Hra vyšla fyzicky jako třetí titul tzv. Xzone edice (předcházely Brány Skeldalu: 7 mágů a Feudal Alloy) v podobě detailně zpracovaného artbooku s turistickou mapou, deníkem a vizitkou, nášivkou turistického oddílu, kódovací kartičky a pohlednice. Řada balení je taktéž podepsána samotnými tvůrci.
Zajímavosti
Verze hry
Director's cut verze přeskakuje některé náročnější oblasti hry, například cestu od srubu ke hřbitovu nebo nechvalně proslulou překážkovou dráhu z kapitoly 10. Nicméně, obě tyto oblasti jsou stále přístupné, stačí k nim najít skrytou cestu.
Cathan, 17.03.2023, zdroj: Vlastní
Vývoj
Dvoučlenný brněnský tým mohl hru zrealizovat díky získanému příspěvku z fondu Evropské unie (konkrétně program Creative Europe).
S financováním hry vývojářům pomohl i získaný Unreal Dev Grant od Epic Games.
Květiny a byliny ve hře měly být původně uváděny pod jejich latinskými názvy, nakonec se od toho ustoupilo a byly přeloženy v češtině i angličtině.
Brasikona, 05.07.2021, zdroj: přednáška o vývoji hry
Začátkem června 2020 české studio CBE Software oznámilo skvělou zprávu. Mělo zahájit spolupráci s českým dabingovým týmem a připravit český zvukový překlad do hororové adventury Someday You'll Return, které vyšlo 5.5. 2020 na PC. Jenže došly peníze.
Hráči se již kvůli nedostatku financí nedočkají konzolové verze Xbox One a stejně tak ani režimu NewGame+.
I přes dobré ohlasy od hráčů v rozhovoru s vývojáři padlo, že 98% hráčů hru, která není chráněná žádnou DRM ochranou, upirátilo, i když není možnost toto tvrzení zcela ověřit. Dle neoficiálních statistik se jí prodalo jen přes 10 000 kopií. Vývojáři se tak rozhodli v dalším vývoji nepokračovat.
Tvůrci
Na soundtracku ke hře se podílela česká houslistka, zpěvačka a herečka Gabriela Vermelho (Plíšková).
Tým studia CBE Software tvoří v základu pouze dva lidé, Jan Kavan a Lukáš Medek, kteří také stojí za celou hrou, během posledního roku vývoje se k nim však připojil ještě Lukášův bratr Lubor Medek. I na tři lidi je ovšem rozsah a velikost titulu téměř k neuvěření.
KOMPLETNÍ ZÁVĚREČNÉ TITULKY Z ČESKÉ PC VERZE:
Hru vytvořili
Jan Kavan a Lukáš Medek
Na motivy příběhu Jana Kavana a Lukáše Medka
Scénář
Jan Kavan
Herní design
Jan Kavan
Lukáš Medek
Výtvarná režie
Lukáš Medek
Programování
Jan Kavan
Level design
Lukáš Medek
Sound design
Jan Kavan
Animace
Lukáš Medek
Jan Germala
Petra Heleninova
Hudba
Jan Kavan
Grafika
Lukáš Medek
Environmentální design
Lukáš Medek
Lubor Medek
AI a technická animace
Jan Kavan
Postavy
Lukáš Medek
Adam Krutak
Detailní dekorace světa
Lubor Medek
Ilustrace
Zoe Wolves (yowazu)
Petr Eric Hoffman
Lukáš Medek
Anglická adaptace
Laura MacDonald
V hlavních rolích
Daniel
Kerry Shale
Stela / Anděl
Becca Stewart
Eleanora
Mel Bond
Lea
Coco Green
Stařena
Rachel Attkins
Ida
Lisa Came
Alexander
Nezar Alderazi
Monika
Karolina Elizabeth Karaskova
Molo
Alasdair Beckett-King
Motion Capture
Anděl / Stařena / Eleanora / Stela
Kateřina Nováčková
Lea
Maja Novotna
Masked One / Fox Children
Lukáš Medek
Zpracování Motion Capture
Milan Dolezal
Jan Germala
Dodatečné programování
Milan Doležal
Dodatečný level design
Lubor Medek
Dodatečné animace
David Svoboda
Dabing nahrán ve studiu OM London
www.omuk.com
Hlasová režie
Mark Estdale
Castingová režie
Mark Estdale
Nahrávací technik
Matthew Dear
Casting
Megan Clarke
Sasha James
Editace nahrávek
Luke Elliot
Matt Panayiotopoulos
Charlie Allen
George Vu
Matthew Dear
Hudební interpreti
Gabriela Vermelho
Zpěv, kvinton, úpravy lidových písní
www.gabrielavermelho.cz
František Chaloupka
Kytara, úpravy lidových písní
Jan Kavan
Cello, citera, klavír, foukací harmonika
Richard Deutsch / The Frozen Orchestra
www.sound-producer.com
Ping Pong Girl
Autumn
Water
Martin Alacam
Kytara
Hlasy přízraků
Martin Kavan
Anežka Kavanová
Valentýnka Kavanová
Veronika Kavanová
Nikola Grzybowská
Jan Kavan
Community Management
Jan Kavan
Lukáš Medek
Jakub Vamberský
Public Relations
Jan Kavan
Evolve PR
www.evolve-pr.com
Christopher Priestly - PR & Marketing Coordinator
Stephanie Groves - Research Consultant
Bussines Operations
Jiří Kubita
Testování
Lukáš Medek
Lubor Medek
Jan Kavan
Jakub „Hrod“ Kašpar
David Vávra
Jakub Špiřík
Jan Bobrovský
Playtesty
Jakub Vamberský
Tomáš Kříž
Kristýna Kozlovská
Pavel Novák
Michael Stein
Jan Zelený
Radoslav Winkler
Česká lokalizace
Překlad
Filip Ženíšek
Korektura
Adam Hudec
Testeři lokalizace
Tomáš Hrdinka
Michal Kazda
Psychická podpora a zvedač nálady
Kuzma
Poděkování
Barboře, Martinovi, Veronice, Anežce a Valantýnce Kavanovým.
