato zvyšuje damage. Nenechte se mýlit prvním soubojem s Electrem, je to pak výrazně lepší, ale extáze se taky zrovna nekoná.

2099 - V budoucnosti se všemocná korporace pokusí zopakovat nehodu, která stvořila Spider-Mana - v krátkosti: Doktor, který tento výzkum provádí nesouhlasí s korporací a tak provede pokus na sobě a je Spider-Manem. Nezajímavé, navíc padouši jsou neobjevné mutace klasických Spider-Maních villainů. Tato dimenze je samozřejmě strašně moc technicky vyspělá, což se jeví tím, že každý má nějaký speciální oblek (jak VELKÁ změna proti klasickému Spider-Manovi), všude je pět set miliard neonů a lítací auta. Tohle je asi nejnudnější část hry.

Noir - Spider-Man je někdy ve třicátých či čtyřicátých letech, má stylový kostým, bojuje proti klasickým gangsterům. Je to kupodivu atraktivní. Hra je v podstatě nešikovnou stealth adventurou, ale překvapivě zábavnou. Tento Spider-Man je výrazně nejslabší a tváří v tvář nemá šanci.

Pro: Hlasoví herci z různých televizních pořadů Spider-Mana, rozpohybování hlavních hrdinů, hudba, Noir, polovina Ultimate a polovina Amazing dimenze

Proti: Hnusná cell-shadová grafika, která komiksovou atmosféru opravdu nenavodí, strom schopností a systém dovedností vůbec, DEBILNÍ PŘÍBĚH (!!!!!!!!!!), vykuchanost licence, uzavřené lokace, bugy, místy zmatené ovládání

+9
  • PS3 80
Ostatní superhdinové mohou Spider-Manovi jen tiše závidět. Snad až na Batmana se mu co do počtu kvalitních her žádný týpek v "elasťákách" ani neblíží. Mezi ty jasně lepší kousky patří i Spider-Man: Shattered Dimensions.

Hru hodnotím na základě svého druhého průchodu z PS3 (první byl kdysi dávno v temných dobách pirátství na PC) a i napodruhé jsem se velice slušně bavil. SD bodují jasně daným systémem úrovní, kterým i přes jisté shodné prvky nechybí jasně daná specifika a hra se tak po celou délku prakticky neokouká. To, že jsou jednotlivé úrovně svázané s výbornými záporáky, verbovanými ze zdánlivě bezedného zástupu Spideyho protivníků, u mě fungovalo také velmi dobře. Autoři se nebáli sáhnout i mezi méně provařené padouchy jako je třeba Kraven, Jaggernaut, či Hammerhead a i ti známější jsou zde často ve verzi, která je překvapivá i pro relativní znalce univerza. Třeba Vulture, nebo Doctor Octopus se dočkali výrazných změn.

Každá z dimenzí se hraje maličko jinak, přičemž největších odlišností si užijete v pasážích za Noire Spider-Mana, který nesází tak často na rychlé pěsti, jako spíš na kradmý postup úrovní. Rozdíly v ostatních verzích pavoučího muže již nejsou tak zřetelné, přesto se nějaké ty odlišnosti najdou... třeba v celé schopnosti nebo v několika speciálních úderech.

Jasně, na Shattered Dimensions je již vidět zub času, jde však o dobře hratelný kousek i více než deset let od původního vydání. Jako takové memento doby hra obsahuje třeba malinko zlobivou kameru či otravné pasáže se zástupy nepřátel (poslední fáze poslední úrovně). Na druhou stranu je pohyb Spider-Mana zpracován obstojně a houpání úrovněmi je i po letech slušná zábava. Příběh ve své jednoduchosti svojí přímočarostí dobře baví a systém výzev a postupného vylepšování pavoučích schopností dobře motivuje. Vlastně mě dost mrzí, že se pokračování s podtitulem Edge of Time na konzole tak těžko shání. Kanadští Beenox Studios totiž se značkou odvedli poctivý kus práce.