Martě Medkové
a Heleně Geržové
za jejich trpělivost a nekonečnou podporu zejména v posledních vysilujících měsících před vydáním
Unreal Engine
Creative Europe MEDIA
FMOD
SpeedTree Games
Hru vytvořili
Jan Kavan a Lukáš Medek
Na motivy příběhu Jana Kavana a Lukáše Medka
Scénář
Jan Kavan
Herní design
Jan Kavan
Lukáš Medek
Výtvarná režie
Lukáš Medek
Programování
Jan Kavan
Level design
Lukáš Medek
Sound design
Jan Kavan
Animace
Lukáš Medek
Jan Germala
Petra Heleninova
Hudba
Jan Kavan
Grafika
Lukáš Medek
Environmentální design
Lukáš Medek
Lubor Medek
AI a technická animace
Jan Kavan
Postavy
Lukáš Medek
Adam Krutak
Detailní dekorace světa
Lubor Medek
Ilustrace
Zoe Wolves (yowazu)
Petr Eric Hoffman
Lukáš Medek
Anglická adaptace
Laura MacDonald
V hlavních rolích
Daniel
Kerry Shale
Stela / Anděl
Becca Stewart
Eleanora
Mel Bond
Lea
Coco Green
Stařena
Rachel Attkins
Ida
Lisa Came
Alexander
Nezar Alderazi
Monika
Karolina Elizabeth Karaskova
Molo
Alasdair Beckett-King
Motion Capture
Anděl / Stařena / Eleanora / Stela
Kateřina Nováčková
Lea
Maja Novotna
Masked One / Fox Children
Lukáš Medek
Zpracování Motion Capture
Milan Dolezal
Jan Germala
Dodatečné programování
Milan Doležal
Dodatečný level design
Lubor Medek
Dodatečné animace
David Svoboda
Dabing nahrán ve studiu OM London
www.omuk.com
Hlasová režie
Mark Estdale
Castingová režie
Mark Estdale
Nahrávací technik
Matthew Dear
Casting
Megan Clarke
Sasha James
Editace nahrávek
Luke Elliot
Matt Panayiotopoulos
Charlie Allen
George Vu
Matthew Dear
Hudební interpreti
Gabriela Vermelho
Zpěv, kvinton, úpravy lidových písní
www.gabrielavermelho.cz
František Chaloupka
Kytara, úpravy lidových písní
Jan Kavan
Cello, citera, klavír, foukací harmonika
Richard Deutsch / The Frozen Orchestra
www.sound-producer.com
Ping Pong Girl
Autumn
Water
Martin Alacam
Kytara
Hlasy přízraků
Martin Kavan
Anežka Kavanová
Valentýnka Kavanová
Veronika Kavanová
Nikola Grzybowská
Jan Kavan
Community Management
Jan Kavan
Lukáš Medek
Jakub Vamberský
Public Relations
Jan Kavan
Evolve PR
www.evolve-pr.com
Christopher Priestly - PR & Marketing Coordinator
Stephanie Groves - Research Consultant
Bussines Operations
Jiří Kubita
Testování
Lukáš Medek
Lubor Medek
Jan Kavan
Jakub „Hrod“ Kašpar
David Vávra
Jakub Špiřík
Jan Bobrovský
Playtesty
Jakub Vamberský
Tomáš Kříž
Kristýna Kozlovská
Pavel Novák
Michael Stein
Jan Zelený
Radoslav Winkler
Česká lokalizace
Překlad
Filip Ženíšek
Korektura
Adam Hudec
Testeři lokalizace
Tomáš Hrdinka
Michal Kazda
Psychická podpora a zvedač nálady
Kuzma
Poděkování
Barboře, Martinovi, Veronice, Anežce a Valantýnce Kavanovým.