Hráno jako součást Herní výzvy 2021 – "2. Amerika, jak ji neznáte: Dohraj hru od vývojáře z některé americké země kromě USA." – Základní varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 76 %; 25. hodnotící; digitání verze PSN

Pro: Čtyři dimenze s vlastními pavoučími muži; zajímaví záporáci; slušný pocit z pohybu a boje; zábavný scénář

Proti: Občas zlobí kamera a ovládání; pár otravnějších pasáží

+8
  • PC 80
Jaké příjemné překvapení se to vyrojilo?! A nebudu počítat kolikátý v řadě je to Spider-Man, protože by to bylo jako házení hrachu na zeď. Řeknu rovnou, že i přes to vysoké číslo je Shattered Dimensions (SD) příjemnné překvapení a pavoučí muž Peter Parker má obdobně povedenou hru jako Batman. Přitom je příběh rozložen mezi čtyři naprosto rozdílné Spider-Many z různých dimenzí, ale i přesto je velmi jednoduchý. Na každého ze Spider-Manů čekají tři bossové, včetně závěrečného.

Graficky hra v dnešní době nikterak nepřekvapí, ale zase ani nezklame. Nabízí z části cellshadovou grafiku, která se ke komixové hře výborně hodí. Ale ani zbytek nezklamal a jelikož jste nuceni stále běžet dopředu ani nemáte zapotřebí koukat na grafické detaily, hlavně že to vypadá slušně ;-)

PC verzi bohužel ubírá hodně konzolovitost a hra celkově Vás neustále nutí opakovat podobné činnosti, v podobě včasného stisku dvou kláves, což je možná fajn tak na joysticku, na klávesnici ... zádrhel! Za každého "zmláceného" protivníka získáváte bodíky, které můžete uplatňovat jako platidlo. Nejčastěji je užijete především na nová komba, která jsou v pozdějších fázích dosti potřebná (o zvyšování maximálního života snad netřeba hovořit).

K většině z bossů se dostane odhadem tak za čtyři desítky minut, ale vážně záleží bossovi a Vašich vlastnostech se přizpůsobit. Například s Noir Spider-Man, který se rád schovává na lampách, nebo střechách opravdu není potřeba pospíchat nikam ;-) Za to Spider-Man 2099 Vám zase ukáže, jak bosse zdolat za povedenou čtvrt hodinku. Ve výsledku hra vydrží na slušných deset hodin a to nebude mít hru hotovou ani na polovinu, jelikož achievementů je na 150 a sesbíraných věcí budete mít také minimum. Za tohle dostáváte docela fajn bonusy v podobě artworků a podobných serepetiček. Jak už jsem řekl příjemné překvapení!

Pro: čtyři odlišní hrdinové, čtyři různé variace hraní, bossové, kteří mě tak nějak bavili, délka kampaně,

Proti: konzolovitost, opakování některých činností neustále,

+3
  • PC 70
"I am the being of a pure energy!!!"
"WITHOUT PAAAAANTS!!!!!"

Hah, good times, good times. Tuten spidey navzdory těm nejhorším obavám docela hodně potěšil. Potěšil zejména humorem, který sice sem tam hraničí s infantilností, ale většina vtípků a spajdovic komentářů těmi koutky zacuká s přehledem. Hodně potěšil i celou noirovou částí hry, která je sice založená na tom snad nejjednoduším stealth systému ever, ale i tak pro mě ty tři levely představovaly tu nejlepší zábavu hry.

Co už tolik nepotěšilo je příšerná zabugovanost (bych ani nedokázal spočítat, kolikrát se hra sekla v loadingu, který tam ani neměl být, kolikrát mě hra vykopla z mapy, kolikrát mi razantně odmítla otevřít dveře, átd.), totální smrt ovládání v případě i toho nejnepatrnějšího lagu (který se mi bez jakéhokoliv patrného důvodu vyskytl při finální fázi boje s Goblinem, což celou bitku udělalo neskutečně, ale neskutečně frustrující), totální absence města, celá ta fjůčr 2099 část (z té mě akorát tak bolely oči), takovej nemastnej neslanej bojovej systém, který je navíc ve srovnání s Web of Shadows i docela komplikovanej, v podstatě děsně stereotypní náplň hry, a v neposlední řadě těžce nezajímaví a bezcharakterní bossové, kteří jsou zejména pak v kontrastu se spajdým vyloženě nudní (a naprosto všichni si melou to svoje naprosto stejným způsobem, konkrétně pak "Oooooh, wif diz médžikl stóuun ááj ééém sooou mač móor pááurrrful, BWHAHAHAHAHAHA!!!!!" ... věřtě mi nebo ne, nic víc z žádného z nich nevytlačíte).

Celkově je ale SD fajn jednohubka. Mohli to ale úplně klidně být boloňské špagety á la Jarda. No, snad příště.

Pro: Humor, level s Deadpoolem je parádní

Proti: převážně technologická stránka věci...zase

+3 +4 −1