Martě Medkové
a Heleně Geržové
za jejich trpělivost a nekonečnou podporu zejména v posledních vysilujících měsících před vydáním
Unreal Engine
Creative Europe MEDIA
FMOD
SpeedTree Games
Příběh
Hra může skončit v podstatě ještě dřív, než doopravdy pořádně začne – stačí se otočit a vydat se opačnou cestou, přičemž to celé Daniel poněkud nepěkně okomentuje stylem, že by si raději doma zahrál nějakou hru a nakonec doslova prohlásí „seru na to, jedu domů...“ Hra v takovém případě spustí závěrečné titulky a odemkne se achievement.
Hra má celkem pět konců.
1. Just Go Home – Nejrychlejší možný konec. Stačí se na začátku hry otočit a odejít z lesa pryč. Dá se říct, že tento konec je nejlepší pro Daniela
2. The Beast – Považováno za nejhorší konec hry. Je třeba zničit všechna srdce. Po příchodu k hodinám je Daniel spolu se Zvířetem stažen na horší místo a v tomto procesu se jím sám stane.
3. The Clock No More – Je třeba očistit všechna srdce a zničit hodiny. K tomu konci lze zřejmě dojít, pokud byla karma snížena jinými způsoby, než jen zničení srdcí, například pitím lektvaru Smlouva s ďáblem nebo nenalezením dostatku záznamů v deníku. Daniel v tomto případě hodiny zastaví, pošle medailon po proudu vody a sám se utopí.
4. The Stasis – Je třeba očistit všechna srdce a naslouchat mouchám na počátku kapitoly 11. V tomto případe je medailon plně nabitý a lže ho využít v otvoru u hodin. Daniel tak hodiny restartuje, a hra se vrátí na začátek.
5. The Card Game – Považováno za nejlepší konec hry. Hodiny se vůbec neobjeví. Daniel vejde do kaple, a setká se Stellou na lepším místě. Spokojeně hrají karty. Pro tento konec je třeba očistit srdce a neztratit karmu jinými způsoby.
1. Just Go Home – Nejrychlejší možný konec. Stačí se na začátku hry otočit a odejít z lesa pryč. Dá se říct, že tento konec je nejlepší pro Daniela
2. The Beast – Považováno za nejhorší konec hry. Je třeba zničit všechna srdce. Po příchodu k hodinám je Daniel spolu se Zvířetem stažen na horší místo a v tomto procesu se jím sám stane.
3. The Clock No More – Je třeba očistit všechna srdce a zničit hodiny. K tomu konci lze zřejmě dojít, pokud byla karma snížena jinými způsoby, než jen zničení srdcí, například pitím lektvaru Smlouva s ďáblem nebo nenalezením dostatku záznamů v deníku. Daniel v tomto případě hodiny zastaví, pošle medailon po proudu vody a sám se utopí.
4. The Stasis – Je třeba očistit všechna srdce a naslouchat mouchám na počátku kapitoly 11. V tomto případe je medailon plně nabitý a lže ho využít v otvoru u hodin. Daniel tak hodiny restartuje, a hra se vrátí na začátek.
5. The Card Game – Považováno za nejlepší konec hry. Hodiny se vůbec neobjeví. Daniel vejde do kaple, a setká se Stellou na lepším místě. Spokojeně hrají karty. Pro tento konec je třeba očistit srdce a neztratit karmu jinými způsoby.
Director's Cut verze přidala do hry šestý skrytý konec, The Dog. Ten lze odemknout po alespoň jednom dohrání hry. Poté naleznete v táborové jídelně vzkaz s píšťalkou pomocí které lze aktivovat čtyři vyobrazení psů v okolí tábora. Po poslední se pak zpřístupní most směrem ke Dvěma pramenům. Poté co Daniel tento most přejde tak znovu zapíská a zavolá Stellu... která přiběhne v podobě malého psíka. Daniel je nadšený a vezme jí domů.
Tento poněkud vtipný, či pokud chceme surrealistický, konec je poctou pro Krutora, zřejmě skutečného psa vývojářského týmu.
Tento poněkud vtipný, či pokud chceme surrealistický, konec je poctou pro Krutora, zřejmě skutečného psa vývojářského týmu.
Easter eggy
Danielovo auto má SPZku "3PO R2D2", což je zcela jasný odkaz na sérii Star Wars a dva známé droidy C-3PO a R2-D2.
Ostatní
Vývojáři popsali hru jako: Moravský Silent Hill.
V oblasti elektrárny lze ve skryté lokaci najít figurínu která má místo hlavy kovovou pyramidu. Ta nápadně připomíná postavu Pyramid Head ze hry Silent Hill.
Cathan, 12.03.2023, zdroj: Vlastní
Všechny QR kódy ve hře lze skutečně nahrát. Odkážou vás na mapu s přesnou polohou lokace, kterou se hra inspirovala.
Cathan, 15.06.2023, zdroj: Vlastní